Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moslima met hoofddoek
zeker doen, versterkt imago van multiculturaliteit 6 15,00%
doen maar eisen dat ze haar muts afdoet als ze in contact komt met burgers 9 22,50%
niet doen zoals al mijn colelga's je gaat failliet gaan eraan 25 62,50%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2014, 15:08   #61
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Krampachtig het keppeltje mijdend, dat je in de diamantsector zo vaak tegenkomt. Of de tulband die Sikhs dragen.
Nee hoor, ik had gewoon geen zin om nog meer te tikken, de opsomming was niet limitatief .
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:08   #62
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Zolang dat niet hindert in het uitvoeren van de job mag dat geen hinderpaal zijn.
Ik vind dat evengoed niet kunnen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:10   #63
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Omdat bedrijven geen carnavalsverenigingen zijn .
Omdat "geloof" iets is dat tot de privésfeer behoort en iemand anders niet constant moet geconfronteerd worden met uw overtuigingen ter zake.
enz...
Inderdaad.
Oud 30 november 2014, 15:13   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik vind dat evengoed niet kunnen.
Waarom dan wel? Als een moslima op de rekendienst van een bedrijf correct de factoren opstelt, uitprint en opstuurt, wat is dan het probleem?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:16   #65
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom dan wel? Als een moslima op de rekendienst van een bedrijf correct de factoren opstelt, uitprint en opstuurt, wat is dan het probleem?
Welke factoren gaat ze opstellen?
Moeten wij rekening houden met die factor?

Ik denk ook aan de collega's van die mensen, ook zij hebben recht op neutraliteit.
Oud 30 november 2014, 15:19   #66
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
omdat een werkgever absoluut geen rekening hoeft te houden met enige religieuze overtuigingen van zijn/haar personeel.
Juist.
Neutraliteit is de beste norm.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:22   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk ook aan de collega's van die mensen, ook zij hebben recht op neutraliteit.
Dan vraag ik mij af: wat is het probleem met die uiterlijkheden? Als iemand met een Marokkaanse naam in het bedrijf binnenkomt en een hoofddoek draagt of niet, waar zit het verschil? Staat u dan zelf zo zwak dat u bang of geïntimideerd bent door die hoofddoek?

Een bedrijf hoeft binnen haar krijtlijnen trouwens niet neutraal te zijn. Een bedrijfsleiders mag gerust een kruisbeeld in de refter hangen bijvoorbeeld. Op dat vlak zijn er geen wettelijke bepalingen die recht geven op "neutraliteit".
Oud 30 november 2014, 15:23   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist.
Neutraliteit is de beste norm.
Waarom? In welke mate zal dit een element zijn voor de interne werking van een bedrijf? Gaat u als arbeider bijvoorbeeld minder presteren omdat er een andere arbeider een halsketting draagt met een kruisje eraan?
Oud 30 november 2014, 15:24   #69
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Velen van ons werken samen met collega's met uitgesproken meningen en overtuigingen. Diepgelovige christenen, harde liberalen, marxisten, ... Zolang die mensen professioneel hun werk doen is dat geen probleem. Waarom wordt dit wel een probleem wanneer die overtuiging veruiterlijkt wordt?
Omdat een overtuiging iets is waar je collega's niet de hele dag noodgedwongen op zitten te kijken. Of jij diepgelovig bent of niet, hoef ik op de werkvloer niet te weten en tenzij je loopt te prediken weet ik dat ook niet. Dus komen daar ook geen spanningen uit voort. Dat is heel anders als er een dame komt werken met een doek rond haar hoofd. Of iemand loopt daar met pijpekrullen of een houten kruis rond zijn nek.
Oud 30 november 2014, 15:30   #70
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Krampachtig het keppeltje mijdend, dat je in de diamantsector zo vaak tegenkomt. Of de tulband die Sikhs dragen.
Waarom ? Het is evident dat die ook moeten verboden worden in de werksfeer.
Oud 30 november 2014, 15:33   #71
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Religie mag gerust een plaats hebben op het openbaar forum. Een priester mag gerust met een toog op straat rondlopen, terwijl een moslima ook een hoofddoek mag dragen. Daar oefen je geen druk naar anderen mee uit. Als u meent dat die uiterlijkheden u van de wijs brengen, staat u zelf toch wel heel wankel in de schoenen.
Een priester of gesluierde op straat is niet iemand waarmee je 8u dag in dezelfde werkruimte mee vertoeft en moet mee overleggen. Je vergelijking gaat niet op.
Oud 30 november 2014, 15:35   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat een overtuiging iets is waar je collega's niet de hele dag noodgedwongen op zitten te kijken. Of jij diepgelovig bent of niet, hoef ik op de werkvloer niet te weten en tenzij je loopt te prediken weet ik dat ook niet. Dus komen daar ook geen spanningen uit voort. Dat is heel anders als er een dame komt werken met een doek rond haar hoofd. Of iemand loopt daar met pijpekrullen of een houten kruis rond zijn nek.
Als er spanningen uit voortkomen, dan is dat enkel te wijten aan de onverdraagzaamheid van de zogezegde "neutralen". Dit kenmerkt vaak de groep die neutraliteit lijkt te prediken, maar juist niet neutraal is. Zij gaan uit van een vijandbeeld.
Oud 30 november 2014, 15:36   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een priester of gesluierde op straat is niet iemand waarmee je 8u dag in dezelfde werkruimte mee vertoeft en moet mee overleggen. Je vergelijking gaat niet op.
En welk probleem is er dan met een moslima waar u mee moet overleggen? Is de volgende stap dan een bepaalde lengte van de rok van uw vrouwelijke collega's? Broek of rok? Topje of verhullende blouse?
Oud 30 november 2014, 15:38   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom ? Het is evident dat die ook moeten verboden worden in de werksfeer.
Ik zie geen reden om dit te verbieden. Deze mensen leveren goed werk af. Juist dat toets je als werkgever af. Niet of een dame een hoofddoek draagt, een rok, een bepaalde kledingsstijl of wat dan meer.
Oud 30 november 2014, 15:38   #75
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan vraag ik mij af: wat is het probleem met die uiterlijkheden? Als iemand met een Marokkaanse naam in het bedrijf binnenkomt en een hoofddoek draagt of niet, waar zit het verschil? Staat u dan zelf zo zwak dat u bang of geïntimideerd bent door die hoofddoek?

Een bedrijf hoeft binnen haar krijtlijnen trouwens niet neutraal te zijn. Een bedrijfsleiders mag gerust een kruisbeeld in de refter hangen bijvoorbeeld. Op dat vlak zijn er geen wettelijke bepalingen die recht geven op "neutraliteit".
Een werkgever MAG dat inderdaad doen. Maar waarom denk je dat er zo weinig bedrijven zijn waar dat zo is ? Net omdat men actief kiest voor neutraliteit. Door die neutraliteit via het arbeidsreglement op te leggen zorgt men ervoor dat elk mogelijk conflict over hoofddoektoestanden of bekeringsdrift onmogelijk worden.
Oud 30 november 2014, 15:39   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vandaar dat Sinterklaas geen kruis meer mag hebben op zijn mijter.
Vandaar dat er geen "kindje Jezus" meer mag liggen in de kribbe in een gemeenschapsschool.

Ik ondervind steeds meer dat wij moeten plooien en ons moeten aanpassen.
Ik wil niet samenwerken met iemand met een kopvod op de kop, mijn goed recht.
Oud 30 november 2014, 15:39   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een werkgever MAG dat inderdaad doen. Maar waarom denk je dat er zo weinig bedrijven zijn waar dat zo is ? Net omdat men actief kiest voor neutraliteit.
Neen, gewoonweg omdat men in Vlaanderen grotendeels onverschillig daarvoor is.
Oud 30 november 2014, 15:40   #78
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom? In welke mate zal dit een element zijn voor de interne werking van een bedrijf? Gaat u als arbeider bijvoorbeeld minder presteren omdat er een andere arbeider een halsketting draagt met een kruisje eraan?
Misschien wel, zeker als die andere een moslim(a) is.
Oud 30 november 2014, 15:41   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaar dat Sinterklaas geen kruis meer mag hebben op zijn mijter.
Vandaar dat er geen "kindje Jezus" meer mag liggen in de kribbe in een gemeenschapsschool.
In Vlaanderen mag dat allemaal. Alleen zijn er bepaalde mensen die menen dat ze katholieker dan de paus moeten zijn als het daarop aankomt. Mijn ervaring is het dat moslims bijvoorbeeld wel gretig mee doen met het sinterklaasfeest op onze school, maar helemaal niet struikelen over het kruis op de mijter. Vaak zijn het westerlingen die het vuur binnenbrengen.
Oud 30 november 2014, 15:41   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er spanningen uit voortkomen, dan is dat enkel te wijten aan de onverdraagzaamheid van de zogezegde "neutralen". Dit kenmerkt vaak de groep die neutraliteit lijkt te prediken, maar juist niet neutraal is. Zij gaan uit van een vijandbeeld.
Vooral die van de andere kant zijn daar goed mee bezig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be