Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2014, 09:44   #21
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

plǝɹǝʍ ǝp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaumadzomen Bekijk bericht
er is te weinig bewijs voor vele alternatieve geneeskunden, o.a. homeopathie, osteopathie, ...
maar waarom wordt die kwakzalverij toegelaten? accupunctuur kan pijnbestrijdend werken maar van het meridianenstelsel is er geen enkel bewijs. waarom wordt het dan nog zo veel toegepast? is het placebo effect zo sterk?
Ten eerste kan en mag je niet alle alternatieve geneeskunde over dezelfde kam scheren. Er is pure kwakzalverij zoals homeopathie maar sommige alternatieve therapieën zoals fytotherapie kunnen in bepaalde gevallen zeer interessant zijn (tip: het boek van Dr. Geert Verhelst, Groot Handboek der Geneeskrachtige Planten), maar daarmee kan je helaas niet alles genezen. Met de klassieke geneeskunde ook niet trouwens.

Mij lijkt het ook niet nuttig dergelijke onzin te gaan verbieden, slechts in het geval dat men effectief schade doet aan iemand zou men individuen kunnen verbieden nog dergelijke activiteiten te laten uitvoeren. Maar zolang het wel werkzame therapieën ook niet worden belemmerd met een verslechtering tot gevolg, mag iedereen zich insmeren met groene klei zoveel men wil.
plǝɹǝʍ ǝp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2014, 13:44   #22
thaumadzomen
Vreemdeling

Standaard

Ik scheer ook niet alle alternatieve geneeskundes over dezelfde kant, ik dacht toch gezegd te hebben dat de pure kwakzalverij onder de alternatieve geneeskunde verboden zou moeten worden. Maar dat dingen zoals acupunctuur (dat wel werkt op sommige vlakken) met rustmoeten gelaten worden.

Zou een sensibiliseringscampagne rond dit soort kwakzalverij effect hebben?
Oud 1 november 2014, 19:47   #23
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Ik heb me ooit Bachbloesems laten voorschrijven voor een bepaalde aandoening en het heeft niks geholpen. Ik had mijn verwachtingen wel erg hoog gesteld, misschien te hoog.
Heeft er iemand ervaring met voetreflexologie?
Oud 1 november 2014, 20:22   #24
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik heb me ooit Bachbloesems laten voorschrijven voor een bepaalde aandoening en het heeft niks geholpen. Ik had mijn verwachtingen wel erg hoog gesteld, misschien te hoog.
Ik niet, ik heb nooit last gehad van voetreffen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2014, 20:49   #25
Peche
Banneling

Standaard

Marie, uw man een voetmassage boek kopen en hem laten werken
Ze zeggen dat een goeie masseur uw hoofdmigraine met een voetenmassage kunnen verminderen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 16:32   #26
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Marie. Ik loop niet op met alternatieve geneeskunde. Er bestaat wel goede therapie, alternatief.
Voor je voeten bijvoorbeeld. Neem eens contact op met
http://www.cazha.be/ in Hoboken. Het zijn Chinezen.
Je voeten worden er zeker verwend.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 18:18   #27
doremi
Gouverneur

Standaard

Ik vind dat er toch nogal wat door elkaar gehaald wordt. het is niet omdat Homeopaten vaak ook fytotherapeutica gebruiken dat dit daarom deel uitmaakt van de homeopathie. De geneeskrachtie eigenschappen van planten en kruiden worden ook in de reguliere wetenschap gebruikt en zijn in tal van gevallen gewoon bewezen. Fytotherapie is dus hoegenaamd geen sub -of deelgroep van homeopathie.

Dat beweren is ongeveer hetzelfe zeggen dat paracetamol deel uitmaakt van de chiropraxie omdat een chiropractor u een dafalgan aanraadt. Klopt dus niet.

Homeopathie is de leer van de zeer sterke verdunningen en het genezen van een kwaal door een 'gelijkende' stof die de kwaal oproept. Dit laatste is pure kwakzalverij.

Uiteraard duikt steeds het argument op dat dit zelden kwaad doet en dat er toch mensen 'geniet' van hebben en op zich klopt dat, echter zien we steevast dat zulke kwakzalverij ook uitwassen kennen en een sterke afwijzing stimuleren van de reguliere geneeskunde. Bij dagdagelijkse kwaaltjes geen ramp natuurlijk, maar wanneer het serieus wordt (bijv. kankers e.d.) leidt dit toch vaak tot gevaarlijke toestanden.
Oud 4 november 2014, 11:22   #28
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Marie, uw man een voetmassage boek kopen en hem laten werken
Ze zeggen dat een goeie masseur uw hoofdmigraine met een voetenmassage kunnen verminderen.
Welke man
Voetreflexologie is natuurlijk geen massage!

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 4 november 2014 om 11:22.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2014, 11:32   #29
Peche
Banneling

Standaard

Een vriend dan?
Oud 4 november 2014, 11:38   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Te bedenken dat homeopathie de wortels kent in de kruidengeneeskunde.

En daar staat van vast dat een hoop kruiden , mits goed gebruikt echt wel gewenste resultaten kunnen geven.

Asperine vind zijn oorsprong in wilgenbast. De papaver geeft ons pijnstillers. Marihuana als eetlustopwekker bij kankerpatienten heeft echt wel nut bewezen. Kinine als koortswerend middel. En dat zijn er maar 4 die ik zo los uit de pols kan opnoemen.

Maar geen van die 4 gaat enigzins werken als men de homeopathische verdunningen gaat gebruiken.
Stel u voor, uw hoofdpijn bestrijden met 1 korreltje van een verpulverde aspirine in een watertorenreservoir en daar dan 1 theelepel van nemen;.
Oud 4 november 2014, 14:17   #31
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

En daar staat van vast dat een hoop kruiden , mits goed gebruikt echt wel gewenste resultaten kunnen geven.

Asperine vind zijn oorsprong in wilgenbast. De papaver geeft ons pijnstillers. Marihuana als eetlustopwekker bij kankerpatienten heeft echt wel nut bewezen. Kinine als koortswerend middel. En dat zijn er maar 4 die ik zo los uit de pols kan opnoemen.

Maar geen van die 4 gaat enigzins werken als men de homeopathische verdunningen gaat gebruiken.
Stel u voor, uw hoofdpijn bestrijden met 1 korreltje van een verpulverde aspirine in een watertorenreservoir en daar dan 1 theelepel van nemen;.
Zeer juist en dat is nu net ook het verschil tussen:

1) Fytotherapie: de geneeskrachtige eigenschappen van kruiden en planten (er)kennen en er gebruik van maken (vandaag de dag perfect geïntegreerd en erkend in de reguliere geneeskunde)
2) Homeopathie: ongelooflijke verdunningen gebruiken die soms (vaak ook niet) gebaseerd zijn op fytotherapie en o.a. vertrouwen op het 'geheugen van water'.

Belangrijk blijft dus fytotherapie = NIET homeopathie. Homeopaten wenden alleen soms beperkte zaken uit de fytotherapie aan. Maar om van de voordelen van fytotherapie te genieten moet je totaal niet homeopathisch gaan want deze is ook perfect geïntegreerd in de reguliere geneeskunde, waar men bovendien perfect heeft onderzocht welke hoeveelheden men best toedient en welke planten en kruiden effectief werkzaam zijn en welke niet.
Over Cannabis bijvoorbeeld is er in medische kringen al heel lang consencus dat dit werkt, alleen is de wetgever en politiek hier nog wat achterlijk.
Oud 4 november 2014, 20:04   #32
Peche
Banneling

Standaard

De politiek is niet achterlijk. Er zijn heel wat politici die voorstander zijn.
Maar het volk stemde op een opportunist. En die grijpt nu zijn kans om zijn zakken goed vol te laten steken door die boven hem he....
Bartje is Bart niet meer.
Oud 7 november 2014, 22:16   #33
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaumadzomen Bekijk bericht
er is te weinig bewijs voor vele alternatieve geneeskunden, o.a. homeopathie, osteopathie, ...
maar waarom wordt die kwakzalverij toegelaten? accupunctuur kan pijnbestrijdend werken maar van het meridianenstelsel is er geen enkel bewijs. waarom wordt het dan nog zo veel toegepast? is het placebo effect zo sterk?
Wie geen uitweg vindt binnen de klassieke geneeskunde doet en betaalt alles om te kunnen overleven. Spijtig genoeg zijn er kwakzalvers die legaal hiervan profiteren.
Oud 8 november 2014, 01:06   #34
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

plǝɹǝʍ ǝp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Fytotherapie != homeopathie.

Het is u vergeven, dat is een klassieke fout.
plǝɹǝʍ ǝp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 07:08   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht

Welke fout.
Gaat men in de homeopathie dan niet natuurlijke middelen verdunnen?

Ik hoor het al gebeuren. Om stralingsziekte te bestrijden neemt men 1 druppel van Fukushima Daichi koelwater, en verdund men dat in een olympisch zwembad gevuld met met het meest edele bronwater.
Oud 8 november 2014, 08:02   #36
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er BESTAAT niet zoiets als "alternatieve geneeskunde".
Er zijn enkel geneeskunde en fantasie.

In onze pijn-vemijdende hypercleane watjes-maatschappij zijn we bovendien vergeten dat vele kleinere aandoeningen en wondjes ook VANZELF zouden genezen en dat er veel "in het hoofd" zit.

Nu we gemiddeld wat ouder worden moeten we ook aanvaarden dat het moment dat je wakker wordt zonder "pijntjes" niet kan bestaan omdat dit het moment is dat je dood bent gegaan.

Erg veel mensen aanvaarden dat niet.....en lopen van de ene- naar de andere zottigheid....

Laatst gewijzigd door kelt : 8 november 2014 om 08:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 13:56   #37
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht

Niet waar, homeopathie gebruikt fytotherapie als basis maar fytotherapie op zich in zijn wetenschappelijke betekenis is gebruik maken van de geneeskrachtige substanties uit planten.

Homeopathie is het geloof dat men van deze werkzame stoffen ongelooflijk veel kan/moet verdunnen en dat dankzij het 'geheugen van water' genezing plaatsvindt. Dit laatste maakt totaal geen deel uit van fytotherapie en dus is deze niet hetzelfde als homeopathie.

Juist is dus dat homeopathie zich deels baseert op kennis uit de fythoterapie (die kennis is op zich trouwens vaak juist en ook bewezen in de reguliere geneeskunde) maar dat zij daarna door heel hun verdunnings-hocus pocus elk werking teniet doen. Dit laatste is een fundamenteel deel dat het verschil maakt tussen fytotherapie en homeopathie. Het eerste werkt in veel gevallen en is wetenschappelijk bewezen, het tweede niet.

Feit is ook wel dat in de fytotherapie ook wat alternatievelingen zitten die ook weer denken dat alles werkt (er is ook een heel deel hocus pocus die niet bewezen is) maar dat staat niet in de weg dat er rees verschillende kruiden en planten zijn die bewezen werkzaam zijn als geneesmiddel. Homeopathische geneesmiddelen hebben buiten placebo nog nooit enig effect kunnen bewijzen. Groot verschil dus.

Laatst gewijzigd door doremi : 12 november 2014 om 14:02.
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 22:44   #38
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht

die zit
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 10:45   #39
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen enkel probleem met 'alternatieve' geneeskunde.
Ieder doet voor mijn part met zijn lichaam wat hij wil.

Maar als het over terugbetaling gaat vind ik het niet meer dan normaal dat de staat dat beperkt tot middelen waarvan de werking bewezen is.

Als ik morgen 100 mensen met een verkoudheid zichzelf laat insmeren met ketchup gaan er van die 100 mensen na verloop van tijd vast enkele tussenzitten die vinden dat die ketchuptherapie geholpen heeft.
Gelukkig betaalt de ziekenkas ketchup nog niet terug.
Waarom zouden ze het dan voor homeopathie moeten doen?
Oud 21 november 2014, 15:43   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik vrees toch dat jij degene bent die moet opzoeken wat homeopathie is, want je verwart het met kruidengeneeskunde die overigens de basis vormt van de klassieke geneeskunde. Natuurlijk gebruikt de homeopathie natuurlijke ingrediënten. Meer zelfs, ze gebruikt uitsluitend natuurlijke ingrediënten van dierlijke, plantaardige of minerale oorsprong. Maar de kern van homeopathie zijn de extreme verdunning, die ervoor zorgt dat er hooguit nog één molecule overblijft, en de hocus pocus "potentiëring" (lees: schudden), die de werking van die molecule zou overdragen op de rest. Niet verwonderlijk dus dat dubbelblind onderzoek keer op keer aantoont dat homeopathie niet werkt. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor homeopathie en het is dus idd kwakzalverij waaraan een boel mensen goed geld verdienen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
U omschrijft Klassieke homeopathie en Complexe homeopathie.
Klinische homeopathie leunt bij de reguliere geneeskunde aan, en is hierdoor in de praktijk vaak een 'doorgeefluik'.
Vertel dan eens waar die klinische homeopathie het verschil maakt ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be