Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2014, 08:11   #41
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Maar goed, zie hier nu het punt waarmee C2C zich onsterfelijk belachelijk maakt: van de datapunten die gebruikt worden om de Good Country Index samen te stellen, waarvan hij beweert dat het BBP-metingen leeg en waardeloos maakt, worden er maar liefst 25 van de 35 gemeten in verhouding tot het BBP.

http://en.wikipedia.org/wiki/Good_Co...and_indicators

Zie dat eens, C2C: al uw fulmineren en schelden tegen mijn persoon blijkt niet te voorkomen dat gij niet eens de moeite doet om na te gaan waar de cijfers die gij zelf aanhaalt vandaan komen.

Het lijkt mij duidelijk wie hier de luiaard is, C2C.

Ik aanvaard uw verontschuldigingen.

Laatst gewijzigd door Troubadour : 5 december 2014 om 08:23.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2014, 08:14   #42
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Maar goed, zie hier nu het punt waarmee C2C zich onsterfelijk belachelijk maakt: van de datapunten die gebruikt worden om de Good Country Index samen te stellen, worden er maar liefst 25 van de 35 gemeten in verhouding tot het BBP.

Zie dat eens, C2C: al uw fulmineren en schelden tegen mijn persoon ten spijt blijkt niet te voorkomen dat gij niet eens de moeite doet om na te gaan waar de cijfers die gij zelf aanhaalt vandaan komen.

Damn it! Nieuwe polemiek! Moet ik ook dit lezen? Click klik weg?
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2014, 08:18   #43
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Goed. Ik had reeds wat gelezen in deze draad.

Sorry hoor. Achterlijke statistiekjes en politiek/ideologisch gekleurde landkaartjes inzake wat dan ook... *zucht*

Dan liever een fikse ochtendwandeling. Tot later.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 5 december 2014 om 08:19.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2014, 08:22   #44
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Damn it! Nieuwe polemiek! Moet ik ook dit lezen? Click klik weg?
C2C maakt er een kunst van om wetenschappelijke gegevens verkeerd te representeren, al is het natuurlijk wel héél vernederend om op heterdaad betrapt te worden.
Oud 5 december 2014, 13:10   #45
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Nu de notie van BBP (GDP) door economisten massaal verlaten wordt omdat het te droog en te simplistisch is, wordt die economische maatstaf vervangen door nieuwe metrieken.
Is dat wel zo? Ik heb de indruk dat de meeste economen het BBP nog steeds als een goede objectieve maatstaf zien.

Citaat:
Die indexen peilen naar hoe goed een staat erin slaagt om zijn economische welvaart ook om te zetten in sociale welvaart. Het BBP zegt daar niks over.
Het probleem hier is dat wat BBP betreft iedereen het ongeveer wel eens is wat de definitie is. Maar wat "sociale welvaart" is, is iets waar iedereen zo zijn eigen idee van heeft. Dus als je wil de sociale welvaart meten dan begin je met eerst zelf subjectieve keuzes te maken...

Citaat:
De meest recente index, de Good Country Index, peilt naar een 30-tal metrieken, en gaat na wie het hoogst scoort op het leveren van diensten aan zijn eigen inwoners, maar ook aan vreemdelingen en landen in ontwikkeling ("goed doen voor onszelf en voor anderen"). Kortom, wie doet het best voor de Mensheid in zijn geheel?
De vraag is natuurlijk: "goed volgens welke maatstaf". Dus het resultaat is een rangorde van landen, in volgorde van hoe goed die landen het doen in die dingen die de opstellers van die rangorde belangrijk vinden.

Het is zoiets als een rangorde opstellen van bieren. Daar zal ook veel afhangen van wat je belangrijk vindt in een bier, en of je überhaupt bier lust.

Dat is hier ook het geval. Een voorbeeld:
Citaat:
(3) achterstal bij de UNESCO tov beloofde bijdrage,
Ik persoonlijk zie niet in wat het al dan niet steunen van een groep van overbetaalde ivoren toren bewoners met "sociale welvaart" te maken heeft...

De keuzes die je maakt bij het opstellen van je meetmethode bepalen ook de uitkomst. Dus de rangschikking is er niet een van "goede landen" maar een van "landen die de opstellers goed vinden". Het is de weergave van een mening.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 21:06   #46
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar goed, zie hier nu het punt waarmee C2C zich onsterfelijk belachelijk maakt: van de datapunten die gebruikt worden om de Good Country Index samen te stellen, waarvan hij beweert dat het BBP-metingen leeg en waardeloos maakt, worden er maar liefst 25 van de 35 gemeten in verhouding tot het BBP.

Zie dat eens, C2C: al uw fulmineren en schelden tegen mijn persoon blijkt niet te voorkomen dat gij niet eens de moeite doet om na te gaan waar de cijfers die gij zelf aanhaalt vandaan komen.

Bedankt om mijn punt te staven. In de oefening van de Good Country Index wordt de op zichzelf totaal waardeloze BBP-metriek inderdaad waardevol gemaakt, door die te relateren aan onderwerpen waar het in een maatschappij werkelijk om draait.

Zoals we al eerder zeiden, en zoals elke vrouw u zal beamen: de maat van de kameraad doet er niet toe, wel wat ge ermee aanvangt. Net zo met het BBP -- da's de afmeting; wat er met dat geld gebeurd is waar het om gaat.

Alleszins merci.

En nu naar de mensen die de nieuwste economische stromingen wél volgen en begrijpen.

Laatst gewijzigd door C2C : 6 december 2014 om 21:07.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 21:18   #47
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Is dat wel zo? Ik heb de indruk dat de meeste economen het BBP nog steeds als een goede objectieve maatstaf zien.
De meeste economen zien het BBP als een goede maatstaf voor... het BBP.

Maar er zijn er maar weinigen die met die inhoudsloze metriek economisch-maatschappelijke analyses maken, want het BBP laat dat niet toe.

Vandaar dat de crème de la crème van de economische wetenschap vandaag allerlei nieuwe indexen ontwerpt, waaronder de indexen die hierboven werden vermeld.

Citaat:
Het probleem hier is dat wat BBP betreft iedereen het ongeveer wel eens is wat de definitie is. Maar wat "sociale welvaart" is, is iets waar iedereen zo zijn eigen idee van heeft. Dus als je wil de sociale welvaart meten dan begin je met eerst zelf subjectieve keuzes te maken...
Da's juist, en da's met alle belangrijke zaken in een maatschappij zo. Het truukje ligt erin om aan de burgers zélf te vragen wat zij belangrijk vinden, en die categorisering of hiërarchisering te benutten voor het opstellen van de index. Da's de methodologie van de befaamde Social Progress Index.

Citaat:
De vraag is natuurlijk: "goed volgens welke maatstaf". Dus het resultaat is een rangorde van landen, in volgorde van hoe goed die landen het doen in die dingen die de opstellers van die rangorde belangrijk vinden.

Het is zoiets als een rangorde opstellen van bieren. Daar zal ook veel afhangen van wat je belangrijk vindt in een bier, en of je überhaupt bier lust.
Nogmaals akkoord. Maar wanneer je massaal, en op democratische wijze, mensen vraagt welk bier ze het beste vinden, zal je tot een democratisch antwoord komen.

Maar dan moet je wel een tevreden democraat zijn. Experten en wijze mensen zijn dat dikwijls niet, want die denken het beter te weten (en ze weten het soms ook beter). Je kan dan een bevraging doen bij experten -- maar wie definieert wie een "expert" is? Enzovoort, enzoverder.

Van alle methodes is de zelf-reflexieve bevraging van subjecten over wiens maatschappij wordt gesproken, de beste methode.

Citaat:
Dat is hier ook het geval. Een voorbeeld:

Ik persoonlijk zie niet in wat het al dan niet steunen van een groep van overbetaalde ivoren toren bewoners met "sociale welvaart" te maken heeft...

De keuzes die je maakt bij het opstellen van je meetmethode bepalen ook de uitkomst. Dus de rangschikking is er niet een van "goede landen" maar een van "landen die de opstellers goed vinden". Het is de weergave van een mening.
En nogmaals akkoord. Maar het punt blijft: het is niet omdat de nieuwe indexen en pogingen tot zingeving aan economische data moeilijk zijn en een zeker subjectivisme inhouden, dat je daarom louter en alleen moet terugvallen op zo'n lege dozen als het BBP.

De onvrede met beleid dat enkel op metrieken als het BBP steunt, is zo groot, dat vele nieuwe metrieken worden ontworpen, die veel diepgaander zijn.

In 't kort: in die nieuwe economische indexen worden maatschappelijke keuzes gekwantificeerd (bijvoorbeeld: "het is goed dat zoveel mogelijk mensen toegang hebben tot kwaliteitsonderwijs" -- dus ga je na hoe goed je land daarop scoort in vergelijking met andere landen; in de oude economische metrieken wordt daar niet over nagedacht, en wordt die taak uitbesteed aan een handvol politici. En da's nu net wat zo problematisch is, want die politici werken dikwijls voor (kapitalistische) krachten die de maatschappelijke keuzes van burgers allesbehalve belangrijk vinden.

De weerstand tegen deze gang van zake vinden we nu terug bij zowat alle belangrijke economen.
Oud 6 december 2014, 21:21   #48
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /// Bekijk bericht
Nieuwe economische stromingen zoals econofysica, complexiteitseconomie, thermo-economie, systeemeconomie en grootschalige conjunctuuranalyse?
Stromingen die rekening houden met natuurkundige wetten en processen?

Of bedoel je gewoon de zoveelste iteratie van "leuke dingen voor de mensen", gekruid met allerlei Franse vastbenoemde proffen zoals Althusser, Lyotard, Badieu, Deleuze, die zich baseren op de mijmeringen van zweverige psychologen van de jaren stillekes?

Men zou een bende Keynesiaanse economen en PoMo-marxisten moeten opsluiten in een kot en geen eten geven. Diegene die, na 3 dagen zonder eten minstens, een overtuigend opstel kan schrijven over waarom materiele factoren en dus ook natuurkundige wetten de enige belangrijke afbakening zijn in de economie, krijgt brood.
Ik ben eerder voor de exothermische postpispunktheorie van Gianni et al, maar die is nog niet heel bekend.
Oud 6 december 2014, 21:27   #49
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petra Sela Bekijk bericht
Hoe komt dat Nederland merkelijk beter scoort?
Ik vraag het mij ook wat af, want wij scoren ongeveer gelijk, op't eerste zicht toch:

Wetenschap & technologie: Nederland 18de plaats -- België 15de plaats
Cultuur: Nederland 2de plaats -- België 1ste plaats
Internationale veiligheid: Nederland 97ste plaats -- België 100ste plaats
Wereldorde: Nederland 3de plaats -- België 16de plaats (hier ligt waarschijnlijk het verschil)
Planeet en klimaat: Nederland 23ste -- België 56ste (hier ligt waarschijnlijk het verschil)
Welvaart & gelijkheid: Nederland 8ste -- België 5de
Gezondheid & welzijn: Nederland 2de -- België 3de

Misschien ligt er nog binnen de subrubrieken een weging. Zou eens de methodologie verder moeten uitpluizen.
Oud 6 december 2014, 21:29   #50
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Het punt is dat de nieuwe indexen miljoenen keren interessanter en belangrijker zijn om over economie te redeneren dan die van de passéïstische kleuters van de Neoklassieke school.
Oud 6 december 2014, 21:31   #51
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petra Sela Bekijk bericht
Hoe komt dat Nederland merkelijk beter scoort?
Het beloofde land.
Oud 6 december 2014, 22:15   #52
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben eerder voor de exothermische postpispunktheorie van Gianni et al, maar die is nog niet heel bekend.
Dat beweert iets van economische stromingen te kennen maar doet lacherig wanneer de moderne computationele en fysische economische wetenschappen vermeld worden?

Typisch.
Oud 6 december 2014, 22:19   #53
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Bedankt om mijn punt te staven. In de oefening van de Good Country Index wordt de op zichzelf totaal waardeloze BBP-metriek inderdaad waardevol gemaakt, door die te relateren aan onderwerpen waar het in een maatschappij werkelijk om draait.
Als de BBP-meting waardeloos is, zijn de indexen die daarvan afgeleid worden dat ook.
Oud 7 december 2014, 00:37   #54
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de BBP-meting waardeloos is, zijn de indexen die daarvan afgeleid worden dat ook.
Niet waardeloos, maar een lege doos.

En wat kan een zinnig mens zich voorstellen bij "computationele" en "fysische" economie?

Ik zal zeker geen wikipediatje doen, want ik wil van een leek horen wat hij onder die nogal lachwekkende begrippen verstaat. Dus zeg het eens in uw eigen woorden.

Moet ik mij bij "fysische economie" iets voorstellen in de trant van George Bataille's économie générale, waarbij lichamen handelswaar worden tijdens de potlatch? Of moet het nog grafischer?
Oud 7 december 2014, 10:02   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag het mij ook wat af, want wij scoren ongeveer gelijk, op't eerste zicht toch:

Wetenschap & technologie: Nederland 18de plaats -- België 15de plaats
Cultuur: Nederland 2de plaats -- België 1ste plaats
Internationale veiligheid: Nederland 97ste plaats -- België 100ste plaats
Wereldorde: Nederland 3de plaats -- België 16de plaats (hier ligt waarschijnlijk het verschil)
Planeet en klimaat: Nederland 23ste -- België 56ste (hier ligt waarschijnlijk het verschil)
Welvaart & gelijkheid: Nederland 8ste -- België 5de
Gezondheid & welzijn: Nederland 2de -- België 3de

Misschien ligt er nog binnen de subrubrieken een weging. Zou eens de methodologie verder moeten uitpluizen.
Gezondheid & welzijn: is het daarom dat Nederlanders met ganse bussen vol naar de Belgische klinieken komen om zich hier te laten onderzoeken én opereren ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 10:29   #56
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Conclusie:
Hetgeen wat de N-VA allemaal is komen kakken de laatste jaren klopt niet.
Absoluut wel want het komt neer op een serieuze afgang voor diegenen die hier omzeggens dagelijks zitten te kakken op Nederland. Op heel veel vlakken liggen zij ons flink voor.

Laatst gewijzigd door quercus : 7 december 2014 om 10:30.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 10:57   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alle statistieken zijn vrije interpretaties van antwoorden op vooropgestelde vragen.
Vaak moet men deze vragen beantwoorden met een ja of nee, of er een cijfer van 1 tot 10 opplakken.

Ik vraag mij af hoe België ooit op de 10de plaats is geraakt, gezien het aantal Belgen dat elke vrij dag in het buitenland gaat doorbrengen.
Veel gepensioneerden kijken zelfs op tegen hun terugkeer naar België om hier met hun wettelijk verblijf in orde te blijven en verhuizen voor de rest van hun leven naar het buitenland.

De lijst doet mij nog meer de wenkbrauwen fronsen, daar Nederland op de 4de plaats staat en land waar de inwoners alle mogelijke manieren uitvinden om het te kunnen verlaten.
Zij die kunnen, sturen zelfs hun kinderen niet eens naar de Nederlandse scholen en laten hun zieken in het buitenland verzorgen.
Hun bejaarden zetten ze massaal op transporten naar het zuiden.
Vaak zoeken de jongeren zelfs hun partner niet eens in eigen land.
En toch staat dat land op de 4de plaats, begrijpen wie begrijpen kan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 20:03   #58
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Alle statistieken zijn vrije interpretaties van antwoorden op vooropgestelde vragen.
Vaak moet men deze vragen beantwoorden met een ja of nee, of er een cijfer van 1 tot 10 opplakken.

Ik vraag mij af hoe België ooit op de 10de plaats is geraakt, gezien het aantal Belgen dat elke vrij dag in het buitenland gaat doorbrengen.
Veel gepensioneerden kijken zelfs op tegen hun terugkeer naar België om hier met hun wettelijk verblijf in orde te blijven en verhuizen voor de rest van hun leven naar het buitenland.

De lijst doet mij nog meer de wenkbrauwen fronsen, daar Nederland op de 4de plaats staat en land waar de inwoners alle mogelijke manieren uitvinden om het te kunnen verlaten.
Zij die kunnen, sturen zelfs hun kinderen niet eens naar de Nederlandse scholen en laten hun zieken in het buitenland verzorgen.
Hun bejaarden zetten ze massaal op transporten naar het zuiden.
Vaak zoeken de jongeren zelfs hun partner niet eens in eigen land.
En toch staat dat land op de 4de plaats, begrijpen wie begrijpen kan.
Jij hebt denk ik een enigszins scheef beeld van de situatie.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 22:53   #59
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jij hebt denk ik een enigszins scheef beeld van de situatie.
Wil je zo goed zijn dat eens uit te leggen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2014, 00:33   #60
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vind je zelf?
We plaatsen de "linkse" (laat ons beginnen met PVDA ,socialisten en groenen) kiezers in Afrika, we sluiten de boel af. Ze krijgen 100.000 Euro start kapitaal en kijken dan eens na een "bepaalde" periode hoe ze het in hun "commune" stellen.

Kadobon gratis erbij (bij de 100.000 Euro ) , de criminelen, de roma, en de ...goh laat ons zeggen Dutroux en Farid le foux krijg je gratis bij.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=209654
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be