![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ondertussen heeft het een andere naam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Speciaal Interventie Eskadron (SIE)
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Toch even rectificeren aangaande wat ik aangaf over de commandant scherpschutters. Hij behoorde bij een andere eenheid, de BBE (K), het is aannemelijk dat hij inderdaad niet geweten heeft van hollow point munitie.
BBE (K), commandant Kommer Quote: Kees Kommer zegt vanavond in EenVandaag ‘zich ronduit belazerd te voelen’. Hij weet maar van één instructie: de kapers uitschakelen. Blijkbaar hebben de mariniers daarbij de opdracht gekregen de Molukkers te doden: ‘pas achteraf begreep ik dat een aantal mariniers met officieel verboden en zeer schadelijke hollow point munitie naar binnen gingen BBE (M), Rinus Maar Hansina was tijdens de beschieting samen met Rudi plat op haar buik naar voren gekropen. Rudi vertelde na de kaping: ‘Halverwege de restauratie hoorde ik Hansina roepen dat ze niet meer kon. Ze was geraakt in haar kuitbeen. Ik zei haar dat ze mijn middel vast moest pakken. Terwijl wij nog in de restauratie waren, werd ik ook geraakt in mijn rechterbovenarm. Ik trok Hansina verder tot aan de harmonicadeur. Hansina had mij nog vast aan mijn benen. De kogels vlogen nog steeds door de coupé. Ik heb toen achteromgekeken en naar Hansina geroepen dat ze moest bidden. Ik hoorde haar hardop bidden. Ik heb toen ook hardop gebeden. Daarna ben ik opgestaan en ben hard in de richting van de vrouwelijke passagiers gelopen. Ik had nog maar één doel voor ogen. Ik wilde alle passagiers neerschieten.’ Dat heeft Rudi uiteindelijk niet gedaan; hij werd overmeesterd nadat hij één meisje in haar buik had geschoten. In zijn boek verklaart BBE’er ‘Rinus’ dat hij de ongewapend op de grond liggende en gewonde Uktolseja heeft omgebracht met een salvo uit zijn wapen: ‘Ik moest haar uitschakelen. Vlak daarvoor was er nog op me gevuurd, en een paar seconden daarna zag ik een van de terroristen liggen. Ze was weliswaar aangeschoten, maar iemand die aangeschoten is en zelf een wapen heeft, kan toch nog schieten. Dat is bij een andere gijzelingsactie weleens gebeurd. Maar ja, ik kan niet even aan dat meisje vragen: heb je een wapen? Ik had ook te horen gekregen dat zij een pittige tante was. En nogmaals: zij zijn de veroorzakers. Ik heb toen van vlakbij nog een keer met mijn uzi een salvo afgevuurd op Hansina.’ http://www.historischnieuwsblad.nl/n...1955-1977.html Tevens speelt dat acties zich in fracties van seconden zich afspelen. Een Nederlandse officier geeft in zijn boek aan dat hij een Afghaan neerschoot met een 40 mm granaat, underslung, vanaf slechts enkele meters afstand. Schoot hem recht in z'n buik. Tijdens het gevecht doemde de man plotseling op in het half donker in een quala Opdracht alle kapers liquideren Wanneer inderdaad de opdracht gegeven zou zijn alle kapers te liquideren zou op z’n minst ook de kaper Rudi geliquideerd hebben moeten zijn. Van de kapers zijn twee kapers gedood door de BBE (M), de overige kapers door precisie vuur van scherpschutters en mitrailleurvuur. Het lijkt me tot nu toe niet aannemelijk dat kapers bewust gedood moesten worden nadat ze uitgeschakeld waren. De kaper Rudi heeft tevens geprobeerd zichzelf dood te schieten. Destijds waren er drie BBE eenheden: o BBE (P) olitie o BBE (K) rijgsmacht (onder leiding van de Marechaussee, met scherpschutters uit alle krijgsmachtdelen en politie) o BBE (M) ariniers De BBE (K) en BBE (M) werden ingeroepen waar de BBE (P) dit niet aankon en daartoe uitgerust is/was. De aantallen verschoten munitie in de media genoemd variëren: 5500, 10.000 en 15.000 De BBE-mariniers waren uitgerust met 9 mm-pistoolmitrailleurs UZI en revolvers kaliber .357 met deformerende hollow point- munitie. Het aanwijzen van de bewapening van de antiterreureenheden is de exclusieve bevoegdheid van de minister van Justitie, evenals de terbeschikkingstelling van die eenheden aan het bevoegde gezag: het OM. Hansina Uktolseja (1955-1977) HN nr. 4/2008. Treinkaapster uit liefde De kapers hadden afgesproken geen passagiers te executeren. Dat zou hun onderhandelingspositie met de regering namelijk onmogelijk maken. ‘De perdjuangan [strijd] moet schoon blijven,’ aldus de kapers in een afgetapt telefoongesprek tussen de trein en de school op 27 mei. Naar eigen zeggen wilden de kapers de passagiers alleen maar angst aanjagen. ‘We zouden beheerst moeten optreden om de zaak in de hand te kunnen houden. Op mensen die eventueel zouden vluchten, zou ook niet geschoten worden. Dat was de afspraak,’ bevestigt de kaper die niet was komen opdagen in een telefoongesprek met de auteurs. Sommige kapers vonden het niet nodig om ouderen, zieken, zwangere vrouwen of kinderen vrij te laten. Mede dankzij Rudi en Hansina gebeurde dat toch. De kapers waren bereid door te gaan tot het bittere einde. Ze zouden zich niet overgeven: ‘een vliegtuig, of de dood’, dat was hun inzet Op 11 juni 1977 om kwart over vijf ’s ochtends, onder het oorverdovende lawaai van twee overvliegende straaljagers, bestormden BBE-commando’s de trein. Zesendertig scherpschutters doorzeefden de wagons op vier plaatsen met 15.000 kogels. De redenering was dat de passagiers door het lawaai van schrik op de grond zouden duiken – wat alle passagiers ook deden. Alleen Rien van Baarsel ging weer staan en werd neergeschoten. Hansina en vijf van de mannelijke kapers kwamen om het leven. Junus Ririmasse en Rudi overleefden de aanval, hoewel Rudi zichzelf tijdens de bevrijdingsactie probeerde dood te schieten. Zijn uzi ging echter niet af. Maar Hansina was tijdens de beschieting samen met Rudi plat op haar buik naar voren gekropen. Rudi vertelde na de kaping: ‘Halverwege de restauratie hoorde ik Hansina roepen dat ze niet meer kon. Ze was geraakt in haar kuitbeen. Ik zei haar dat ze mijn middel vast moest pakken. Terwijl wij nog in de restauratie waren, werd ik ook geraakt in mijn rechterbovenarm. Ik trok Hansina verder tot aan de harmonicadeur. Hansina had mij nog vast aan mijn benen. De kogels vlogen nog steeds door de coupé. Ik heb toen achteromgekeken en naar Hansina geroepen dat ze moest bidden. Ik hoorde haar hardop bidden. Ik heb toen ook hardop gebeden. Daarna ben ik opgestaan en ben hard in de richting van de vrouwelijke passagiers gelopen. Ik had nog maar één doel voor ogen. Ik wilde alle passagiers neerschieten.’ Dat heeft Rudi uiteindelijk niet gedaan; hij werd overmeesterd nadat hij één meisje in haar buik had geschoten. In zijn boek verklaart BBE’er ‘Rinus’ dat hij de ongewapend op de grond liggende en gewonde Uktolseja heeft omgebracht met een salvo uit zijn wapen: ‘Ik moest haar uitschakelen. Vlak daarvoor was er nog op me gevuurd, en een paar seconden daarna zag ik een van de terroristen liggen. Ze was weliswaar aangeschoten, maar iemand die aangeschoten is en zelf een wapen heeft, kan toch nog schieten. Dat is bij een andere gijzelingsactie weleens gebeurd. Maar ja, ik kan niet even aan dat meisje vragen: heb je een wapen? Ik had ook te horen gekregen dat zij een pittige tante was. En nogmaals: zij zijn de veroorzakers. Ik heb toen van vlakbij nog een keer met mijn uzi een salvo afgevuurd op Hansina.’ http://www.historischnieuwsblad.nl/n...1955-1977.html De BBE-mariniers waren uitgerust met 9 mm-pistoolmitrailleurs UZI en revolvers kaliber .357 met deformerende hollow point- munitie. Het aanwijzen van de bewapening van de antiterreureenheden is de exclusieve bevoegdheid van de minister van Justitie, evenals de terbeschikkingstelling van die eenheden aan het bevoegde gezag: het OM. Om te voorkomen dat de kapers slachtoffers zouden gaan maken, scheidden twee mitrailleurschutters van de landmacht met een spervuur van ongeveer vijfduizend patronen van 7,62 mm pantserdoorborende munitie de compartimenten van de kapers van die van de gegijzelden. Dit 'compartimenteren' is, anders dan de Volkskrant suggereert, een gebruikelijke term om de tegenstander met spervuur te dwingen zich niet te verplaatsen. Precisieschutters van de BBE-krijgsmacht vuurden vanaf ongeveer 450 meter met ook circa vijfhonderd patronen van dezelfde munitie door de ramen van de verblijfplaatsen van de kapers en later hoger. De BBE-mariniers gingen de trein in en ontmoetten tegenstand van enkele kapers. Volgens de gerechtelijke secties op hun lichamen kwamen vier treinkapers om door 7,62 mm projectielen, pantserdoorborende munitie verschoten met de mitrailleurs van de landmacht en door de precisieschutters van de BBE-krijgsmacht. Eén treinkaper kwam om door UZI-vuur van de BBE-mariniers. De enige vrouwelijke treinkaper overleed aan revolvervuur van de BBE-mariniers Jaap Timmer is universitair hoofddocent politiestudies aan de Vrije Universiteit. http://www.volkskrant.nl/opinie/sper...edden~a3555823 Interview precisie-schutter De Punt (commandant Kees Krommer) Gepubliceerd 15 oktober 2014 “Naderhand kreeg je dat politieke geneuzel over de vraag of er gericht geschoten was en of de kapers bewust doodgeschoten waren. Dat was gelul want wat wil je. De opdracht was duidelijk: ‘uitschakelen’ van de kapers. Het simpele feit dat er duizenden kogels de trein in zijn gejaagd komt gewoon neer op ‘doodschieten’ maar natuurlijk was het niet de opzet de kapers dood te schieten. Het is echter niet slim om te denken dat als er zoveel vuur wordt uitgebracht op zulke kleine oppervlakten wetende dat daar mensen achter zitten dat ze daarna opstaan en doodgemoedereerd de trein uitstappen. Je kan, nee moet dan bijna voor honderd procent aannemen dat die mensen doodgeschoten worden.” Bij de laatste gijzeling in het Provinciehuis van Assen in ’78 was ik ook weer met dezelfde eenheid aanwezig. Nadat die actie opnieuw met geweld was beëindigd kreeg ik sterk het gevoel dat het wel eens de laatste gewelddadige Molukse actie geweest zou kunnen zijn en dat is ook uitgekomen. Toen begrepen ze dat de overheid toch niet zou toegeven en het RMS-ideaal niet haalbaar was. Indonesië zou het nooit toestaan.” “De Molukkers zijn veel realistischer geworden en zien nu in dat Indonesië nooit een onafhankelijke RMS-staat toe zal staan op zijn grondgebeid. Ze willen daarom gewoon in Nederland blijven en hun kinderen hier opvoeden http://www.historien.nl/interview-pr...utter-de-punt/ Het is zeker een aanrader het levensverhaal te lezen van Hansje, volgens de adat mocht ze geen omgang hebben met de 22-jarige Rudi Lumalessil, als wel het interview met commandant Kommer. De commandant heeft een grote mate aan respect voor de Molukkers, ook voor de Molukse jongens en het meisje waar hij tegen werd ingezet. Spijt heeft hij daarentegen niet, een andere oplossing was niet mogelijk geeft hij aan. Als vrijheidsstrijders kozen ze een verkeerde weg. Quote: “Ik ben erg benieuwd hoe het boek binnen het Molukse volksdeel zal worden ontvangen. Bij de Molukkers die ik al ken, verneem ik dat het toch wel goed is om het op deze manier te delen. Zij nemen me niks kwalijk. Ik vermoed en hoop dat ze inzien dat de kaping toen niet anders beëindigd had kunnen worden.” Ook al hadden de kapers afgesproken geen gijzelaars te doden had het anders af hebben kunnen lopen. Rinus: “Daarna ben ik opgestaan en ben hard in de richting van de vrouwelijke passagiers gelopen. Ik had nog maar één doel voor ogen. Ik wilde alle passagiers neerschieten.’ Dat heeft Rudi uiteindelijk niet gedaan; hij werd overmeesterd nadat hij één meisje in haar buik had geschoten |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() De ondergang, dan wel een nadeel voor de Molukkers vormde hun militaire structuur
Deze Molukkers waren militair opgevoed. Ze waren dan ook geen ongecontroleerde bende, maar nazaten van families met een lange militaire geschiedenis. Ze behoorden tot de beste (elite) militairen van het vroegere KNIL. Veel van deze militairen dienden tevens bij de eerste SF waar Nederland over beschikte, Korps Marechaussee te voet, als wel de na WOII gevormde SF. Of dit nog zo is, geen idee? De Molukse gemeenschap in Nederland kende hun eigen geüniformeerde orde troepen Quote: Dankzij de Molukse ordetroepen – paramilitaire organisaties die door de regering gedoogd werden, omdat ze binnen de eigen gemeenschap de orde handhaafden – circuleerden er binnen de gemeenschap genoeg schietwapens KNIL-soldaten “Om nog even terug te komen op uw vraag over het militaire gehalte van de actie: De bevrijdingsactie van de trein was een met de school gecoördineerde militair operatie. Maar wij en zij hadden iets gemeen: de gijzelingen en kapingen door de Molukse jongeren werden ook op militaire wijze uitgevoerd. De gasten die de kapingen deden, hadden nagenoeg allemaal vaders die in het Koninklijk Nederlands Indisch leger (KNIL) gezeten hadden. Ze waren over het algemeen vrij militair opgevoed. Molukse gezinnen werden in die tijd vaak gerund als militaire eenheden, ze leefden onder de strakke regimes van de vader, pa had het voor het zeggen. Dat hoorde bij hun cultuur. Je zag daardoor ook dat hun kapingen heel militair van opzet waren.” “Bijvoorbeeld, als je naar het dagrooster van de kapers keek, was het op vaste tijden opstaan, ontbijten, patrouille lopen en slapen. Er zat een vast patroon in de kaping. Dat kon je gewoon zien. Het was net alsof ze in dienst waren. Dat hadden ze mee gekregen van hun ouders. Daarom ook wisten we na verloop van tijd precies wat er op welk tijdstip ging gebeuren. Het denk-patroon van de kapers was een soort afgeleid KNIL-gebeuren.” “Zo’n militaire structuur met operatiebevelen werkt natuurlijk ook gewoon goed.” “Operatiebevelen zorgen er voor dat je precies weet wat je moet doen. Ik heb daar later ook mee gewerkt in vrijwilligersorganisaties en dat functioneert prima. Zet een systeem op als operatiebevel en iedereen weet waar hij of zij aan toe is.” “Voor de kapers had het echter uiteindelijk meer nadelen dan voordelen. Door de militaire wijze van opereren konden wij precies zien wat de kapers deden. Als ze een chaotische manier van doen hadden gehad, was het voor ons veel lastiger geweest om te doorzien wat ze van plan waren. Dan hadden we minder makkelijk op de gebeurtenissen in kunnen spelen omdat alles dan minder voorspelbaar zou zijn geweest.” http://www.historien.nl/interview-pr...utter-de-punt/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De haat die ontstond na de eerste treinkaping waarbij de machinist en passagiers (waaronder een dpl. soldaat) werden geëxecuteerd was zeker bij militairen in hoge mate aanwezig.
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Wat er zich afspeelt binnen tier 1 (zwart) eenheden zoals de BBE (M), nu UIM, is nauwelijks iets over bekend. Het lijkt me vrij vreemd dat een dergelijke eenheid naar de media toe erover gesproken zou hebben als dit het geval zou zijn. In tegenstelling tot tier 2 (groen) zoals het KCT waar wel een redelijke openheid heerst over wel en wee en graag in de publiciteit komt. Er heerst bij het KCT een zekere afgunst daar het een eenheid is die nog niet zo heel lang aangemerkt kan worden als SOF, pas sinds jaren 90. Daar waar MARSOF al sinds eind jaren 50, begin 60 een SF eenheid is. Bron: militaire studie over SF in Nederland (KMA) De selectie eisen (UIM) liggen daarnaast op een hoger niveau dan van tier 2 eenheden zoals KCT, met name moreel wordt een hoog niveau verwacht. Ook het afvalpercentage ligt hoger. Als wel bij de BSB ligt het niveau uitzonderlijk hoog. Het is nog nooit een burger gelukt erdoorheen te komen. Bij de Belgische tegenhanger (CGSU) zal dit vermoedelijk niet anders zijn. Onderscheidingen bij de UIM worden bijvoorbeeld tevens zelden of nooit in het openbaar toegekend. Deze teams worden weggehouden van publiciteit. SF KCT doet graag voorkomen of zij alleen operaties uitvoerden in Uruzgan. De werkelijkheid is dat een flink deel van de teams uit MARSOF teams (waaronder UIM) bestond. Mali, exact hetzelfde, er wordt echter niets over geschreven. Zover ik weet zijn er in de loop van jaren 7 onderscheidingen in het geheim toegekend (waarvan bekend geraakt) en gebeurde dit op het ministerie in het kantoor van de min. president. Of dit specifiek alleen de BBE (UIM) betreft, geen idee? Ook de BBE(K)/(BSB) opereert in het buitenland, o.a. tijdens Bosnië samen met de BBE (M) en SF KCT. SF KCT deed daar alleen voorwerk (observatie) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Haar geliefde wilde alle passagiers ombrengen, het lukte hem om één vrouw in de buik te schieten voordat hij uitgeschakeld kon worden Daarentegen is haar levensverhaal zeer zeker in triest om te lezen. Maar ook gevallen voor een ideaal wat er niet in zit. Indonesië zal nooit een onafhankelijke Molukken toestaan. Het idee dat Nederland daar ook maar iets aan bij zou hebben kunnen dragen, ook als had het gewild, was een utopie Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 oktober 2014 om 18:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nabestaanden treinkapers eisen schadevergoeding:
http://www.nu.nl/politiek/3920969/mo...gen-staat.html
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Djiezes, nog zo een topic uit den tijd van de Oostfronters nu in molukker stijl.
![]() |
#30 |
|
![]() Ik onderschrijf de stellingen van Adrian. Ipso facto was mijn vader zeer bevriend met de Molukse gemeenschap en ken ik een aantal die destijds aan de div. kapingen hebben meegedaan.
Ao 2014 is het allemaal een achterhaalde story. De Molukkers zijn vrijwel volledig geassimileerd in de Nederlandse samenleving en iedere Molukker ziet wel in dat de Molukken bij Indonesië zal blijven temeer daer het merendeel op de eilanden de Islam belijdt. Laten we wel wezen: de Molukse spijtoptanten zijn door de NL overheid destijds meer dan schandalig behandeld. Een overheid die zoals alle overheden eigen wetten zeker niet respecteert. Indonesië is onder dwang van de VS (lees: olie) afgestaan aan Soekarno et al. Welnu we weten wat daarvan terecht gekomen is.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 5 november 2014 om 20:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Wat meer op onderzoek uitgegaan dan de media in grote lijnen weergeven
Ben zeer benieuwd naar reacties van forumleden op de uitspraak van één van de BBE-M Mariniers: “Het geloof is steeds een grote steun voor mij geweest en ik heb meegekregen dat als ik ooit iemand zou moeten doden, ik vergeving zou moeten vragen. Als mijn tijd zal zijn gekomen, ben ik er ook zeker van dat Hij me op zal nemen”. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Nietzsche : 6 november 2014 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Even serieus, ben zeer benieuwd hoe u over de reactie van deze Marinier BBE-M denkt? Het zou u namelijk flink kunnen verrassen.
Een andere vraag Over hoeveel munitie zou een groep (of alle Mariniers) bij benadering totaal beschikt kunnen hebben? Er zijn duizenden patronen afgevuurd van buiten en in de trein De treinkapers waren bewapend met pistoolmitailleurs, geweren en semi automatische wapens Van Hansje bestaat een foto met een Josef-Landmann-Preetz Mod. 65 22LR (lfb) and .22 magnum calibre. Een semi automatisch wapen welk populair was bij terreurgroepen zoals de RAF en IRA |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Van 1969-2000 werden zeventig terroristische incidenten gepleegd, opgeëist Er kwamen 26 mensen om bij deze incidenten. De Molukkers brachten tot 1977 zeven mensen om. Executies, waarbij ze niet schroomden een gijzelaar te doorzeven en uit een raam te gooien. Of gedode passagiers uit een trein te gooien die dagenlang moesten blijven liggen. Als de Nederlandse staat gedagvaard wordt voor vermeende executies, zou men aan mogen nemen dat ook de Molukse gemeenschap gedagvaard mag worden voor executies en schadevergoeding geëist zou mogen worden. Dan wel schadevergoeding te betalen aan nabestaanden door Molukkers die aan deze acties deelnamen Plus al die leden van groeperingen uit binnen en buitenland die veel doden veroorzaakt hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De reden om er de lokale godheden van een of andere religieuze christelijke sekte bij te sleuren gaat me echt te boven. Alhoewel ik weet heb van rurale geplogenheden in de binnenlanden van Nederland toendertijd, misschien nog tot op heden. (ik werkte in de zeventiger tot de mid tachtiger jaren met een bedrijf uit Nijmegen.) Daarnaast herinner ik me de molukse terroristen ook nog heel goed. Ook dat de politionele overheid ze niet al te erg wenste te irriteren en maar wegbleef uit bepaalde wijken. (l' histoire se repete...). Geen verdere opinie, ben ik bang. Of ja toch: uw afgebeelde proppenschieter kan mij echt niet imponeren. Vertel me aub niet dat dat soort schietgeweer de Nederlandse mariniers kon imponeren. .22? Is By All Means goede munitie en in handen van een getraind persoon zelfs erg efficient maar dan wel met een deftig wapen he. Voor het overige snap ik de commentaar niet echt. Zal wel aan mij liggen. Kulturele verschillen en zo.
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Bij de punt, hij behoorde tot de meest ervaren BBE-ers, wilde men hem opnieuw terugtrekken. De Mariniers weigerden ingezet te worden als hij niet deel mocht nemen aan de actie. Het beeld over Molukkers in z'n algemeenheid wordt hierdoor wat gekleurder dan vaak aangenomen wordt. Of het wapen wel -/of niet imponeert is niet belangrijk, het laat zien waar de kapers behalve automatische wapens als Uzi, Sten en geweren over beschikten. Maar even nog een vraag? Over hoeveel munitie, magazijnen zou een aanvalseenheid mogelijk beschikt kunnen hebben per man bij zulk een actie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar tegenover hadden de gegijzelden van de kapingen daar niets mee te maken. De derde en vierde generatie Molukkers zijn daar nu ook wel achtergekomen.
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Nederland kon dit mijns inziens nadien nooit beloven daar Indonesië een autonome staat geworden was. Politiek was Nederland daarnaast uitgespeeld geraakt en had het gros van de wereld tegen zich gekregen Voor de Molukse militairen in Nederlandse dienst zag het er bijzonder somber uit daar ze aan de zijde van Nederland tegen Soekarno gevochten hadden. Terug naar de Molukken? Men mag rustig aannemen dat Soekarno zondermeer geen uitstekend getrainde ex-Nederlandse militairen op de Molukken gezien zal willen hebben. Als er al geen wraak gevolgd zou zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'k was er dus blijkbaar niet ver naast met mijn tongue-in-cheek "Abou Zouff", niet?
Zelfde soort relikwiet mentaliteit blijkbaar, zelfs indien min of meer 'ingeburgerd' volgens de lokale normen van Nederland, toen? En uw munitie vraag: sorry, geen mening. Die hele toestand daar lag echt te ver buiten mijn league. Feit blijft dat de overheden in het westen en ook in Nederland of Belgie altijd te tolerant optraden/optreden tegen extremisme, zeker wanneer een andere huiskleur er deel van uitmaakt. De resultaten zijn navenant en zullen nog erger worden voor onze kleinkinderen wanneer hun ouders vandaag niet snel het roer omgooien.