Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2014, 17:49   #101
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Je 'geeft' geen studiegeld af. Je betaalt voor een dienstverlening. De prijs voor hogere studies moet weliswaar betaalbaar blijven, wat het ook is in België. Daarnaast blijft de studiebeurs bestaan voor de lagere inkomens.
Je bedoelt: voor de ZEER lage inkomens ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 17:51   #102
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik ben een student en zal 4 jaar lang aan de universiteit studeren. Ik betaal graag een paar honderd euro per jaar meer om dat aan de bedrijfsleiders af te staan.

Zo word ik wat armer en zij wat rijker. En als ik dan afgestudeerd ben kan ik voor diezelfde bedrijfsleiders winst gaan maken. Zij krijgen 90% van de meerwaarde die ik door mijn skills heb gecreëerd, en ik krijg 10%.

Da's toch allemaal goed. Ik vind dat we allemaal wat meer moeten luisteren naar de bedrijfsleiders of de nieuwe regering (wat hetzelfde is).

Zo kunnen we allemaal vooruit. Want maakt de bedrijfsleider meer winst, dan winnen ook wij automatisch. Toch?
Studeer nog een tiental jaren jongen en laat je dan misschien nog eens horen. Dan ga je al mogelijks wat meer weten over wat het leven en werken is.
Mijn kleinkinderen deden een vacantiejob die bijna hun ganse studiejaar betaalde. Kan een hint zijn?
Oud 20 oktober 2014, 17:59   #103
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorthon Bekijk bericht
Zelf precies niet genoeg gesteund geweest door de maatschappij.
Kwénie , op 17 beroepsdiploma gehaald , jaartje leger gedaan , bedrijfsbeheer gehaald (zelf betaald én moeite voor gedaan. )
Hard gewerkt om dan een eigen zaak te beginnen . 15 jaar bedrijfsleider geweest . Nu ligt de riem er af . Ambtenaar-proefje gedaan , nu relax ambtenaartje wezen .
Kheb al genoeg gewerkt , nu relax ik tot het einde .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 18:03   #104
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben een student en zal 4 jaar lang aan de universiteit studeren. Ik betaal graag een paar honderd euro per jaar meer om dat aan de bedrijfsleiders af te staan.

Zo word ik wat armer en zij wat rijker. En als ik dan afgestudeerd ben kan ik voor diezelfde bedrijfsleiders winst gaan maken. Zij krijgen 90% van de meerwaarde die ik door mijn skills heb gecreëerd, en ik krijg 10%.

Da's toch allemaal goed. Ik vind dat we allemaal wat meer moeten luisteren naar de bedrijfsleiders of de nieuwe regering (wat hetzelfde is).

Zo kunnen we allemaal vooruit. Want maakt de bedrijfsleider meer winst, dan winnen ook wij automatisch. Toch?
De ene dag zit u zich te bezatten aan de Skoll in de Congo en zevert u dat u gedoceerd hebt aan een toffe universiteit en nu bent u ineens een gewone student. Wat gaat het volgende zijn dat ge gewoon aan den dop staat of aan de band staat bij Volvo?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 18:08   #105
Quorthon
Burger

Quorthon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Doe gerust, maar financier het dan ook zelf. Of geef mensen een opt-out mogelijkheid, zodat ze niet kunnen deelnemen maar er ook niet aan hoeven bijdragen. (al is het een zekerheid dat je daar nee op gaat zeggen)
Het is een simpele mentaliteitsverandering die niet eens zo drastisch hoeft te verlopen, gewoon een sociale zekerheid 2.0. Waarom nu geen opt-out organiseren voor mensen die geen gebruik wensen te maken van de huidige sociale zekerheid?
Quorthon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 18:17   #106
vlaams realist
Banneling

Standaard

De grootste les in ons onderwijs is dat een uur 50 minuten duurt . (dat is een constante )
Dat op die 50 een paar minuten te laat en een paar minuten vroeger stoppen normaal is . ( dus is 40 minuten voldoende )
Dat 3 maanden thuis zitten ( liefst betaald ) gewoon is .
En dat je loon krijgt , als je helemaal nx doet , of je zet je in , zelfde loon .

Verschrikkelijk als je ontdekt dat een uur 60 minuten telt , je o dagen vakantie krijgt in je eerste jaar , als het nodig is je werkdag langer kan duren en dat meer dan de helft van je loon afgehouden word voor je het ontvangt .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 18:18   #107
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
De grootste les in ons onderwijs is dat een uur 50 minuten duurt . (dat is een constante )
Dat op die 50 een paar minuten te laat en een paar minuten vroeger stoppen normaal is . ( dus is 40 minuten voldoende )
En dat je loon krijgt , als je helemaal nx doet , of je zet je in , zelfde loon .

Verschrikkelijk als je ontdekt dat een uur 60 minuten telt , je o dagen vakantie krijgt in je eerste jaar , als het nodig is je werkdag langer kan duren en dat meer dan de helft van je loon afgehouden word voor je het ontvangt .
En toch zijn er leraren tekort. En zijn mensen zoals jij met geen stokken naar die droomjob te krijgen. Raar hé?
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 18:27   #108
Quorthon
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht

Maar de dt-regel leren ze tegenwoordig wel in het onderwijs.

Nee wat wil je hier nu juist mee zeggen? Wat heeft middelbaar nu te maken met het inschrijvingsgeld in het hoger onderwijs?
Oud 20 oktober 2014, 18:49   #109
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Het is een simpele mentaliteitsverandering die niet eens zo drastisch hoeft te verlopen, gewoon een sociale zekerheid 2.0. Waarom nu geen opt-out organiseren voor mensen die geen gebruik wensen te maken van de huidige sociale zekerheid?
Graag; maar daar sta je dus voor open? Mensen die er geen gebruik van willen maken, doen geen bijdrage, houden hun volledige loon en staan zelf in voor hun SZ?

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 20 oktober 2014 om 18:50.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 19:24   #110
Quorthon
Burger

Standaard

Citaat:
Graag; maar daar sta je dus voor open? Mensen die er geen gebruik van willen maken, doen geen bijdrage, houden hun volledige loon en staan zelf in voor hun SZ?
Niets houdt u tegen om naar de VS te verhuizen.
Oud 20 oktober 2014, 21:21   #111
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In plaats van belastingen zou er wel een heffing mogen komen op alle gebruik van grondstoffen en grond. Een openbare uitbesteding van alles wat grond en grondstoffen is. Daarmee zou de staat gefinancierd kunnen worden. Op die manier belast je resources gebruik, en geen productie of verdienen van waarde. (dat idee komt van iemand anders, niet van mij, maar het is wel goed gevonden).
Het idee komt bij mijn weten grotendeels van Henry George. Anders dan vele vakgenoten laat deze geniale econoom zich niet alleen maar hier en daar door hoogstaande morele beginselen leiden.

Nu we gebruik maken van vele natuurlijke rijkdommen die geen grondstoffen of grond zijn, zoals het elektromagnetisch spectrum (mobiele telefonie, satellietontvangst), is het begrip aan uitbreiding toe, al is "natuurlijke rijkdommen" vervelend genoeg een hele mond vol. Bovendien is de beursterm "grondstoffen", gangbaar bij economen, iets anders dan wat de heer en mevrouw Modaal daaronder verstaan, ook vervelend dus (varkensruggen zijn "commodities").

Ik probeer al een paar jaar iets te vinden dat socialer, gecombineerd met een vrije markt liberaler én ecologischer zou zijn of betere mogelijkheden voor het functioneren van een echte democratie zou bieden, maar ik heb nog niets gevonden. Het is eigenlijk een fantastische aanvulling van het individualistische liberalisme met een eerlijk, verantwoord collectivisme: individuele eigendomsrechten worden aangevuld met collectieve eigendomsrechten en natuur-eigendomsrechten. De klassieke liberale filosofen hadden wel al zoiets, maar dat is wat uit het gezicht verdwenen: natuurrechten, een begrip waar ik eigenlijk wat moeite mee heb.
Oud 20 oktober 2014, 21:26   #112
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Niets houdt u tegen om naar de VS te verhuizen.
Dat is geen antwoord op de vraag. Of krabbel je terug en stel je dat jouw maatschappij enkel maar kan bestaan als iedereen meedoet, en je dus de facto andermans geld kan opdoen?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 21:28   #113
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
En dan nu de ietwat schokkende waarheid: het huidige universitair systeem is een systematische geldtransfer van arm naar rijk.
Dat is het gros van alle staatswerking he. Geld transfer van de productieven (middenklasse) naar de kliek staatsbevriende elite enerzijds, en arm gehouden pamperkiesvee anderzijds.
Oud 20 oktober 2014, 21:38   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Laat ons de brute redeneringen even doorprikken. De onder belastingen kreunende ondernemer krijgt in ruil voor zijn afdrachten een opgeleide bevolking waaruit hij zijn werknemers zal putten. Van de kuisvrouw tot zijn nummer 2.
Een ondernemer "put geen werknemers". Werknemers zijn zelf een vorm van ondernemer, die als klant hun werkgever hebben, aan wie ze hun arbeid verkopen.

De eerste profiteur van het onderwijs is dus de onderwezene zelf. Het is een investering (of in sommige gevallen een consumptieproduct) dat je toelaat om je diensten duurder te verkopen op de arbeidsmarkt.

Citaat:
Die mag in de ruimste zin van het woord worden opgevat. Het begint bij de meeste elementaire sleutelvaardigheden van lezen, schrijven, rekenen, wetenschap, vreemde talen, tot aan de masters en doctoraten. Met inbegrip van de stielmannen die volgens sommigen uit het niets opduiken.
Als je even nadenkt, betalen de ondernemers dat. Want ondernemers zijn de enige bron van netto waarde productie. Die waarde wordt verdeeld onder de ondernemer zelf, het geinvesteerde kapitaal, belastingen en werknemers's koopkracht. Het zijn die belastingen die dat financieren.

Het probleem is dat ons onderwijs bijzonder duur en onefficient is omdat het in staatshanden zit. Je zou dezelfde leerefficientie, of nog veel beter, kunnen bekomen met een kleine fractie van de middelen die nu aangewend worden in een systeem dat nog geinspireerd is vanuit de 14de eeuw.

Citaat:
Stel dat het bedrijfsleven die kost ipv de staat op zich zou moeten nemen. Zou hen dat minder kosten, wetende dat de basis al vanaf 3 �* 5 jaar moet worden gelegd?
Het bedrijfsleven bekostigt dat al. Wat anders dan het bedrijfsleven denk je dat de werking van gans de staat bekostigt ? Waar komt die waarde vandaan denk je ?
Oud 20 oktober 2014, 21:38   #115
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als iedereen nu tevreden is met zijn basisinkomen, en niemand gaat nog werken of produceren, wat koop je dan met dat basisinkomen ?
Dat is m.i. in de praktijk onmogelijk.

Het basisinkomen-idee moet wel gecombineerd worden met de "grondbelasting" �* la Henry George. Een basisinkomen mag geen gegarandeerd inkomen van een vast bedrag zijn - al is die visie wel wijdverbreid bij de aanhangers ervan. En wat het al helemáál niet mag zijn, is een bestaansminimum.

Het moet een dividend op het gebruik van natuurlijke rijkdommen zijn dat aan de burgers wordt uitgekeerd door een overheid die nooit ofte nimmer en onder geen enkel voorwendsel de misdaad mag begaan om schulden aan te gaan.
Oud 20 oktober 2014, 21:40   #116
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is het gros van alle staatswerking he. Geld transfer van de productieven (middenklasse) naar de kliek staatsbevriende elite enerzijds, en arm gehouden pamperkiesvee anderzijds.
Dat klopt wel, maar ik denk dat Flippend Rund iets anders zegt, dat ook klopt.
Oud 20 oktober 2014, 21:45   #117
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
En dan nu de ietwat schokkende waarheid: het huidige universitair systeem is een systematische geldtransfer van arm naar rijk.
Deze waarheid kan in theorie schokkend zijn voor zelfgenoegzame linkse intellectuelen die niet beseffen dat ze poen scheppen over de rug van degenen met wie ze zich "solidair" verklaren, en wellicht bedoel je het zo.

Anders zou ik zeggen dat schokkende waarheden verdomd goed kunnen lijken op ingetrapte open deuren.
Oud 20 oktober 2014, 21:46   #118
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen antwoord op de vraag. Of krabbel je terug en stel je dat jouw maatschappij enkel maar kan bestaan als iedereen meedoet, en je dus de facto andermans geld kan opdoen?
Hij heeft rap zijn rekeningske gemaakt en beseft dat het gros van andermans' geld wel eens zou kunnen komen van die die erdoor gestroopt worden en dus zullen uit-opten.

Wat mij persoonlijk betreft opt ik direct uit de publieke ziekenkas en het pensioen. Ik heb rap uitgerekend dat mijn prive mutualiteit goeiekoper is en het gros van mijn ziektefacturen betaalt terwijl de openbare terugbetaling ridikuul is (6 Euro voor een bril of zo). En ik heb ook uitgerekend dat mijn bijdragen voor pensioen, als ik die zelf zou mogen sparen en beleggen, meer opleveren dan wat ik daar als pensioen voor zal krijgen.

Alles bij elkaar is die verplichte bijdrage voor mij dus enkel nadelig.
Oud 20 oktober 2014, 21:55   #119
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Als je even nadenkt, betalen de ondernemers dat. Want ondernemers zijn de enige bron van netto waarde productie. Die waarde wordt verdeeld onder de ondernemer zelf, het geinvesteerde kapitaal, belastingen en werknemers's koopkracht. Het zijn die belastingen die dat financieren.

Het probleem is dat ons onderwijs bijzonder duur en onefficient is omdat het in staatshanden zit. Je zou dezelfde leerefficiëntie, of nog veel beter, kunnen bekomen met een kleine fractie van de middelen die nu aangewend worden in een systeem dat nog geïnspireerd is vanuit de 14de eeuw.
In het bedrijf waar ik werk hebben we krachten nodig met een diploma waarvan er genoeg zijn om het hele land een winter lang de kachels te laten aansteken. Dat zou, gelet op het bedroevende niveau van eindeloze reeksen sollicitanten, voor deze diploma's ook een uitstekende en wellicht de meest economisch verantwoorde toepassing zijn. Uiteindelijk hebben we iemand in dienst genomen die het diploma niet heeft, maar slim genoeg is om door ons te worden opgeleid.

Bij het beoordelen van de sollicitantentests werd ik soms ziek van ergernis, en dacht ik: was ik minister van onderwijs, ik deed de hogescholen in kwestie op staande voet dicht. Ze zouden ons beter van wat belastingen ontslaan en met het uitgespaarde geld zouden we voor een fractie van de overheidsinvestering in waardeloze opleidingen ons personeel zelf kunnen opleiden, want anders dan de scholen hebben wij de kennis in huis.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 20 oktober 2014 om 21:57.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 22:05   #120
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Let er wel op dat dit subforum enkel over algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.
Subforum economie
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be