![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou zo iemand die kandidaat (voldoende bekwaam geacht binnen de partij, voldoende stemmenkanon enz.) en die gehuwd is met een Vlaming, dus Nederlands kunnen spreken ?
Neeeeen gij begod. Pas als ze minister is, gaat ze wat lessen volgen. Citaat:
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verliepen de regeringsonderhandelingen ook niet in het Frans? Laatst gewijzigd door daiwa : 6 december 2014 om 01:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.inmemoriam.be/nl/2012-07-.../#.VIJMt3vyvJc http://nl.wikipedia.org/wiki/Norbert_Nozy
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn Limburgse schoonzus trouwde met een Waal maar woonde heel haar leven met haar man in Neerharen. Zij en de vijf kinderen spraken in hoofdzaak de taal van de Waal, maar de Waal heb ik nooit anders dan een zéér beperkt en belabberd woordje Nederlands horen spreken.
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Marghem is minister in de federale dinges en weet niet beter dan dat anderen haar Franstalige nota's in perfect Nederlands vertalen. Ze verwacht hoe dan ook geen kritie op haar Nederlandsonkundigheid, maar wel om bewierookt te worden wegens haar vorderingen. En dat laatste gebeurt dus ook.
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben ook voorstander van een tweetalig België. Ik heb nooit een uitwisselproject met iemand aan de andere kant van de taalgrens gedaan en mensen die ik ken die dat wel gedaan hebben spreken nu vrij goed de tweede landstaal. Of als de BRT ongesplitst in dubbelpresentatie tweetalig was uitgezonden sprak ik nu misschien beter Frans. Het is spijtig hoe we onze wereldvermaarde talenkennis verkwanseld hebben. Ik denk dat veel jongeren tegenwoordig enkel nog de moedertaal en Engels spreken.
PS. Bij de senaat hebben ze nog wat tolken over. Misschien kan men er de nederlandsonkundige minister er een paar cadeau doen
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek "De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
cadeau doen ... zo typisch ... iemand die werk ziet liggen en het aanpakt, die 'krijgt geen cadeaus', maar iemand die er zijn voeten aan veegt, die zou wel cadeaus en faciliteiten moeten krijgen om zijn/haar leven te vergemakkelijken. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben geen voorstander van een België.
Maar in de huidige structuur ben ik voorstander van in Vlaanderen : Nederlands Engels Wallonië : Frans Engels In het Duitstalig landsgedeelte : Duits Engels In Brussel ofwel Nederlands ofwel Frans en Engels in Europa : de landstaal en Engels Dat wil niet zeggen dat er geen derde taal kan aangeleerd worden maar dit enkel met volledige vrije keuze van de leerling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dienstig als achtergrond voor de geloofwaardigheid van kennis uit bijna eerste hand. Kan geen kwaad. Als je dat teveel doet, dan bezondig je je natuurlijk aan iets dat Franstaligen noemen "étalage de connaissance". .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Een franstalige die de kans heeft om Nederlands te leren, maar gebruikt maakt van zijn/haar recht om het niet te doen
Is dat een beetje hetzelfde als een pensioengerechtigde die verder kan blijven werken maar toch van zijn recht gebruikt maakt om van een door de sossen gecreëerd privilege te profiteren? Nog een geluk dat een franstalige die louter kiest om geen Nederlands te leren ons (de hardwerkende vlamingen) minder geld kost die massa's luie babyboomers die exclusief voor hun eigen generatie hun lijstje privileges hebben gecreëerd en gereserveerd . |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() .
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 6 december 2014 om 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar we veronderstellen dat de actuele bruggepensioneerde geen aspiraties heeft om de plak te zwaaien, om de publieke macht uit te oefenen, tegenover onderdanen die hij zelfs niet zou verstaan ... en tegelijk 'vrede', 'samenhorigheid', 'taalfhoffelijkheid' ... te prediken. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Specifiek voor personen met een publieke functie op het federale niveau:
Het spreekt voor zich dat deze de twee landstalen naar behoren zouden moeten beheersen (Duits tellen we niet mee). Helaas zien we al te vaak dat dit niet het geval is. Een informateur die bij zijn eerste persconferentie 'vergeet' een statement in de andere landstaal voor te bereiden; een minister die de andere landstaal niet beheerst; een staatssecretaris die te lui of te boertig is om de beleidsnota behoorlijk in de andere landstaal te vertalen; etc. Het past dan weer perfect in het confederale model, waar politici enkel vanuit hun entiteit denken en zo op confederaal niveau met de andere entiteit samenzitten. Nu goed, het feit dat ze geen Nederlands kan zou u niet teveel mogen deren. Deze regering heeft al duidelijk gemaakt dat het niet zal raken aan uw privileges en dat ze het geld gaat halen bij mijn generatie. Blijft u dus maar gerust profiteren van ons belastingsgeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Wie bij het minste plat op de buik gaat liggen moet geen respect verwachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Veel Franstaligen zullen actief hun best doen om zo weinig mogelijk Nederlands (of eender welke andere vreemde taal) te leren, zelfs al staat het officieel in de jobomschrijving. En diegenen die het wel doen worden afgestraft door hun Vlaamse collega's die voor het minste naar het Frans overschakelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
MARDI 18 NOVEMBRE 2014 COMMISSION DE L'ÉCONOMIE, DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE, DE L'ÉDUCATION, DES INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES NATIONALES, DES CLASSES MOYENNES ET DE L'AGRICULTURE: Marie-Christine Marghem, ministre (en français): J'ai préparé pour vos questions une réponse de trois pages rédigée entièrement en néerlandais. Je ne veux pas vous rendre l'audition pénible, dans la mesure où je ne suis pas encore arrivée �* un bon niveau de fluidité en néerlandais. Si le collègue estime que ce n'est pas suffisant, nous pourrons y revenir par la suite. La prochaine fois, je commencerai �* répondre en néerlandais avant de poursuivre en français. Le président: Pour le compte rendu, si vous vouliez faire un petit résumé en français, ce serait très bien. Waarna ze in het NL verder ging: Minister Marie-Christine Marghem (Nederlands): Het Duitse beleid kreeg veel kritiek, vooral van professionele en industriële verbruikers. Voor sommigen kondigt de Energiewende het einde aan van de subsidies en dure voordelen waarvan wind- en zonne-energie konden genieten, waardoor de doelstellingen onhaalbaar dreigen te worden. Wij mogen niet vergeten dat in Duitsland de elektriciteitsprijs voor particulieren het dubbele bedraagt van de Franse prijs en dat kolen, gas en kernenergie in 2013 nog steeds 70 procent uitmaakten van de elektriciteitsproductie. De laatste drie jaar is de uitstoot van broeikasgassen gestegen en is de concurrentiekracht van de Duitse industrie gedaald in de meeste sectoren. De energiearmoede is gestegen en de milieudoelstellingen zijn niet bereikt. De verloren nucleaire productie is vervangen door kolen. Wij moeten letten op zekerheid, kostprijs, het milieu en de duurzaamheid. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 december 2014 om 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Kan goed zijn, ik heb ze nog nooit bezig gehoord. Ik snap wel niet goed wat het verband is met mijn post.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terwijl we nu voor het eerst sinds 183 jaar in de interessante situatie zijn beland dat het francofone smaldeel van het kabinet de andere taal beter beheerst dan de Vlamingen. Omdat je een van degenen bent op dit forum die ik serieus neem in taaldraden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar is een verschil tussen a) spreken, b) aflezen en c) aflezen zonder dat je zelfs begrijpt wat er staat.
We zullen het wel eens te horen krijgen in villa politica. .
![]() |
![]() |