![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#241 |
|
Europees Commissaris
|
Dat is een nuance want mijn punt is uiteindelijk dat er geen semantisch onderscheid was kwa nationale identifikatie: tot in de Franse tijd noemden ook de Zuid-Nederlanders zich Nederlanders.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
#242 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Vraag daarbij is of die mensen dé referentie zijn, of is dat de toenertijdse elite die mee de geschiedenis schreef ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#243 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook niet waar. Tijdens de Oostenrijkse Tijd werden de Zuid-Nederlanders ook vaak 'Belgen' genoemd. Dit juist om hen te onderscheiden van de Hollanders. Hoe de mensen zichzelf noemden in de steden toen of op het platteland? Zeker niet 'Nederlanders', maar wel Gentenaars, of Brusselaars, Leuvenaars, of Brabanders, of Vlamingen, of Luikenaars, en noem maar op. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 januari 2015 om 13:27. |
|
|
|
|
|
|
#244 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Vanaf die tijd werd een scheiding tussen wat een Zuid Nederlander (Belg of Vlaming) was of een Noord Nederlander steeds meer duidelijk, identiteit nam meer en meer vastere vormen aan. |
|
|
|
|
|
|
#245 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Aan de Noord Brabanders, Limburgers en Zeeuws Vlamingen is nooit die vraag gesteld. Maar ja, die zijn ook bij meerderheid katholiek...
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 januari 2015 om 21:25. |
|
|
|
|
|
|
#246 | |
|
|
Citaat:
Het effect van de scheiding in 1830 gaf een extra stimulans om met name het vak Vaderlandse Geschiedenis in te zetten als middel om tot eenheid te komen. Dit gold voor zowel de Noordelijke als wel de Zuidelijke provincies van Nederland. Let wel dat België vanaf halverwege de 19e eeuw tevens als een afgedane zaak werd gezien en men zich sterk op Nederland zelf ging richten. Nederland keerde zich met de rug naar Europa en trok zich op zichzelf terug, isoleerde zich, wat tot aan WOII heeft geduurd. Ook bijkomende zaken als bijvoorbeeld Zuid Afrika, Paul Kruger, en de Britten, WOI etc. hielpen mee aan de vorming van de Nederlandse identiteit. Het lijkt me iets te gemakkelijk om als socio talk af te doen wat historici erover aangeven. |
|
|
|
|
|
|
#247 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Wat zij aangeven is vaag en omgeven met oranje vlaggetjes, rode puntmutsjes en wat al niet meer. Het enige wat redelijk vaststaat is de wetstaal, de wetgeving zelf en de afrastering van het Nederlands grondgebied. Dat zijn de daadwerkelijke systeemgrenzen, de rest is folklore. Leuk voor feestjes en partijen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 januari 2015 om 22:52. |
|
|
|
|
|
|
#248 |
|
|
Een tamelijk ridicule vraagstelling aan Nederlanders vormen enquêtes als Vlaanderen bij Nederland. Vanzelf dat hij -/of zij positief zal kunnen reageren.
Waarom? Omdat hij reageert vanuit een meerderheid, 17 miljoen Nederlanders + 6 miljoen Vlamingen. Als die zelfde Nederlander er zich al voor interesseert, gaat hij ervan uit dat er verder niets verandert, de Vlamingen komen er slechts bij en passen zich volledig aan, aan Nederland. Vraag hem eens of Nederland zich bij Vlaanderen aan moet sluiten en ze vervolgens Vlamingen worden. Met eventueel de hoofdstad in Vlaanderen en zo nodig een Vlaams/Belgische koning. Als Nederlanders zich werkelijk voor aansluiting zouden interesseren valt het op dat bitter weinig Nederlands op dit bij uitstek forum aanwezig zijn om over te discussiëren. |
|
|
|
|
|
#249 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#250 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#251 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#252 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Wel, maar men beperken zich tot de feiten, zonder extrapolatie.
|
|
|
#253 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Je weet waar ik dagelijks mee bezig ben.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 januari 2015 om 23:05. |
|
|
|
|
|
|
#254 | |
|
|
Citaat:
Voor mij hoeft het niet, maar het is er. Sporters die nu het Wilhelmus zingen, vlaggen etc. Hoe dan ook heeft dit impact op bevolking. |
|
|
|
|
|
|
#255 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#256 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Persoonlijk zie ik Nederlandstalig België niet geheel als buitenland, dat begint pas wanneer jullie Frans gaan praten. Sterker het Belgisch Brabants is soms makkelijker te begrijpen voor mij dan sommige varianten van het Nederlands. |
|
|
|
|
|
|
#257 |
|
Parlementslid
|
Zelf al voorgehad dat ik niet doorhad dat ik met een Noord-Brabander aan het praten was.
|
|
|
|
|
|
#258 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#259 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#260 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ik werk gedeeltelijk in Noord Brabant en een aantal van de mensen daar voelt daar de verbondenheid met België. Allemaal erg logisch dus.
|