Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2014, 00:57   #321
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De publiekelijk racistische verklaringen van strafpleiter Van Aelst zijn, jammer genoeg, klein bier vergeleken met de pubiekelijk racistische attitude tegenover Vlamingen vanwege Franstaligen. Als ex.patiënt in een Brussels ziekenhuis kan ik daarover meespreken.

Voor zover ik weet werd meester Van Aelst nooit aangeklaagd wegens racisme. Wat de onheus behandelde Franstaligen zeker zouden gedaan hebben als de kans op een veroordeling van Van Aelst tot de mogelijkheden had behoord.
Maar het kan natuurlijk ook dat de Franstaligen verkozen om niet te roeren in een potje dat hoofdzakelijk gevuld is met eigen ingrediënten.
Ik herinner graag aan mijn post van meer dan drie jaar geleden :

http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=78

Wil mij toestaan om de laatste alinea van bedoelde post nogmaals onder de aandacht te brengen :

« De Vlamingen zijn – ik herhaal dat voor de duizendste maal – de bevolkingsgroep die in België de ruime meerderheid uitmaakt : het gaat geenszins om een onderdrukte minderheid. Het is derhalve schrijnend dat die bevolkingsgroep, om in eigen land zijn democratische rechten en macht te doen gelden, er kennelijk niets beters op vindt dan de frustratie om de eigen politieke onkunde en onbekwaamheid te verpakken in extremisme en zelfs racisme. »

Kortom, stellingen over « een onheuse behandeling door de Franstaligen » kan ik wel aannemen als het om louter individuele gevallen gaat, en het is aan u allen om daar in rechte tegen op te treden. Maar dat één en ander losjes veralgemeend wordt naar “de Franstaligen” cq. "de Vlamingen" en vooral dat dergelijke onzinnige veralgemeende stelling als excuus wordt gebruikt voor apert racisme cq. xenofobie vanwege een ontspoorde (zij het door zijn partij gesteunde) Vlaams-nationalist ten aanzien van de Fransen en/of meer algemeen van de Franstaligen, pakt bij mij al lang niet meer.

De Vlamingen als bevolkingsgroep vormen in België ruim de meerderheid. Het wordt zo stilaan de tijd dat men ophoudt met te pas en te onpas de onderdrukte minderheid uit te hangen, en dat dan bovendien nog als excuus aan te wenden voor beledigend tot zelfs xenofoob gedrag ten aanzien van de Fransen en hun taalgenoten.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 november 2014 om 01:01.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 01:03   #322
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Onze fanatieke separatistische volksnationalisten lopen een paar decennia achter. De oudste dochter van Koning Filip loopt school in het Nederlandstalig onderwijs. Ze spreekt keuriger Nederlands dan honderduizenden Vlamingen die in hun sociale en professionele activiteiten met een abominabel dialectisch broebeltaaltje het AN geweld aandoen.
Prinses Elisabeth, prins Gabriël en prinses Eléonore gaan naar het Sint-Jans Berchmanscollege in Brussel.
O ja. We zijn al 180 jaar bezig en nu moeten we nog een paar decennia wachten. Het blijft een vorm van public relations mijns inziens.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 01:10   #323
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zijn – ik herhaal dat voor de duizendste maal – de bevolkingsgroep die in België de ruime meerderheid uitmaakt : het gaat geenszins om een onderdrukte minderheid. Het is derhalve schrijnend dat die bevolkingsgroep, om in eigen land zijn democratische rechten en macht te doen gelden, er kennelijk niets beters op vindt dan de frustratie om de eigen politieke onkunde en onbekwaamheid te verpakken in extremisme en zelfs racisme.
Akkoord. De Vlamingen laten zich veel te gemakkelijk doen door gewiekste Franstaligen uit op het verdringen van het Nederlands door het Frans. In plaats van concrete acties te ondernemen blijft het bij klagen. Moesten ze echter net als de Franstaligen over elke problematische taalscheet hun verontwaardiging in het lang en het breed laten horen zou het land stilaan onbestuurbaar worden.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 november 2014 om 01:11.
Oud 29 november 2014, 01:15   #324
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Akkoord. De Vlamingen laten zich veel te gemakkelijk doen door gewiekste Franstaligen uit op het verdringen van het Nederlands door het Frans. In plaats van concrete acties te ondernemen blijft het bij klagen. Moesten ze echter net als de Franstaligen over elke problematische taalscheet hun verontwaardiging in het lang en het breed laten horen zou het land stilaan onbestuurbaar worden.
Kortom, de Vlaamse ruime meerderheidsbevolkingsgroep moet constant toegeven en afzien als de beesten, en heeft geen andere mogelijkheid dan klagen en extremisme en racisme koesteren als remedie tegen de ondraaglijke frustratie, of anders zou het land stilaan onbestuurbaar worden......

Voorwaar mijnheer, beseft u zelf niet dat dit een kleuterargumentje is van het allerlaatste knoopsgat ?

Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 november 2014 om 01:16.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 02:26   #325
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Sta mij allen toe u er aan te herinneren dat deze draad gaat over de (taal)onbekwaamheid van uw federaal regeringslid mevrouw Sleurs.

Ik vind het bijzonder onaangenaam te moeten vaststellen dat het inmiddels blijkt te gaan over de talenkennis van de nog zeer jonge kinderen van uw staatshoofd.

Dat u het desnoods nodig vindt om – uiterst off topic - uw onverkozen staatshoofd zelve te betrekken in een discussie over de onbekwaamheid van een staatssecretaris, nou, tot daar aan toe. Maar wil als volwassenen tenminste de terughoudendheid hebben om zijn kinderen, die tussen haakjes nog veel te jong zijn om zelf te beslissen in welke school zij lessen volgen en/of welke talen zij moeten/mogen leren, buiten schot te laten.
Zo gaat dat nu eenmaal op een forum, Gwylan. Geen énkele draad blijft langer dan enkele bladzijden over het onderwerp gaan. Vaak verandert het onderwerp al na enkele reacties, of zelfs meteen.
In een draad over de collaboratie van de Vlamingen komt onvermijdelijk ook de Waalse collaboratie en die van de Belgische adel ter sprake.
Een draad waarin de taalonbekwaamheid van een Vlaams minister op de korrel wordt genomen, gaat binnen de kortste keren over de minstens zo kwetsende taalonbekwaamheid van Franstalige ministers, of zelfs van het Belgische koningshuis.

De koningskinderen kunnen daar idd beter niet bijgesleurd worden vermits zij, net zoals alle andere kinderen, afhankelijk zijn van de schoolkeuze van hun ouders. Toch vrees ik dat dit de prijs is die koningskinderen wél, en "gewone" kinderen niet betalen. Deze draad gaat nu eenmaal over datgene waarvoor er in dit land een taalgrens bestaat. Taal, en al wat daarmee, terecht of onterecht, geassocieerd wordt. Dus niet alleen hoe kwetsend het is voor Franstaligen dat een Vlaams minister niet het geëiste respect voor hun taal betoont... maar ook andersom.

Vandaar belanden we bij de Belgische monarchie. Die ook niet altijd een respectvol voorbeeld is geweest voor wat betreft de taal van s' lands meerderheid. Meer nog. Er werd de Belgische staatshoofden bij wet een partnerkeuze verboden aan de Nederlandssprekende kant van de taalgrens. Van die discriminatie draagt ze willens nillens de gevolgen. Het is één van de redenen waarom de Belgische monarchie bij een groeiend aantal Vlamingen niet geliefd is. En daar dragen ook de gedoodverfde troonopvolgers de gevolgen van.

België zou er heel anders hebben uitgezien als de koningskinderen niet uitsluitend anderstalige moeders en vaders hadden gehad. Als de latere staatshoofden van kleins af aan waren opgegroeid met tenminste één Vlaamse of Nederlandse grootmoeder of grootvader, en hun Nederlands zo natuurlijk en ongedwongen klonk als hun Frans. "Men" heeft, telaat, begrepen dat de gang van zaken ongenoegen veroorzaakt bij een groot deel van de Vlaamse bevolking.
De koningskinderen gaan nu naar een Nederlandstalige school, maar een Vlaamse of Nederlandse koning of koningin behoort ook in de toekomst niet tot de mogelijkheden. Duitse, Engelse, Franse, Italiaanse, Spaanse, Waalse, enz. wél, maar geen Vlaamse of Nederlandse.

We leven in een heel andere tijd dan een kwart eeuw geleden. Het wereldwijde net heeft ons bewust gemaakt van onrechtvaardigheden waaraan we -welbewust- gewend werden gemaakt. Steeds meer Vlamingen worden daardoor even taal-sensibel als de Franstaligen, en pikken het niet dat hun verkozenen op een verregaande wijze op een tekort aan taalkennis Frans worden gepakt, terwijl ze bijna twee eeuwen lang nauwelijks iets anders gewend zijn dan flagrant taalracisme aan Franstalige zijde.

Een ding heb je, héél misschien, wél bereikt met deze draad, namelijk dat je opgenomen wordt in de kring van je natuurlijke taalgenoten.
Oud 29 november 2014, 02:40   #326
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kortom, de Vlaamse ruime meerderheidsbevolkingsgroep moet constant toegeven en afzien als de beesten, en heeft geen andere mogelijkheid dan klagen en extremisme en racisme koesteren als remedie tegen de ondraaglijke frustratie, of anders zou het land stilaan onbestuurbaar worden......

Voorwaar mijnheer, beseft u zelf niet dat dit een kleuterargumentje is van het allerlaatste knoopsgat ?
Zo te zien voel jij je bijzonder zwaar gekwetst door een in je buurland gemaakte taalflater.....

http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=39
Oud 29 november 2014, 02:41   #327
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het was geen argumentatie die ik gaf maar een gevolgtrekking.

De Vlamingen zouden van mij juist veel assertiever moeten zijn in de verdediging van hun rechten. Ze zouden de mijns inziens gespeelde Franstalige verontwaardiging over 'minister' Sleurs dienen te gebruiken in hun voordeel. Bijvoorbeeld door eerst Sleurs te ontslaan om te tonen hoe correct de Vlamingen bereid zijn zich te gedragen en dan tegeneisen stellen op gebieden waar de Franstaligen gebrek aan respect voor het Nederlands tonen, waardoor de Franstalige hypocrisie gemakkelijk ontmaskerd kan worden, aangezien de Franstaligen naar bekende gewoonte hoogstwaarschijnlijk niet bereid zullen zijn bepaalde privileges en Nederlands discriminerende beleidsmaatregelen zomaar op te geven. Ik verwees eerder in deze draad naar de diplomatie en de taalopvoeding van kinderen als voorbeelden.

Geen gezever. Het Nederlands is de historisch onderdrukte taal in België. De verontwaardiging van de Franstaligen over dit voorval dient verontwaardiging van de Nederlandstaligen tot gevolg te hebben omwille van de quasi ontkenning van een historische realiteit die impliciet aanwezig is in de Franstalige verontwaardiging. Voor zover die verontwaardiging niet simpelweg theater is om een strategisch voordeel te bekomen ten opzichte van Vlamingen. De meest waarschijnlijke uitleg mijns inziens.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 november 2014 om 03:06.
Oud 29 november 2014, 02:48   #328
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Jean-Luc Barreau
Bah, ce n'est pas nouveau. En 95, �* la Sabena, je cherchais �* recruter une assistante néerlandophone parfaitement bilingue français. Au moment de passer au français dans l'interview, elle se met �* baragouiner un sabir effarant. Je téléphone �* contacte le personnel manager qu'il me l'avait recommandée. "Elle est bilingue? Oui, oui. Mais tu parles quelle langue avec elle? Toujours néerlandais". En gros, �* la question "parlez-vous français", la réponse "ja" avait suffi. Comme pour tout en Belgique: la Flandre est supposée tout faire mieux.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 03:34   #329
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wil mij toestaan om de laatste alinea van bedoelde post nogmaals onder de aandacht te brengen :

« De Vlamingen zijn – ik herhaal dat voor de duizendste maal – de bevolkingsgroep die in België de ruime meerderheid uitmaakt : het gaat geenszins om een onderdrukte minderheid. Het is derhalve schrijnend dat die bevolkingsgroep, om in eigen land zijn democratische rechten en macht te doen gelden, er kennelijk niets beters op vindt dan de frustratie om de eigen politieke onkunde en onbekwaamheid te verpakken in extremisme en zelfs racisme. »

Kortom, stellingen over « een onheuse behandeling door de Franstaligen » kan ik wel aannemen als het om louter individuele gevallen gaat, en het is aan u allen om daar in rechte tegen op te treden. Maar dat één en ander losjes veralgemeend wordt naar “de Franstaligen” cq. "de Vlamingen" en vooral dat dergelijke onzinnige veralgemeende stelling als excuus wordt gebruikt voor apert racisme cq. xenofobie vanwege een ontspoorde (zij het door zijn partij gesteunde) Vlaams-nationalist ten aanzien van de Fransen en/of meer algemeen van de Franstaligen, pakt bij mij al lang niet meer.

De Vlamingen als bevolkingsgroep vormen in België ruim de meerderheid. Het wordt zo stilaan de tijd dat men ophoudt met te pas en te onpas de onderdrukte minderheid uit te hangen, en dat dan bovendien nog als excuus aan te wenden voor beledigend tot zelfs xenofoob gedrag ten aanzien van de Fransen en hun taalgenoten.
Als er sprake was geweest van xenofoob gedrag had Van Aelst ongetwijfeld met het CGKR te maken gekregen. Ofwel was er dus van xenofobie geen sprake, ofwel zijn de Franstaligen bijzonder verdraagzaam voor Vlaamse xenofoben.

Natuurlijk gaat het wel om een vorm van onderdrukking van de Vlamingen. Of is de francofonie bereid om de grendels af te schaffen die de Vlamingen tot meest vergrendelde meerderheid ter wereld degraderen?

De enige stem die ik de laatste jaren tegen de grendels in opstand hoorde komen is die van Willy De Waele. De man werd daarvoor weggehoond. Ook door "Vlamingen".

De N-VA had nooit de federale regering mogen vervoegen en onder de huidige voorwaarden steunen. Maar ook zonder de N-VA zal er niets veranderen aan de vergrendeling van de Vlaamse meerderheid. Zolang die niet wordt opgeheven blijven ze machteloos. D�*t was de bedoeling van de francofonie. Dat is wat ze wilden, wat ze blijven willen, en wat ze niet van plan zijn om op te geven.

Dit land bestaat nog omdat er "Vlaamse" politici bereid waren hun meerderheid op te offeren voor het voortbestaan van België. Het heeft de collaborerende VU ten gronde gericht.

De "Vlaamse" politici hadden in ruil allicht iets anders verwacht dan dat er misbruik zou gemaakt worden van de "deal" waarvoor ze hun nummerieke meerderheid opgaven. Nochtans besefte ook Wilfried Martens dat dit tot de mogelijkheden behoorde. Tegen de gewiekstheid van de francofonie zijn Vlaamse politici nooit opgewassen geweest, en daar draagt de Vlaamse bevolking de gevolgen van tot ze weer even arm is als kort na het Belgische separatisme. Zolang België nog bestaat zal hen de macht van het getal niet teruggegeven worden.
Oud 29 november 2014, 03:36   #330
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De Vlamingen zouden van mij juist veel assertiever moeten zijn in de verdediging van hun rechten. Ze zouden de mijns inziens gespeelde Franstalige verontwaardiging over 'minister' Sleurs dienen te gebruiken in hun voordeel. Bijvoorbeeld door eerst Sleurs te ontslaan om te tonen hoe correct de Vlamingen bereid zijn zich te gedragen en dan tegeneisen stellen op gebieden waar de Franstaligen gebrek aan respect voor het Nederlands tonen, waardoor de Franstalige hypocrisie gemakkelijk ontmaskerd kan worden, aangezien de Franstaligen naar bekende gewoonte hoogstwaarschijnlijk niet bereid zullen zijn bepaalde privileges en Nederlands discriminerende beleidsmaatregelen zomaar op te geven. Ik verwees eerder in deze draad naar de diplomatie en de taalopvoeding van kinderen als voorbeelden.

Geen gezever. Het Nederlands is de historisch onderdrukte taal in België. De verontwaardiging van de Franstaligen over dit voorval dient verontwaardiging van de Nederlandstaligen tot gevolg te hebben omwille van de quasi ontkenning van een historische realiteit die impliciet aanwezig is in de Franstalige verontwaardiging. Voor zover die verontwaardiging niet simpelweg theater is om een strategisch voordeel te bekomen ten opzichte van Vlamingen. De meest waarschijnlijke uitleg mijns inziens.
Hier ben ik het volmondig mee eens.
Oud 29 november 2014, 13:08   #331
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Iemand die zijn frustratie uit is niet noodzakelijk racist of xenofoob. Het kan evengoed een schreeuw voor hulp zijn. Als de kiezer nooit zijn frustratie had geuit door massaal op het Vlaams Belang, Lijst Dedecker en N-VA te stemmen zou de macht hier veel meer perverteren. Om stemmen te halen hebben deze partijen veel ingespeeld op de frustratie van de kiezer en propagandistisch demagogische leugens geïndoctrineerd. Het blijft het eeuwige vraagstuk over het doel en de middelen. Men kan gerust stellen dat deze partijen de polarisatie bij de bevolking hebben aangewakkerd en dat een deel geloven dat "Franstaligen" de Vlaamse ontvoogdingsstrijd dwarsbomen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 13:13   #332
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat is jouw beoordeling van het Nederlands in de beleidsnota ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 29 november 2014, 13:19   #333
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Jean-Luc Barreau
Bah, ce n'est pas nouveau. En 95, �* la Sabena, je cherchais �* recruter une assistante néerlandophone parfaitement bilingue français. Au moment de passer au français dans l'interview, elle se met �* baragouiner un sabir effarant. Je téléphone �* contacte le personnel manager qu'il me l'avait recommandée. "Elle est bilingue? Oui, oui. Mais tu parles quelle langue avec elle? Toujours néerlandais". En gros, �* la question "parlez-vous français", la réponse "ja" avait suffi. Comme pour tout en Belgique: la Flandre est supposée tout faire mieux.
Waar heb je deze tekst vandaan ? Volgens mij staan daar toch ook wel enkele taalfoutjes in....of niet ?
Oud 29 november 2014, 13:36   #334
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat is jouw beoordeling van het Nederlands in de beleidsnota ?
Als dat simpelweg google vertaald is is dat momenteel 'per definitie' slecht en niet een federaal ministerie waardig. Zelfs in La Paz had men dat beter gedaan, via een beëdigd vertaler. Dat neemt de hypocrisie rond de verontwaardiging niet weg. De enigste correcte verontwaardiging zou er in dit geval een zijn die zich in gelijke mate zou tonen ongeacht of het nu om de Nederlandse of de Franse tekst zou gaan. Maar dat is niet wat er hier aan de hand is.

Verontwaardiging gepaard gaande met ongevoeligheid voor de eigen discriminaties is slechts misprijzen waard. En dat probleem stelt zich juist zeer scherp in dit geval gezien de historische discriminatie van het Nederlands in België die zeer zwaar weegt in Vlaanderen. Daarom is de Franstalige verontwaardiging rond deze tekst beledigend te noemen voor Vlamingen.

Vive, als u de gewoonte zou hebben me af en toe een klap in mijn gezicht te geven mijn heel leven lang en u toont zich dan verontwaardigd over mijn gedrag als ik u een keer een klap terug geef, dan zou die verontwaardiging eigenlijk tegelijkertijd gevoelens van superioriteit naar mij toe ontmaskeren.

Ik vermoed dat de Franstaligen pogen strategische voordelen te bekomen. Binnen de kortste keren is de francofonie in de wereld op de hoogte dat het niet de Franstaligen zijn die het Nederlands discrimineren maar juist andersom. Een voor Vlamingen bijzonder pijnlijke verdraaiing van de werkelijkheid. Dat men ondertussen België steeds meer onmogelijk maakt is blijkbaar geen bekommernis.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 november 2014 om 13:50.
Oud 29 november 2014, 13:42   #335
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Jean-Luc Barreau
Hoe erg. En nog maar twintig jaar geleden gebeurd.

Website
Oud 29 november 2014, 13:49   #336
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat simpelweg google vertaald is is dat momenteel 'per definitie' slecht en niet een federaal ministerie waardig. Zelfs in La Paz had men dat beter gedaan. Dat neemt de hypocrisie rond de verontwaariging niet weg. De enigste correcte verontwaardiging zou er een zijn die zich in gelijke mate zou tonen ongeacht of het nu om de Nederlandse of de Franse tekst zou gaan.

Verontwaardiging gepaard gaande met ongevoeligheid voor de eigen discriminaties is slechts misprijzen waard. En dat probleem stelt zich juist zeer scherp in dit geval gezien de historische discriminatie van het Nederlands in België die zeer zwaar weegt in Vlaanderen. Daarom is de Franstalige verontwaardiging rond deze tekst beledigend te noemen voor Vlamingen.

Vive, als u de gewoonte zou hebben me af en toe een klap in mijn gezicht te geven mijn heel leven lang en u toont zich dan verontwaardigd over mijn gedrag als ik u een keer een klap terug geef, dan zou die verontwaardiging eigenlijk tegelijkertijd gevoelens van superioriteit naar mij toe ontmaskeren.

Ik vermoed dat de Franstaligen pogen strategische voordelen te bekomen. Binnen de kortste keren is de francofonie in de wereld op de hoogte dat het niet de Franstaligen zijn die het Nederlands discrimineren maar juist andersom. Een voor Vlamingen bijzonder pijnlijke verdraaiing van de werkelijkheid. Dat men ondertussen België steeds meer onmogelijk maakt is blijkbaar geen bekommernis.
Mijn vraag is: "Wat jouw beoordeling is van het Nederlands in de beleidsnota van Elke Sleurs." ? Als jij daar geen oordeel over hebt toont dat aan dat jij jezelf niet de moeite getroost hebt de tekst te lezen. Bijgevolg ga je niets uit dit onderwerp meenemen dan wat jij voor jezelf reeds had gevonden.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 29 november 2014 om 13:50.
Oud 29 november 2014, 13:56   #337
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vraag is: "Wat jouw beoordeling is van het Nederlands in de beleidsnota van Elke Sleurs." ? Als jij daar geen oordeel over hebt toont dat aan dat jij jezelf niet de moeite getroost hebt de tekst te lezen. Bijgevolg ga je niets uit dit onderwerp meenemen dan wat jij voor jezelf reeds had gevonden.
Ik ben geen vertaler en mijn Frans is allesbehalve voldoende om te oordelen over de ernst van de fouten tegen de Franse taal in die tekst. En met uw conclusie slaat u de bal mis. Lijkt me evident dat een google vertaling vol hilarische fouten staat. Welke dat zijn is vrij irrelevant voor de discussie.

Website
Oud 29 november 2014, 13:57   #338
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geen vertaler en mijn Frans is allesbehalve voldoende om te oordelen over de ernst van de fouten tegen de Franse taal in die tekst. En met uw conclusie slaat u de bal mis. Lijkt me evident dat een google vertaling vol hilarische fouten staat. Welke dat zijn is vrij irrelevant voor de discussie.
Ik heb het over het Nederlands, niet over het Frans.

Oud 29 november 2014, 14:09   #339
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
De koningskinderen gaan nu naar een Nederlandstalige school, maar een Vlaamse of Nederlandse koning of koningin behoort ook in de toekomst niet tot de mogelijkheden. Duitse, Engelse, Franse, Italiaanse, Spaanse, Waalse, enz. wél, maar geen Vlaamse of Nederlandse.
Waarom geen Vlaming/vlaamse? Het koningspaar is geen gewoon koppel. Men zou kunnen argumenteren dat 'liefde' hier niet in de eerste plaats dient te komen zelfs. Mensen die in een functie geboren zijn en daarvoor betaald worden dienen zich daar ook maar naar te gedragen. Vlaanderen zou daarom een 'sterk signaal' kunnen geven een verdere discriminatie op dat gebied niet lichtzinnig op te zullen nemen.

Het koningshuis dient drietalig te zijn, waarvan minstens het Nederlands en het Frans op identiek niveau. En deze 'pariteit' dient eigenlijk niet alleen taal maar ook cultuur en lokale verankering te betreffen.

Uiteindelijk kan men dat koningshuis misschien best afschaffen (privatiseren) want die mensen geven niet de indruk onbevooroordeelde dienaars van de Belgische volkeren te zijn. Ik denk dat het citaat dat u eerder gaf wel eens correct zou kunnen zijn. Dat de koning in zijn toespraak over de hoofden van de Vlamingen tot zijn 'volk' sprak. En dat dat volk dat ook zo begreep.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 november 2014 om 14:19.
Oud 29 november 2014, 14:15   #340
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over het Nederlands, niet over het Frans.
Relevantie van de vraag in een topic met als titel "Het Frans van minister Elke Sleurs : een schande !"?

Dan zal ik u eventueel mijn indruk geven van haar Nederlands. Of kom. Mijn indruk is goed.

Excuseer me dat ik de vraag verkeerd gelezen had.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 november 2014 om 14:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be