Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2014, 16:54   #541
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het Frans van Maggie De Block heeft een niveau dat nog lager is dat het niveau van Nederlands van Elio Di Rupo zijn auditieve invaliditeit indachtig. Maggie De Block staat in de top 3 van populairste politici in Brussel en Wallonië.
Als tegenargument grenst dat aan de irrelevantie.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2014, 17:40   #542
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

[quote=Rikm;7465646]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht

Wat de vorige premier betreft. Wie hem complimenten gemaakt heeft weet ik niet, maar een slecht afgesteld TV-toestel zal wellicht aan de basis hebben gelegen.
'Elio Di Rupo spreekt goed Nederlands. " Rutte
"Of de premier nu Nederlandstalig of Franstalig is, maakt voor ons niet uit. Het Nederlands van de premier is goed. Het gesprek verliep overigens volledig in het Nederlands", zei Rutte achteraf.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2014, 19:03   #543
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Als tegenargument grenst dat aan de irrelevantie.
Dat komt omdat ik geen argumentatie voer maar gewoon feiten weergeef.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2014, 22:11   #544
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat komt omdat ik geen argumentatie voer maar gewoon feiten weergeef.
Feiten die geen zak ter zake doen.
In deze hele draad is De Block niet ter sprake gekomen. NIEMAND zal h�*�*r verwijten dat haar Frans op geen orgel trekt. Ht is niet de Block die kritiek kreeg wegens haar pover Frans, maar Elke Sleurs.

Het gaat in deze draad ook niet over de populariteit van deze of gene politicus maar over Frans dat niet voldoet.

De tijd dat mijn vader naar Brussel moest om, in het Frans, voor kleermaker te leren is voorgoed voorbij.
Johan heeft gelijk. Het wordt tijd dat de Vlamingen, net als de Franstaligen, als tweede taal Engels leren. Als alle politici dat doen is er geen taalprobleem meer.
Oud 22 december 2014, 22:51   #545
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In deze hele draad is De Block niet ter sprake gekomen. NIEMAND zal h�*�*r verwijten dat haar Frans op geen orgel trekt. Ht is niet de Block die kritiek kreeg wegens haar pover Frans, maar Elke Sleurs.

Het gaat in deze draad ook niet over de populariteit van deze of gene politicus maar over Frans dat niet voldoet.

De tijd dat mijn vader naar Brussel moest om, in het Frans, voor kleermaker te leren is voorgoed voorbij.
Johan heeft gelijk. Het wordt tijd dat de Vlamingen, net als de Franstaligen, als tweede taal Engels leren. Als alle politici dat doen is er geen taalprobleem meer.
En waarom? Omdat een bepaalde Vlaanderen het Frans niet graag heeft? Jan Jambon was zondag op RTL-TVI en heeft er Frans gesproken. Theo Francken zien we meer en meer op de Franstalige zenders en hij doet zijn best in het Frans. In een totale andere genre, heb ik Els De Schepper op de RTBF gezien : haar Frans is trouwens helemaal niet slecht.

Het is niet echt voor morgen dat uw droom werkelijkheid zal worden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2014, 00:09   #546
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over insinuaties gesproken. U kan veel meer doen dan 'slechts hopen'. Bijvoorbeeld naar de resultaten van de PISA test kijken die de schoolse kennis op de belangrijkste materies meet (geen taal). België scoort er een stuk hoger dan Frankrijk en dat terwijl de resultaten van België omlaag gehaald worden door de prestaties in Wallonië.

U levert ook geen bewijs dat het Frans in Vlaanderen niet ernstig genomen wordt. Het Frans in Vlaanderen wordt integendeel juist te ernstig genomen door de beleidsmakers. In ieder geval ernstiger dan het Nederlands in Wallonië genomen wordt.

Aangezien het Frans een vrij irrelevante taal is in grote delen van Vlaanderen kan men moeilijk verwachten dat de opgedane schoolse kennis resulteert in perfecte Franstaligheid voor dagelijks gebruik. Ondertussen is er een gemeenschappelijke taal in opbouw in Europa. Denkt u ook niet dat Vlaanderen daar beter haar energie in kan steken dan in het Frans? Frankrijk doet het, net zoals de rest van Europa. Zou Vlaanderen dan niet ook best het Engels wat meer prioriteit geven dan?

Het aantal lesuren is beperkt. Men dient ze zo optimaal mogelijk te gebruiken indien men bezorgd is om het onderwijs in Vlaanderen.
Andermaal citeert u een volkomen uit de context gerukt fragment van een zin die als geheel overduidelijk gaat over taalkennis, overigens in een ruimere discussie die even overduidelijk gaat over taalkennis, waarbij u het zinsfragment als excuus gebruikt om een ter zake volstrekt irrelevante driejaarlijkse (overigens alsmaar meer betwiste) test ter sprake te brengen die totaal niets aantoont inzake taalkennis, maar die niettemin geacht wordt uw imaginair groot gelijk aan te tonen inzake voorgehouden insinuaties die u louter uit de warrige poel van uw fantasie hebt opgevist.

Uw vreemde handelswijze die er kennelijk is op gericht om een enkele onvoorwaardelijke ja-knikker op uw hand te krijgen wordt zo stilaan lachwekkend, mijnheer.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2014, 00:12   #547
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent U werkzaam in de notariële sector ? Uw schrijfstijl integreert mij en velen die Uw proza effectief lezen.
Met integreert bedoelt u wellicht intrigeert, maar hoe dan ook, in welke sector(en) ik al dan niet actief ben is hier volkomen irrelevant, dus sta mij toe dat in het midden te laten.

Mijn Nederlandse schrijfstijl is klaarblijkelijk deze die u mag verwachten van iemand met een in wezen slechts inerte en in de praktijk quasi volkomen onnuttig kennis van de bedoelde taal. Van iemand ook die zich vanzelfsprekend bewust is dat haar Nederlands qua levendigheid en moderniteit niet te vergelijken is met dit van mensen die de taal dagdagelijks gebruiken. En tenslotte van iemand die zich uiteindelijk begint af te vragen of haar koppige poging tot instandhouding van die weliswaar snel afkalvende kennis nog binnen de perken der redelijkheid valt.

Eens komt wellicht de dag, maar voorlopig is er nog geen sprake van opgeven. Ik hoop dat u en anderen mij dit kunnen vergeven, mijnheer.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2014, 09:36   #548
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En waarom? Omdat een bepaalde Vlaanderen het Frans niet graag heeft? Jan Jambon was zondag op RTL-TVI en heeft er Frans gesproken. Theo Francken zien we meer en meer op de Franstalige zenders en hij doet zijn best in het Frans. In een totale andere genre, heb ik Els De Schepper op de RTBF gezien : haar Frans is trouwens helemaal niet slecht.

Het is niet echt voor morgen dat uw droom werkelijkheid zal worden.
Edoch...
De feiten liegen er niet om.
De doorsnee Vlaming heeft een duidelijke voorkeur voor het Engels. Dit gaat ten koste van het Frans.
En gelijk hebben ze. Of hebben ze daar minder recht en reden toe dan de Franstaligen?
Oud 23 december 2014, 09:47   #549
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Met integreert bedoelt u wellicht intrigeert, maar hoe dan ook, in welke sector(en) ik al dan niet actief ben is hier volkomen irrelevant, dus sta mij toe dat in het midden te laten.

Mijn Nederlandse schrijfstijl is klaarblijkelijk deze die u mag verwachten van iemand met een in wezen slechts inerte en in de praktijk quasi volkomen onnuttig kennis van de bedoelde taal. Van iemand ook die zich vanzelfsprekend bewust is dat haar Nederlands qua levendigheid en moderniteit niet te vergelijken is met dit van mensen die de taal dagdagelijks gebruiken. En tenslotte van iemand die zich uiteindelijk begint af te vragen of haar koppige poging tot instandhouding van die weliswaar snel afkalvende kennis nog binnen de perken der redelijkheid valt.

Eens komt wellicht de dag, maar voorlopig is er nog geen sprake van opgeven. Ik hoop dat u en anderen mij dit kunnen vergeven, mijnheer.
Jouw schrijfstijl is idd niet deze die we gewend zijn in het dagelijkse leven van de Vlamingen, maar veel forummers blijven desalniettemin vér achter jou. Zowel wat schrijfstijl als wat grammatica betreft. En dat voor een Française....
Zeker de Franstaligen kunnen op dat vlak héél veel van jou leren. Ook politici, alsook Everytime, die zich nochtans redelijk uit de slag trekt in het Nederlands omdat hij in Vlaanderen werkt ipv in zijn geliefde Frankrijk.
Oud 23 december 2014, 10:04   #550
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het wordt tijd dat de Vlamingen, net als de Franstaligen, als tweede taal Engels leren..
Knuppel schiet weer eens in eigen voet.
VDAB ontving in 2012, 8954 jobaanbiedingen met o.a. als vereiste kennis van het Frans.
Slechts 3620 aanbiedingen met vereiste kennis Engels.
Vacatureanalyse van de VDAB toont aan dat in alle Vlaamse provincies de kennis van het Frans beduidend meer vereist wordt dan kennis van het Engels.
Misschien zal die info de dwaze praat van de Vlaamse taal- en volksnationalisten wat temperen...

Laatst gewijzigd door mauste : 23 december 2014 om 10:04.
Oud 23 december 2014, 10:13   #551
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De Torenpoeper was inderdaad veel interessanter dan Elke Sleurs.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2014, 10:25   #552
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Het zou natuurlijk kunnen dat Rutte een leugentje om bestwil produceert om het de premier van een bevriende buurnatie naar de zin te maken... Enfin, dat dacht ik toch toen ik destijds dat titeltje in diverse gezagsgetrouwe media las.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2014, 10:33   #553
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het eenvoudigste zou zijn dat de Vlamingen zich nog meer toeleggen op het Engels en dat alle communicatie met de Francofone politici in het Engels gebeurt. Idem voor Vlamingen die in "la Capitale" altijd maar opnieuw in het Frans worden aangesproken: onmiddellijk antwoorden in het Nederlands en/of het Engels.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2014, 10:33   #554
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Edoch...
De feiten liegen er niet om.
De doorsnee Vlaming heeft een duidelijke voorkeur voor het Engels. Dit gaat ten koste van het Frans.
En gelijk hebben ze. Of hebben ze daar minder recht en reden toe dan de Franstaligen?
De voorkeur is van geen enkel belang. Ik heb al mijn studies in het Franstalig onderwijs in Brussel gevolgd. De verplichte tweede taal was er het Nederlands. De meeste klasgenoten hadden ook liever het Engels dan het Nederlands maar dat veranderde helemaal niets aan de realiteit.
U moet dit vanuit de officiële situatie van ons land bekijken : officieel leven we nog steeds in België. Logisch dus dat de tweede taal het Frans in Vlaanderen is. Logisch dus dat de tweede taal het Nederlands in Brussel is. Totaal onlogisch dat er een keuze voor de tweede taal in Wallonië is : persoonlijk pleit ik voor het Nederlands als verplichte tweede taal in Wallonië.
Oud 23 december 2014, 10:35   #555
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Torenpoeper was inderdaad veel interessanter dan Elke Sleurs.
Wilt u ons eerst eens uitleggen welk verband dat heeft met het Frans van Elke Sleurs?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2014, 10:39   #556
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw schrijfstijl is idd niet deze die we gewend zijn in het dagelijkse leven van de Vlamingen, maar veel forummers blijven desalniettemin vér achter jou. Zowel wat schrijfstijl als wat grammatica betreft. En dat voor een Française....
Zeker de Franstaligen kunnen op dat vlak héél veel van jou leren. Ook politici, alsook Everytime, die zich nochtans redelijk uit de slag trekt in het Nederlands omdat hij in Vlaanderen werkt ipv in zijn geliefde Frankrijk.
Dat komt vooral omdat mijn beste vakken op school altijd de talen waren.
Oud 23 december 2014, 10:42   #557
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Knuppel schiet weer eens in eigen voet.
VDAB ontving in 2012, 8954 jobaanbiedingen met o.a. als vereiste kennis van het Frans.
Vacatureanalyse van de VDAB toont aan dat in alle Vlaamse provincies de kennis van het Frans beduidend meer vereist wordt dan kennis van het Engels.
Misschien zal die info de dwaze praat van de Vlaamse taal- en volksnationalisten wat temperen...
Inderdaad en dat speelt veel in het feit dat zoveel Franstaligen in Vlaanderen werken. Voor bepaalde jobs is de kennis van de twee talen zeer belangrijk, komt het Frans aan bod voor hun werk en aangezien bazen minder en minder Vlamingen met een (zeer )goeie kennis van het Frans vinden, gaan ze die vinden waar ze wonen : in Brussel en in Wallonië.
Oud 23 december 2014, 10:47   #558
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het eenvoudigste zou zijn dat de Vlamingen zich nog meer toeleggen op het Engels en dat alle communicatie met de Francofone politici in het Engels gebeurt. Idem voor Vlamingen die in "la Capitale" altijd maar opnieuw in het Frans worden aangesproken: onmiddellijk antwoorden in het Nederlands en/of het Engels.
En waarom? Zoals ik het al zei : Jambon was zondag op RTL-TVI ("L'invité") en heeft er in het Frans gesproken. Francken zien we meer en meer in het Frans spreken als hij door de RTBF en/of RTL-TVI geïnterviewd wordt. Als zelfs die twee politici - die toch veel kritiek hadden gehad voor de redenen die we weten - in het Frans spreken, kan u nog tot sint-juttemis wachten voordat wat u wenst, realiteit wordt.
Oud 23 december 2014, 10:47   #559
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wilt u ons eerst eens uitleggen welk verband dat heeft met het Frans van Elke Sleurs?
Ik schreef dat het interessanter was, niet dat het er iets mee te maken heeft.

https://nl-nl.facebook.com/pages/Den...&tab=page_info
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2014, 10:59   #560
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld naar de resultaten van de PISA test kijken die de schoolse kennis op de belangrijkste materies meet (geen taal). België scoort er een stuk hoger dan Frankrijk en dat terwijl de resultaten van België omlaag gehaald worden door de prestaties in Wallonië.
Voor de Nobelprijzen daarentegen, liggen de francofonen duidelijk op kop op de Vlamingen!

Zou Vlaanderen dan niet ook best het Engels wat meer prioriteit geven dan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be