![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kunt natuurlijk altijd uitwelen naar Oostende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er is de laatste decennia één en ander gewijzigd in de belziek.
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat moet ik mij bij een "Nationale" luchthaven voorstellen ? Vluchten van Zaventem naar Deurne of Oostende ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onzin. Vanaf de middeleeuwen sprak de adel en bourgeoisie doorheen heel Vlaanderen (voor een deel) Frans. Dat is zelfs uitstekend gedocumenteerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Burgemeester
|
![]() => Ik wil uw voorstel graag horen hoe u dat wettelijk wil regelen.
U hanteert namelijk het 'personaliteitsbeginsel' (net zoals Olivier Maingain van FDF), terwijl in ons land tot op heden het 'territorialiteitsbeginsel' wordt toegepast. Dit laatste is klaar en duidelijk, afgebakend door grenzen die gemeenten, steden, provincies, gewesten van elkaar onderscheiden. Een systeem dat dus een hele geschiedenis kent en politiek overleg. Het personaliteitsbeginsel houdt in dat de officiële taal van een bepaald gebied afhankelijk is van de meerderheid van de gesproken taal binnen dat gebied. Als meer dan 50% van de inwonenden een bepaalde taal spreekt, Frans bijvoorbeeld; ongeacht de wet-en regelgeving of de geschiedenis van dat gebied, wordt het een franstalig gebied. Het wordt automatisch 'geannexeerd' bij de andere franstalige gebieden in ons land. Men stuit dan wel op een geweldig groot probleem, namelijk : demografie Wat doet men met dat net franstalig geworden gebied als na 5 of 10 jaar bijvoorbeeld meer dan 50% van de inwoners Arabisch spreekt? Ziet u de moeilijkheid? Vandaag de dag is verhuizen van land naar land geen al te grote opgave meer, en we zien de migratiestromen wereldwijd enkel toenemen. Dus herhaal ik mijn vraag : hoe wil u dat wettelijk regelen en dus ook financieel/administratief?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Burgemeester
|
![]() => Ik wil uw voorstel graag horen hoe u dat wettelijk wil regelen.
U hanteert namelijk het 'personaliteitsbeginsel' (net zoals Olivier Maingain van FDF), terwijl in ons land tot op heden het 'territorialiteitsbeginsel' wordt toegepast. Dit laatste is klaar en duidelijk, afgebakend door grenzen die gemeenten, steden, provincies, gewesten van elkaar onderscheiden. Een systeem dat dus een hele geschiedenis kent en politiek overleg. Het personaliteitsbeginsel houdt in dat de officiële taal van een bepaald gebied afhankelijk is van de meerderheid van de gesproken taal binnen dat gebied. Als meer dan 50% van de inwonenden een bepaalde taal spreekt, Frans bijvoorbeeld; ongeacht de wet-en regelgeving of de geschiedenis van dat gebied, wordt het een franstalig gebied. Het wordt automatisch 'geannexeerd' bij de andere franstalige gebieden in ons land. Men stuit dan wel op een geweldig groot probleem, namelijk : demografie Wat doet men met dat net franstalig geworden gebied als na 5 of 10 jaar bijvoorbeeld meer dan 50% van de inwoners Arabisch spreekt? Ziet u de moeilijkheid? Vandaag de dag is verhuizen van land naar land geen al te grote opgave meer, en we zien de migratiestromen wereldwijd enkel toenemen. Dus herhaal ik mijn vraag : hoe wil u dat wettelijk regelen en dus ook financieel/administratief?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Burgemeester
|
![]() => Voor alle duidelijkheid, mijn voorgaande post was gericht ten aanzien van Zeus.
Laatst gewijzigd door Woordenaar : 10 januari 2015 om 14:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naargelang dit het beste voor de Franstaligen uitkomt. Voor hun Wallonië hanteren ze het" territorialiteitsbeginsel"; Wallonië is Franstalig. Voor Vlaanderen hanteren ze dan weer wel het" personaliteitsbeginsel"; in de Vlaamse Rand wonen veel Franstaligen , dus zij willen daar faciliteiten of zelfs tweetaligheid. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 10 januari 2015 om 15:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
Een sociale bovenlaag die een andere taal spreekt, dat is niet hetzelfde als een ethnische minderheid.
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat verschil schijnt hij of wel niet te begrijpen, of wel is hij maar wat aan het trollen.
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
Het is dus historisch revisionisme dat gebruikt wordt om de huidige drang naar Lebensraum goed te praten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
Ik wil er enkel maar op wijzen dat je op een bepaalde principe beroepen consequenties heeft. Je moet consistent zijn. En als je consequent wil zijn dan heb je dus twee opties: - Frans als minderheidstaal in heel Europa erkennen. of - Geen bijzondere rechten toekennen aan talen wanneer die enkel door een sociaal-economische elite gesproken werden.
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus ook Franstalige scholen in Leningrad ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
|
![]() In de stad Bern, waar ik nu woon, sprak de adel en de bourgeoisie tot begin vorige eeuw ook Frans. Toch zijn er in Bern nu geen faciliteiten voor Franstaligen. Zelfs niet als hoofdstad van een meertalig land.
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 10 januari 2015 om 16:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar?
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() LeFranskiljon wil gewoon een Franstalig kalifaat installeren.
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik schets je slechts de taalconsequenties van een Vlaamse onafhankelijkheid. En die zijn simpelweg dat Vlaanderen gedwongen zal worden om Franstalig onderwijs te gaan organiseren tot diep in haar eigen land. De wens zal direct op tafel worden gelegd, en de grote landen binnen de eu zullen deze wens steunen cq afdwingen. Dat heet realpolitik. Je kent kennelijk bv de geschiedenis niet van het Zweeds in Finland. Dat was (en is) een bovenlaag. En een historische minderheid. Minder lang in Finland gevestigd dan de Franstaligen in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Straks ga je nog ontkennen dat Brussel van oorsprong géén Vlaamse stad is ![]()
Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 10 januari 2015 om 16:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- In Vlaanderen is er ook geen Franstalig onderwijs in Leuven en Gent omdat je op nationaal niveau wél een pacificatiebeleid kunt voeren tussen de taalgemeenschappen. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt geldt dat niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |