Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2014, 10:36   #61
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er zijn geen (*) andere mensen, he Er zijn wel betere komedianten dan andere die er beter in slagen dan anderen om U laten te geloven dat ze geen narcist zijn... (*) allez, hier en daar zal er wel een uitzondering op zijn. Ofwel zijn dat super komedianten die iedereen bij de neus hebben genomen. Onmogelijk te zeggen. Sommigen zijn zelfs zulke goeie komedianten, dat ze zichzelf overtuigen
Inderdaad, er zijn geen andere mensen te vinden, ook de werknemers zijn narcisten maar die zitten enkel in een minder bevoorrechte positie. Ook zij trachten met alle middelen de manager onderuit te halen om zijn plaats in te nemen. Achteraf komen ze dan klagen dat ze gepest worden, het spel werkt nu eenmaal zo en er zijn geen andere mogelijkheden.

Het is ieder op zich een strategie bedenken om te overleven in deze dierenwereld. Bij 'uitzonderingen' moet je al gaan aan moeder Theresa, dat is om te schaterlachen en niet van deze wereld, elke vorm van ethiek kan je dan ook beter negeren, dat is praat voor de vaak en schijnheilig.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 11:15   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Inderdaad, er zijn geen andere mensen te vinden, ook de werknemers zijn narcisten maar die zitten enkel in een minder bevoorrechte positie. Ook zij trachten met alle middelen de manager onderuit te halen om zijn plaats in te nemen. Achteraf komen ze dan klagen dat ze gepest worden, het spel werkt nu eenmaal zo en er zijn geen andere mogelijkheden.
Nee, dat pesten is contra productief. Het is een verliezende strategie. Vandaar dat het wel voor komt, maar niet zo heel veel ook niet. De meeste managers zijn een klein klein beetje intelligenter en pesten de werknemers niet waar ze dingen moeten trachten van te bekomen.

Citaat:
Het is ieder op zich een strategie bedenken om te overleven in deze dierenwereld. Bij 'uitzonderingen' moet je al gaan aan moeder Theresa,
Dat was zo een van die superkomedianten

http://rationalwiki.org/wiki/Mother_Teresa

Een van die narcisten die goed wist hoe mensen om de tuin te leiden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 11:24   #63
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, dat pesten is contra productief. Het is een verliezende strategie. Vandaar dat het wel voor komt, maar niet zo heel veel ook niet. De meeste managers zijn een klein klein beetje intelligenter en pesten de werknemers niet waar ze dingen moeten trachten van te bekomen.
Ja, er zijn verschillende strategieën te bedenken om je vijand uit te schakelen, je kan het ook verschillende namen geven maar uiteindelijk gaat het om dezelfde verborgen agenda. De gevaarlijkste managers zijn diegenen die je complimenten geven, die willen het uiterste uit jouw kan en je trapt er doorgaans met beide voeten in omdat je dat wel leuk vindt. Het is altijd doen alsof we sociaal zijn, het is een facade.

Laatst gewijzigd door tandem : 2 november 2014 om 11:25.
Oud 2 november 2014, 11:30   #64
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was zo een van die superkomedianten

http://rationalwiki.org/wiki/Mother_Teresa

Een van die narcisten die goed wist hoe mensen om de tuin te leiden.
Ja, de Alabanezen hebben er veel van geleerd, anderen ook. Het is narcisme ten top natuurlijk, we mogen nu stelen van anderen om het aan jezelf te geven. Je hoeft enkel dat 'jezelf' als een 'goed doel' te beschouwen, in wezen verandert er niets, enkel de strategie van de wolf in schaapskleren ziet er sociaal uit. Schijn bedriegt, hetzelfde zie je bij zgn sociale organisaties, denk bv aan Amnesty International waar rijkelijke bonussen worden uitgedeeld.

Laatst gewijzigd door tandem : 2 november 2014 om 11:33.
Oud 2 november 2014, 12:23   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ja, er zijn verschillende strategieën te bedenken om je vijand uit te schakelen, je kan het ook verschillende namen geven maar uiteindelijk gaat het om dezelfde verborgen agenda. De gevaarlijkste managers zijn diegenen die je complimenten geven, die willen het uiterste uit jouw kan en je trapt er doorgaans met beide voeten in omdat je dat wel leuk vindt. Het is altijd doen alsof we sociaal zijn, het is een facade.
De andere (in casu uw werknemer) is uw vijand niet, maar uw gebruiksvoorwerp he. Het is idioot om in oorlog te gaan met uw gebruiksvoorwerp.
Oud 2 november 2014, 12:35   #66
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
De andere (in casu uw werknemer) is uw vijand niet, maar uw gebruiksvoorwerp he. Het is idioot om in oorlog te gaan met uw gebruiksvoorwerp.
Ja, anderen staan ten dienste van jezelf en dat is goed zolang ze je doelstelling helpen realiseren. In sommige gevallen kan je langer gebruik maken van dat gebruiksvoorwerp, heel soms krijgt men dat door en dan treedt verzet op. Op dat moment is het raadzaam om dat object te verwerpen, pesten is dan één van de strategieën die je kan gebruiken.

De manager hoopt dan dat ze zelf vertrekken, het bespaart je dan heel wat geld natuurlijk, uiteindelijk gaat het over niets anders dat. Moest dat anders liggen dan zouden we met z'n allen nog maar halftijds moeten werken, in deze narcistische dierenwereld is zoiets natuurlijk ondenkbaar. Beter is te zeggen dat het wel denkbaar is maar dat is buiten die managers gerekend, zij doen er alles aan om je te blijven misleiden.

Laatst gewijzigd door tandem : 2 november 2014 om 12:37.
Oud 2 november 2014, 14:14   #67
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Het verschrikkelijke is dat je inderdaad eerst lacht met dat Mexicaans legertje, maar dat de gasten, die je niet fantastisch vindt, maar "normale mensen" lijken, eens ingelijfd als "zoveelste kolonel", zelf ook onhebbelijke eikels worden.

Ik heb moeten wachten tot de directie veranderd werd (om de 5 jaar bij ons). De nieuwe heeft er de borstel doorgehaald.

Gaan lopen ! En ondertussen doen alsof je ze toffe gasten vindt om niet teveel ambras te hebben.

Tja, daar heb ik al gedacht. Maar het is wel een drastische beslissing, die neem je niet zomaar.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 14:17   #68
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In België bestaat er recent (en als enige in Europa) een wet tegen het pesten op het werk.

http://pestenophetwerk.net/

U kan ofwel een collectieve klacht neerleggen, of een persoonlijke klacht indien er voldoende bewijzen kunnen voorgelegd worden.

zie vooral ook de verschillende fasen:

http://pestenophetwerk.net/Pesten/Fasen.html

Veel succes en "prepare for exit".
Het gaat niet om pesten, het gaat gewoon om incompetente managers. Ik wil gewoon overleven tot er een aantal managers uiteindelijk de rekening gaan moeten betalen voor hun wanbeleid. Maar ondertussen wordt je er wel elke dag mee geconfronteerd en dat is juist het frustrerende.
Oud 2 november 2014, 14:19   #69
Geertje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem De Vlaemingh Bekijk bericht
Kent u het Peterprincipe?
Eens opzoeken Verhelderend!
Helaas wel.
Oud 2 november 2014, 14:20   #70
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Tja, daar heb ik al gedacht. Maar het is wel een drastische beslissing, die neem je niet zomaar.
Je kan ook wachten tot je een burnout krijgt, het is immers een slijtageslag die totale destructie tot doel heeft.
Oud 2 november 2014, 14:53   #71
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Het gaat niet om pesten, het gaat gewoon om incompetente managers. Ik wil gewoon overleven tot er een aantal managers uiteindelijk de rekening gaan moeten betalen voor hun wanbeleid. Maar ondertussen wordt je er wel elke dag mee geconfronteerd en dat is juist het frustrerende.
Ik heb dat dus ook meegemaakt. Als ik het goed begrijp, zit je nog niet in het vizier. Ik heb dat ook wat jaren meegemaakt. Ik zou het hier in detail kunnen uitleggen, maar ik moet toch wat voorzichtig zijn. Dus ik ga niet in detail.

Het punt is: ofwel heb je chance, zoals ik, en komt er een nieuwe directie die het spel uit kuist. Maar als die er niet in zit, is het NU het moment om iets anders te zoeken. Je kan nu nog, want je hebt die gasten nog niet expliciet tegen U. Maar het kan van een klein voorval afhangen, en ge zijt de zondenbok. En dan is het al wat laat, want dan gaat het moeilijk zijn om "presentabel" over te komen bij een nieuwe werkgever, zonder referenties of dergelijke, en met uw hierarchie tegen U.

En als je wacht tot de ganse santeboetiek ineen stort, dan maakt ge zelf ook deel van de brokken hoor. Wie wil er nu iemand aanwerven die jaren deel uit maakte van een bende klungels die uiteindelijk afgestraft werden ? Want je gaat natuurlijk mee delen in de schade.

Zoals ik zegde: probeer je zo goed mogelijk te verstaan met uw incompetente hierarchie, en *laat vooral niet blijken dat ge ze oenen vindt*. En neem uw tijd om echt iets anders te vinden. Met wat vleierij krijg je misschien zelfs nog een heel mooie aanbevelingsbrief van uw manager.
Oud 2 november 2014, 14:59   #72
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dat dus ook meegemaakt. Als ik het goed begrijp, zit je nog niet in het vizier. Ik heb dat ook wat jaren meegemaakt. Ik zou het hier in detail kunnen uitleggen, maar ik moet toch wat voorzichtig zijn. Dus ik ga niet in detail.
Waarom moet je voorzichtig zijn eigenlijk? Bang dat je terug in het vizier komt en men je alweer gaat trachten te vernietigen/pesten?
Oud 2 november 2014, 15:52   #73
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

Meer dan 10 jaar geleden had ik de directie van mijn toenmalige werkgever een e-mail gestuurd over de incompetentie van het lokale management. Geen persoonlijke opmerkingen, alleen maar een opsomming van dingen die verkeerd liepen en suggesties voor verbetering. De maandag daarop werd ik ontslagen, ik moest onder begeleiding mijn bureau leegmaken en werd buitengezet. Wel met een mooie opzegvergoeding.

De maandag daarop ben ik aan de slag gegaan bij een concurrent en enkele jaren later was mijn oude werkgever failliet. Ik ben geen rancuneus persoon maar toen heb ik hartelijk gelachen
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 16:09   #74
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontus Bekijk bericht
Meer dan 10 jaar geleden had ik de directie van mijn toenmalige werkgever een e-mail gestuurd over de incompetentie van het lokale management. Geen persoonlijke opmerkingen, alleen maar een opsomming van dingen die verkeerd liepen en suggesties voor verbetering. De maandag daarop werd ik ontslagen, ik moest onder begeleiding mijn bureau leegmaken en werd buitengezet. Wel met een mooie opzegvergoeding. De maandag daarop ben ik aan de slag gegaan bij een concurrent en enkele jaren later was mijn oude werkgever failliet. Ik ben geen rancuneus persoon maar toen heb ik hartelijk gelachen
Herkenbaar, als je zo een actie onderneemt dien je eerst alle relaties goed te onderzoeken, het kan plots blijken dat die van het lokale management een buitenechtelijke relatie heeft met de top en/of andere complotachtige constructies gelden. Je komt dan zeer bedrogen uit, zoals blijkt. De optie 'normaal' staat nergens in managementboeken.

Laatst gewijzigd door tandem : 2 november 2014 om 16:12.
Oud 2 november 2014, 21:42   #75
Geertje

Standaard

Citaat:
Ja. Maar ik zou een gevecht afraden. Een collega van mij heeft dat gedaan. Hij heeft er een depressie aan overgehouden, en heeft uiteindelijk ontslag genomen.

Het probleem met dat soort legale dinges, is dat je dan de ganse machine tegen U krijgt. En natuurlijk zijn er bij iedereen altijd wel wat fouten en dingen te vinden, en daar gaan ze dan naar zoeken en dat uitvergroten. Het erge daaraan is niet zozeer op legaal vlak, maar het feit van voor elk onnozel detail door 't slijk gehaald te worden. Als je bijvoorbeeld ooit eens 10 minuten te laat bent gekomen, of ooit eens 10 minuten vroeger bent weggegaan omdat je een afspraak had of zo, dan gaat men daar een gans ding rond doen. Als je anders geregeld een half uur overtijd maakt om iets af te werken of een vergadering laten uit te lopen of gelijk wat, gaat men naar die 10 minuten zoeken die je "gestolen" hebt. Of als je ooit eens nerveus geweest bent en een wat onvriendelijke mail gestuurd hebt, gaat men dat aankaarten om te zeggen dat je een onmogelijk karakter bent om mee te werken en dergelijke.
Mijn collega heeft dat gedurende bijna een jaar over zich gekregen, is toen in ziekteverlof gegaan wegens depressie, en heeft toen een ontslagregeling aanvaard met een zekere extra opstappremie.
Het is die affaire die de nieuwe directie toegelaten heeft om de zaak eens uit te pluizen en te zien wat er allemaal mis ging, maar voor mijn collega was het te laat.

Ikzelf ben er wel bij gevaren, omdat ik mijn "gevecht" pas aangegaan ben toen ik zag dat er met de nieuwe directie te praten viel.

Maar als er geen hoop is op steun van helemaal vanboven, forget it.
Probeer de schade te beperken, en pak uw valies.

Je tweede link is voor 80-90 % toepasbaar op mijn (en zijn) geval geweest.
Ik herken bijna alle punten daarin.
Dit is wel goede raad : wachten op andere directie, die er vroeg of laat zal aankomen. Ik wil er alleszins niet ziek van worden. Slecht slapen en zo van die dingen, daar nog aan toe maar een depressie heb ik er niet voor over.
Oud 2 november 2014, 21:45   #76
Geertje

Standaard

Citaat:
Het is belangrijk (gemakkelijk te zeggen, weet ik wel) van SNEL GENOEG weg te lopen. De reden is dat je in een vicieuze cirkel geraakt: men geeft je rot taken, je kan hoe langer hoe minder recente "successen" op je CV schrijven, men gaat uw reputatie omzeep helpen...
dat maakt het allemaal moeilijker en moeilijker om ergens anders succesvol te soliciteren.
Dit is inderdaad zo : het continue ondermijnen van je reputatie is iets heel frustrerend vooral omdat die altijd buiten de officiële contacten gaat en je je dus totaal niet kan verdedigen.
Oud 2 november 2014, 21:49   #77
Geertje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Als dat zo is, slechts één raad: even wachten, want het faillissement lijkt onafwendbaar met allemaal falende projecten en een duurbetaald Mexicaans leger als management...
Het is normaal een goed draaiende business : het geld stroomt binnen. Nu heeft directie op enkele jaren tijd er wel voor gezorgd dat winst omgezet is in verlies en de buitenlandse bazen zich toch vragen beginnen stellen. ... maar ze luisteren enkel naar managers ...
Oud 2 november 2014, 21:53   #78
Geertje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zo ken ik je weer, bestond er in die firma geen bestuurder, die boven het management stond?
Onmiddellijk daar gezamenlijk naar toe en het is opgelost. Zo ging het bij ons.
Er is niet genoeg solidariteit onder het personeel. De enkelingen die gereageerd hebben, zijn zelf als de 'problemen' gedetecteerd.
Oud 2 november 2014, 22:05   #79
Geertje

Standaard

Citaat:

Het punt is: ofwel heb je chance, zoals ik, en komt er een nieuwe directie die het spel uit kuist. Maar als die er niet in zit, is het NU het moment om iets anders te zoeken. Je kan nu nog, want je hebt die gasten nog niet expliciet tegen U. Maar het kan van een klein voorval afhangen, en ge zijt de zondenbok. En dan is het al wat laat, want dan gaat het moeilijk zijn om "presentabel" over te komen bij een nieuwe werkgever, zonder referenties of dergelijke, en met uw hierarchie tegen U.

En als je wacht tot de ganse santeboetiek ineen stort, dan maakt ge zelf ook deel van de brokken hoor. Wie wil er nu iemand aanwerven die jaren deel uit maakte van een bende klungels die uiteindelijk afgestraft werden ? Want je gaat natuurlijk mee delen in de schade.

Zoals ik zegde: probeer je zo goed mogelijk te verstaan met uw incompetente hierarchie, en *laat vooral niet blijken dat ge ze oenen vindt*. En neem uw tijd om echt iets anders te vinden. Met wat vleierij krijg je misschien zelfs nog een heel mooie aanbevelingsbrief van uw manager.
Ik ben inderdaad nog niet in het vizier maar er vallen al slachtoffers rondom mij, die er gewoon de brui aan geven.

... ik kan het gewoon niet verbergen dat het 'oenen' zijn, maar momenteel hebben ze mij nog nodig en laten me dan ook gerust.

Er zijn al rare dingen gebeurd, zoals iemand die een directeur letterlijk ging uitschelden om zijn ontslag te krijgen ... want dan ook prompt gebeurde ... tot zijn eigen voldoening.
Oud 2 november 2014, 22:06   #80
Geertje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontus Bekijk bericht
Meer dan 10 jaar geleden had ik de directie van mijn toenmalige werkgever een e-mail gestuurd over de incompetentie van het lokale management. Geen persoonlijke opmerkingen, alleen maar een opsomming van dingen die verkeerd liepen en suggesties voor verbetering. De maandag daarop werd ik ontslagen, ik moest onder begeleiding mijn bureau leegmaken en werd buitengezet. Wel met een mooie opzegvergoeding.

De maandag daarop ben ik aan de slag gegaan bij een concurrent en enkele jaren later was mijn oude werkgever failliet. Ik ben geen rancuneus persoon maar toen heb ik hartelijk gelachen
Dit is eigenlijk wel een toffe ervaring.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be