![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Men kan interesse hebben in abstracte technische kennis enerzijds en praktische technische vaardigheden anderzijds. Het ene is het niveau ASO en het andere TSO (hoger of lager). Een toekomstige ingenieur heeft even weinig aan Latijn (hoewel), als aan 8-10 uur praktijkles waar ze een boekenplankje maken en wat liggen spelen met wat LED's (eerste graad). Die specifieke richting missen we in het ASO. Tenslotte wordt de richting Moderne Wetenschappen omschreven als de richting 'waar je alle kanten mee uit kan'. Veel te breed dus.
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill Laatst gewijzigd door hamac : 4 maart 2015 om 09:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En nadien de éénjarige master nog spreiden over twee of drie jaar. Is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Zulksuitstelgedrag is natuurlijk grotendeels veroorzaakt door de invoering van de BaMa-structuur. Vroeger werd ge gedelibereerd en geproclameerd per studiejaar en dan was het vrij duidelijk of ge waart weggelegd voor een bepaalde richting of niet. Kon je het niet doordat het je petje te boven ging of werd falen veroorzaakt door een jaar te feesten of de luierik uit te hangen ? Dat maakte een groot verschil ! Nu worden er naar mijn mening veel te veel mensen doorgesleurd uit 'compassie' of om de subsidiekas te spijzen. Te streng zijn en hoge kwaliteitseisen stellen wordt ook op den unief niet meer geapprecieerd door de onderwijsraad, ik spreek helaas uit ondervinding. Als begeleider / docent word je dan op de vingers getikt ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zou nog willen aanvullen met het voorstel om bepaalde richtingen in het ASO grondig te hervormen of desnoods gewoon af te voeren. Neem nu humane wetenschappen, in principe zou dat moeten voorbereiden op hogere richtingen in de menswetenschappen (psychologie, pedagogie, sociologie, filosofie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, ...). Cijfers wijzen echter uit dat de slaagpercentages hoger onderwijs uit deze richting bijzonder laag zijn. Jongeren die uit de wetenschappelijke, Latijnse of wiskundige richtingen komen en die toch voor menswetenschappen kiezen, die zijn door de band veel succesvoller ondanks het 'ontberen' aan secundaire vooropleiding. Toen ik nog in het secundair onderwijs stond, noemden wij humane wetenschappen tussen de collega's onderling de vuilbakrichting van het ASO. We zagen daar veel leerlingen die ongetwijfeld goed zouden draaien in het TSO, maar die dat van hun ouders niet mochten omdat ze het een schande vonden om hun kinderen tussen dat 'krapuul' van het technische te steken. Natuurlijk waanzin ! Ik zie eerlijk gezegd het nut niet goed in om deze ASO studierichting nog te behouden. Ook mogen/moeten ze quota opleggen welke jongeren aan unief en hogeschool aan opleidingen menswetenschappen beginnen. Het mag duidelijk zijn dat er dat nu veel te veel zijn. Ik vraag mij echt af of het een meerwaarde is elk jaar duizend eerstejaarsstudenten psychologie, pol& soc of communicatiewetenschappen te hebben. En met pas afgestudeerden daar plaveien ze de straten mee. Sommigen gaan zelfs uit 'noodzaak' in de Starbucks of de Pizza Hut werken. Beetje zonde, lijkt me. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Minister-President
|
![]() Het was ook vroeger gewoon beter, toch op het gebied van secundair/ hoger onderwijs. Als progressief zijnde, doet me dit ook wat pijn dat te moeten toegeven, maar het is niet anders. Ik krijg bijna elke dag met de 'capaciteiten' van late tieners en jonge twintigers van vandaag te maken, ik weet dus waarover ik spreek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN