Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2014, 14:27   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
En dan verbaasd zijn dat België een van de meest racistische landen in Europa blijkt... Zelfs onder Belgen is er een neo-tribalisme en onderlinge haat op basis van taalgemeenschap.
Van dat laatste merk ik hoegenaamd niets. Het kan dan ook niet anders dan uit uw verbeelding zijn ontsproten. Ik koester helemaal geen haat tegenover Franstaligen of Walen. Waarom zou ik trouwens?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 14:27   #222
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je kunt ook gewoon een interview met iemand als Vincent Kompany bekijken.
Die mocht als Franstalige zo'n Nederlandstalige "probleemschool" in Anderlecht bezoeken gedurende zijn secundair.

En dan vraag je je af waarom onze Vincent zich wel kan uitdrukken in ABN zonder ondertitels terwijl,de helft van de autochtone Vlamingen dat niet kan (volgens de eigen tv dan).

Als er een probleem is in de kwaliteit van het NL-onderwijs is dat vooral diep in Vlaanderen.

Maar ja, dan moet de Vlaam aan introspectie doen en zo.
bwa, ik ken de situatie in Brussel niet echt van dichtbij, en de persoonlijke situatie van die 'Vincent Company' al helemaal niet.

dat het onderwijs in Vlaanderen (en dus wellicht het NL onderwijs in BRU ook) meerdere fundamentele problemen heeft, daar ben ik wel zeker van.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 14:28   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar blijkbaar worden die kinderen in bepaalde Vlaamse scholen zodanig mishandeld ...
Vertel: waarover gaat dit nu concreet?
Oud 12 december 2014, 14:33   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
eerst zien, en dan geloven.

en dan bedoel ik niet de gebruikelijk opgevoerde witte merel, dan bedoel ik onderzoeken, statistisch significant vd toestand van de meerderheid vd brusselse bewoners.
Wel, lees maar eens de wet van 30 juli 1960, meer bepaald artikels 10 t.e.m. 12. Daar staat die verplichting in.

En die wet is nog steeds van kracht.
Oud 12 december 2014, 14:35   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kunt ook gewoon een interview met iemand als Vincent Kompany bekijken.
Die mocht als Franstalige zo'n Nederlandstalige "probleemschool" in Anderlecht bezoeken gedurende zijn secundair.

En dan vraag je je af waarom onze Vincent zich wel kan uitdrukken in ABN zonder ondertitels terwijl,de helft van de autochtone Vlamingen dat niet kan (volgens de eigen tv dan).

Als er een probleem is in de kwaliteit van het NL-onderwijs is dat vooral diep in Vlaanderen.

Maar ja, dan moet de Vlaam aan introspectie doen en zo.
Daarom dat het Heilig Hartcollege in Ganshoren noodgedwongen haar afdelingen afbouwt en binnenkort definitief de deuren sluit...
Oud 12 december 2014, 14:51   #226
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als dit zo is, moeten ze klacht bij de politie indienen.
Er is daar niets strafbaar aan, hé. Een school heeft perfect het recht om een reglement in te voeren waarbij het de kinderen streng verboden is Frans te spreken, ook tijdens de speeltijd. Dat de kinderen dat reglement dan gaan internaliseren en het ook buiten de school willen toepassen wanneer ze met hun ouders op straat lopen, lijkt mij ook vrij logisch.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 14:56   #227
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
heb je daar een bron van een degelijk gevoerd onderzoek van? ik geloof er niets van. veel stemmingmakerij ben je hier aan het doen, maar voor de rest weinig feiten.
Ik haal geen degelijk onderzoek aan, gewoon een anecdote van een moeder uit de rand die dat tijdens een openbaar debat vertelde. Ik was toen nog erg "Vlaamsgezind" en vond het toen niet meer dan logisch en gerechtvaardigd dat de kinderen hun ouders noopten om zich "aan te passen aan het Vlaams karakter van de gemeente". Ik heb mijzelf er echter op betrapt dat ik zo dacht omdat ik van Vlaamse afkomst was en dat ik anders zou denken als ik van een andere afkomst was. Ik vind afkomst echter geen geldige politieke argumentatie en ben dus van mening veranderd. Het is goed dat steeds meer mensen Nederlands kennen, maar het is niet goed dat mensen daarvoor hun andere taalvaardigheden of identiteit, laat staan hun ouders moeten verloochenen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 12 december 2014, 14:56   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is daar niets strafbaar aan, hé. Een school heeft perfect het recht om een reglement in te voeren waarbij het de kinderen streng verboden is Frans te spreken, ook tijdens de speeltijd. Dat de kinderen dat reglement dan gaan internaliseren en het ook buiten de school willen toepassen wanneer ze met hun ouders op straat lopen, lijkt mij ook vrij logisch.
Daar is niets logisch aan. Net alsof een kind een losse kledij meer zou dragen, omdat er in de school bepaalde kledingseisen worden gesteld. Of dat een kind ophoudt frisdrank te drinken wanneer een school enkel nog water, fruitsap en melk aanbiedt als drank.
Oud 12 december 2014, 14:57   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik haal geen degelijk onderzoek aan, gewoon een anecdote van een moeder uit de rand die dat tijdens een openbaar debat vertelde. Ik was toen nog erg "Vlaamsgezind" en vond het toen niet meer dan logisch en gerechtvaardigd dat de kinderen hun ouders noopten om zich "aan te passen aan het Vlaams karakter van de gemeente". Ik heb mijzelf er echter op betrapt dat ik zo dacht omdat ik van Vlaamse afkomst was en dat ik anders zou denken als ik van een andere afkomst was. Ik vind afkomst echter geen geldige politieke argumentatie en ben dus van mening veranderd. Het is goed dat steeds meer mensen Nederlands kennen, maar het is niet goed dat mensen daarvoor hun andere taalvaardigheden of identiteit, laat staan hun ouders moeten verloochenen.
Natuurlijk. Alleen zie ik niemand die zoiets vraagt.
Oud 12 december 2014, 14:58   #230
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is vooral zo in een deel van de Vlaamse bevolking maar we moeten daarmee geen rekening houden.
Wel neen, het zijn de instellingen, hé. We hebben, net als in Libanon, vaste posten per (taal)gemeenschap. Wat als je niet tot een van deze gemeenschappen hoort of wil horen? Wat als de Belgische samenleving compleet verandert, zoals onder onze ogen gebeurt? Moeten we dan hetzelfde, gefossiliseerde communautaire politieke systeem blijven torsen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 december 2014, 14:59   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel neen, het zijn de instellingen, hé. We hebben, net als in Libanon, vaste posten per (taal)gemeenschap. Wat als je niet tot een van deze gemeenschappen hoort of wil horen? Wat als de Belgische samenleving compleet verandert, zoals onder onze ogen gebeurt? Moeten we dan hetzelfde, gefossiliseerde communautaire politieke systeem blijven torsen?
Er wordt in ons land helemaal niet gevraagd tot een bepaalde taalgemeenschap te horen. Er bestaat bij ons immers geen subnationaliteit.

U woont in het Vlaams Gewest, het Nederlands taalgebied. Wel, dat houdt slechts in dat de overheid daar in het Nederlands werkt en ook in die taal de relaties naar buiten onderhoudt.

Voor het overige mag u thuis spreken wat u wil. Desnoods Klingon.
Oud 12 december 2014, 15:06   #232
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kompany is trouwens niet echt een goed voorbeeld, ...heeft een schitterend taalgevoel.
Hij is juist wel een goed voorbeeld.

Met dat schitterende taalgevoel valt het wel mee gezien zijn Duits met fiks accent bv.
Die jongen spreekt gewoon uitstekend Nederlands, vlak, logische zinsconstructies, accentloos en verstaanbaar, zoals de meeste van zijn schoolgenoten dat doen.

Want ik durf best de stelling aan dat de gemiddelde anderstalige die het (complete) NL onderwijs in Brussel volgt, beter verstaanbaar is en makkelijker communiceert dan autochtonen verderop in Vlaanderen.

Citaat:
..., hij behoort tot de top 5% slimste mensen
Is dat zo?

Hij behoort iig bij de 5 % rijksten in Belgie. Dat is zeker.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 15:08   #233
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er wordt in ons land helemaal niet gevraagd tot een bepaalde taalgemeenschap te horen. Er bestaat bij ons immers geen subnationaliteit.

U woont in het Vlaams Gewest, het Nederlands taalgebied. Wel, dat houdt slechts in dat de overheid daar in het Nederlands werkt en ook in die taal de relaties naar buiten onderhoudt.

Voor het overige mag u thuis spreken wat u wil. Desnoods Klingon.
Ik woon in het Brussels Gewest, waarvan "Vlaams-nationalisten" vroeger wilden en nu absoluut niet meer willen dat het tot het Vlaams Geweest hoort. Naar het schijnt zouden er tevele Klingons wonen. Maar anderzijds kan het ook zijn dat het niet meer over dezelfde "Vlaams-nationalisten" gaat...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 december 2014, 15:11   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon in het Brussels Gewest, waarvan "Vlaams-nationalisten" vroeger wilden en nu absoluut niet meer willen dat het tot het Vlaams Geweest hoort.
U vergist zich. Het is altijd een eis geweest van de Vlaamse Beweging dat Brussel geen derde gewest werd, maar wel een hoofdstedelijke agglomeratie beheerd door beide taalgroepen. Lees de geschiedenis er op na.
Oud 12 december 2014, 15:28   #235
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij is juist wel een goed voorbeeld.

Met dat schitterende taalgevoel valt het wel mee gezien zijn Duits met fiks accent bv.
Die jongen spreekt gewoon uitstekend Nederlands, vlak, logische zinsconstructies, accentloos en verstaanbaar, zoals de meeste van zijn schoolgenoten dat doen.

Want ik durf best de stelling aan dat de gemiddelde anderstalige die het (complete) NL onderwijs in Brussel volgt, beter verstaanbaar is en makkelijker communiceert dan autochtonen verderop in Vlaanderen.

Is dat zo?

Hij behoort iig bij de 5 % rijksten in Belgie. Dat is zeker.
jij mag die stelling gerust verdedigen hoor. Daarom is ze nog niet de juiste.

Het is trouwens in het algemeen zo, in alle talen, dat als anderstaligen een vreemde taal aanleren en ze goed beheersen, ze beter verstaanbaar die taal spreken dan de gemiddelde moedertaalspreker. Logisch, die anderstalige heeft enkel de standaardtaal geleerd daar waar de moedertaalsprekers ook andere invloeden heeft gekend.

Eergisteren waren er hier 3 Fransen, 2 van Parijs en 1 van Marseille. Nog nooit zo verschillend Frans gehoord in 1 gesprek. Ik had de indruk dat de Parijzenaars het soms ook moeilijk hadden met het Frans van die van Marseille.....
Oud 12 december 2014, 15:36   #236
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het is niet logisch. Er is vrij gebruik van de talen volgens de wet en de wet zegt veel meer dan een schoolreglement.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 15:37   #237
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergist zich. Het is altijd een eis geweest van de Vlaamse Beweging dat Brussel geen derde gewest werd, maar wel een hoofdstedelijke agglomeratie beheerd door beide taalgroepen. Lees de geschiedenis er op na.
Neen, dat was de situatie vroeger. Er was vroeger zelfs een minister van Brusselse zaken in de federale regering. De Vlaams-nationalisten wilden echter het liefst Vlaamse onafhankelijkheid, mét Brussel. Nu zie ik dat ze zelfs geen Brusselaars meer willen in Vlaamse scholen. Het kan verkeren...

Of misschien gaat het dan toch niet meer om dezelfde Vlaams-nationalisten?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 december 2014, 15:39   #238
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het is niet logisch. Er is vrij gebruik van de talen volgens de wet en de wet zegt veel meer dan een schoolreglement.
Ga dat tegen die betrokken scholen zeggen, hé. Ik vind dergelijke schoolreglementen pedagogisch niet veranwoord en niet meer van deze tijd. Maar vanaf je ze invoert gaan ze natuurlijk wel een psychologisch effect op de kinderen hebben. En dan gaat de wet hen niet helpen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 december 2014, 15:52   #239
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon in het Brussels Gewest, waarvan "Vlaams-nationalisten" vroeger wilden en nu absoluut niet meer willen dat het tot het Vlaams Geweest hoort. Naar het schijnt zouden er tevele Klingons wonen. Maar anderzijds kan het ook zijn dat het niet meer over dezelfde "Vlaams-nationalisten" gaat...
Sommigen zullen het hier niet graag hebben maar veel Vlaams-Nationalisten zien Brussel als een Franstalige stad en dus, volgens hun dogma's, als een stad waar ze zich niet op hun gemak kunnen voelen. Waarom? Omdat men er vooral Frans spreekt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 15:55   #240
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom dat het Heilig Hartcollege in Ganshoren noodgedwongen haar afdelingen afbouwt en binnenkort definitief de deuren sluit...
Heeft de bovennatuurlijke hulp daar dan niet gebaat?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be