Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2014, 11:44   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zal eens 2 ervaren fietsers citeren sé, die tenminste netjes genuanceerd klinken:

Pro of contra de ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde?

12 juli 2013
Ondertussen zijn we al meer dan een jaar verder. Algauw is gebleken dat deze stroken de snelrijders juist niet in bedwang houden. Van wielertoeristen had ik zelf al te horen gekregen dat je aan hoge snelheid de impact van de stroken kan verminderen. Ik heb het zelf ook getest. En inderdaad, hoe vlugger je erover rijdt, hoe minder je de stroken voelt. Ga je er aan vijftien of twintig over, dan voel je de harde schokken. Aan hogere snelheden valt het goed mee.

Daarom ook heeft W&Z kort na heel de heisa heel het project afgevoerd. De bedoeling was immers - zoals aangekondigd in het begin - om op allerlei plaatsen in Vlaanderen die ribbels te leggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 11:51   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ondertussen zijn we al meer dan een jaar verder. Algauw is gebleken dat deze stroken de snelrijders juist niet in bedwang houden. Van wielertoeristen had ik zelf al te horen gekregen dat je aan hoge snelheid de impact van de stroken kan verminderen. Ik heb het zelf ook getest. En inderdaad, hoe vlugger je erover rijdt, hoe minder je de stroken voelt. Ga je er aan vijftien of twintig over, dan voel je de harde schokken. Aan hogere snelheden valt het goed mee.
Tja is zoals menige verkeersdrempel/plateau zeker, de grootste schokken voel je als je met 20-30 kmh ervover gaat (staat ook zo in de wetgeving). Hoe absurd kan men zijn, hilarisch als men dit leest, me rijdt dus de opgelegde ~30 kmh max of best minder maar dan moeten de verticale schokken het ergste zijn.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...e/183-art22ter

Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen

22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

* Zie K.B. 9-10-1998 tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...8/673-bijlage1
* De toename van de verticale versnelling moet maximaal zijn voor een snelheid dichtbij 30 km per uur.

Vlieg je erover met 120 kmh voel je quasi niets.

Ergo: hopeloos prutsbeleid.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2014 om 12:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 14:38   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Misschien kunnen we een groepsaankoop doen zoals dat met stookolie gebeurt. Dan kunnen we allemaal leuke filmpjes maken ...

http://www.youtube.com/watch?v=zqYJZpX-mmk#t=128
Dat andere filmpje, over het ongeval te Aalter, is niet zo leuk.

Toch kan ik me inbeelden dat de vrachtwagenbestuurder met de dashcam zeer erg tevreden is omtrent de duidelijkheid over de verantwoordelijkheid van het ongeval.

Een groepsaankoop kan mij niet bekoren.
Ik kijk wel eens begerig om eentje te bestellen via internet, waar ze veel goedkoper zijn.
Liefst een met dubbele camere, zodat niet alleen naar voor gefilmd wordt, maar vb. de tweede camera schuins of achteruit. Kwestie van soms met de interne batterij ook eventuele vandalen te filmen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 15:57   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeRidder Bekijk bericht
Getest?
Ja, aan 20 kmh.

Neen, maar wel ooit eens gezien dat een Citroën voor mij (wslk met hydraulische vering, oud model) die gewoon met ~ 60 kmh nam alsof het lucht was.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2014 om 15:58.
Oud 23 oktober 2014, 16:05   #45
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Ik niet, ben geen gluurder.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 19:34   #46
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onlangs las ik op een blog een gelijkaardige reactie. De man had een fietsvakantie achter de rug in Frankrijk. Zijn ervaring was het dat de modale Franse automobilist heel wat respectvoller omgaat met fietsers dan de Belgische.
U moet het zelfs zover niet zoeken hoor, ook in Wallonië is dat reeds het geval.
Oud 23 oktober 2014, 20:06   #47
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mmmh dat moet toch lekker in je oren klinken hé zo´n ongenuanceerde praat. Ben jij dat nu niet zelf ?
Wat zijn "Belgische automobilisten" ? Bij mijn weten heeft de meerderheid van de automobilisten zeker ook een fiets en fietst ook regelmatig of bij gelegenheid. Mss kan je het eens opzoeken.
Een fiets hebben is iets anders dan een fiets gebruiken. Het probleem ligt hem niet zozeer bij automobilisten die ook regelmatig fietsen, maar bij degenen die zelf nooit of nauwelijks op de fiets kruipen ( en er misschien wel een bezitten ). Dat zijn in het algemeen echte rampen naar andere weggebruikers toe en zij zorgen ook voor levensgevaarlijke toestanden. Dit wordt ook bevestigd door studies. In Vlaanderen maakt die groep maar liefst 33% uit van de bevolking. Wat je dan krijgt met dergelijke wereldvreemde figuren is dat ze je op 10 cm voorbij vlammen, ze je net voor een kruispunt inhalen om vervolgens voor je neus af te draaien, ze hun deur open smijten zonder te kijken en meer van dat soort fraais. Dat verklaart ook meteen het befaamde slechte gedrag van Vlaamse automobilisten naar fietsers toe.

Citaat:
Bezit en gebruik van de fiets

Het fietsbezit in Vlaanderen is erg hoog, hoger dan het autobezit. 82,16% van de Vlaamse gezinnen bezitten minstens één fiets. Het gemiddeld aantal fietsen bedraagt 2,29; de gemiddelde gezinsgrootte is 2,36. Er is dus ongeveer 1 fiets per gezinslid. In tegenstelling tot de auto, staat fietsbezit niet gelijk met gebruik. Vaak wordt de fiets enkel gebruikt voor recreatieve doeleinden (36% tov 13% om te gaan werken en 12% om onderwijs te volgen).

Ruim 1/3 rijdt zelden of nooit met de fiets. Zo'n 20% maakt occasioneel gebruik van de fiets. 45% zijn regelmatige fietsers die de fiets dagelijks of wekelijks gebruiken.
Oud 23 oktober 2014, 20:07   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tja...

Citaat:
Nog een bekentenis. Ook ik geniet van koersen in een peloton. Op de flanken van de Berendries, de Rozier of Alpe d'Huez. En ik besef maar al te goed dat wielertoeristen - sommigen gebruiken consequent het veroordelende 'wielerterroristen' - geen al te beste reputatie hebben als het aankomt op rekening houden met andere weggebruikers. Of met het verkeersreglement.
Citaat:
Bezit en gebruik van de fiets

Het fietsbezit in Vlaanderen is erg hoog, hoger dan het autobezit. 82,16% van de Vlaamse gezinnen bezitten minstens één fiets. Het gemiddeld aantal fietsen bedraagt 2,29; de gemiddelde gezinsgrootte is 2,36. Er is dus ongeveer 1 fiets per gezinslid. In tegenstelling tot de auto, staat fietsbezit niet gelijk met gebruik. Vaak wordt de fiets enkel gebruikt voor recreatieve doeleinden (36% tov 13% om te gaan werken en 12% om onderwijs te volgen).

Ruim 1/3 rijdt zelden of nooit met de fiets. Zo'n 20% maakt occasioneel gebruik van de fiets. 45% zijn regelmatige fietsers die de fiets dagelijks of wekelijks gebruiken.
Heel duidelijke meerderheid van de automobilisten dus die de fiets wel gebruikt:
20 % occasioneel + 45% regelmatige fietsers = 65 % of lees dat verkeerd ?

Want ook passagiers van de auto gebruiken eigenlijk de auto ook al zijn ze zelden zelf bestuurder.

Dat men de auto meer gebruikt is ook logisch men betaald vaste kosten (wegentaks-verzekering-evtl lening-waardeverlies) ook al rijdt men er niet mee. Die vaste kosten lopen door.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2014 om 20:16.
Oud 23 oktober 2014, 20:15   #49
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja...

Heel duidelijke meerderheid van de automobilisten dus die de fiets wel gebruikt:
20 % occasioneel + 45% regelmatige fietsers = 65 % of lees dat verkeerd ?
Yup, 33 % doet dat niet. Als je dus door 3 auto's gepasseerd wordt, dan is er één bij die tot al die zaken in staat is.
Oud 23 oktober 2014, 20:21   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Yup, 33 % doet dat niet. Als je dus door 3 auto's gepasseerd wordt, dan is er één bij die tot al die zaken in staat is.
LOL ken je nog zo´n grap ?

33 % doet dat idd niet, en de rest wel.

Er zijn veel mensen (bvb in de Walen) die redelijk afgelegen wonen en-of in bergachtige streken en zijn niet meer de fitste, wat kunnen die nu met een extra fiets ? Mss hebben ze een maar ze fietsen er niet meer mee. Die hebben dikwijls alleen een auto en-of tweewielig motorvoertuig.

De uithoeken van BE hebben ook zeer slecht OV -idem - dus ook ~ idem.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2014 om 20:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be