Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2014, 01:10   #221
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel, "gekend" is niet "bepaald". Een wereld van verschil.
Maakt mij niet uit hoe het resultaat bepaald is, via vrije wil is onmogelijk vermits het resultaat van de manier van werken, en elke tussen staat, altijd gekend is. Maw er is niets dat jijzelf als individu kan gebruiken om dat resultaat te beïnvloeden of te bepalen. Zodoende -> geen vrije wil.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 06:32   #222
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel, "gekend" is niet "bepaald". Een wereld van verschil.
Als het gekend is, is het bepaald. Niemand zegt wie het bepaald heeft, maar het staat vast, anders zou het niet gekend zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 07:02   #223
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
AVV,

Jij zei dat je enkel geloofd in het NT. Ik mag dan toch er vanuit gaan dat je weet hoe het NT is ontstaan?

Gewoon uit pure nieuwsgierigheid:

Maar wat doe je met al die geschriften die het NT niet hebben gehaald na de concilie van Nicea?

Neem nu de gnostische geschriften, de geschriften uit Qumran, de evangelies van oa. Thomas en Maria Magdalena, de arianische christenen, de volgelingen van Jacobus, enz...

Geschriften waarvan sommigen zijn aangetoond dat ze recenter zijn dan de meeste evangelies uit het NT. Geschriften die een andere jezus uitbeelden, namelijk een zeer menselijke jezus met zijn menselijke kanten (ipv een ongeloofwaardig heilig boontje en seut).

Wat kan een NT (opgesteld 300 jaar NA de dood van jezus) in godsnaam zeggen over die jezus?
Bepaalde geschriften in het NT dateren van de eerste eeuw. Er worden vier evangelies aanvaardt als canoniek, de Handelingen en brieven zijn aanvaarde, latere aanvullingen. Delen die het maar nipt gehaald hebben, zoals Jacobus en Openbaringen, tonen een duidelijke intrinsieke meerwaarde aan.

Ik weet niet wat je al effectief hebt gelezen van niet-canonieke geschriften, maar vele ervan zijn onvolledig, onduidelijk en vertonen niet de sterke coherentie die we in de vier Evangelies vinden. Zowel op vlak van verhaallijn, invalshoek, boodschap als betekenis. Waarom staat Iemand als Crowley in de top 100 van bekendste Britten? Niet omdat iedereen zijn boeken las. Dat is ook de aantrekkingskracht van het gnosticisme: verlangen zonder begrijpen, leegte zonder denken. Het christelijk gnosticisme verschilt daar fundamenteel in van een stroming als het soefisme, waar het nochtans vaak mee vergeleken wordt.

Het is voor mij alvast heel duidelijk hoe de canon werd vastgelegd. Er zijn enkele twijfelgevallen, die binnen verschillende denominaties dan ook worden meegegeven als aanvullende inspiratie, maar voor aardig wat gnostische en andere niet-canonieke geschriften vind ik de keuze om ze niet op te nemen toch erg helder.
Oud 22 oktober 2014, 07:09   #224
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Als het gekend is, is het bepaald. Niemand zegt wie het bepaald heeft, maar het staat vast, anders zou het niet gekend zijn.
Ik ben geen katholiek zoals Jan en hij anders antwoorden en mijn antwoord misschien zelfs onchristelijk vinden: maar God blijft verder scheppen, en de steeds scheppende God omvat alles maar is hierdoor ook steeds anders.

Als ik naga hoe de keuzes van anderen, tot het kleinste dagelijkse triviale feitje toe, mijn leven beïnvloeden - dan is het goddelijke voor mij dat in ons allen dat ons daartoe beweegt: te veranderen, te evolueren.

Dat is de reden waarom de evolutietheorie ook zo goed samengaat met de christelijke opvatting over het ontstaan en de vooruitgang van ons universum.
Oud 22 oktober 2014, 07:43   #225
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik ben geen katholiek zoals Jan en hij anders antwoorden en mijn antwoord misschien zelfs onchristelijk vinden: maar God blijft verder scheppen, en de steeds scheppende God omvat alles maar is hierdoor ook steeds anders.

Als ik naga hoe de keuzes van anderen, tot het kleinste dagelijkse triviale feitje toe, mijn leven beïnvloeden - dan is het goddelijke voor mij dat in ons allen dat ons daartoe beweegt: te veranderen, te evolueren.

Dat is de reden waarom de evolutietheorie ook zo goed samengaat met de christelijke opvatting over het ontstaan en de vooruitgang van ons universum.
Daar begrijp ik niets van.

Het eerste deel is m.i. correct. Er is een wisselwerking tussen het individu en de omgeving. Natuur, mens en maatschappij maken een co-evolutie door. Men kan dit als goddelijk beschouwen, enkel, het wordt niet gestuurd, het gebeurt gewoon.

Ik weet echter totaal niet hoe dit samengaat met de christelijke opvatting.
Oud 22 oktober 2014, 12:45   #226
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

AVV.VVK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Tsja,.... als je conclusies op deze premisse gebouwd zijn....
En wat is uw punt nu net?
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 12:47   #227
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carmagnole Bekijk bericht
De vrije wil om slaafje te zijn van een pedofiel in Rome?
God bestaat niet.
Ja, ik heb er zelf voor gekozen om dat te doen.
Zo kiezen sommigen er voor om op uitsluitend rationele manier te leven, zonder een god. Voor die mensen heb ik ook respect.

En dan zijn er nog zo'n enkelingen die denken dat ze een rationeel iemand zijn, maar als het er op aankomt maar gewoon wat roepen vanuit hun simplistisch wereldbeeld dat elke Katholiek een pedofiel is, en die, in tegenstelling tot die 2de groep, zonder enige vorm van argumentatie wat staan te roepen dat God niet bestaat. Voor die groep heb ik natuurlijk geen respect. Gelukkig behoren er weinig tot die groep, ik ken er zelf nauwelijks. Op dit forum kom ik wel soms eens in contact met iemand die tot die groep behoort, maar daar stopt het bij...

Laatst gewijzigd door AVV.VVK : 22 oktober 2014 om 12:49.
Oud 22 oktober 2014, 12:51   #228
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Waaruit leid jij dit af?
Jouw vermeende godheid geeft je volgens zijn aanhangers althans niet eens de keuze om je leven vrijelijk te beëindigen of abortus te plegen etc.
In die zin ben je met je godheid heel wat onvrijer in je willen, dan iemand die van die kant geen verplichtingen aanneemt.

Als dat klopt, dan begreep je het bericht niet echt.
Ik zal helaas moeten beroep doen op die ouderwetse vergelijking met de voetbalclub...

U kunt volledig zelf kiezen of u wil mee doen met de voetbalclub, maar als u hier vrijwillig instapt, betekent het ook dat je akkoord gaat met de regels van de club en dus altijd witte kousen aandoet.

Dus ja, ik heb er zowat vrijwillig voor gekozen om onvrij te zijn
Oud 22 oktober 2014, 12:54   #229
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En de persoon die geen verplichtingen aanneemt moet branden in de hel want God is liefde.
Volgens de Islamieten inderdaad, daarom ben ik ook een Katholiek...

vwala : hoe beide boeken omgaan met andersgelovigen :
(de Koran besteed er 11 keer meer tekst aan)

1. Bijbel
(meerdere losse fragmenten die handelen over ongelovigen)

1 Handelingen 7:51

Halsstarrige ongelovigen, u wilt niet luisteren en verzet u steeds weer tegen de heilige Geest, zoals uw voorouders ook al deden.

2 Romeinen 15:31

Bid voor mij dat ik zal worden gered van de ongelovigen in Judea en dat mijn hulp door de heiligen in Jeruzalem zal worden gewaardeerd.

6 2 Korintiërs 4:4

de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is.

7 2 Korintiërs 6:14

Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken?

8 2 Korintiërs 6:17

Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen

9 1 Tessalonicenzen 4:5

en dat u niet zoals de ongelovigen, die God niet kennen, toegeeft aan uw hartstocht en begeerte.

10 1 Petrus 2:12

Leid te midden van de ongelovigen een goed leven, opdat zij die u nu voor misdadigers uitmaken, door uw goede daden tot inzicht komen en God eer bewijzen op de dag waarop hij komt rechtspreken.

11 1 Petrus 4:3

U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst.

2. Koran
(meerdere losse fragmenten die handelen over ongelovigen)

2 de koe 19

Of als een wolkbreuk uit de hemel waarin duisternis, donder en bliksem is. Uit doodsangst steken zij voor de donderslagen hun vingers in de oren, maar God heeft de ongelovigen omsingeld.

2 de koe 24

Als jullie dat niet doen ? en jullie zullen het niet doen ? vreest dan het vuur waarvan mensen en stenen de brandstof zijn en dat voor de ongelovigen is klaargemaakt.

2 de koe 89

En toen tot hen een boek van God kwam dat bevestigde wat zij hadden ? voordien hadden zij om bijstand gevraagd tegen hen die ongelovig zijn ? toen dan dat wat zij al wisten tot hen kwam, geloofden zij er niet aan. Gods vloek kome dus over de ongelovigen.

2 de koe 90

Waarvoor zij zich verkocht hebben dat is pas slecht; dat zij niet geloven aan wat God neergezonden heeft, uit nijd dat God iets van Zijn genade neerzendt op wie van Zijn dienaren Hij wil. Het levert hun dus toorn op toorn op. En voor de ongelovigen is er een vernederende bestraffing.

2 de koe 98

als iemand een vijand van God, Zijn engelen, Zijn gezanten, Djibriel en Mikaal is? God is ook een vijand van de ongelovigen."

2 de koe 104

Jullie die geloven! Zegt niet: "Eerbiedig ons", maar zegt: "Let op ons en hoort." En voor de ongelovigen is er een pijnlijke bestraffing.

2 de koe 161

Zij die ongelovig zijn en als ongelovigen sterven, op hen rust Gods vloek en die van de engelen en de mensen tezamen.

2 de koe 191

Doodt hen waar jullie hen aantreffen en verdrijft hen waarvandaan zij jullie verdreven hebben. Verzoeking is erger dan te doden. Strijdt niet tegen hen bij de heilige moskee, zolang zij daarin niet tegen jullie strijden. Als zij tegen jullie strijden, strijdt dan tegen hen; zo is de vergelding voor de ongelovigen.

2 de koe 217

Zij vragen jou over de heilige maand, over het strijden erin. Zeg: "Erin te strijden is een ernstige zaak, maar het versperren van Gods weg, het niet in Hem en de heilige moskee geloven en het verdrijven van de mensen die erbij horen gelden bij God als ernstiger. Verzoeking is ernstiger dan te doden. Zij zullen pas ophouden tegen jullie te strijden wanneer zij jullie van jullie godsdienst hebben afgebracht; als zij dat zouden kunnen. Wie van jullie zich van hun godsdienst afkeren en dan als ongelovigen sterven, dat zijn zij wier daden in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals vruchteloos zijn. Zij zijn het die in het vuur thuis horen; zij zullen daarin altijd blijven.

2 de koe 254

Jullie die geloven! Geeft ook bijdragen van wat Wij jullie voor jullie levensonderhoud gegeven hebben voordat er een dag komt waarop er geen handel, geen vriendschap en geen voorspraak is. De ongelovigen zijn de onrechtplegers.

3 'Imraans mensen 28

De gelovigen moeten de ongelovigen niet in plaats van de gelovigen als medestander nemen. Wie dat doen behoren in niets tot God, behalve als jullie uit vrees voor hen op jullie hoede zijn. God waarschuwt jullie voor Hemzelf; bij God is de bestemming.

3 'Imraans mensen 32

Zeg: "Gehoorzaamt God en de gezant, maar als jullie je afkeren? God heeft de ongelovigen niet lief."

3 'Imraans mensen 131

En vreest het vuur dat voor de ongelovigen is klaargemaakt.

3 'Imraans mensen 141

en ook opdat God hen die geloven loutert en de ongelovigen vernietigt.

4 de vrouwen 18

Maar de genadevolle aandacht geldt niet voor hen die verkeerde dingen blijven doen totdat een van hen, als de dood nabij is, zegt: "Nu heb ik berouw" en ook niet voor hen die als ongelovigen sterven. Zij zijn het voor wie Wij een pijnlijke bestraffing hebben klaargemaakt.

4 de vrouwen 37

die gierig zijn, die de mensen opdragen gierig te zijn, die verbergen wat God hun van Zijn goedgunstigheid gegeven heeft ? voor de ongelovigen hebben Wij een vernederende bestraffing klaargemaakt ?

4 de vrouwen 101

Wanneer jullie op de aarde rondtrekken dan is het voor jullie geen vergrijp als jullie de salaat verkorten als jullie vrezen dat zij die ongelovig zijn jullie in verzoeking brengen. De ongelovigen zijn voor jullie een duidelijke vijand.

4 de vrouwen 102

En wanneer jij bij hen bent en voor hen [als voorganger] de salaat verricht, dan moet een groep van hen met jou de salaat verrichten en zij moeten hun wapens bij zich houden. Wanneer zij zich eerbiedig neerbuigen moeten zij achter jou zijn. Dan moet de andere groep komen die de salaat niet gebeden heeft. Zij moeten dan met jou de salaat bidden en zij moeten hun voorzorgsmaatregelen treffen en hun wapens bij zich houden. Zij die ongelovig zijn zouden graag willen dat jullie niet op jullie wapens en goederen zouden letten, zodat zij in één keer een uitval tegen jullie konden doen. Het is geen vergrijp voor jullie als jullie last van de regen hebben of ziek zijn om dan de wapens af te leggen. Maar treft voorzorgsmaatregelen. God heeft voor de ongelovigen een vernederende bestraffing klaargemaakt.

4 de vrouwen 139

die zich de ongelovigen in plaats van de gelovigen als medestanders nemen. Zoeken zij bij hen de macht? Welnee, de macht behoort geheel aan God toe.

4 de vrouwen 140

Hij heeft tot jullie in het boek neergezonden dat jullie, wanneer jullie horen dat men aan Gods tekenen geen geloof hecht of ermee de spot drijft, niet bij hen gaat zitten totdat zij op een ander gesprek overgaan. Anders zijn jullie gelijk aan hen. God brengt de huichelaars en de ongelovigen bijeen in de hel, allen

4 de vrouwen 141

die tegenover jullie een afwachtende houding aannemen. Als jullie door God een succes behalen, dan zeggen zij: "Waren wij niet met jullie?" maar als de ongelovigen geluk hebben zeggen zij: "Hebben wij jullie niet overmeesterd maar toch de gelovigen van jullie afgehouden?" God zal op de opstandingsdag tussen jullie oordelen en God zal de ongelovigen geen weg verschaffen om tegen jullie op te treden.

4 de vrouwen 144

Jullie die geloven! Neemt de ongelovigen niet in plaats van de gelovigen als medestander. Wensen jullie aan God een duidelijke machtiging tegen jullie te geven?

4 de vrouwen 151

dat zijn zij die in waarheid ongelovig zijn. Voor de ongelovigen hebben Wij een vernederende bestraffing klaargemaakt.

4 de vrouwen 161

wegens het nemen van woeker, hoewel het hun verboden was, en het door bedrog verteren van de bezittingen van de mensen: Wij hebben voor de ongelovigen onder hen een pijnlijke bestraffing klaargemaakt.

5 de tafel 44

Wij hebben de Taura neergezonden met een leidraad erin en een licht, waarmee de profeten die zich [aan God] overgeven oordeel vellen voor hen die het jodendom aanhangen. Zo ook de rabbijnen en de schriftgeleerden, naar wat hun van Gods boek was toevertrouwd en waarvan zij getuigen waren. Vreest dan de mensen niet maar vreest Mij en verkwanselt Mijn tekenen niet. En wie niet oordeel vellen volgens wat God heeft neergezonden, dat zijn de ongelovigen.

5 de tafel 54

Jullie die geloven! Als iemand van jullie zich van zijn godsdienst afkeert, dan zal God wel met mensen komen die Hij bemint en die Hem beminnen, die inschikkelijk zijn voor de gelovigen en streng tegen de ongelovigen, die zich inspannen op Gods weg en die niemands verwijt vrezen. Dat is Gods goedgunstigheid die Hij geeft aan wie Hij wil. God is alomvattend en wetend.

5 de tafel 57

Jullie die geloven! Neemt niet hen, die jullie godsdienst met spot en scherts bejegenen, uit het midden van hen aan wie het boek voor jullie tijd gegeven was, noch de ongelovigen als medestanders. En vreest God als jullie gelovig zijn.

5 de tafel 67

O gezant, verkondig wat van jouw Heer tot jou is neergezonden en als jij dat niet doet dan heb jij Zijn zendingsopdracht niet verkondigd. God beschut jou voor de mensen. God wijst de ongelovigen de goede richting niet.

6 het vee 122

Is dan iemand die dood was en die Wij tot leven gebracht hebben en voor wie Wij een licht gemaakt hebben waarin hij onder de mensen wandelt als iemand die bijvoorbeeld in de duisternis is en er niet uit kan komen? Zo hebben Wij voor de ongelovigen wat zij aan het doen waren mooi laten lijken.

6 het vee 130

"O djinn en mensen, hier bijeenvergaderd! Zijn er niet gezanten uit jullie midden tot jullie gekomen om jullie van Mijn tekenen te vertellen en om jullie te waarschuwen voor de ontmoeting van jullie op deze dag?" Zij zeggen: "Wij getuigen tegen onszelf." Het tegenwoordige leven heeft hen begoocheld en zij getuigen tegen zichzelf dat zij ongelovigen waren.

7 de kantelen 50

Zij die in het vuur thuishoren roepen naar hen die in de tuin thuishoren: "Schenkt ons water of iets van dat waarmee God jullie verzorgt." Zij zeggen: "God heeft beide verboden voor de ongelovigen,

7 de kantelen 101

Die steden, daar vertellen Wij jou berichten over. Hun gezanten kwamen met de duidelijke bewijzen tot hen, maar zij waren niet zo dat zij geloofden in wat zij tevoren geloochend hadden. Zo verzegelt God de harten van de ongelovigen.

8 de buit 7

En toen God jullie toezegde dat één van de twee groepen voor jullie bestemd was en jullie liever hadden dat de weerloze voor jullie bestemd was. Maar God wenste de waarheid met Zijn woorden te bevestigen en de ongelovigen tot de laatste toe te vellen.

8 de buit 14

Dat is het dan voor jullie; proeft het dan. En, voor de ongelovigen is er de bestraffing van het vuur.

8 de buit 18

Dat is het dan voor jullie. En God verzwakt de list van de ongelovigen.

9 het berouw 2

Trekt dan vier maanden rond in het land en weet dat jullie niets tegen God kunnen doen en dat God de ongelovigen te schande maakt.

9 het berouw 26

Toen liet God Zijn kalmte op Zijn gezant en op de gelovigen neerdalen en Hij liet troepen neerdalen die jullie niet zagen en Hij strafte hen die ongelovig zijn af. En dat is de vergelding voor de ongelovigen.

9 het berouw 32

Zij wensen Gods licht met hun monden te doven, maar God weigert het Zijn licht niet te vervolmaken, ook al staat het de ongelovigen tegen.

9 het berouw 49

En onder hen zijn er die zeggen: "Geef mij ontheffing en breng mij niet in verzoeking." Zij zijn toch al in de verzoeking terechtgekomen. Welnu, de hel zal de ongelovigen omvatten.

9 het berouw 55

Jij hoeft je niet te verwonderen over hun bezittingen noch over hun kinderen. God wenst hen daarmee in het tegenwoordige leven slechts te bestraffen en [wil] dat zijzelf als ongelovigen aan hun einde komen.

9 het berouw 68

God heeft de huichelaars, de huichelaarsters en de ongelovigen het vuur van de hel toegezegd om daarin altijd te blijven. Dat is goed genoeg voor hen. God heeft hen vervloekt en voor hen is er een blijvende bestraffing.

9 het berouw 73

O profeet, stel je te weer tegen de ongelovigen en de huichelaars en pak hen stevig aan. Hun verblijfplaats is de hel; dat is pas een slechte bestemming!

9 het berouw 85

Jij hoeft je niet te verwonderen over hun bezittingen en hun kinderen. God wenst hen daarmee in het tegenwoordige leven slechts te bestraffen en [wil] dat zijzelf als ongelovigen aan hun einde komen.

9 het berouw 120

Het past de mensen van Medina en de bedoeïenen uit hun omgeving niet dat zij achterblijven bij de gezant van God of dat zij zichzelf meer ontzien dan hij. Dat is omdat zij door geen dorst, noch vermoeidheid, noch honger op Gods weg worden overvallen. Zij doen ook geen inval die de ongelovigen woedend maakt, noch maken zij een vijand iets afhandig zonder dat voor hen daarmee een deugdelijke daad opgeschreven wordt. God zal het loon van hen die goed doen niet verloren laten gaan.

9 het berouw 123

Jullie die geloven! Strijdt tegen de ongelovigen die dicht bij jullie zijn en laat hen strengheid bij jullie vinden. Weet dat God met de godvrezenden is.

9 het berouw 125

En zij die in hun harten een ziekte hebben, zij worden erdoor tot een nog grotere gruwel dan zij al zijn en zij sterven als ongelovigen.

10 Joenoes 2

Is het voor de mensen verbazingwekkend dat Wij aan een man uit hun midden geopenbaard hebben: "Waarschuw de mensen en verkondig het goede nieuws aan hen die geloven dat zij een betrouwbare voorrang bij hun Heer hebben"? De ongelovigen zeggen: "Dit is toch duidelijk een tovenaar."

11 Hoed 42

En het [schip] voer met hen weg door golven als bergen en Noeh riep naar zijn zoon die apart stond: "Mijn zoon! Kom met ons aan boord en wees niet een van de ongelovigen."

13 de donder 14

Tot Hem is het ware gebed en zij tot wie door hen in plaats van tot God wordt gebeden verhoren hen in niets; zij zijn slechts als iemand die zijn handen naar het water uitstrekt opdat het zijn mond bereikt, maar het bereikt hem niet. Het gebed van de ongelovigen mist steeds zijn doel.

13 de donder 35

De tuin die de godvrezenden is toegezegd ziet er zo uit: Er stromen rivieren onderdoor en het voedsel en de schaduw ervan zijn duurzaam. Dat is de eindbestemming van hen die godvrezend zijn en de eindbestemming van de ongelovigen is het vuur.

14 Ibrahiem 2

God, van wie is wat er in de hemelen en wat er op de aarde is. En wee de ongelovigen wegens een strenge bestraffing.

16 de bijen 27

En dan, op de opstandingsdag zal Hij hen te schande maken en zeggen: "Waar zijn Mijn [zogenaamd goddelijke] metgezellen om wie jullie zo tegengewerkt hebben?" Zij aan wie de kennis gegeven is zeggen: "De schande en het kwaad komen vandaag over de ongelovigen,

16 de bijen 83

Zij kennen Gods genade en dan ontkennen zij die; de meesten van hen zijn immers ongelovigen.

17 de nachtreis 8

Misschien dat jullie Heer erbarmen met jullie heeft, maar als jullie het nog eens doen, doen Wij het nog eens. En Wij hebben de hel tot een gevangenis voor de ongelovigen gemaakt."

18 de grot 100

En Wij confronteren op die dag de ongelovigen met de hel.

18 de grot 102

Of rekenen zij die ongelovig zijn erop dat zij Mijn dienaren in plaats van Mij als beschermers kunnen nemen? Wij hebben de hel voor de ongelovigen als gastverblijf klaargemaakt.

19 Marjam 83

Heb jij niet gezien dat Wij de satans naar de ongelovigen gezonden hebben om hen op te stoken?

23 de gelovigen 117

En als iemand naast God een andere god aanroept, waarvoor hij geen bewijs heeft, dan is zijn afrekening bij zijn Heer; het zal de ongelovigen niet welgaan.

25 het reddend onderscheidingsmiddel 26

op die dag heeft de Erbarmer de ware heerschappij; het is een dag die voor de ongelovigen moeilijk is.

25 het reddend onderscheidingsmiddel 52

Gehoorzaam dan de ongelovigen niet, maar stel je tegen hen hevig te weer.

28 het verhaal 82

En zij die de vorige dag nog zijn plaats gewenst hadden zeiden ?s morgens: "O wee, God voorziet ruimschoots in het levensonderhoud van wie van Zijn dienaren Hij wil en ook met mate. Als God ons niet een gunst had bewezen, dan had Hij ons laten wegzinken. O wee, het gaat de ongelovigen niet wel."

28 het verhaal 86

Jij had niet verwacht dat het boek aan jou overgebracht zou worden. Het is enkel uit barmhartigheid van jouw Heer. Wees dus niet iemand die de ongelovigen bijstand verleent.

29 de spin 47

Zo hebben Wij het boek naar jou neergezonden en zij aan wie Wij het boek gegeven hebben geloven erin. En ook onder dezen hier zijn er die erin geloven. Slechts de ongelovigen verwerpen Onze tekenen.

29 de spin 54

Zij willen van jou dat de bestraffing wordt verhaast. Welnu, de hel zal de ongelovigen omvatten.

29 de spin 68

En wie is er zondiger dan wie over God bedrog verzint of de waarheid loochent wanneer zij tot hem komt? Is er in de hel niet een verblijfplaats voor de ongelovigen?

30 de Romeinen 45

opdat Hij hen die geloven en de deugdelijke daden doen door Zijn gunst beloont; Hij bemint de ongelovigen niet.

33 de partijen 1

O profeet, vrees God en gehoorzaam de ongelovigen en de huichelaars niet; God is wetend en wijs.

33 de partijen 8

opdat Hij de oprechten naar hun oprechtheid zal vragen. En voor de ongelovigen heeft Hij een pijnlijke bestraffing klaargemaakt.

33 de partijen 48

En gehoorzaam de ongelovigen en de huichelaars niet, sla geen acht op het leed dat zij aandoen en stel je vertrouwen op God; God is goed genoeg als voogd.

33 de partijen 64

God heeft de ongelovigen vervloekt en voor hen een vuurgloed klaargemaakt,

35 Grondlegger 39

Hij is het die jullie tot elkaar opvolgende geslachten op de aarde gemaakt heeft. En wie ongelovig is, diens ongeloof is in zijn nadeel; voor de ongelovigen maakt hun ongeloof de afschuw bij hun Heer alleen maar erger en voor de ongelovigen brengt hun ongeloof hun alleen maar groter verlies.

36 ja sien 70

om wie er leven te waarschuwen en opdat de uitspraak aan de ongelovigen bewaarheid wordt.

38 saad 4

Zij verbazen zich dat er tot hen een waarschuwer uit hun midden gekomen is. De ongelovigen zeggen: "Dit is een leugenachtige tovenaar.

38 saad 74

Alleen Iblies niet, hij was hoogmoedig en behoorde tot de ongelovigen.

39 de drommen 32

En wie is er zondiger dan wie over God liegt en de betrouwbare waarheid loochent wanneer zij tot hem komt? Is er in de hel niet een verblijfplaats voor de ongelovigen?

39 de drommen 59

"Welnee, Mijn tekenen zijn toch tot jou gekomen, maar jij hebt ze geloochend, jij was hoogmoedig en behoorde tot de ongelovigen."

39 de drommen 71

En zij die ongelovig zijn worden in horden naar de hel gedreven en wanneer zij er komen worden haar poorten geopend en haar bewakers zeggen tot hen: "Zijn er tot jullie geen gezanten uit jullie eigen midden gekomen, die jullie de tekenen van jullie Heer voorlazen en die jullie waarschuwden voor de ontmoeting op deze dag van jullie?" Zij zeggen: "Ja zeker." Maar het woord van de bestraffing is voor de ongelovigen bewaarheid.

40 Hij die vergeeft 14

Roept dus God aan waarbij jullie de godsdienst geheel aan Hem moeten wijden, ook al verafschuwen de ongelovigen het.

40 Hij die vergeeft 25

En toen hij met de waarheid van Ons bij hen kwam zeiden zij: "Doodt de zonen van hen die met hem geloven en laat hun vrouwen in leven." Maar de list van de ongelovigen mist steeds haar doel.

66 het verbieden 9

O profeet, stel je te weer tegen de ongelovigen en de huichelaars en pak hen stevig aan. Hun verblijfplaats is de hel; dat is pas een slechte bestemming!

67 de heerschappij 20

Of wie is het die in plaats van de Erbarmer voor jullie een troepenmacht kan zijn die jullie helpt? De ongelovigen zijn slechts aan begoocheling [ten prooi gevallen].

67 de heerschappij 28

Zeg: "Hoe zien jullie het, als God mij en wie er met mij zijn vernietigt of met ons erbarmen heeft? Maar wie zal de ongelovigen voor een pijnlijke bestraffing beschermen?"

69 de verwerkelijking 50

Het is een [reden tot] wroeging voor de ongelovigen.

70 de trappen 2

De ongelovigen hebben daartegen geen afweer.

71 Noeh 26

En Noeh zei: "Mijn Heer, laat niet een van de ongelovigen op de aarde blijven wonen.

71 Noeh 28

Mijn Heer, vergeef mij en mijn ouders en wie mijn huis als gelovige binnenkomen, en de gelovige mannen en vrouwen. En laat de ongelovigen alleen maar meer vernietigd worden."

74 de ommantelde 10

voor de ongelovigen niet gemakkelijk.

74 de ommantelde 31

Wij hebben slechts engelen als vuurwachters aangesteld en Wij hebben hun aantal voor hen die ongelovig zijn alleen maar tot een verzoeking gemaakt. Ook opdat zij aan wie het boek gegeven is overtuigd worden, opdat zij die geloven hun geloof nog vermeerderen, opdat zij aan wie het boek gegeven is en zij die geloven niet twijfelen en opdat zij die in hun harten een ziekte hebben en de ongelovigen zullen zeggen: "Wat bedoelt God bijvoorbeeld hiermee?" Zo brengt God wie Hij wil tot dwaling en brengt Hij wie Hij wil op het goede pad. En slechts Hij kent de troepenmachten van jouw Heer. Het is slechts een vermaning voor de mensen.

76 de mens 4

Voor de ongelovigen hebben Wij kettingen, halsketenen en een vuurgloed klaargemaakt.

80 hij fronste 42

Dat zijn zij, de ongelovigen, de overtreders.

83 de knoeiers 34

Maar vandaag lachen zij die geloven om de ongelovigen.

83 de knoeiers 36

Zijn de ongelovigen beloond voor wat zij gedaan hebben?

86 de nachtster 17

Geef de ongelovigen dan maar uitstel, verleen hun enig uitstel.

109 de ongelovigen 1

Zeg: "O ongelovigen.
Bron : http://www.bijbelenkoran.nl/search.p...page=1&page2=1

Laatst gewijzigd door AVV.VVK : 22 oktober 2014 om 13:24.
Oud 22 oktober 2014, 12:56   #230
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ik lach ook graag met moslims
Oud 22 oktober 2014, 13:00   #231
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
@AVVVVK
Geloof je in de hel?
Wat verstaat u onder 'de hel' ?

Ik geloof niet in een hel waar 'stoute mensen' naar toe moeten om even op een brandstapel te gaan liggen waarrond er duiveltjes zitten te dansen.
D�*t noem ik een sprookje (mythe).

Ik geloof ZEKER in het leven na de dood.

Ik geloof in de hemel, maar weet niet hoe ik mij dat moet voorstellen.
Maar het is in de 'breedste' omschrijving de 'plek' waar men vrij is van 'negativiteit'.

Wie volgens de rechtvaardige God die plek niet verdient, ... (ik weet het zelf niet)
Oud 22 oktober 2014, 13:08   #232
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
AVV,

Jij zei dat je enkel geloofd in het NT. Ik mag dan toch er vanuit gaan dat je weet hoe het NT is ontstaan?

Gewoon uit pure nieuwsgierigheid:

Maar wat doe je met al die geschriften die het NT niet hebben gehaald na de concilie van Nicea?

Neem nu de gnostische geschriften, de geschriften uit Qumran, de evangelies van oa. Thomas en Maria Magdalena, de arianische christenen, de volgelingen van Jacobus, enz...

Geschriften waarvan sommigen zijn aangetoond dat ze recenter zijn dan de meeste evangelies uit het NT. Geschriften die een andere jezus uitbeelden, namelijk een zeer menselijke jezus met zijn menselijke kanten (ipv een ongeloofwaardig heilig boontje en seut).

Wat kan een NT (opgesteld 300 jaar NA de dood van jezus) in godsnaam zeggen over die jezus?

Eerste ter correctie : Ik geloof ook in het OT, maar heb dit inderdaad altijd benadrukt omdat sommigen hier met 'uit-hun-context' gerukte fragmenten uit het OT komen aandraven om te 'bewijzen' dat de Bijbel negativiteit bevat. Als ik die fragmenten dan opzoek in mijn Bijbel, en er de context bijlees, wordt mij telkens weer duidelijk dat die citaten, geen wetten van God zijn, maar Joodse 'geschiedenis'.

Ik begrijp zeer goed wat u bedoeld voor de rest. Maar ik ga eerst eerlijk zijn : ik heb enkel de Bijbel en de Koran op hun geheel gelezen, maar niet de niet-geselecteerde stukken die u aanhaalt.

Ik neem het NT serieus, maar niet letterlijk.
Heeft Jezus, water in wijn veranderd, brood en vissen vermenigvuldigd, een melaatse genezen, en dode doen leven... ? Ik meen dat Jezus wonderen heeft verricht met behulp van de Heer, maar dat het nu precies op die manier gebeurde, gaat niets aan het Christendom of mijn denken over het geloof veranderen.
De Bijbel is geen rechtstreeks gedicteerd boek (bestaande uit 100% wet zonder bijkomende 'geschiedkundige' informatie uit het Romeinse Rijk, of het Jodendom) door God aan één profeet.

En daar mispakken veel mensen zich aan. Dat is ook (denk ik) wat Jan bedoeld met 'De Bijbel met Islamitische ogen bekijken'.
Oud 22 oktober 2014, 13:10   #233
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Pas op, hé, deze christelijke vrienden claimen een alleenrecht op ethiek en moraal!

FOEI! DAT MAG NIET! DAT MAG NIET! Want anders, hé, want anders hé, dan gaat GOD u pijn doen! Voor altijd! Want God houdt van jou!
Oei, Carmagnole, sinds wanneer eigen jij je het recht toe om in mijn plaats emotioneel te zijn?

Bewijst dit nu uw helderziendheid, of uw kinderlijk discussieniveau waarbij je denkt gelijk te halen door de andere zwart te maken?

Graag een antwoord!
Oud 22 oktober 2014, 13:14   #234
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Dus, uw perfekte God laat u -eveneens een perfekt wezen- toe niet in Hem te geloven? Wat een soepele regeling!

Dat is geheel wederzijds. Uw overtuiging is gebaseerd op los zand , zelfuitgevonden dogma's , en a la carte geloofspunten.
Die soepele regeling lijkt mij toch iets perfecter dan dat wij allemaal gedwongen robotjes zijn...

Mijn overtuiging is INDERDAAD gebaseerd op los zand. En het feit waarom ik dan toch geloof, is omdat het mij , ondanks dat 'los zand', een aannemelijk iets lijkt.

Net zoals de evolutietheorie, zijn er geen bewijzen voor dat die effectief heeft plaatsgevonden/bezig is. Die theorie, is eveneens gebaseerd op los zand. Maar toch zijn er, ondanks er geen bewijzen zijn, 'voorbeelden' (fossielen, variatie binnen soorten...) die de theorie aannemelijk maken en die ervoor gezorgd hebben dat ook ik in de theorie geloof.
Oud 22 oktober 2014, 13:21   #235
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Dat is natuurlijk allemaal mooie praat voor de vaak hé. Wat betekent vrije wil als diezelfde God zegt dat je eeuwig wordt gestraft als je je vrije wil niet plooit naar zijn wetten? Vermits God bovendien de tijd heeft geschapen en er niet onderhevig aan is, weet hij ook op voorhand wie hij gaat mogen straffen. Als je lot op voorhand door iets of iemand is gekend, heb je dan vrije wil? Nope.

Bovendien wil ik de eerste persoon nog eens tegenkomen die van één moment op het andere zegt: "awel ik geloof x met hart en ziel maar dat wil ik niet meer. Vanaf nu geloof ik y want ik heb vrije wil!"

De enige uitweg die ik zie, jouw info indachtig, is dat God een robotje heeft gemaakt die de illusie van vrije wil heeft.

"Lijkt mij perfecter" is een statement dat nogal klinkt alsof het op los zand is gebaseerd. Vooral door het feit dat er geen overtreffende trap van perfect bestaat naar mijn weten. Perfect is perfect. Meer perfect dan perfect bestaat niet. Indien God je programmeert, dan neem ik aan dat hij je "perfect" programmeert. Maar vermits je bent geschapen naar zijn beeld, wat zegt dat dan over god? Hence -> vrije wil.
Je hebt wel vrije wil. Alleen is die wil niets nieuw voor Hem...

Weer : de schilder , die leeft in een 3D-wereld, maakt een zelfportret. De schilder is bij toeval een perfect schilder. Dat houdt in dat elk portret van hem perfect is. Toch is zijn zelfportret , dat hemzelf natuurlijk moet voorstellen, in 2D en niet in de 3D-wereld waarin hij zelf zit. Het evenbeeld zit in een lagere dimensie, is nog altijd het evenbeeld, is nog altijd perfect, maar van 2D naar 3D gaan is onmogelijk. En perfectie doorbreekt geen paradox.

Snapt u waar ik naartoe wil?
Oud 22 oktober 2014, 13:24   #236
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus als ik als leerkracht weet dat mijn leerling een 0 zal hebben, heb ik dat zelf bepaald?
Oud 22 oktober 2014, 13:26   #237
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Ik ga volledig met u akkoord, behalve met je vreemde zinsconstructie...
Oud 22 oktober 2014, 13:47   #238
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Dus als ik als leerkracht weet dat mijn leerling een 0 zal hebben, heb ik dat zelf bepaald?
Dit heb ik toch niet gezegd. Wat ik zeg is dat indien de punten van de leerling gekend zijn, ze bepaald zijn.

Indien men dus met zekerheid zou kunnen stellen dat een student 0 heeft, dan zijn zijn punten bepaald, zelfs indien het examen nog niet is afgelegd. Het zou dus voor deze leerling zinloos zijn het examen nog af te leggen. Ook indien men op voorhand weet dat hij zeker en vast 10 zal hebben, moet hij het examen niet afleggen.
Oud 22 oktober 2014, 13:49   #239
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit heb ik toch niet gezegd. Wat ik zeg is dat indien de punten van de leerling gekend zijn, ze bepaald zijn.

Indien men dus met zekerheid zou kunnen stellen dat een student 0 heeft, dan zijn zijn punten bepaald, zelfs indien het examen nog niet is afgelegd. Het zou dus voor deze leerling zinloos zijn het examen nog af te leggen. Ook indien men op voorhand weet dat hij zeker en vast 10 zal hebben, moet hij het examen niet afleggen.
Klopt, maar men is er niet veel mee als de leerkracht zegt: 'kom gij, moogt gaan spelen, ik weet toch zeker dat gij uw lus kent'. Daarmee kom je niet ver in het leven, zelfs al ken je het inderdaad.

Je moet BEWIJS hebben. Niet een helderziende...
Oud 22 oktober 2014, 14:33   #240
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Klopt, maar men is er niet veel mee als de leerkracht zegt: 'kom gij, moogt gaan spelen, ik weet toch zeker dat gij uw lus kent'. Daarmee kom je niet ver in het leven, zelfs al ken je het inderdaad.

Je moet BEWIJS hebben. Niet een helderziende...
Je bent wel naast de kwestie aan het praten. De vraag is wat het onderscheid is tussen wat "gekend" is en wat " bepaald" is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be