![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus een natuurlijke reflex is vrije wil voor u? Verklaart veel. Je voorbeeld van de vliegen, die op instinct ageren, noemde u ook al vrije wil. Mijn voorbeelden waar je rustig de tijd kan nemen om effectief een keuze te maken zonder at gunpoint te staan, negeer je. Zegt uiteraard meer dan eender wat je had kunnen antwoorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan nog... Stel dat jij met je zaag op de verkeerde afgaat, en die stelt zich teweer, in plaats van te vluichten, dan is jouw voorspelling fout. Je bent bijgevolg geen alwetende, zelfs niet in dat extreme geval. Je voorbeeld is dus onbruikbaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laat ons dat 'misbruik van de vrije wil' noemen. Zo is het ook 'misbruik van de vrije wil' als ik iemand vermoord. (althans volgens de Belgische wetten en het de Katholieke leer). of je nu atheïst bent of niet, religie heeft geen invloed op onze mening over vrije wil. Men kan er in geloven of niet. Er heeft ook iemand eens een link doorgestuurd over 'waarom vrije wil niet bestaat'. Ik vond ook deze zeer interessant. Maar aangezien dit topic nog steeds over geloof gaat : ik zie niet in waarom een godheid niet meer almachtig zou zijn als hij één van zijn schepsels de vrije wil geeft... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een schepsel met vrije wil maken, is onverenigbaar met alwetendheid. De enige verdediging die jij hebt om de alwetendheid van je godsillusie recht te houden, is het ontkennen van het bestaan van vrije wil.
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
WAAROM is de vrije wil onverenigbaar met de alwetendheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Minister
|
![]() Je zegt zelf dat je een 'uitzonderlijk sterk vermoeden hebt' dat iemand die achterna gezeten gaat worden met een kettingzaag, zal gaan lopen. Denk je dat dit uit vrije wil is? Ik meen eerder dat dit instinctmatig is. Net zoals je je arm weg zal trekken indien je wat heet aanraakt. Is dat een bewuste keuze. Dank je ff 'nou ga ik mijn arm intrekken of even zien wat er gebeurt...'? Neen, je ageert direct, zonder te denken, zonder vrije wil. Als je dat al niet met 100% zekerheid kan weten, hoe kan je dan wat weten over iemands vrije wil? Instinct is actie/reactie gebaseerd en vrij voorspelbaar. Indien er iets is zoals vrije wil, zou actie/reactie net niet mogen toepasbaar zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In het begin zijn alles hypotheses en moeten ze aangetoond worden. De evolutie theorie en de oerknal zijn geen zuivere hypotheses meer maar aangetoonde en aantoonbare feiten geworden. Dat is dankzij de wetenschap; niet enkel dat ze verklaard zijn maar dat we de middelen hebben om ze te verklaren. Toegeven, er zitten links en rechts nog enige gaatjes van niet helemaal verklaarde dingen. Echter deze zijn net zoals bij een religie eerder van een reden en waarom aard. Echter wat veel gelovigen en vooral de extremisten niet willen toegeven: ALLE CLAIMS VOOR HET BESTAAN VAN JEZUS BERUSTEN OP HOREN ZEGGEN: Niemand heeft ook maar het geringste fysieke bewijs gevonden ter ondersteuning van een historische Jezus; geen gebruiksvoorwerpen, geen woning, geen timmerwerkstukken of zelf geschreven manuscripten. Los daarvan vind ik het niet verkeerd dat men in een godheid gelooft; ikzelf geloof ook in zoiets; enkel ik noem het cosmos. De invulling echter is helemaal anders dan waar elke religie zich op focust. Voor mij is geloof dan ook het probleem niet; het is de religie of de rituelen en indoctrinaties die men erbij verzint en plakt. Religie staat dan ook mijlenver van geloof af. Mensen volgen geen geloof maar een religie. Een religie die op vele vlakken onbuigzaam is en geen ruimte laat voor ontwikkeling of evolutie. Religie is ook een handig instrument om u niet met de belangrijke levens vragen te moeten bezig te houden of uw eigen verantwoordelijkheid of zonden af te schuiven; in de naam va ngod en god is de hoogste moraal of zonder hem geen moraal. Kijk maar naar wat mensen deden en nog altijd doen in de zogezegde naam van god.. dat is een scherm zo groot als de aarde zelf om u achter te kunnen verstoppen nietwaar? Tenslotte maak u maar eens goed deze bedenking: Vaak zie je dat mensen zeggen dat ze geloven in God. Dat God barmhartig is en goed is voor zijn schaapjes... Waarom is er dan zoveel miserie, armoede, honger, verdeeldheid, oorlogszucht, en ga zo maar effe door.. onder de mensheid? Is dat Gods wil en hemel die zal geschieden zoals op aarde? Een test? De duivel die wint? Waarom kies je te geloven in een boek en de even onbewezen theorieën die erin staan maar niet in wetenschappelijke bewijzen, of om het uit te roepen zeker niet in alles wat dat geloof of religie aanvalt. En ja ik denk hier bv aan zogenaamde conspiracy theorieën: daar mag je niet in geloven maar wel in een onzichtbare en onbewezen god...
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan niet tegelijk alwetend zijn, maar toch onzeker zijn over een keuze. Als jouw god vrije keuze installeert in zijn schepsel, dan is hij onzeker over de keuzes die dat schepsel gaat maken, dan is hij onzeker over welke richting het uitgaat met zijn schepsel en diens omgeving. Als uw god onzeker is, dan weet hij op dat ogenblik niet langer alles. Daaruit volgt logisch dat een godheid die een wezen maakt met keuzevrijheid, niet alwetend (meer?) kan zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Aton : 1 november 2014 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men beseft dat het ontbreken van materieel erfgoed geldt voor 90+% van alle historisch bekende figuren van voor pakweg 1650?
![]() |
![]() |
#356 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die van Gordon Pasha vond ik sympathieker, maar de zingende Nigeriaanse pelgrims hebben nu eerder mijn voorkeur boven grillig kijkende Russen in een dichtbepakte, bewierookte amalgaamkerk.
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Post 338 bijvoorbeeld, daar staat dat uitgelegd waarom je moet kiezen tussen alwetendheid en almacht.
![]() |
![]() |
#358 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De onverenigbaarheid van zowat alle eigenschappen die men aan goden toeschrijft, is zo schrijnend, de paradox is zo groot, dat ik niet begrijp hoe gelovigen er mordicus naast blijven kijken.
![]() |
![]() |
#359 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() O ja, en welke dan ? Ik ken er maar één en is niet te bezichtigen ( de rest is voor toeristen ).
Laatst gewijzigd door Aton : 1 november 2014 om 19:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het concept toeval heeft geen betekenis in een gedetermineerde wereld. Het balletje op de roulettetafel volgt een zuiver fysische wetmatigheid, alleen zijn we niet in staat om alle gegevens te kennen om een juiste voorspelling te maken. Ons tekort aan kennis en inzicht geven we een naam zoals toeval, God of het niets. Maar zijn volgens mij geen reële gegeven maar menselijke concepten.
![]() |