Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 maart 2015, 09:46   #101
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En uiteindelijk moet je als ouder uw kind ook kennen. Als die van mij technisch aangelegd is, en geen interesse toont in abstracte zaken zoals geschiedenis, hogere wiskunde, etc....dan stuur ik die niet naar de latijnse, maar gaat die leren frezen en draaien op een goede TSO school. Of een ander technisch beroep. En als extra steun zullen we hem dan ook wat kapitaal geven indien hij beslist dat hij graag zelfstandig zijn vak wilt uitvoeren, na eerst wat ervaring op te hebben gedaan.
Omschrijf 'technisch aangelegd'?
Men kan interesse hebben in abstracte technische kennis enerzijds en praktische technische vaardigheden anderzijds.
Het ene is het niveau ASO en het andere TSO (hoger of lager).
Een toekomstige ingenieur heeft even weinig aan Latijn (hoewel), als aan 8-10 uur praktijkles waar ze een boekenplankje maken en wat liggen spelen met wat LED's (eerste graad).
Die specifieke richting missen we in het ASO.
Tenslotte wordt de richting Moderne Wetenschappen omschreven als de richting 'waar je alle kanten mee uit kan'. Veel te breed dus.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 4 maart 2015 om 09:56.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2015, 19:30   #102
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het TSO kan zeer capable leerlingen afleveren indien ze niet meer worden beschouwd als een "tweede keus". Mensen die beginnen in het ASO zouden daar moeten blijven zitten en het afmaken, en niet overschakelen naar het TSO nadien als het niet meer gaat. Betere selectie aan de poort zou hier echt een verschil kunnen maken.

En TSO scholen laten uitpakken met de laatste nieuwe draai-freescentra en dergelijke infrastructuur trekt ook studenten aan, die een bewuste keuze maken voor technologie.

Kortom, investeren in kwaliteitsvol onderwijs.
Een vette, dikke 2 !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2015, 19:37   #103
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Onzin.

Ik heb tussen mijn thesis studenten in den tijd toch een aantal mensen uit het TSO gehad. Vaak wel mensen die eerst ing. hadden gedaan om dan ir. te doen, maar toch, uiteindelijk hebben ze ook het diploma.

Het is een kwestie van inzet. In het eerste jaar krijg je een spoedherhaling van de wiskunde en fysica van het middelbaar (eerste semester). Als je dan vollen bak doorzet, en je hebt wat voorbereid in de zomervakantie, kom je er wel.

Als ge te dom zijt geraakt ge er met een diploma wetenschappen wiskunde ook niet hoor....
Dat is echter wel een probleem op de uniefs tegenwoordig, hoor ! Er zijn tegenwoordig vele matige of zelfs 'domme' studenten die er wel geraken doordat ze die er 'doorsleuren'. Die doen dan wel 4,5 of zelfs 6 jaar om hun BA-diploma te halen, maar uiteindelijk hebben ze dat maar ! Doet natuurlijk de diploma's ook serieus devalueren.

En nadien de éénjarige master nog spreiden over twee of drie jaar. Is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Zulksuitstelgedrag is natuurlijk grotendeels veroorzaakt door de invoering van de BaMa-structuur. Vroeger werd ge gedelibereerd en geproclameerd per studiejaar en dan was het vrij duidelijk of ge waart weggelegd voor een bepaalde richting of niet. Kon je het niet doordat het je petje te boven ging of werd falen veroorzaakt door een jaar te feesten of de luierik uit te hangen ? Dat maakte een groot verschil ! Nu worden er naar mijn mening veel te veel mensen doorgesleurd uit 'compassie' of om de subsidiekas te spijzen. Te streng zijn en hoge kwaliteitseisen stellen wordt ook op den unief niet meer geapprecieerd door de onderwijsraad, ik spreek helaas uit ondervinding. Als begeleider / docent word je dan op de vingers getikt !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2015, 19:39   #104
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat is echter wel een probleem op de uniefs tegenwoordig, hoor ! Er zijn tegenwoordig vele matige of zelfs 'domme' studenten die er wel geraken doordat ze die er 'doorsleuren'. Die doen dan wel 4,5 of zelfs 6 jaar om hun BA-diploma te halen, maar uiteindelijk hebben ze dat maar ! Doet natuurlijk de diploma's ook serieus devalueren.

En nadien de éénjarige master nog spreiden over twee of drie jaar. Is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Zulksuitstelgedrag is natuurlijk grotendeels veroorzaakt door de invoering van de BaMa-structuur. Vroeger werd ge gedelibereerd en geproclameerd per studiejaar en dan was het vrij duidelijk of ge waart weggelegd voor een bepaalde richting of niet. Kon je het niet doordat het je petje te boven ging of werd falen veroorzaakt door een jaar te feesten of de luierik uit te hangen ? Dat maakte een groot verschil ! Nu worden er naar mijn mening veel te veel mensen doorgesleurd uit 'compassie' of om de subsidiekas te spijzen. Te streng zijn en hoge kwaliteitseisen stellen wordt ook op den unief niet meer geapprecieerd door de onderwijsraad, ik spreek helaas uit ondervinding. Als begeleider / docent word je dan op de vingers getikt !
Het klassieke vroeger-was-het-beter verhaal.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2015, 19:50   #105
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
We hebben in het ASO Latijn en Moderne wetenschappen als voornaamste richtingen.
Schrap de richting industriële wetenschappen in het TSO en breng het onder in het ASO onder de noemer 'technische wetenschappen'.
Die richting zal dan wel populairder worden, zowel bij de leerling als bij de ouders omdat alle leerlingen rond hetzelfde niveau hangen.
In het TSO breng je die leerlingen onder in een school waar het niveauverschil tussen de verschillende richtingen te groot is.
Het is bovendien belachelijk om leerlingen die later de 'denkers' zullen worden in de eerste graad van die achterlijke praktijkwerkjes te laten maken.

Rond de leeftijd van 12 jaar moet men toch al een zicht hebben op de capaciteit van het kind. Zij die de capaciteit niet hebben om een denker te worden, moet men niet in die richting duwen.
Zij die de capaciteit wel hebben, kunnen de keuze maken aangezien niet iedereen een denker wil worden.

Willen ouders hun kind in een bepaalde richting duwen 'om te proberen', laat hen dan instaan voor een deel van de kosten ingeval van falen.
Ons onderwijs is te kostbaar (als asset) voor deze experimenten en bovendien neemt het resources weg die anders nuttiger konden besteed worden.



Het TSO voor de doeners waar je ook twee niveaus hebt.



Juist.
Ga ik grotendeels mee akkoord. Zonder pretentieus te zijn kan ik ook bij twaalfjarigen in 95 % van de gevallen voorspellen of ze zijn weggelegd voor (theoretisch) hoger onderwijs of dat ze beter met hun handen kunnen gaan werken. Vaak zie je dat zelfs al op nog jongere leeftijd.

Ik zou nog willen aanvullen met het voorstel om bepaalde richtingen in het ASO grondig te hervormen of desnoods gewoon af te voeren. Neem nu humane wetenschappen, in principe zou dat moeten voorbereiden op hogere richtingen in de menswetenschappen (psychologie, pedagogie, sociologie, filosofie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, ...). Cijfers wijzen echter uit dat de slaagpercentages hoger onderwijs uit deze richting bijzonder laag zijn. Jongeren die uit de wetenschappelijke, Latijnse of wiskundige richtingen komen en die toch voor menswetenschappen kiezen, die zijn door de band veel succesvoller ondanks het 'ontberen' aan secundaire vooropleiding. Toen ik nog in het secundair onderwijs stond, noemden wij humane wetenschappen tussen de collega's onderling de vuilbakrichting van het ASO. We zagen daar veel leerlingen die ongetwijfeld goed zouden draaien in het TSO, maar die dat van hun ouders niet mochten omdat ze het een schande vonden om hun kinderen tussen dat 'krapuul' van het technische te steken. Natuurlijk waanzin ! Ik zie eerlijk gezegd het nut niet goed in om deze ASO studierichting nog te behouden.

Ook mogen/moeten ze quota opleggen welke jongeren aan unief en hogeschool aan opleidingen menswetenschappen beginnen. Het mag duidelijk zijn dat er dat nu veel te veel zijn. Ik vraag mij echt af of het een meerwaarde is elk jaar duizend eerstejaarsstudenten psychologie, pol& soc of communicatiewetenschappen te hebben. En met pas afgestudeerden daar plaveien ze de straten mee. Sommigen gaan zelfs uit 'noodzaak' in de Starbucks of de Pizza Hut werken. Beetje zonde, lijkt me.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2015, 19:52   #106
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het klassieke vroeger-was-het-beter verhaal.
Het was ook vroeger gewoon beter, toch op het gebied van secundair/ hoger onderwijs. Als progressief zijnde, doet me dit ook wat pijn dat te moeten toegeven, maar het is niet anders. Ik krijg bijna elke dag met de 'capaciteiten' van late tieners en jonge twintigers van vandaag te maken, ik weet dus waarover ik spreek.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2015, 20:35   #107
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ook mogen/moeten ze quota opleggen welke jongeren aan unief en hogeschool aan opleidingen menswetenschappen beginnen. Het mag duidelijk zijn dat er dat nu veel te veel zijn. Ik vraag mij echt af of het een meerwaarde is elk jaar duizend eerstejaarsstudenten psychologie, pol& soc of communicatiewetenschappen te hebben. En met pas afgestudeerden daar plaveien ze de straten mee. Sommigen gaan zelfs uit 'noodzaak' in de Starbucks of de Pizza Hut werken. Beetje zonde, lijkt me.
Akkoord.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2015, 09:10   #108
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Akkoord.
Ook akkoord.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be