Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2015, 19:40   #241
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat zal wel. Maar dat is al heel wat anders dan wat u suggereerde.
Dat is een nuance want mijn punt is uiteindelijk dat er geen semantisch onderscheid was kwa nationale identifikatie: tot in de Franse tijd noemden ook de Zuid-Nederlanders zich Nederlanders.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 19:44   #242
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Simpelweg ontkennen is ook een optie
Wat dacht u van het volgende, diezelfde Nederlander of Vlaming zat in een periode dat hij nog maar nauwelijks de middeleeuwen ontgroeid kon zijn.

De meeste Nederlanders en Vlamingen leefden bovendien op het platteland en kwamen nauwelijks verder dan een uur lopen. Waar zouden ze een breed gevoeld Nederlands of Vlaams identiteitsgevoel vandaan gehaald moeten hebben?
En geldt dat niet voor alle landen ?
Vraag daarbij is of die mensen dé referentie zijn, of is dat de toenertijdse elite die mee de geschiedenis schreef ?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 13:23   #243
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is een nuance want mijn punt is uiteindelijk dat er geen semantisch onderscheid was kwa nationale identifikatie: tot in de Franse tijd noemden ook de Zuid-Nederlanders zich Nederlanders.

Ook niet waar. Tijdens de Oostenrijkse Tijd werden de Zuid-Nederlanders ook vaak 'Belgen' genoemd. Dit juist om hen te onderscheiden van de Hollanders. Hoe de mensen zichzelf noemden in de steden toen of op het platteland? Zeker niet 'Nederlanders', maar wel Gentenaars, of Brusselaars, Leuvenaars, of Brabanders, of Vlamingen, of Luikenaars, en noem maar op.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 januari 2015 om 13:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 19:33   #244
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook niet waar. Tijdens de Oostenrijkse Tijd werden de Zuid-Nederlanders ook vaak 'Belgen' genoemd. Dit juist om hen te onderscheiden van de Hollanders. Hoe de mensen zichzelf noemden in de steden toen of op het platteland? Zeker niet 'Nederlanders', maar wel Gentenaars, of Brusselaars, Leuvenaars, of Brabanders, of Vlamingen, of Luikenaars, en noem maar op.
Wat een Nederlander was of moest zijn is feitelijk pas ontstaan in de 19e eeuw. Veel historici zijn het erover eens dat met name het vak Vaderlandse Geschiedenis (in NL) mee moest helpen bewerkstelligen om tot een eenheid te komen in Nederland
Vanaf die tijd werd een scheiding tussen wat een Zuid Nederlander (Belg of Vlaming) was of een Noord Nederlander steeds meer duidelijk, identiteit nam meer en meer vastere vormen aan.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 21:23   #245
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een Nederlander was of moest zijn is feitelijk pas ontstaan in de 19e eeuw. Veel historici zijn het erover eens dat met name het vak Vaderlandse Geschiedenis (in NL) mee moest helpen bewerkstelligen om tot een eenheid te komen in Nederland
Vanaf die tijd werd een scheiding tussen wat een Zuid Nederlander (Belg of Vlaming) was of een Noord Nederlander steeds meer duidelijk, identiteit nam meer en meer vastere vormen aan.
Het zijn vooral de protestanten geweest die deze tweedeling onderschreven. Voor mij is dit een hoop socio-politiek bla bla.
Aan de Noord Brabanders, Limburgers en Zeeuws Vlamingen is nooit die vraag gesteld. Maar ja, die zijn ook bij meerderheid katholiek...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 januari 2015 om 21:25.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2015, 22:18   #246
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het zijn vooral de protestanten geweest die deze tweedeling onderschreven. Voor mij is dit een hoop socio-politiek bla bla.
Aan de Noord Brabanders, Limburgers en Zeeuws Vlamingen is nooit die vraag gesteld. Maar ja, die zijn ook bij meerderheid katholiek...
Leuk bedacht, maar met godsdienst had het niet veel van doen. De Nederlandse identiteit moest nog gevormd worden. Ook bij de Hollander gold eveneens dat hij vooral dacht als inwoner van zijn stad, de werkelijke macht lag tot ver in de 19e eeuw nog steeds bij de steden.

Het effect van de scheiding in 1830 gaf een extra stimulans om met name het vak Vaderlandse Geschiedenis in te zetten als middel om tot eenheid te komen. Dit gold voor zowel de Noordelijke als wel de Zuidelijke provincies van Nederland.
Let wel dat België vanaf halverwege de 19e eeuw tevens als een afgedane zaak werd gezien en men zich sterk op Nederland zelf ging richten.

Nederland keerde zich met de rug naar Europa en trok zich op zichzelf terug, isoleerde zich, wat tot aan WOII heeft geduurd.
Ook bijkomende zaken als bijvoorbeeld Zuid Afrika, Paul Kruger, en de Britten, WOI etc. hielpen mee aan de vorming van de Nederlandse identiteit.

Het lijkt me iets te gemakkelijk om als socio talk af te doen wat historici erover aangeven.
Oud 17 januari 2015, 22:35   #247
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Leuk bedacht, maar met godsdienst had het niet veel van doen. De Nederlandse identiteit moest nog gevormd worden. Ook bij de Hollander gold eveneens dat hij vooral dacht als inwoner van zijn stad, de werkelijke macht lag tot ver in de 19e eeuw nog steeds bij de steden.

Het effect van de scheiding in 1830 gaf een extra stimulans om met name het vak Vaderlandse Geschiedenis in te zetten als middel om tot eenheid te komen. Dit gold voor zowel de Noordelijke als wel de Zuidelijke provincies van Nederland.
Let wel dat België vanaf halverwege de 19e eeuw tevens als een afgedane zaak werd gezien en men zich sterk op Nederland zelf ging richten.

Nederland keerde zich met de rug naar Europa en trok zich op zichzelf terug, isoleerde zich, wat tot aan WOII heeft geduurd.
Ook bijkomende zaken als bijvoorbeeld Zuid Afrika, Paul Kruger, en de Britten, WOI etc. hielpen mee aan de vorming van de Nederlandse identiteit.

Het lijkt me iets te gemakkelijk om als socio talk af te doen wat historici erover aangeven.
Veel historici bevestigen altijd graag hun eigen ideeën en geven bewust of onbewust bevestiging van bepaalde politieke opvattingen van hun tijd.
Wat zij aangeven is vaag en omgeven met oranje vlaggetjes, rode puntmutsjes en wat al niet meer.

Het enige wat redelijk vaststaat is de wetstaal, de wetgeving zelf en de afrastering van het Nederlands grondgebied.
Dat zijn de daadwerkelijke systeemgrenzen, de rest is folklore. Leuk voor feestjes en partijen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 januari 2015 om 22:52.
Oud 17 januari 2015, 22:49   #248
Adrian M

Standaard

Een tamelijk ridicule vraagstelling aan Nederlanders vormen enquêtes als Vlaanderen bij Nederland. Vanzelf dat hij -/of zij positief zal kunnen reageren.
Waarom? Omdat hij reageert vanuit een meerderheid, 17 miljoen Nederlanders + 6 miljoen Vlamingen. Als die zelfde Nederlander er zich al voor interesseert, gaat hij ervan uit dat er verder niets verandert, de Vlamingen komen er slechts bij en passen zich volledig aan, aan Nederland.

Vraag hem eens of Nederland zich bij Vlaanderen aan moet sluiten en ze vervolgens Vlamingen worden. Met eventueel de hoofdstad in Vlaanderen en zo nodig een Vlaams/Belgische koning.

Als Nederlanders zich werkelijk voor aansluiting zouden interesseren valt het op dat bitter weinig Nederlands op dit bij uitstek forum aanwezig zijn om over te discussiëren.
Oud 17 januari 2015, 22:51   #249
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een tamelijk ridicule vraagstelling aan Nederlanders vormen enquêtes als Vlaanderen bij Nederland. Vanzelf dat hij -/of zij positief zal kunnen reageren.
Waarom? Omdat hij reageert vanuit een meerderheid, 17 miljoen Nederlanders + 6 miljoen Vlamingen. Als die zelfde Nederlander er zich al voor interesseert, gaat hij ervan uit dat er verder niets verandert, de Vlamingen komen er slechts bij en passen zich volledig aan, aan Nederland.

Vraag hem eens of Nederland zich bij Vlaanderen aan moet sluiten en ze vervolgens Vlamingen worden. Met eventueel de hoofdstad in Vlaanderen en zo nodig een Vlaams/Belgische koning.

Als Nederlanders zich werkelijk voor aansluiting zouden interesseren valt het op dat bitter weinig Nederlands op dit bij uitstek forum aanwezig zijn om over te discussiëren.
Er is ook nog een leven naast dit forum.
Oud 17 januari 2015, 22:51   #250
Adrian M

Standaard

Citaat:
Veel historici bevestigen altijd graag hun eigen ideeën en geven bewust of onbewust bevestiging van bepaalde politieke opvattingen van hun tijd.
Wat zij aangeven is vaag en omgeven met oranje vlaggetjes, rode puntmutsjes en wat al niet meer.

Het enige wat redelijk vaststaat is de wetstaal en de afrastering van het Nederlands grondgebied.
Dat zijn de daadwerkelijke systeemgrenzen, de rest is folklore. Leuk voor feestjes en partijen.
Als ik u goed begrijp heeft historisch onderzoek dus weinig of geen waarde?
Oud 17 januari 2015, 22:54   #251
Adrian M

Standaard

Citaat:
Er is ook nog een leven naast dit forum.
Interessanter dan een samengaan van Nederland met Vlaanderen dus
Oud 17 januari 2015, 22:55   #252
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik u goed begrijp heeft historisch onderzoek dus weinig of geen waarde?
Wel, maar men beperken zich tot de feiten, zonder extrapolatie.
Oud 17 januari 2015, 22:56   #253
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Interessanter dan een samengaan van Nederland met Vlaanderen dus
Even interessant dus.
Je weet waar ik dagelijks mee bezig ben.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 januari 2015 om 23:05.
Oud 17 januari 2015, 23:06   #254
Adrian M

Standaard

Citaat:

Het enige wat redelijk vaststaat is de wetstaal, de wetgeving zelf en de afrastering van het Nederlands grondgebied.
Toch kan het u niet ontgaan zijn dat er de afgelopen jaren een sterke toename is ontstaan aan deze folklore.
Voor mij hoeft het niet, maar het is er. Sporters die nu het Wilhelmus zingen, vlaggen etc. Hoe dan ook heeft dit impact op bevolking.
Oud 17 januari 2015, 23:11   #255
Adrian M

Standaard

Citaat:
Even interessant dus.
Je weet waar ik dagelijks mee bezig ben.
Volg het, maar met een andere interesse. Ben er niet voor en niet tegen, een fenomeen om te volgen wat er gebeurt en hoe het in elkaar steekt.
Oud 18 januari 2015, 03:43   #256
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je wel een punt, ze waren en zijn nog steeds niet totaal anders dan hun buren over de grens. Kortom de Nederlands-Belgische grens is niet natuurlijk, maar dat kan ook niet bij een grens gebaseerd op een wapenstilstand.

Persoonlijk zie ik Nederlandstalig België niet geheel als buitenland, dat begint pas wanneer jullie Frans gaan praten. Sterker het Belgisch Brabants is soms makkelijker te begrijpen voor mij dan sommige varianten van het Nederlands.
Oud 18 januari 2015, 04:31   #257
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Persoonlijk zie ik Nederlandstalig België niet geheel als buitenland, dat begint pas wanneer jullie Frans gaan praten. Sterker het Belgisch Brabants is soms makkelijker te begrijpen voor mij dan sommige varianten van het Nederlands.
Zelf al voorgehad dat ik niet doorhad dat ik met een Noord-Brabander aan het praten was.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 09:14   #258
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je wel een punt, ze waren en zijn nog steeds niet totaal anders dan hun buren over de grens. Kortom de Nederlands-Belgische grens is niet natuurlijk, maar dat kan ook niet bij een grens gebaseerd op een wapenstilstand.

Ik voel me als Vlaming meer op vakantie als ik in Wallonië ben dan wanneer ik in Nederland ben.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 09:51   #259
Adrian M

Standaard

Citaat:

Maar wat zou nu de uitslag van een enquete zijn als deze gehouden zou worden onder Noord Brabanders?
Oud 18 januari 2015, 10:09   #260
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar wat zou nu de uitslag van een enquete zijn als deze gehouden zou worden onder Noord Brabanders?
Ik werk gedeeltelijk in Noord Brabant en een aantal van de mensen daar voelt daar de verbondenheid met België. Allemaal erg logisch dus.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be