Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2014, 13:44   #321
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Auto-verslaafden met oogkleppen op leven inderdaad in de illusie dat er geen efficiënter vervoermiddel dan de auto bestaat. Die illusie komt dan wel voort uit onwetendheid..
Ohja en er zijn mensen die hun bestelwagen nodig hebben voor hun beroep of wat denkt ge dat de sanitair uw stront pot gaat komen repareren met zijn velo ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 13:45   #322
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

onnozelaars genoeg hier in fucking Belgium
Oud 2 december 2014, 13:47   #323
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Neen die mag zijn bestelwagen blijven gebruiken. Zoals iedereen zijn bedrijfswagen mag blijven gebruiken. Mits een juiste belasting en afschaffing van elk fiscaal voordeel. Ik las op een auto geliefd forum dat een gemiddelde bedrijfswagen gelijk staat aan ongeveer 700 euro netto loon/maand. Dus simpel gezegd een bedrijfswagen mag aan de werknemer = de gebruiker voor 700 euro netto/maand belast worden!
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 13:47   #324
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Dus als ik het goed heb, is een bedrijfswagen/salariswagen minder goed als een privé wagen omdat JIJ er misbruik van maakte en jouw gedrag projecteert naar iedereen die zo'n wagen heeft. Ik zal nog eens proberen: waarom is zo'n auto slechter dan een privé wagen en nu feiten aub.
Volgens mij is er geen verschil. Ik geloof niet dat de wegen significant minder druk zullen worden indien bedrijfswagens een stuk minder courant zouden worden.

Maar ik vind wel dat bedrijfswagens op dit moment zorgen voor een oneerlijke behandeling tussen werknemers. Afgaande op wat er in dit topic gezegd werd mogen we de waarde van het voordeel van zo'n wagen schatten tussen de 500 en 1000 euro per maand. De lasten die hier bij de werknemer op gehoffen worden zijn echter belachelijk laag in vergelijking met wat men betaalt op brutoloon.

Wat niet wil zeggen dat ik zomaar vind dat iedereen met bedrijfswagen nu maar ineens enkele honderden euros meer belastingen moet ophoesten. Ik veronderstel dat slimmere mensen dan ik wel een oplossing voor deze oneerlijke situatie kunnen uitwerken.

Laatst gewijzigd door JBM : 2 december 2014 om 13:58.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 13:50   #325
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Auto-verslaafden met oogkleppen op leven inderdaad in de illusie dat er geen efficiënter vervoermiddel dan de auto bestaat. Die illusie komt dan wel voort uit onwetendheid..
Woon-werk hier duurt zowat een half uurtje met de wagen voor een goeie 30km; het OV duurt 2h. Efficiënt?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 13:52   #326
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Volgens mij is er geen verschil. Ik geloof niet dat de wegen significant minder druk zullen worden indien bedrijfswagens een stuk minder courant zouden worden.

Maar ik vind wel dat bedrijfswagens op dit moment zorgen voor een oneerlijke behandeling tussen werknemers. Afgaande op wat er in dit topic gezegd werd mogen we de waarde van het voordeel van zo'n wagen schatten tussen de 500 en 1000 euro per maand. De lasten die hier bij de werknemer op gehoffen worden zijn echter belachelijk laag in vergelijking met wat men betaald op brutoloon.

Wat niet wil zeggen dat ik zomaar vind dat iedereen met bedrijfswagen nu maar ineens enkele honderden euros meer belastingen moet ophoesten. Ik veronderstel dat slimmere mensen dan ik wel een oplossing voor deze oneerlijke situatie kunnen uitwerken.
Daar is niks oneerlijk aan; dat is gewoon de hele reden voor de populariteit van bedrijfswagens in België. Dat is domweg het gevolg van de fiscaliteit hier.
Oud 2 december 2014, 13:55   #327
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
steek uw vooroordeel daar waar de zon niet schijnt

wij gebruiken zo veel als mogelijk het meest efficiente vervoermiddel. Voor een meeting in putteke brussel gebruik ik het openbaar vervoer. Voor een bezoekje aan de zoo van antwerpen de trein. Voor in het dorp de fiets. Schooldagen worden de kinderen met de auto afgezet en rij ik door naar mijn werk (nog eens 30 km). Moest dat met het openbaar vervoer gebeuren ben ik 2u30 min onderweg om op mijn werk te geraken. Met de auto 40 minuten. Meest tijdsefficient.
Oud 2 december 2014, 13:56   #328
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Dus als ik het goed heb, is een bedrijfswagen/salariswagen minder goed als een privé wagen omdat JIJ er misbruik van maakte en jouw gedrag projecteert naar iedereen die zo'n wagen heeft. Ik zal nog eens proberen: waarom is zo'n auto slechter dan een privé wagen en nu feiten aub.
Dat is een feit, als gij uwen diesel niet moet betalen, zet dat aan tot overconsumptie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 13:56   #329
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Woon-werk hier duurt zowat een half uurtje met de wagen voor een goeie 30km; het OV duurt 2h. Efficiënt?
Wagen nemen zou ik dan zeggen. Maar privéwagen. Want is woon-werkverkeer en kan niet dat dit met een wagen gedaan wordt die in grote mate fiscaal wordt ingebracht. En waar praktisch geen VAA op betaald moet worden (want geef toe die VAA van vandaag is een lachertje).

Citaat:
Daar is niks oneerlijk aan; dat is gewoon de hele reden voor de populariteit van bedrijfswagens in België. Dat is domweg het gevolg van de fiscaliteit hier.
Klopt en daarom elk fiscaal voordeel van elk rollend materiaal volledig afschaffen.

Werkgever = geen fiscale aftrek meer mogelijk.
Werknemer = belasten aan een veel hogere VAA dan nu (factor maal tien tot maal twintig).
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 13:57   #330
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik ontken niet dat het een gevolg is van de scheefgetrokken fiscaliteit. Maar uiteraard is het net heel erg oneerlijk.

Want de ene werknemer (die met bedrijfswagen) betaalt amper bijdragen op een netto voordeel van tussen de 500 en 1000 euro terwijl de andere een veelvoud van die bijdragen moet leveren om aan hetzelfde netto voordeel te komen, maar dan in geld.
Oud 2 december 2014, 13:59   #331
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ontken niet dat het een gevolg is van de scheefgetrokken fiscaliteit. Maar uiteraard is het net heel erg oneerlijk.

Want de ene werknemer (die met bedrijfswagen) betaalt amper bijdragen op een netto voordeel van tussen de 500 en 1000 euro terwijl de andere een veelvoud van die bijdragen moet leveren om aan hetzelfde netto voordeel te komen, maar dan in geld.
En dat is de kern van de zaak.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 14:00   #332
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat met werkende mensen die hun klein kinderen af halen na hun werk aan school zijn die dan ook auto verslaafden? velen kunnen hun auto niet missen anders valt hun leven in een knoop ...
Oud 2 december 2014, 14:02   #333
Tomas
Gouverneur

Standaard

Mensen beseffen niet dat, hoeveel technologie we ook hebben, we via een navelstreng aan zuivere lucht en zuiver water hangen. De meesten zien niet het verband tussen wat op hun bord komt en wat moest groeien dankzij voedzame stoffen in de bodems, die ook meer en meer vervuild raken.
Tomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 14:02   #334
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Wagen nemen zou ik dan zeggen. Maar privéwagen. Want is woon-werkverkeer en kan niet dat dit met een wagen gedaan wordt die in grote mate fiscaal wordt ingebracht. En waar praktisch geen VAA op betaald moet worden (want geef toe die VAA van vandaag is een lachertje).
Opnieuw, je negeert waarom die bedrijfswagens er vandaag zijn.

De facto pleit je gewoon voor een belastingsverhoging. Mij niet gelaten, maar durf dat dan ook met zoveel woorden zeggen.

Citaat:
Klopt en daarom elk fiscaal voordeel van elk rollend materiaal volledig afschaffen.

Werkgever = geen fiscale aftrek meer mogelijk.
Werknemer = belasten aan een veel hogere VAA dan nu (factor maal tien tot maal twintig).
Extra belastingen dus; easy. Als je beseft waarom er vandaag bedrijfswagens zijn, en je stelt simpelweg afschaffen, dan pleit je de facto voor hogere belastingen.
Oud 2 december 2014, 14:03   #335
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
8<
Maar ik vind wel dat bedrijfswagens op dit moment zorgen voor een oneerlijke behandeling tussen werknemers.
Dat is natuurlijk een heel enge visie.

Dat die grote solidairen naar verhouding veel minder terugkrijgen van de overheid laten we volledig buiten beschouwing?
Zijn plafonds op de uitkeringen (ziekte, werkloosheid, pensioen, ...) dan een eerlijke behandeling tussen werknemers?
O wacht, soiidariteit is altijd eerlijk, nietwaar?

Citaat:
Afgaande op wat er in dit topic gezegd werd mogen we de waarde van het voordeel van zo'n wagen schatten tussen de 500 en 1000 euro per maand. De lasten die hier bij de werknemer op gehoffen worden zijn echter belachelijk laag in vergelijking met wat men betaald op brutoloon.
8<
We zullen diegenen die het meest solidair zijn met de overheidsspaarpot nog wat extra 'solidariteit' bijbrengen.
Ach, mij niet gelaten.

Laatst gewijzigd door hamac : 2 december 2014 om 14:06.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 14:04   #336
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is een feit, als gij uwen diesel niet moet betalen, zet dat aan tot overconsumptie.
Reflecteer uw eigen instelling aub niet op anderen.
Oud 2 december 2014, 14:07   #337
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Dat is natuurlijk een heel enge visie.

Dat die grote solidairen naar verhouding veel minder terugkrijgen van de overheid laten we volledig buiten beschouwing?
Zijn plafonds op de uitkeringen (ziekte, werkloosheid, pensioen, ...) dan een eerlijke behandeling tussen werknemers?
O wacht, soiidariteit is altijd eerlijk, nietwaar?.
Ik zie niet in wat daar eng aan is. Bovendien trek jij automatisch de conclusie dat iemand die geen bedrijfswagen heeft blijkbaar een arme sloeber is. Dat is uiteraard niet zo.

Ik wijs enkel op het feit dat de ene werknemer aanzienlijk minder belastingen betaalt op zijn loon dan een andere. Dat is oneerlijk want er is geen enkele goede reden voor. Heeft met solidariteit geen reet te maken. Als jij slechts 20% van je inkomen moet afgeven aan de staat en ik 30% (even ervan uitgaand dat we beiden dezelfde burgerlijke staat e.d. zouden hebben), is dat fundamenteel oneerlijk.
Oud 2 december 2014, 14:10   #338
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:

Niet iedereen verdient hetzelfde, niet iedereen hoeft hetzelfde te verdienen en niet iedereen is hetzelfde waard om te verdienen. Dus nee, er is niks oneerlijk aan.

Het staat elkeen van de mensen die vandaag geen bedrijfswagen in hun verloning hebben steken vrij om te vragen een stuk van hun loonkost te vervangen door een wagen. Voor de werkgever zal het effect hetzelfde zijn in het totale kostenplaatje, voor de werknemer gaat het voordeel enorm zijn. Met denk aan de fiscaliteit in België. Wil je over oneerlijk spreken, dan ga je in de eerste plaats het daarover mogen hebben.
Oud 2 december 2014, 14:12   #339
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En dat is de kern van de zaak.
Goed; maar durf dan ook met zoveel woorden tegen die middenklasse te zeggen dat ze meer belasting moeten gaan betalen. Want dat gaan de facto de mensen zijn die je gaat treffen.
Oud 2 december 2014, 14:12   #340
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in wat daar eng aan is. Bovendien trek jij automatisch de conclusie dat iemand die geen bedrijfswagen heeft blijkbaar een arme sloeber is. Dat is uiteraard niet zo.
Jij leest wel héél creatief 'tussen de lijnen'.

Citaat:
Ik wijs enkel op het feit dat de ene werknemer aanzienlijk minder belastingen betaalt op zijn loon dan een andere. Dat is oneerlijk want er is geen enkele goede reden voor. Heeft met solidariteit geen reet te maken. Als jij slechts 20% van je inkomen moet afgeven aan de staat en ik 30% (even ervan uitgaand dat we beiden dezelfde burgerlijke staat e.d. zouden hebben), is dat fundamenteel oneerlijk.
Goed zo. Je stelt dus ook de progressiviteit van de schalen in vraag en de plafonds op de uitkeringen, maar niet op de bijdragen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be