Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2015, 12:09   #701
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik kan me inbeelden dat er extreem-katholieken ooit zouden gaan pleiten om kinderen van overspelige relaties, waarbij vb. de moeder dan nog eens verdacht wordt van een heks te zijn, te euthanaseren.
We kennen JvdB ondertussen, en ik denk dat hij zal antwoorden op uw (fantasierijke) stelling: waarom zouden extreem katholieken daarvoor pleiten? Is daar een precedent van? Of is dit enkel uw verbeelding dat 'over ijverig ' is?
Citaat:
.
En daarbij nep-argumenten te gebruiken die religieus perfect te kaderen zijn in een paar oude teksten.

.
geef eens een voorbeeld van een oude tekst waarbij gepleit wordt om kinderen van een heks te euthanaseren

Laatst gewijzigd door geertvdb : 24 april 2015 om 12:10.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 12:43   #702
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vindt dus dat de dader niet streng gestraft moet worden?

Voor het overige merk ik dat u niet durft ingaan op het object van de straf en de relatie tussen straf en dader.
Nu maakt u mij echt boos.
Ik zit hier ongeveer 10 jaar op dit forum, en het is nu voor de eerste keer dat ik goesting krijg om iemand op de negeerlijst te plaatsen.

Besef je zelf wel hoe beledigend je bent ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 20:40   #703
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Niet enkel, maar ondermeer.

Waarom niet?
Ja, ik vraag me inderdaad af "waarom niet"? Kunt u uw eigen stelling(en) wat duiden, beargumenteren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 20:41   #704
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan me inbeelden dat er extreem-katholieken ooit zouden gaan pleiten om kinderen van overspelige relaties, waarbij vb. de moeder dan nog eens verdacht wordt van een heks te zijn, te euthanaseren. En daarbij nep-argumenten te gebruiken die religieus perfect te kaderen zijn in een paar oude teksten.
Waarom kunt u zich dat inbeelden? Wat te veel B-films bekeken of zo?
Oud 24 april 2015, 20:42   #705
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie, van een vrucht.
De vraag blijft evenwel onbeantwoord.
Oud 24 april 2015, 20:44   #706
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu maakt u mij echt boos.
Ik zit hier ongeveer 10 jaar op dit forum, en het is nu voor de eerste keer dat ik goesting krijg om iemand op de negeerlijst te plaatsen.

Besef je zelf wel hoe beledigend je bent ?

.
Bovenstaande reactie van u past eigenlijk wonderwel als repliek op de volgende post van u:

Citaat:
Onmenselijk.
Ik zou nooit met je willen te maken hebben in het echte leven.

Zeker voor verkrachtingen, is het principe dat het de moeder is, die vrij moet kunnen kiezen.

Hoe is dat mogelijk ????

.
Oud 25 april 2015, 06:40   #707
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De vraag blijft evenwel onbeantwoord.
Indien de waarde van de menselijke vrucht niet relatief en afhankelijk van de situatie is, dan is ze absoluut. Dit betekent dat we aan elke vrucht op elk moment evenveel waarde moeten hechten.

Indien dit zo zou zijn, dan moeten we ook waarde hechten aan de vrucht die zich op natuurlijke wijze niet ingenesteld heeft. Dit zou dan ook betekenen dat we elke dergelijke vrucht met de nodige respect behandelen.

Dit is iets wat we duidelijk niet doen. We beschouwen de vrucht die zich innestelt als, jammer genoeg in vele gevallen, verloren en schenken er geen verdere aandacht aan. Nochthans, de vrucht op zich blijft wat ze is, alleen de situatie errond verandert.

Dus kunnen we op zijn minst stellen dat waarde van een vrucht afhankelijk is van de situatie.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 06:53   #708
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, ik vraag me inderdaad af "waarom niet"? Kunt u uw eigen stelling(en) wat duiden, beargumenteren?
Als u mijn vorige redenering volgt, wat u ongetwijfelt niet zult doen vanwege een zekere vorm van onwil, dat weet u dat waarde van een vrucht niet absoluut is en afhangt van externe factoren.

Nu kunnen we verschillende externe factoren in rekening brengen. Bevindt de vrucht zich in een baarmoeder? (sommige bevinden zich in de diepvriezer) Heeft het zich ingenesteld, leeft de houdster van de baarmoeder nog wel?

In dit kader is ook het stadium waarin de vrucht zich bevindt van bepalend karakter. Een goed ontwikkelde vrucht die meer kans maakt op volgroeing zal in principe waardevoller zijn dan een vrucht die het risico loopt afgedreven te worden. Dus naarmate de vrucht verder evolueert, zal deze waardevoller worden en zal een afsterven van de vrucht pijnlijker zijn.

Dit alles is uiteraard onder voorbehoud dat het om een situatie gaat waarbij een kind gewenst wordt, indien er geen kind gewenst wordt ligt dit natuurlijk een beetje anders, maar wat ik vooral wou aantonen is dat de waarde van de vrucht stijgt met de evolutie ervan.
Oud 25 april 2015, 12:25   #709
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien de waarde van de menselijke vrucht niet relatief en afhankelijk van de situatie is, dan is ze absoluut. Dit betekent dat we aan elke vrucht op elk moment evenveel waarde moeten hechten.

Indien dit zo zou zijn, dan moeten we ook waarde hechten aan de vrucht die zich op natuurlijke wijze niet ingenesteld heeft. Dit zou dan ook betekenen dat we elke dergelijke vrucht met de nodige respect behandelen.

Dit is iets wat we duidelijk niet doen. We beschouwen de vrucht die zich innestelt als, jammer genoeg in vele gevallen, verloren en schenken er geen verdere aandacht aan. Nochthans, de vrucht op zich blijft wat ze is, alleen de situatie errond verandert.

Dus kunnen we op zijn minst stellen dat waarde van een vrucht afhankelijk is van de situatie.
Kortom, we zijn aanbeland in de wereld van de volslagen willekeur.

Even trouwens opmerken dat de Kerk het prille menselijke leven ook dan grote waarde toeschrijft. Daarom ook heeft de Kerk zich ook tegen de zogenaamde morning afterpil uitgesproken.
Oud 25 april 2015, 12:27   #710
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu kunnen we verschillende externe factoren in rekening brengen. Bevindt de vrucht zich in een baarmoeder? (sommige bevinden zich in de diepvriezer) Heeft het zich ingenesteld, leeft de houdster van de baarmoeder nog wel?
Dit is een van de redenen waarom de Kerk voorbehoud aantekent tegen IVF. Juist omdat de Kerk hier absolute waarde aan toekent.
Oud 25 april 2015, 12:28   #711
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit alles is uiteraard onder voorbehoud dat het om een situatie gaat waarbij een kind gewenst wordt, indien er geen kind gewenst wordt ligt dit natuurlijk een beetje anders, maar wat ik vooral wou aantonen is dat de waarde van de vrucht stijgt met de evolutie ervan.
Dat laatste neemt u zomaar aan, maar het kan - daar het immers gaat om subjectieve categorieën - dat het omgekeerde zich voordoet. Indien u het laatste als gegevenheid aanvaardt, komt u immers terecht in een absoluut denken dat u juist verwerpt.
Oud 25 april 2015, 21:03   #712
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kortom, we zijn aanbeland in de wereld van de volslagen willekeur.

Even trouwens opmerken dat de Kerk het prille menselijke leven ook dan grote waarde toeschrijft. Daarom ook heeft de Kerk zich ook tegen de zogenaamde morning afterpil uitgesproken.
Maar de kerk, mijn beste, baseert zich op een geloof, moeilijk rationeel te noemen, toch?
Oud 25 april 2015, 21:04   #713
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit is een van de redenen waarom de Kerk voorbehoud aantekent tegen IVF. Juist omdat de Kerk hier absolute waarde aan toekent.
Opnieuw komt u aandraven met de kerk. Laat het ons er even over eens zijn da t de kerk niet relevant is in een rationele discussie.
Oud 25 april 2015, 21:09   #714
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat laatste neemt u zomaar aan, maar het kan - daar het immers gaat om subjectieve categorieën - dat het omgekeerde zich voordoet. Indien u het laatste als gegevenheid aanvaardt, komt u immers terecht in een absoluut denken dat u juist verwerpt.
Ik neem dit niet zomaar aan, ik concludeer dit uit hetgeen ik rondom mij zie. Ik sta altijd open voor de omgekeerde logica, maar dit moet u mij dan wel aantonen.
Oud 25 april 2015, 21:13   #715
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de kerk, mijn beste, baseert zich op een geloof, moeilijk rationeel te noemen, toch?
Was uw vraag niet eerder op welke elementen de Kerk zich baseert?
Oud 25 april 2015, 21:14   #716
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opnieuw komt u aandraven met de kerk. Laat het ons er even over eens zijn da t de kerk niet relevant is in een rationele discussie.
Wat de Kerk hier leert, is misschien niet relevant voor u, maar wel voor mij. Ik ben trouwens nog altijd benieuwd naar uw invulling van "rationaliteit" in relatie tot dit onderwerp.
Oud 25 april 2015, 21:15   #717
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem dit niet zomaar aan, ik concludeer dit uit hetgeen ik rondom mij zie. Ik sta altijd open voor de omgekeerde logica, maar dit moet u mij dan wel aantonen.
Wat schuilt er achter het vage en eigenlijk nietszeggende "wat ik rondom mij zie"?
Oud 25 april 2015, 21:25   #718
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De Jan haalt hier allerhande zij- en ondergeschikte, soms nep-argumenten enz. enz. aan om "de discussie levendig te houden" omwille van ... bla bla ...

maar wat zou hij antwoorden op een soortgelijke vorm van debatteren vanwege een francofoon of vanwege een belgicist, inzake de onafhankelijkheid van Vlaanderen ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 21:31   #719
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Jan haalt hier allerhande zij- en ondergeschikte, soms nep-argumenten enz. enz. aan om "de discussie levendig te houden" omwille van ... bla bla ...

maar wat zou hij antwoorden op een soortgelijke vorm van debatteren vanwege een francofoon of vanwege een belgicist, inzake de onafhankelijkheid van Vlaanderen ?

.
Wat mogen dan wel die "ondergeschikte en nep-argumenten" wel zijn? Somt u ze eventjes op en weerlegt u ze ook?
Oud 25 april 2015, 21:33   #720
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

AVV.VVK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stelt u nu dat we voortaan over niets meer mogen of kunnen discussiëren waar al een wet over bestaat?
Nee, net het tegenovergestelde, vandaar dat vraagteken
Dit bericht was er om het zinloze argument aan te tonen van iemand die beroep wou doen op de huidige wet als scheidsrechter.
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be