Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Scheiding van staat en kerk ?
Meer en duidelijkere scheiding van kerk en staat: ja 23 95,83%
't mag status quo blijven 0 0%
Neen, de staat moet zich blijven engageren, het zijn onze roots 1 4,17%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2015, 19:43   #41
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ben ook van mening dat er geen plaats is voor religie tijdens de schooluren. Dat moet maar buiten de schooluren gebeuren.
Dan is er ook geen plaats voor gelijk wat dat ook buiten de schooluren kan gebeuren.....'t is alles of niks, hé.
Om misverstanden te voorkomen : ik ben voorstander van lessen over ALLE religies en aanverwanten zodat iedereen weet wat er in de uitverkoop staat, dus niet enkel 1 bepaalde (niet-)godsdienst.
Oud 13 januari 2015, 20:08   #42
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Dan is er ook geen plaats voor gelijk wat dat ook buiten de schooluren kan gebeuren.....'t is alles of niks, hé.
Om misverstanden te voorkomen : ik ben voorstander van lessen over ALLE religies en aanverwanten zodat iedereen weet wat er in de uitverkoop staat, dus niet enkel 1 bepaalde (niet-)godsdienst.
Als men dan toch een uurtje wil vullen over godsdiensten, dan stel ik voor om het bij feiten te houden.
Eén dag de misdaden in naam van de katholieke leer van de laatste jaren bespreken.
En de rest van het schooljaar de misdaden in naam van de islam.
Oud 13 januari 2015, 20:16   #43
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten is die mogelijkheid ook voorzien in het huidig gemeenschapsonderwijs.
nee, je bent verplicht je te bekennen tot het moraal-onderwijs van de fundamentalistische atheïsten als je geen andere godsdienst wenst te belijden. En laat ons eerlijk zijn: die lessen vrijzinnige zedenleer zijn nog honderd keer erger dan de ergste islam-haatprediking.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 20:18   #44
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
nee, je bent verplicht je te bekennen tot het moraal-onderwijs van de fundamentalistische atheïsten als je geen andere godsdienst wenst te belijden. En laat ons eerlijk zijn: die lessen vrijzinnige zedenleer zijn nog honderd keer erger dan de ergste islam-haatprediking.
Want jij hebt ooit vrijzinnige zedenleer gevolgd?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 januari 2015 om 20:19.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 21:26   #45
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Want jij hebt ooit vrijzinnige zedenleer gevolgd?
Naar het schijnt zijn er zelfs mensen die vrijzinnig worden door het lezen van de boeken van Arthur De Bruyne.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 22:01   #46
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Als men dan toch een uurtje wil vullen over godsdiensten, dan stel ik voor om het bij feiten te houden.
Eén dag de misdaden in naam van de katholieke leer van de laatste jaren bespreken.
En de rest van het schooljaar de misdaden in naam van de islam.
En dan eindigen met de Verlichting van Napoleon, Stalin, Mao, Pol Pot, ... U weet wel:godsdienst is opium voor het volk, atheïsme cyaankali.
Oud 13 januari 2015, 22:06   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als het gaat om scholen waar leerplicht geldt voor de scholieren zijn al de eindtermen niet vrij door het net te bepalen.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat u hier schrijft. Scholen met leerplicht? In België bestaat er leerplicht voor een bepaalde leeftijdsgroep. Geen schoolplicht. Er bestaat in België zelfs geen normerend curriculum dat moet gevolgd worden. Ouders kunnen er dus voor kiezen hun kind in een school in te schrijven, thuis onderwijs te laten volgen, naar een private school te sturen, en nog enkele andere mogelijkheden.

De eindtermen werden door de overheid onterecht opgelegd aan de andere netten opgelegd en is met succes door de Steinerscholen voor de rechtbank in vraag gesteld. De overheid kan de eindtermen alleen opleggen in het gemeenschapsonderwijs, ook al heeft het katholieke net ervoor gekozen niet de weg op te gaan van de Steinerscholen. De protestantse scholen in Vlaanderen hebben er ook voor gekozen hun eigen eindtermen op te stellen, ook al omdat die scholen in Vlaanderen sterk bijbels gericht zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 22:07   #48
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan eindigen met de Verlichting van Napoleon, Stalin, Mao, Pol Pot, ... U weet wel:godsdienst is opium voor het volk, atheïsme cyaankali.
Fonne... fonne... fonne toch...
De lessen biologie nooit begrepen, de lessen vrijzinnige zedenleer al evenmin...
Nu ook al de lessen geschiedenis niet.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 januari 2015 om 22:11.
Oud 13 januari 2015, 22:07   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het gaat om scholen waar leerplicht geldt voor de scholieren zijn al de eindtermen niet vrij door het net te bepalen.
Geen enkele school die op private gronden wordt beheerd, valt onder de eindtermen van de overheid.
Oud 13 januari 2015, 22:09   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat het meeste zorgen baart is het Joods scholennet in Antwerpen waar alles wat niet koosjer is uit de schoolboeken wordt gecensureerd.
Waarom zou dat een probleem zijn? Ooit gehoord over vrijheid van onderwijs en vrijheid van vereniging? Dat staat toch in de Belgische grondwet.
Oud 13 januari 2015, 22:09   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een vergissing van jewelste geweest om de controle op het onderwijs naar de gemeenschappen te verhuizen. Dit is één van de meest typerende symptomen van het Belgisch surrealisme.
En wat is er op dat vlak dan wel veranderd sedert de regionalisering?
Oud 13 januari 2015, 22:10   #52
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U weet wel:godsdienst is opium voor het volk, atheïsme cyaankali.
Enige toelichting?
Oud 13 januari 2015, 22:10   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Hoezo? Niemand weerhoudt je toch om naar de kerk of moskee te gaan? Niemand weerhoudt je om je kind zelf bij te scholen, zelf een school te kiezen of je aan te sluiten bij een vereniging. Indoctrinatie in een geloof op 6 jarige leeftijd vind ik heel erg. Ik wou dat meer ouders zouden wachten met hun kinderen mee naar de kerk te nemen tot ze een leeftijd bereiken dat de kinderen een kritische geest hebben en niet zomaar alles geloven wat hun ouders of authoriteitsfiguren hen wijsmaken. Maar ik snap dat dit moeilijk ligt voor iets waar je zelf in gelooft.
U schijnt te vergeten dat het recht op vereniging ook inhoudt dat mensen een school mogen oprichten.

Voedt u uw kinderen trouwens zonder enige waarden op? Enkel eten, drinken, kleding en onderdak?
Oud 13 januari 2015, 22:11   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mamamarjo Bekijk bericht
Waarom niet vertrouwen op het geweten en moraal dat ouders hun kinderen aanleren?
Ik hoef die bullshit niet in mijn dochters hun hoofd gepompt te hebben. Ik zal hun zeker wel duidelijk maken dat dat een 'verhaaltjes' vak is waarvan ze niets moeten geloven. Ik lees hun elke avond verhaaltjes voor met evenveel realiteitswaarde.
Religie mag eruit gaan en behoren tot het onverlichte verleden, waar het thuis hoort.
Toen er vroeger nog geen TV was kan ik mij inbeelden dat de mensen zo'n verhaaltjes graag hoorden. Beetje als een soort thuis, wat heeft 'jezus', de Profeet,.. vandaag weer voorgehad en opgelost.
Ondertussen hoop ik dat de meesten ontwaken van hun ridicule ketens en leren denken voor- en uit zichzelf.
Religie is eerder een wortel van kwaad en wordt verdedigd door mensen die er hun fortuin mee maken.
En wat is het probleem? U kan toch in het gemeenschapsonderwijs voor zedenleer kiezen?
Oud 13 januari 2015, 22:12   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En idem dito voor dit principe ! Grondige herziening.

.
Aha. De aap komt uit de mouw. U gaat er dus van uit dat ouders geen recht hebben op eigen keuzes.
Oud 13 januari 2015, 22:14   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als je te laat begint met de hersenspoeling werken die fabeltjes niet meer.
Het geloof aannemen. U beschouwt het als "hersenspoeling". Toch vind ik het merkwaardig dat er jaarlijks vele volwassenen zich laten dopen. Vorig jaar werden er in Frankrijk bijvoorbeeld een goede 3500 volwassenen op Pasen gedoopt.
Oud 13 januari 2015, 22:16   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Allemaal heel mooi. Maar ondertussen leert diezelfde leer de kinderen dat homosexuelen zeer grote zondaars zijn. Die, als ze hun eigenheid niet opgeven, rechtstreeks naar de hel gaan. En zulke scholen subsidieert de staat... En met mijn centen ook nog.
Mag ik u vragen in welk hedendaags leerboek katholieke godsdienst in gebruik in het katholiek net dat staat?
Oud 13 januari 2015, 22:17   #58
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het geloof aannemen. U beschouwt het als "hersenspoeling". Toch vind ik het merkwaardig dat er jaarlijks vele volwassenen zich laten dopen. Vorig jaar werden er in Frankrijk bijvoorbeeld een goede 3500 volwassenen op Pasen gedoopt.
Ik vind het merkwaardig dat u niet weet dat ook volwassen beïnvloedbaar kunnen zijn voor hersenspoeling.
Oud 13 januari 2015, 22:17   #59
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Enige toelichting?
Tel het aantal slachtoffers van atheïstische dictators. Rond de 250 Miljoen?
Oud 13 januari 2015, 22:21   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik vind het merkwaardig dat u niet weet dat ook volwassen beïnvloedbaar kunnen zijn voor hersenspoeling.
Ik vind het merkwaardig dat iemand anders het tegendeel schreef van wat u hier nu brengt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be