![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#981 | |
|
Schepen
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 424
|
Citaat:
dromen, fantasie, hallucinaties, OBE's leven na de dood: elk wezen die je ziet kan er een bewijs van zijn hogere intelligentie: het feit dat mensen zo enorm geëvolueerd zijn j/k Wat ik wel wil opmerken; is dat je uit je toon al hebt opgemaakt dat er geen enkele bewijzen KUNNEN zijn voor elk van die voorbeelden. Wetenschappelijk gezien is dit een bevooroordeelde visie; zonder daar effectief bewijs voor te hebben. Afwezigheid van bewijs is wat het is; afwezigheid. Het betekent niet dat al hetgeen jij als onmogelijk acht automatisch onwaar is. En dat is simpelweg jammer. Ik probeer je niet te overtuigen dat je beter af bent met een godsdienst; ik probeer je ervan te overtuigen dat je houding overeenkomt met de houding van de mensen waarop je neerkijkt. (-> een heleboel veronderstellingen maken, en mensen die er niet mee eens zijn de grond inboren ) |
|
|
|
|
|
|
#982 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
__________________
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! |
|
|
|
|
|
|
#983 |
|
Parlementsvoorzitter
|
En dat noemt u feiten?
__________________
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! |
|
|
|
|
|
#984 | |||||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar toon eens aan dat het er is? Gezwam en gezever en uit de duimzuigerij heb ik niets aan. (Papers?) Citaat:
Doet me altijd weer aan die mop denken: Waalse wetenschappers Na opgravingen in de Russische bodem tot een diepte van 100 meter, hebben Russische wetenschappers resten gevonden van koperen draden, met een geschatte leeftijd van zo'n 1000 jaar. De Russen hebben hieruit de conclusie getrokken dat hun voorouders reeds 1000 jaar geleden beschikten over een kopernetwerk. Om niet achter te blijven zijn Amerikaanse wetenschappers ook hun bodem gaan afgraven waarbij ze op een diepte van 200 meter resten van glasvezels aantroffen. Deze vezels bleken na onderzoek zo'n 2000 jaar oud te zijn, waaruit de Amerikanen concludeerden dat hun voorouders reeds 2000 jaar geleden al een zeer geavanceerd digitaal fiber netwerk in hun bezit hadden. En dat zo'n 1000 jaar voor de Russen. Een week later hebben de Walen het volgende rapport gepubliceerd : "Na opgravingen in de Belgische bodem, tot op een diepte van 500 meter, hebben Waalse wetenschappers helemaal niets gevonden". "De Walen concluderen hieruit dat zo'n 5000 jaar geleden de Oude Belgen reeds in het bezit waren van een draadloos netwerk". Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot
__________________
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 14 februari 2015 om 02:23. |
|||||
|
|
|
|
|
#985 | |
|
Schepen
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 424
|
Citaat:
Als ik een klein beetje dieper inga op de zogenaamde wetenschappelijke houding, begint het: ik ben heb idiote stellingen, ik weet niks, ik muggezift, etc. Als je wil overbrengen dat je een grote intellectuele capaciteit hebt, en je dat wil delen met andere mensen, zal je niet veel bereiken door andere mensen idioten te noemen. Laatst gewijzigd door boeha : 14 februari 2015 om 02:28. |
|
|
|
|
|
|
#986 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
|
Citaat:
Na de verovering van het Nabije-Oosten door de krijgshaftige Arabische voormalige huurlingen van de de Byzantijnen en Sassaniden, was er na verloop van tijd wellicht behoefte aan zo'n stamfiguur. Hierbij was godsdienst in deze oorspronkelijk nog sterk polytheïstische omgeving slechts een teken van de afkomst en behoren tot de leidinggevenden. De Omajjaden van 661 tot 750 in Damascus (in Cordoba tot 1024) zijn gekend voor hun weinig orthodoxe levenstijl en politiek. Van een rechtgelovige Islam was weinig te bespeuren. Dit is ook logisch als men als kleine krijgerskaste over een grotendeels christelijke bevolking regeert. Dit sluit niet uit dat men belagers van de heerschappij, wat hun achtergrond ook moge wezen, niet vervolgt en/of verslaat. Opmerkelijk is dat tijdens deze periode het Arabische schiereiland godsdienstig of politiek geen rol speelde. Zie ook de rotskoepel van de El Aqsa moskee en de daar gebruikte teksten. De door de bovenlaag van krijgers beoefende godsdienst lijkt veel op het amalgaam van de huidige Yezidi met zowel invloeden van joodse, christelijke als moslim-achtige geloofsovertuigingen natuurlijk zonder de aldaar bestaande zoroastrische benaderingen. De Abbasiden (750-1260) losten de voorgaande dynastie af. Hierbij werd voor het eerst gewezen op de goede afstamming van de juiste clan (Mohammed) onder de Qoeraisj als noodzaak tot het kaliefaatschap. Rond die tijd verschijnt ook de eerste 'Sirat Rasul Allah' of de biografie van de gezant van Allah (Mohammed), waarbij de nadruk lag op de voorspoedige oorlogsvoering van de betrokkene. (Aboe Ishaaq 733). Dit werk is grotendeels verloren gegaan en men kent het slechts door de bewerking ervan door Aboe Hisham (830), hierin wordt meer verwezen naar de religie. Nochtans bleven de Abassiden in het spoor van de Omajjaden zeker in de eerste eeuwen vrij tolerant t.a.v. de andere religies (de meerderheid van de bevolking). Nestorianen (christenen) vertaalden toen (800 -900) quasi alle Griekse filosofen in het Arabisch. Het is goed mogelijk dat toen de Koran op tekst gesteld is geworden (geheel of gedeeltelijk). Maar ca 200 jaar later werden o.a. door Ghazali (1058-1111), een Turken-vriend, deze filosofen als ketterij bestempeld daar alles vastlag als door Allah beslist. Onderzoek en hypothesen waren uit den boze. Dus ergens in de 10de of 11de eeuw kwam er een soortement reformatie van het moslim-geloof, waarbij men naar de strengste bronnen teruggreep. Het einde van de ijtihad of het einde van de eigen rationele interpretatie van alle zaken d.w.z. het sluiten van de poorten tot interpretatie van de 'heilige schrift'. En dit valt net samen met de gewelddadige moeilijkheden, die de christelijke bedevaargangers ondervonden bij de pelgrimage naar Jeruzalem.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles |
|
|
|
|
|
|
#987 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=puSqBWYAJCc |
|
|
|
|
|
|
#988 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
Van de biografie die hij zou geschreven hebben heeft men totaal niks. Het enige wat we over deze zo gezegde Mohammed biografie van Ibn Ishaak weten is van Ibn Hisham. http://en.wikipedia.org/wiki/Ibn_Hisham |
|
|
|
|
|
|
#989 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.852
|
Citaat:
Dan moeten we ook de VRT terechtwijzen als ze nog eens zeggen dat er veel gelovigen aanwezig waren op het Sint Pietersplein. |
|
|
|
|
|
|
#990 | |
|
Minister-President
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
|
Citaat:
Het Arabische schiereiland heeft nooit een rol gespeeld als machtscentrum van de islam. Die is onmiddellijk naar Damascus gegaan en later naar Bagdad.
__________________
Fortuna favet fortibus |
|
|
|
|
|
|
#991 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
|
U gelooft én u claimt. Onverzettelijk in 100.000+ postings.
Net zoals iemand met een psychose die denkt dat hij Napoleon is. Niet al te serieus nemen.
__________________
Fortuna favet fortibus |
|
|
|
|
|
#992 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
|
Citaat:
De kern van mijn betoog was, dat ergens na 900 een soort Wahabisme 'avant-la-lettre' ontstaan is, waarbij de islam de gestalte is gegeven, die we nu kennen inclusief Koran + Sirat + Hadith + bijhorende mythologie/geschiedenis en Sharia om het 'rechtskundig' te staven. Waarop dan door 'Gleichschaltung', de gehele moslimmaatschappij in één richting hervormd is geworden. Dit lijkt in opeenvolgende fases gebeurd te zijn en niet overal tegelijkertijd. De inval van de Turken, als nieuwe moslims schijnt ook een rol gespeeld te hebben. Cui bono? Wie had daar belang bij? Vooral de op verzekering van de macht beluste al dan niet nieuwe bewindvoerders. Monotheïsme is bovendien een groot voordeel in een absolutistische omgeving. Ook de 'geestelijkheid' kwam er versterkt uit. Wie bekochten het? Alle vrijdenkers en alle anders-gelovigen. Uiteindelijk trad er een algehele intellectuele stilstand op wat ook op economisch gebied de afgang betekende.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles |
|
|
|
|
|
|
#993 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#994 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
|
|
|
|
|
|
#995 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Histori..._of_historians |
|
|
|
|
|
|
#996 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
|
|
|
|
|
|
#997 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
Citaat:
Hmm... Sebeos is in ieder geval twijfelachtig. Niets bewijst dat deze bisschop deze geschiedenis zou hebben geschreven. Zijn naam als zogenaamde geschiedschrijver wordt pas zeer laat vermeld. |
|
|
|
|
|
|
#998 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Eerlijk gezegd weet ik daar allemaal bijzonder weinig over, maar de stelling dat er niets buiten de islamitische bronnen bestaat, lijkt me toch weerlegd te worden in dat Wikiartikel.
|
|
|
|
|
|
#999 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
|
Citaat:
In de wiki is er sprake van Arabische cultureel primitieve, plunderende maar uitmuntende krijgshaftige ruiterbenden, waarvan men weet, dat deze in eerdere tijden door de toenmalige Byzantijnse en Perzische overheid aldaar gebruikt zijn als huursoldaten. Een duidelijk niveauverschil wordt vastgesteld tussen de rijkere sedentaire stads- en plattelandscultuur van Syrië en Mesopotamië en de krijgshaftige nomadencultuur uit het armere minder ontwikkelde steppengebied van Arabië. (Er was toen sprake van een 'kleine ijstijd' en Arabië was toen minder woestijnachtig - bevolkingsdruk (?)). Met bepaalde teksten is ook achteraf, bijvoorbeeld enkele eeuwen later, vaak geknoeid, een naam kan er terloops in aangebracht worden om een stelling al of niet te bewijzen. Daar bestaan genoeg voorbeelden van zoals dit ook het geval was met een zin, die expliciet verwijst naar Jezus in het boek over de Joodse Oorlog door Flavius Josephus (37 - 100 nC). Dat is nu eenmaal de menselijke natuur en dus ook niet uit te sluiten hier. Beter is te kijken naar de feiten door onderzoek van de tot ons gekomen of gevonden artifacten, gebouwen, wegen, urbanisme, munten, contracten e.d.m. En onderzoek van al deze zaken weerspreken, de traditionele geschiedschrijving van de islam. Daarom schreef ik: "maar als men wat verder de vroeg-islamitische of eerder de Arabische cultuur van de 7de eeuw en de volgende eeuwen analyseert dan is het goed mogelijk, dat een krijgshaftige voorvader uit een zeer bepaalde clan bestaan heeft, waaraan men later bovennatuurlijke of buitengewone talenten heeft toegedicht."
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles |
|
|
|
|
|
|
#1000 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
Het gaat hier niet alleen over de vraag of er bronnen zijn, maar vooral hoe valabel die bronnen zijn. Maar we mogen zeker niets uitsluiten.
|
|
|
|