![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De 'Je' en de 'jij' neem ik toch niet over. Om nu maar iets te zeggen. Maar ik neem nog veel niet over. Meer nog, ik neem steeds minder over. En als ik zin heb om 'vaneiges' of 'goesting' of 'helaba', enz, te schrijven, dan doe ik dit. Want uiteindelijk is dit mijn taal. En dat ' lullig rozenwatertje' laat ik maar voor wat het is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens Pirenne had Gwijde Jan zich teruggetrokken in Namen (waarschijnlijk uit veiligheidsredenen). Toen hij hoorde dat de Fransen in aantocht waren, is hij vandaar opgetrokken naar Oudenaarde en Kortrijk, waar hij met geestdrift werd ontvangen. Ik neem aan dat hij daar niet alleen aankwam, maar wel met een legertje. Ik veronderstel ook, dat in dit groepje bewapende lieden er zich ook Namenaars bevonden. Het zou wel eigenaardig zijn als er in het legertje van de Graaf van Namen dat vertrokken was uit Namen, zich geen Naamse ‘soldaten’ zouden bevonden hebben. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 20:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik moet dus noodgedwongen weer mijn eerdere vraag aanhalen: in welke kroniek staat er dat er Naamse troepen aan de Guldensporenslag deelnamen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U neemt toch ook aan? Nergens staat in een kroniek dat het leger van Gwijde van Namen alleen uit Vlamingen bestond? En vermits hij uit Namen kwam om de strijd te vervoegen, is het nogal wiedes dat er zich ook Namenaars tussen bevonden zullen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van Velthem is vrij gedetailleerd in zijn beschrijving van de troepen aan beide zijden. Als er Naamse troepen aanwezig waren, dan had het er toch wel bij gestaan. Of hebt u uw informatie uit andere, Franse bijvoorbeeld, kronieken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zegt Van Velthem hoe de troepen van Gwijde van Namen samengesteld waren? Of geeft hij alleen het aantal paarden of het aantal bewapende mannen in de troepenmacht van de graaf van Namen? Wat zegt hij letterlijk. Vertel het ons. U schijnt het geschrift van Van Velthem goed te kennen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 20:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn aanvoelen is het dat u trouwens met een foutief beeld zit opgescheept. Gewijde van Namen droeg niet de titel van graaf van Namen, wel zijn broer. Hij was graaf van Zeeland. In Kortrijk stond hij aan het hoofd van de troepen uit het Brugse Vrije. Van Namenaars is er geen sprake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is wat ik lees op een Franstalige site van Wikipedia. Les troupes flamandes, les « Klauwaerts » sont composées d'hommes �* pied munis du goedendag, lourde lance hérissée d'une pointe métallique. Ils sont assistés de milices namuroises des frères de Namur et de Zélande. Les troupes sont confiées au commandement de Pieter de Coninck, Gui de Namur et Guillaume de Juliers. Ils prennent position sur un plateau bordé par la Lys d'une part et des marécages d'autre part, le long d'un fossé (canal creusé par les Flamands Rivière) en demi-lune. Derrière eux se trouvent les murailles du château de Courtrai.L'armée française commandée par le comte Robert d'Artois est constituée d'archers, de fantassins et de cavaliers. La cavalerie est composée de dix corps (regroupés en trois formations) commandés entre autres par: le connétable Raoul de Nesles, Godefroid de Brabant et Robert d'Artois ; sans compter l'arrière-garde laissée en réserve sous les ordres de Gui de Châtillon, comte de Saint-Pol et gouverneur de Flandre. Les troupes françaises s'amassent dans la plaine de Groeninghe. Le comte Robert d'Artois, sûr de la victoire, rejette la suggestion de contourner l'armée flamande.Les ouvrages récents s'accordent �* revoir �* la baisse les nombres de combattants généralement cités jusque l�*. Selon Van Caenegem, les forces en présence ne s'élevaient qu'�* environ 8500 de chaque côté; et selon Fagley1: entre 8000 �* 10500 combattants flamands et jusqu'�* 10000 combattants français. Nu vraag ik me af. Hoe komt de schrijver aan die informatie. Schudt hij die uit zijn mouw? Of heeft hij een bron. De moeite waard om eens te onderzoeken. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 21:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen idee waar hij het vandaan haalt. Wel staat het alvast niet bij Van Velthem.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 oktober 2014 om 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nochtans, ik las toch zojuist dat Jan I het graafschap Namen kreeg na de dood van de oude graaf in 1305. Maar dat hij het voordien bestuurde.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik lees het nu juist: historicus Moke zou het vermeld hebben in zijn boek Mémoire sur la bataille de Courtrai uit 1851. Toch maar twijfelachtig als ik het allemaal goed begrijp. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jaja, echt wel een betrouwbare bron in vergelijking met Van Velthem... Kuch, kuch, kuch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1197 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We weten natuurlijk niet welke bronnen hij geraadpleegd heeft. Dus niet al te voorbarig zijn. Eigenlijk zouden we het boek eerst moeten lezen vooraleer een uitspraak te doen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 21:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel raar hoe u bijzonder genuanceerd denkt over een boek uit de 19e eeuw, maar een middeleeuwse kroniek net niet beschuldigt van leugens...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |