![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Van dat laatste merk ik hoegenaamd niets. Het kan dan ook niet anders dan uit uw verbeelding zijn ontsproten. Ik koester helemaal geen haat tegenover Franstaligen of Walen. Waarom zou ik trouwens?
|
|
|
|
|
|
#222 | |
|
Banneling
|
Citaat:
dat het onderwijs in Vlaanderen (en dus wellicht het NL onderwijs in BRU ook) meerdere fundamentele problemen heeft, daar ben ik wel zeker van. |
|
|
|
|
|
|
#223 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#224 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En die wet is nog steeds van kracht. |
|
|
|
|
|
|
#225 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#226 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er is daar niets strafbaar aan, hé. Een school heeft perfect het recht om een reglement in te voeren waarbij het de kinderen streng verboden is Frans te spreken, ook tijdens de speeltijd. Dat de kinderen dat reglement dan gaan internaliseren en het ook buiten de school willen toepassen wanneer ze met hun ouders op straat lopen, lijkt mij ook vrij logisch.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#227 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik haal geen degelijk onderzoek aan, gewoon een anecdote van een moeder uit de rand die dat tijdens een openbaar debat vertelde. Ik was toen nog erg "Vlaamsgezind" en vond het toen niet meer dan logisch en gerechtvaardigd dat de kinderen hun ouders noopten om zich "aan te passen aan het Vlaams karakter van de gemeente". Ik heb mijzelf er echter op betrapt dat ik zo dacht omdat ik van Vlaamse afkomst was en dat ik anders zou denken als ik van een andere afkomst was. Ik vind afkomst echter geen geldige politieke argumentatie en ben dus van mening veranderd. Het is goed dat steeds meer mensen Nederlands kennen, maar het is niet goed dat mensen daarvoor hun andere taalvaardigheden of identiteit, laat staan hun ouders moeten verloochenen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#228 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#229 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#230 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wel neen, het zijn de instellingen, hé. We hebben, net als in Libanon, vaste posten per (taal)gemeenschap. Wat als je niet tot een van deze gemeenschappen hoort of wil horen? Wat als de Belgische samenleving compleet verandert, zoals onder onze ogen gebeurt? Moeten we dan hetzelfde, gefossiliseerde communautaire politieke systeem blijven torsen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#231 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U woont in het Vlaams Gewest, het Nederlands taalgebied. Wel, dat houdt slechts in dat de overheid daar in het Nederlands werkt en ook in die taal de relaties naar buiten onderhoudt. Voor het overige mag u thuis spreken wat u wil. Desnoods Klingon. |
|
|
|
|
|
|
#232 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Met dat schitterende taalgevoel valt het wel mee gezien zijn Duits met fiks accent bv. Die jongen spreekt gewoon uitstekend Nederlands, vlak, logische zinsconstructies, accentloos en verstaanbaar, zoals de meeste van zijn schoolgenoten dat doen. Want ik durf best de stelling aan dat de gemiddelde anderstalige die het (complete) NL onderwijs in Brussel volgt, beter verstaanbaar is en makkelijker communiceert dan autochtonen verderop in Vlaanderen. Is dat zo? Hij behoort iig bij de 5 % rijksten in Belgie. Dat is zeker. |
|
|
|
|
|
|
#233 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#234 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U vergist zich. Het is altijd een eis geweest van de Vlaamse Beweging dat Brussel geen derde gewest werd, maar wel een hoofdstedelijke agglomeratie beheerd door beide taalgroepen. Lees de geschiedenis er op na.
|
|
|
|
|
|
#235 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is trouwens in het algemeen zo, in alle talen, dat als anderstaligen een vreemde taal aanleren en ze goed beheersen, ze beter verstaanbaar die taal spreken dan de gemiddelde moedertaalspreker. Logisch, die anderstalige heeft enkel de standaardtaal geleerd daar waar de moedertaalsprekers ook andere invloeden heeft gekend. Eergisteren waren er hier 3 Fransen, 2 van Parijs en 1 van Marseille. Nog nooit zo verschillend Frans gehoord in 1 gesprek. Ik had de indruk dat de Parijzenaars het soms ook moeilijk hadden met het Frans van die van Marseille.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#236 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#237 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of misschien gaat het dan toch niet meer om dezelfde Vlaams-nationalisten?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#238 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ga dat tegen die betrokken scholen zeggen, hé. Ik vind dergelijke schoolreglementen pedagogisch niet veranwoord en niet meer van deze tijd. Maar vanaf je ze invoert gaan ze natuurlijk wel een psychologisch effect op de kinderen hebben. En dan gaat de wet hen niet helpen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#239 | |
|