![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Minister-President
|
![]() Nog correcter zou zijn te stellen dat gesprekken waarbij een gelovige betrokken is (wat zijn geloof ook is) onoverbrugbaar zijn tenzij de betrokken gelovigen bereid zijn zich open te stellen. Want een gesprek tussen 2 fundi's die elk over de (lees: hun vaste) waarheid beschikken loopt niet van een leien dakje.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 20 oktober 2014 om 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vervang God door Allah, en het kan dienen als toespraak voor de imam van een fundamentalistische moskee. Erg...zeer erg... Laatst gewijzigd door Wapper : 20 oktober 2014 om 15:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar wat te doen met zaken dat één geloofsgemeenschap als heilig beschouwt en wat voor de andere absoluut niet kan. Neem bvb het weigeren van vaccinaties, vooral de vaccinatie tegen polio. Kunnen we aanvaarden dat vaccinatieweigeraars hun kinderen en eventuaal de volksgezondheid in gevaar brengen vanwege hun overtuiging? Zo zullen er ook zaken zijn wat voor ons atheïsten aanvaardbaar is maar wat voor bvb katholieken echt niet kan, neem bvb abortus. Hoe kunnen we daar een consensus bekomen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat voor bijvoorbeeld het katholicisme niet kan, zoals in je voorbeeld, kan wél voor vele katholieken. Verder moet de afstand kerk-staat groter worden en wanneer volksgezondheid, of iets anders, op het spel staat moet de staat haar volle verantwoordelijkheid nemen. Het is ongehoord dat al dan niet vermeende voorschriften van een godsdienst kunnen ingaan tegen de geldende wetgeving. Godsdienst is in onze geseculariseerde samenleving geen factor meer die op de politiek kan wegen - behalve misschien hier en daar lokaal wat in de toekomst de islam betreft - en derhalve zal haar invloed verder tanen en belanden daar waar ze thuishoort: met grote - maar niet volledige - vrijheid binnen het individuele leven van iedereen die dat wil.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 20 oktober 2014 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Banneling
|
![]() Niet genoeg, blijkbaar.
Dan zegt dat veel over uw (gebrek aan) mentale vaardigheden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er zijn meerdere lijnen. Iedereen heeft een 'lijnbeeld' (godsbeeld), sommigen vinden de perfecte lijn, een lijnstuk, anderen een kronkelende lijn, anderen een rechte. Maar 'de' rechte is een rechte lijn. Daar kunnen we weinig aan veranderen. Ook al zijn er kronkelende lijnen die ook een rol spelen in andere 'lijnbeelden'. God is één element dat aan pas komt in een godsbeeld, maar niet het énige. Als God in jouw godsbeeld voorkomt als element dan heb je het over 'de volmaaktheid'. Is die toch niet volmaakt, dan is dit een ander element uit je godsbeeld en heeft dit een andere naam. Eigenlijk hoe u het zegt: andere culturen hebben het woord 'God' niet in zijn betekenis. Ze hebben wel iets 'religieus', maar op een andere manier. Ik denk dat het probleem hier ligt bij het feit dat u denkt dat 'god' het énige element is in een godsbeeld. Maar dat is niet zo overal. Bij mij wel, maar inderdaad (weer hoe u het ook zegt) wel bij anderen. Maar zei noemen het niet 'god' omdat het niet volmaakt is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Men weet wat perfect 'theoretisch' inhoudt, niet wat het 'praktisch' inhoud. Perfect betekent in theorie : het beste, waar geen betere oplossing voor is. Wat dat nu in praktijk inhoud bij God, weet ik niet. Ik weet enkel dat niemand het beter dan hem kan (ik spreek natuurlijk volgens mijn eigen overtuiging), maar hoe Hij het dan zo goed doet, zou ik inderdaad niet weten. Ik onthoud vooral dat u graag in de ziel van een ander kruipt om in hun plaats te gaan bepalen wat ze denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Da's niks hoor! Ik help je graag! Wat ik beweer : -Wat de mens doet is niet perfect. -Oorlog doet de mens, dus oorlog is niet perfect -In de tekst staat nergens dat oorlog goed zou zijn. [u] En waar ligt nu precies jouw probleem? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als jij jouw atheïsten-club niet ten schaamte wil zijn : Zwijg of gebruik een beetje argumentatie als je begint te roepen in het ijle! Ik zou als atheïst mij beledigd voelen door uw bijzijn! Laatst gewijzigd door AVV.VVK : 20 oktober 2014 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
-Ze voeren geen Heilige Oorlog -Ze weigeren geen vaccinaties -Ze slachten geen dieren -Ze gaan niet van deur tot deur verkondigen Abortus : "Gij zult niet moorden". Ge gaat het mij toch niet kwalijk nemen dat ik u verhinder uw oom te vermoorden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
Banneling
|
![]() Kruistochten, de Amerikaanse oorlogen, plus de steun aan ISIS.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit is nu net wat ik bedoel. We zouden kunnen zeggen: Abortus, het zijn uw zaken niet. Indien je gelooft en je wil geen abortus, geen probleem. Maar moei je niet met niet katholieken die er toch voor kiezen, dit is hun zaak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De discussie over abortus bestaat niet : het is altijd de discussie "van wanneer ben je mens?" Maar goed, ik heb een ander forum daarover ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Of denkt u soms dat ik Katholiek ben omwille van andere Katholieken? Nee, ik ben dat , omwille van de waarheid die ik uit de Bijbel meen te halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Europees Commissaris
|
![]() In dit geval probeert de katholieke kerk duidelijk hun moraal op te leggen aan andersgelovigen. En dit is niet het enige thema. We hebben nog de kwestie van de euthanasie, het homohuwelijk en de adoptie van kinderen door homokoppels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Homohuwelijk -> Ik snap niet wie er ook op dat idee gekomen is! Het huwelijk is voor een man en vrouw. Man en man leven gewoon samen. Heb respect voor hen, maar een huwelijk voor een man en man is zoals een bril voor mijn oren... adoptie -> Waarom zijn we allemaal zo begaan met de rechten van het kind? Maar blijkbaar is het feit om ook een moeder te hebben opeens niet z belangrijk... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |