Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2015, 17:28   #141
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
I rest my case: een volk dat zulke omstandigheden heeft moeten meemaken zou op zijn minst begrip moeten hebben voor havelozen die hier aankomen en voor groepen die nog altijd worden uitgesloten. Interdit aux Nord-Africains, weet u wel. Maar neen, i.p.v. daarvan worden excuses voor het platste racisme aangereikt door de voorzitter van de grootste Vlaamse partij: ze zijn er zelf de oorzaak van. Verbaast me niets: voor Antwerpenaren zijn Westvlamingen en Limburgers al inwoners van de brousse (zelf meermaals mogen horen en ervaren).
Ocharme zeg , al die havelozen die hier zo behandeld worden .
Ik begrijp niet wat hen hier zo aantrekt . 10 landen doorkruisen om hier te geraken . En dan nog de familie laten overkomen .
De vergelijking met J.V. gaat echter niet op . Na al het labeur liep J.V.fluitend rond . J.V. geraakte niet in het gevang . Terwijl we nu spreken over steuntrekkers die geen klop uitsteken (in het wit) , en die zagend rondlopen .
Velen geraken wél in het gevang .
Ziet u geen verschil ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 17:35   #142
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ocharme zeg , al die havelozen die hier zo behandeld worden .
Ik begrijp niet wat hen hier zo aantrekt . 10 landen doorkruisen om hier te geraken . En dan nog de familie laten overkomen .
De vergelijking met J.V. gaat echter niet op . Na al het labeur liep J.V.fluitend rond . J.V. geraakte niet in het gevang . Terwijl we nu spreken over steuntrekkers die geen klop uitsteken (in het wit) , en die zagend rondlopen .
Velen geraken wél in het gevang .
Ziet u geen verschil ?
Neemt u steuntrekkers in dienst? Nogal logisch dat ze geen klop uitsteken als u en anderen ze niet aanwerven.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 23:38   #143
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens, veel minder arrogant dan een De Wever, en een Homans daarnet in het Vlaams Parlement. Daar kan niemand aan tippen.
Dat is waar. Je krijgt punten voor de moeite. Je weet, meedoen is belangrijker...
Oud 25 maart 2015, 23:41   #144
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neemt u steuntrekkers in dienst? Nogal logisch dat ze geen klop uitsteken als u en anderen ze niet aanwerven.
Neem jij ze dan in dienst.
Oud 26 maart 2015, 00:36   #145
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Echt ''geloofwaardige'' bronnen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 00:47   #146
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het loochenen dat er procentueel meer hogeropgeleide allochtonen werkloos zijn (wat moeten ze meer doen om te integreren: studeren en solliciteren en de taal spreken) zegt veel over hoe diep dat Vlaanderen is gezakt. .
Zeker zullen daar goede werkkrachten tussen zitten.

Maar als een werkgever in het verleden negatieve ervaringen met grootvader en vader Peeters heeft gehad hoe groot schat jij de kans dan in dat hij kleinzoon Peeters, nochtans uit een heel ander en beter hout gesneden dan zijn familie, gaat aanwerven?

Dat is geen racisme maar wél realisme van een werkgever die het beste met zijn zaak voorheeft.
Oud 26 maart 2015, 07:25   #147
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Neem jij ze dan in dienst.
Mijn poetsvrouw was werkloos en ja, ik heb haar in dienst genomen, en ten beste gesproken bij een aantal buren: ze heeft nu vier dagen werk.
Oud 26 maart 2015, 07:26   #148
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Zeker zullen daar goede werkkrachten tussen zitten.

Maar als een werkgever in het verleden negatieve ervaringen met grootvader en vader Peeters heeft gehad hoe groot schat jij de kans dan in dat hij kleinzoon Peeters, nochtans uit een heel ander en beter hout gesneden dan zijn familie, gaat aanwerven?

Dat is geen racisme maar wél realisme van een werkgever die het beste met zijn zaak voorheeft.
Het gaat over hogeropgeleiden!
Oud 26 maart 2015, 07:27   #149
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Echt ''geloofwaardige'' bronnen.
Het zijn gewoon getuigenissen.
Oud 26 maart 2015, 07:45   #150
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn poetsvrouw was werkloos en ja, ik heb haar in dienst genomen, en ten beste gesproken bij een aantal buren: ze heeft nu vier dagen werk.
In dienst als met een contract werkgever (jij) - werknemer (zij), of als in ten alle tijden opzegbare dienstverlening met poetscheques?

Groot verschil.

Laatst gewijzigd door hamac : 26 maart 2015 om 07:47.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 13:29   #151
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat over hogeropgeleiden!
En daar kan je geen problemen mee hebben?
Oud 26 maart 2015, 13:31   #152
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarvan we de waarheid niet kunnen nagaan.
Oud 26 maart 2015, 13:32   #153
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dubbel.

Laatst gewijzigd door daiwa : 26 maart 2015 om 13:32.
Oud 26 maart 2015, 13:45   #154
doremi
Gouverneur

Standaard

Interessante column in De Morgen vandaag.

Bewijst perfect wat velen al lang zien. Als er een wil is tot werken (als in: zich inzetten) en integratie ondervinden mensen weinig last van racisme en discriminatie.

Citaat:
Een 'brave' Aziaat spreekt: De Wever heeft een beetje (on)gelijk

Yumi Ng (1970) studeerde politieke wetenschappen en werkte als HR-manager voor diverse multinationals. Ze pendelt tussen Lanzarote en Antwerpen en werkt aan een debuutroman.

26 maart 2015
LEES LATER

2 N-VA-voorzitter en burgemeester van Antwerpen Bart De Wever. ©BELGA

Yumi Ng. ©rv
SHARE
'Racisme is verwerpelijk, onaanvaardbaar en moet aangepakt worden. Punt. Maar kunnen we aub ook gewoon toegeven dat Chinezen inderdaad veel minder last hebben van racisme en dat De Wever dus ook gelijk heeft?'
YUMI NG
Met veel interesse volg ik de reacties op de gewaagde woorden van Bart De Wever in Terzake eerder deze week. Voor alle duidelijkheid : ik ben een 44-jarige Chinese, tweede generatie en heb de Belgische nationaliteit.

Ik was 8 jaar toen mijn vader onthutst thuis kwam na een verkeersongeval met zijn wagen. Hij was ongedeerd, lichamelijk dan toch. De andere partij bleek in fout maar weigerde dat toe te geven. In het Engels (mijn vader spreekt slecht Nederlands) had de Belg als volgt de discussie beëindigd : "Don't forget, you are a stranger".

Nadien werd ik getrakteerd op een les die ik nooit vergeet. Mijn vader ramde in mijn hoofd dat ik inderdaad nooit mocht vergeten dat ik een vreemdeling was, dat ik dankbaar moest zijn om in een vrij en welvarend land als België te mogen leven en studeren, dat ik nooit keet mocht schoppen, dat ik altijd nederig moest zijn tegenover de autochtonen. Dat ik, in geval van een conflict, altijd aan het kortste einde zou trekken omdat ik, hoe goed ik ook Nederlands sprak, een vreemdeling bleef met een geel vel en spleetogen.

Ik was het niet volledig eens met hem.

Mijn ouders hadden me naar de "beste" school gestuurd, De Dames van het Christelijk Onderwijs in Antwerpen, waar ik destijds de enige niet-Belg was. We spreken jaren zeventig. Als enige niet blanke heb ik op school ook te maken gehad met subtiel racisme vanwege de notarisdochters die niet konden verkroppen dat de dochter van ordinaire restaurant-uitbaters betere punten behaalde dan zij.

Ik heb geen trauma's opgelopen en koester geen wrok. Verder ben ik - typisch voor de hardvochtige Chinezen! - allergisch voor de rol van slachtoffer en voor al wat maar in de buurt komt van zelfmedelijden. Ik heb op 8-jarige leeftijd beslist dat niemand mij het leven zuur zou maken. Ik besloot de beste te zijn, of toch zeker beter dan de klasgenoten die op me neerkeken. Ik besloot beter Nederlands te spreken en te schrijven dan mijn klasgenootjes zodat ik nooit zou meemaken wat mijn vader had meegemaakt. Ik besloot te bewijzen dat wij, Chinezen, nooit geïntimideerd kunnen worden, dat wij de autochtonen nooit tot last zijn en dat wij altijd de kracht vinden om onze dromen waar te maken.

Het is me allemaal gelukt. Zo ook voor mijn zussen, mijn broer en talrijke Chinezen van mijn generatie.

Bart De Wever maakt een fout: hij veralgemeent door alle Berbers over één kam te scheren en hij veroordeelt racisme onvoldoende.

Voor mij is het simpel. Racisme is overal en van alle tijden. Racisme is verwerpelijk, onaanvaardbaar en moet aangepakt worden. Punt. Maar kunnen we aub ook gewoon toegeven dat Chinezen inderdaad veel minder last hebben van racisme en dat De Wever dus ook gelijk heeft? Dat Chinezen geen machocultuur hebben? Dat zij vooral bezig zijn met hard werken om een Mercedes te kopen? Dat zij scheiding van kerk en staat normaal vinden? Dat zij kortgerokte meisjes op straat niet uitmaken voor hoer? Dat zij er een erezaak van maken om nooit een dag te stempelen? En dat dit nou net maakt dat Chinezen overal ter wereld makkelijker hun weg vinden en inderdaad minder te maken hebben met discriminatie? Volgens mij is dat het punt dat Bart De Wever wilde maken.

Chinezen respecteren de regels én de cultuur van het land waar ze wonen, ook wanneer ze het niet eens zijn met bepaalde aspecten van die cultuur. Chinese blend in.

Ik dank mijn ouders voor de opvoeding die ze me gaven. Ze leerden me trots te zijn op mijn afkomst en ze leerden me integreren in België. Missie geslaagd.

O ja, ik ben absoluut niet nederig en ik schop wél keet als ik iets onrechtvaardigs zie gebeuren maar vooral: ik ben een fiere Belg die van haar land houdt en met lede ogen aanziet hoe laffe politici en burgers zich verschuilen achter hypocriete en nutteloze politieke correctheid in plaats van de dingen te benoemen.

Laatst gewijzigd door doremi : 26 maart 2015 om 13:46.
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 20:47   #155
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
In dienst als met een contract werkgever (jij) - werknemer (zij), of als in ten alle tijden opzegbare dienstverlening met poetscheques?

Groot verschil.
Ik heb geen eigen bedrijf. In mijn situatie heb ik gedaan wat ik kon. En als u het echt wilt weten: ik heb tegen het dienstenchequebedrijf moeten pleiten omdat zij zwart van huidskleur was, want voor hen was dat blijkbaar een probleem om haar regulair werk te geven. Geen racisme? Ik weet maar al te goed waarover ik spreek: ik en mijn buren zijn heel blij van zo een schitterende kracht te hebben, die door de goegemeente en zelfs het dienstenchequebedrijf was afgeschreven. Een schitterende kracht, ik zeg het wel, die mij vorige week gewoon - omdat ze opgevangen had dat ik zoon van een oudkoloniaal was - mij zomaar voor mijn gezin gratis moambe meebracht - ja, het traditionele gerecht uit de Kongo van eertijds -. Ik hoop alleen dat iedereen die een Vlaamse kuisvrouw heeft ook eens van haar Stoofvlees ongevraagd krijgt opgediend.
Oud 26 maart 2015, 20:48   #156
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarvan we de waarheid niet kunnen nagaan.
Van alles wat we hier op dit forum lezen kunnen we de waarheid niet nagaan. En dan? Moeten we misschien heel dit forum opdoeken. Ach, misschien is dat wel niet zo'n slecht idee.
Oud 26 maart 2015, 20:50   #157
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
En daar kan je geen problemen mee hebben?
U spreekt over drie generaties. Statistisch: een bedrijf dat al drie generaties met hogeropgeleiden van een bepaalde bevolkingsgroep blijkbaar negatieve ervaringen heeft, dan zal het denk ik wel om hogeropgeleiden van 'Vlaamse' origine gaan. Ziet u zelf niet de onnozelheid van uw vergelijking in?
Oud 26 maart 2015, 23:51   #158
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U spreekt over drie generaties. Statistisch: een bedrijf dat al drie generaties met hogeropgeleiden van een bepaalde bevolkingsgroep blijkbaar negatieve ervaringen heeft, dan zal het denk ik wel om hogeropgeleiden van 'Vlaamse' origine gaan. Ziet u zelf niet de onnozelheid van uw vergelijking in?
Ik denk eerder dat uw vergelijking onnozel is.
Jij laat het uitschijnen dat je met hogeropgeleiden, allochtoon of autochtoon, geen last kan hebben als werkgever.
Alleen het simpel werkvolk op de vloer kan last verkopen volgens jouw stelling.
Oud 27 maart 2015, 00:51   #159
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Interessante column in De Morgen vandaag.

Bewijst perfect wat velen al lang zien. Als er een wil is tot werken (als in: zich inzetten) en integratie ondervinden mensen weinig last van racisme en discriminatie.
Gelukkig !

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2015, 09:01   #160
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder dat uw vergelijking onnozel is.
Jij laat het uitschijnen dat je met hogeropgeleiden, allochtoon of autochtoon, geen last kan hebben als werkgever.
Alleen het simpel werkvolk op de vloer kan last verkopen volgens jouw stelling.
Nee: u spreekt over drie generaties om te verklaren waarom werkgevers bepaalde allochthonen niet aanvaarden. Uw vergelijking is slecht gekozen: hoeveel migranten van de eerste generatie hebben hier met diploma hoger onderwijs gesolliciteerd?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be