![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#462 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De zwaartekracht van de zon is niet groot. De zon is een onbetekenend doorsneesterretje met een gewicht ruim onder de limiet van Chandrasekhar zodat ze nooit een supernova kan worden maar gedoemd is te eindigen als een witte dwerg. Waterstof en helium fuseren overigens niet binnen de zon. Het is, binnen de waterstofcyclus, waterstof dat tot helium fuseert. En dat is niet rechtstreeks een gevolg van de zwaartekracht maar van de temperatuur binnen de zon (tengevolge van de zwaartekracht) die hoog genoeg is voor dat kernfusieproces, maar nu niet hoog genoeg voor andere kernfusieprocessen. Er ontsnapt overigens nog wel veel meer dan neutrino's van de zon. De gemiddelde 'zonnewind' bedraagt zo'n 7 gram per hectare. Wat de neutrino's zo speciaal maakt er er zoveel van zijn is het feit dat ze nauwelijks ageren met andere materie en daardoor bijna ongehinderd kunnen op hun weg door het heelal. Niet hun extreem laag gewicht.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 12 november 2014 om 10:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Kijk, DIT zijn pas sterren! Maar ik ben blij dat we om de onze draaien. Betelgeuse staat op het punt om supernova te gaan binnenkort (binnen nu en +/- 10.000 jaar) ![]()
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 12 november 2014 om 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zijn extreem laag gewicht bepaald wel zijn snelheid en of het wel of niet door de zwaartekracht wordt beïnvloed. Een neutrino weegt maximaal 0,28 elektronvolt, een elektron 511.000 elektronvolt . Een elektron weegt bijna 2 miljoen keer zwaarder dan een neutrino. En een waterstofatoom een miljard keer zwaarder dan een neutrino.
![]() |
![]() |
#465 |
Minister-President
|
![]() Dit is een kinderachtige discussie, of neutrino's nu niet of nauwelijks beïnvloed wordt door de zwaartekracht. Als men echt de puntjes op de i wilt zetten moet men zeggen nauwelijks omdat het ook zoals licht zich rechtlijnig voortplant en de kromming van de ruimte zal volgen veroorzaakt door een zwaartekrachtsveld.
![]() |
#466 | |||||
Minister-President
|
![]() Dank je wel voor de goede raad.
Maar wat volgt is dat niet. Citaat:
Citaat:
De zon draait momenteel op de fusie van waterstof tot helium. Ze is veel te licht om tot hogere temperaturen te komen. Het is pas na het stadium van de rode reus wanneer de waterstof opraakt dat het helium zich onstabiel en in een redelijk korte termijn na contractie (wat een hogere temperatuur oplevert) zal omzetten tot koolstof. Daartegen is de aarde al lang verdwenen, opgeslokt door de zon in de rode reus fase. Citaat:
Maar dan ga je volledig en lachwekkend in de fout. De zon is heeft véééééél te weinig massa en kan onmogelijk de hogere temperaturen halen om verdere omzettingen in steeds zwaardere elementen in gang te zetten. Bij de koolstofcyclus is het liedje uit. Overigens geen enkele ster, zelfs de allerzwaarste niet, is in staat om tijdens haar 'leven' ijzer te produceren. Dat kan enkel in een supernova van het type 2 waarbij de ster in haar doodsstrijd in de laatste seconden evenveel of meer energie uitstoot dan in haar ganse leven. Enkel daar, en dan nog maar bij zware supernova's ontstaan temperaturen die voldoende zijn om de ijzercyclus op gang te brengen. Dat de zon 0.15% ijzer bevat is dan ook het ultieme bewijs dat de zon - en dus wij ook - letterlijk - bestaan uit sterrenstof ontstaan bij de ontploffing van een ster van een vroegere generatie. Citaat:
Citaat:
Maar het neutrino blijft op dezelfde manier aan de zwaartekracht onderworpen als jij en ik. Uiteraard zal de snelheid een iets andere uitslag geven. Dat betwist niemand. Maar de hoofdfactor blijft het gebrek aan interactie met andere massa. Het tau neutrino - want er zijn 3 soorten neutrino's - weegt overigens een aantal duizenden of 10duizenden malen zwaarder dan een electron. Je kan dat opzoeken en hier ook eens opschrijven zo je wil. Maar ondertussen boks je boven je gewicht. Eens te meer. Ik krijg daar onderhand koppijn van.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 12 november 2014 om 16:49. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Minister-President
|
![]() Dank u voor het inzicht want tenslotte ben jij nog steeds op zoek naar het geslacht der engelen en voed je - inderdaad - zinloze discussies van je kant.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 12 november 2014 om 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#469 |
Minister-President
|
![]() Er wordt ook niet van U verlangt daarop te reageren als men niets zinnigs kan aandragen. Trouwens deze discussie ging over het begrip toeval en de vraag of dat een plaats heeft in de natuurwetenschappen.
![]() |
#470 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar ik kan lezen. Citaat:
Je eigen bron spreekt van een 'ijzer/nikkel' neutronenster (stadium juist voor zwart gat bij nog zwaardere sterren.) Daar stopt het proces. Verdere materie, lees mijn vorige post. Ons ijzer komt van een vroegere zware ontplofte ster. Kan jij lezen? Afschrijven alleszins wel. Begrijpend afschrijven gaat al wat minder. Luister kerel, ik heb op school o.a. sterrenkunde en astrofysica gestudeerd en wanneer je me wil afblaffen om je eigen onkunde te verdoezelen moet je toch uit een ander vaatje tappen. Je eigen 'astronoom' beweert precies wat ik beweer. Ga maar verder over het geslacht der engelen, ook toeval genaamd.
![]() |
![]() |
#471 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien je het vervangen van een bal door een loden bal een kleine wijziging zou noemen dan ben ik niet met je mee, in een chaotisch systeem spreken we over een infiniet kleine wijziging, een wijziging van waarde 0+ dus eigenlijk. Een kleine wijziging zou bvb kunnen zijn dat een auto een km verder passeert of niet passeert, een stofje in de lucht die er is of er niet is, enz... Dergelijke zaken kunnen ervoor zorgen dat uiteindelijk een andere bal geselecteerd wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
Minister-President
|
![]() Toch niet, je beseft zelf niet meer wat jezelf geschreven hebt:
Toch wel op de laatste fase voor het een neutronenster wordt of een zwart gat dus tijdens haar leven door kernfusie. Begrijpend lezen lijkt voor sommige blaasbalgen toch moeilijk.
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal Laatst gewijzigd door koppijn : 12 november 2014 om 21:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij zei : niet onderhevig Ik zei : weinig Nu mag de zon nog een groot zwaartekrachtveld ( relatief zelfs klein ) hebben doch wilt dat niet zeggen dat er niks van zou kunnen ontsnappen... dat hangt uiteraard van de snelheid af ... en die is behoorlijk hoog, benaderend aan de lichtsnelheid Er ontsnapt buiten die neutrino's nog wel heel wat meer van de zon, 't schijnt zo btw we hadden het overigens over neutrino's zonder meer. Het e-neutrino waar jij hier naar refereert heeft wel zeker een massa (<2,5 eV/c²) en is de lichtste van zijn familie En verder is dit allemaal naast de kwestie. ...zoals eerder gezegd : Het feit dat ze zowat los door alles doorheen vliegen heeft niks met onderlinge aantrekkingskracht te maken tgv zwaartekracht maar alles met de zeer geringe wisselwerking met andere materie Citaat:
1) Het kan inderdaad zo zijn dat een graviton gewoon een stukje fantasie is en dus nooit zal gevonden worden... maar ik denk het niet 2) Je suggereer dat er maar één van de modellen ( hier de beter en aangetoonde AR ) de werkelijkheid zou zijn. Dit haastig voorbijgaand aan het feit dat een model <> werkelijkheid. 3) Ondertussen is het al wat afgezwakt en stel je dat ze beiden niet te verzoenen zouden zijn . Nou ja ... dat denk ik ook niet tenzij in een overkoepelend groter geheel. ( dus je laat zelfs geen ruimte voor een andere theorie die beiden zou verenigen ) en werkelijkheid zou zijn. 4) Je gaat totaal niet verder op het analoge voorbeeld waar je ook twee totaal los van elkaar staande theoriën hebt met elk hun verklaring. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kan je dan nu dan gewoon eens toegeven dat niemand dit tegensprak maar het enkel dit stukje : Citaat:
Het feit dat ze overal zo goed als doorheen gaan heeft niks te maken met zwaartekracht of snelheid maar enkel omdat voor hen materie een stuk emmentaler is. Vertel me anders eens waarom zo'n deeltje dat moeiteloos doorheen de aarde vliegt omwille van die geringe tot iet bestaande aantrekkingskracht en ontzettende snelheid dan toch héél soms in zijn vlucht gestoord zou worden als men het in een bellenvat detecteert ? Ik zou zeggen : omdat het 'toevallig' wel op een stukje vaste kaas vliegt Laatst gewijzigd door praha : 12 november 2014 om 21:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(tot 10 pagina's verder wanneer het ergens in overgenomen stukje staat) zeg je nu dat ze geen massa hebben ? of voor de één of andere duistere reden wel maar niet onderhevig zouden zijn ? of dat het tot nu toe nog nooit vastgesteld zou zijn ? kies wijs ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Want kijk, wat ik eerder schreef is haarfijn wat jij nu wat stuntelig probeert neer te schrijven. Ik besef dus wél wat ik heb geschreven, meer nog, ik begrijp het. Citaat:
Een beetje nederigheid en een minder brutale mond zouden je sieren.
![]() |