Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 april 2015, 19:07   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard Handhaving verkeersvrije wegen

Deze vormen een belangrijke schakel in het ontwarren van de verkeersknoop waarbij men de mogelijkheid biedt aan zwakke weggebuikers om zich op een veilige en gezonde manier te verplaatsen. Tevens zijn deze ideaal voor recreatie voor wandelaars, ruiters, fietsers enz.

Helaas stel ik in toenemende mate vast dat de verkeersborden, die het doorgaand gemotoriseerd verkeer verbieden, gewoon worden negeerd en automobilisten deze smalle wegen als sluipwegen gebruiken. Vaak voelen ze zich daarbij niet gebonden door enige verkeersregels en rijden ze er als gekken rond - goed wetende dat er toch geen snelheidscontroles zijn.

Hoe kunnen we dit probleem het best aanpakken volgens u?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 19:26   #2
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Door voetgangers/fietsers terug te zetten waar ze horen: op het voetpad/fietspad en mét oog voor het feit dat ze zwakke weggebruikers zijn en blijven. Wie als zwakke weggebruiker zich niet kan houden aan een simpel "kijk links, rechts en herhaal voor je oversteekt" of aan een simpel "aan een rood licht stop je, zeker als zwakke weggebruiker", die moet niet komen janken wanner ze boven of onder een ander voertuig belanden.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 19:34   #3
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Deze vormen een belangrijke schakel in het ontwarren van de verkeersknoop waarbij men de mogelijkheid biedt aan zwakke weggebuikers om zich op een veilige en gezonde manier te verplaatsen. Tevens zijn deze ideaal voor recreatie voor wandelaars, ruiters, fietsers enz.

Helaas stel ik in toenemende mate vast dat de verkeersborden, die het doorgaand gemotoriseerd verkeer verbieden, gewoon worden negeerd en automobilisten deze smalle wegen als sluipwegen gebruiken. Vaak voelen ze zich daarbij niet gebonden door enige verkeersregels en rijden ze er als gekken rond - goed wetende dat er toch geen snelheidscontroles zijn.

Hoe kunnen we dit probleem het best aanpakken volgens u?
Volgens mij voer je een soort van ideologische oorlog tegen automobilisten en hun auto's....

Anyway om op je vraag te antwoorden:
Zorg dat het onmogelijk is dat een auto op deze wegen rijdt!
OF de weg zou te smal moeten zijn voor een auto OF er zouden paaltjes of andere obstructies moeten staan aan het begin en einde van deze weg.
Indien niet aan deze voorwaarden voldaan is, moet je niet komen wenen dat er af en toe een marginale automobilist wel over deze weg komt rijden, de weg nodigt immers uit om er over te rijden. Maak het onmogelijk en het probleem is opgelost.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 19:53   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.548
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Deze vormen een belangrijke schakel in het ontwarren van de verkeersknoop waarbij men de mogelijkheid biedt aan zwakke weggebuikers om zich op een veilige en gezonde manier te verplaatsen. Tevens zijn deze ideaal voor recreatie voor wandelaars, ruiters, fietsers enz.

Helaas stel ik in toenemende mate vast dat de verkeersborden, die het doorgaand gemotoriseerd verkeer verbieden, gewoon worden negeerd en automobilisten deze smalle wegen als sluipwegen gebruiken. Vaak voelen ze zich daarbij niet gebonden door enige verkeersregels en rijden ze er als gekken rond - goed wetende dat er toch geen snelheidscontroles zijn.

Hoe kunnen we dit probleem het best aanpakken volgens u?
Fietsers zijn verplicht op het verplicht fietspad te rijden (en niet spookrijden aan de verkeerde kant).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 20:23   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Deze vormen een belangrijke schakel in het ontwarren van de verkeersknoop waarbij men de mogelijkheid biedt aan zwakke weggebuikers om zich op een veilige en gezonde manier te verplaatsen. Tevens zijn deze ideaal voor recreatie voor wandelaars, ruiters, fietsers enz.

Helaas stel ik in toenemende mate vast dat de verkeersborden, die het doorgaand gemotoriseerd verkeer verbieden, gewoon worden negeerd en automobilisten deze smalle wegen als sluipwegen gebruiken. Vaak voelen ze zich daarbij niet gebonden door enige verkeersregels en rijden ze er als gekken rond - goed wetende dat er toch geen snelheidscontroles zijn.

Hoe kunnen we dit probleem het best aanpakken volgens u?
,
Paaltjes, sluis.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 20:29   #6
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Door voetgangers/fietsers terug te zetten waar ze horen: op het voetpad/fietspad en mét oog voor het feit dat ze zwakke weggebruikers zijn en blijven. Wie als zwakke weggebruiker zich niet kan houden aan een simpel "kijk links, rechts en herhaal voor je oversteekt" of aan een simpel "aan een rood licht stop je, zeker als zwakke weggebruiker", die moet niet komen janken wanner ze boven of onder een ander voertuig belanden.
Antwoordde u op school ook steeds zo naast de kwestie op overhoringen?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 20:35   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Volgens mij voer je een soort van ideologische oorlog tegen automobilisten en hun auto's....

Anyway om op je vraag te antwoorden:
Zorg dat het onmogelijk is dat een auto op deze wegen rijdt!
OF de weg zou te smal moeten zijn voor een auto OF er zouden paaltjes of andere obstructies moeten staan aan het begin en einde van deze weg.
Indien niet aan deze voorwaarden voldaan is, moet je niet komen wenen dat er af en toe een marginale automobilist wel over deze weg komt rijden, de weg nodigt immers uit om er over te rijden. Maak het onmogelijk en het probleem is opgelost.
Probleem is dat er vaak dat er ook landbouwvoertuigen en af en toe lokale bewoners over deze wegen rijden. Paaltjes en sluizen, kortom het knippen zijn uiteraard de meest effectieve oplossing, maar vaak niet mogelijk. Tenzij men met een toegangskaart gaat werken.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 20:49   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Probleem is dat er vaak dat er ook landbouwvoertuigen en af en toe lokale bewoners over deze wegen rijden. Paaltjes en sluizen, kortom het knippen zijn uiteraard de meest effectieve oplossing, maar vaak niet mogelijk. Tenzij men met een toegangskaart gaat werken.
Inderdaad.
Als er maar enkele gebruikers zijn zou men met wegklapbare paaltjes kunnen werken met sleutel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 21:30   #9
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Deze vormen een belangrijke schakel in het ontwarren van de verkeersknoop waarbij men de mogelijkheid biedt aan zwakke weggebuikers om zich op een veilige en gezonde manier te verplaatsen. Tevens zijn deze ideaal voor recreatie voor wandelaars, ruiters, fietsers enz.

Helaas stel ik in toenemende mate vast dat de verkeersborden, die het doorgaand gemotoriseerd verkeer verbieden, gewoon worden negeerd en automobilisten deze smalle wegen als sluipwegen gebruiken. Vaak voelen ze zich daarbij niet gebonden door enige verkeersregels en rijden ze er als gekken rond - goed wetende dat er toch geen snelheidscontroles zijn.

Hoe kunnen we dit probleem het best aanpakken volgens u?
Door op te houden de automobilist als pispaal te behandelen. Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit, maar ik denk echt niet dat het toeval is dat het toenemend bewust moeilijker, frustrerender, en langer maken van autoritten samenvalt met de toename van verkeersagressie en van het negeren van de regels.

Maar er zullen nog veel "incidenten" moeten plaatsvinden voor de frank eindelijk valt...
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 06:34   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Door op te houden de automobilist als pispaal te behandelen. Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit, maar ik denk echt niet dat het toeval is dat het toenemend bewust moeilijker, frustrerender, en langer maken van autoritten samenvalt met de toename van verkeersagressie en van het negeren van de regels.

Maar er zullen nog veel "incidenten" moeten plaatsvinden voor de frank eindelijk valt...
Als automobilisten zich meer aan de regels houden zullen ze minder als pispaal gebruikt worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 07:16   #11
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Als automobilisten zich meer aan de regels houden zullen ze minder als pispaal gebruikt worden.
Als de regels steeds verstrengd worden en hier geen maatschappelijk draagvlak voor is, dan gaan de regels overtreden blijven worden. Men kan dan nog meer repressief optreden, of men kan eens luisteren naar de bevolking.

Als men merkt dat op een bepaalde baan meer dan bijvoorbeeld 50% te snel rijdt, dan gaat men in la belgique de snelheid nogmaals verlagen en dan elke dag staan controleren (of zelfs eventueel een trajectcontrole plaatsen) ten einde zo veel mogelijk geld uit de zakken van automobilisten te slaan.
Indien zo veel automobilisten beslissen om een wet te overtreden, kan men argumenteren dat er misschien iets niet correct is met die wet.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 07:23   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Als de regels steeds verstrengd worden en hier geen maatschappelijk draagvlak voor is, dan gaan de regels overtreden blijven worden. Men kan dan nog meer repressief optreden, of men kan eens luisteren naar de bevolking.

Als men merkt dat op een bepaalde baan meer dan bijvoorbeeld 50% te snel rijdt, dan gaat men in la belgique de snelheid nogmaals verlagen en dan elke dag staan controleren (of zelfs eventueel een trajectcontrole plaatsen) ten einde zo veel mogelijk geld uit de zakken van automobilisten te slaan.
Indien zo veel automobilisten beslissen om een wet te overtreden, kan men argumenteren dat er misschien iets niet correct is met die wet.
Dat kan kloppen in sommige gevallen maar daar gaat het hier niet over.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 08:08   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Als de regels steeds verstrengd worden en hier geen maatschappelijk draagvlak voor is, dan gaan de regels overtreden blijven worden. Men kan dan nog meer repressief optreden, of men kan eens luisteren naar de bevolking.

Als men merkt dat op een bepaalde baan meer dan bijvoorbeeld 50% te snel rijdt, dan gaat men in la belgique de snelheid nogmaals verlagen en dan elke dag staan controleren (of zelfs eventueel een trajectcontrole plaatsen) ten einde zo veel mogelijk geld uit de zakken van automobilisten te slaan.
Indien zo veel automobilisten beslissen om een wet te overtreden, kan men argumenteren dat er misschien iets niet correct is met die wet.
De nagel op de kop! Zo is dat ook met het gebruik van de GSM in de wagen. Gelet op het feit dat 2 op de 3 Belgen dagelijks de GSM gebruikt in de wagen, stel ik voor dat we luisteren naar de bevolking en het gebruik van ervan voortaan gaan toestaan niet?

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.834663

Of is het toch misschien meer plausibel dat het allemaal eerder te maken heeft met de mentaliteit van de bestuurders?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 08:44   #14
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Antwoordde u op school ook steeds zo naast de kwestie op overhoringen?
Absoluut; daarmee dat ik vaak met cijfers tussen de 90% en de 100% naar huis kwam .
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 08:56   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Waarom zou ik met mijn moto niet over een jaagpad, waar wel fietsers (en wielerterroristen en auto's van het ministerie, en traktoren) mogen ?

Mits instelling van voorrang voor voetgangers en fietsers ?

Ik betaal verkeersbelasting, die fietsers niet.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 08:57   #16
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Als automobilisten zich meer aan de regels houden zullen ze minder als pispaal gebruikt worden.
En gij gelooft dat. Straten worden niet afgesloten omdat men er te snel rijdt. Ze worden afgesloten omdat de buurtbewoners (waaronder liefst dan nog een lid van het lokaal bestuur) het graag rustig voor hun deur hebben. Evenzo voor heel wat zone 30s. De wildgroei aan slecht afgestelde rode lichten is niet het gevolg van verkeersovertredingen, wel van een lui en goedkoop verkeersbeleid. Een groot deel van de "pestmaatregelen" hebben helemaal niks te maken met verkeersovertredingen.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 08:58   #17
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat kan kloppen in sommige gevallen maar daar gaat het hier niet over.
Daar gaat het hier wel over.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 09:39   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Daar gaat het hier wel over.
Ach zo,
Ik dacht dat het over wegen ging waar auto's niet toegestaan zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 09:43   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
En gij gelooft dat. Straten worden niet afgesloten omdat men er te snel rijdt. Ze worden afgesloten omdat de buurtbewoners (waaronder liefst dan nog een lid van het lokaal bestuur) het graag rustig voor hun deur hebben. Evenzo voor heel wat zone 30s. De wildgroei aan slecht afgestelde rode lichten is niet het gevolg van verkeersovertredingen, wel van een lui en goedkoop verkeersbeleid. Een groot deel van de "pestmaatregelen" hebben helemaal niks te maken met verkeersovertredingen.
Ik ken anders wel wegen waar auto's verboden zijn waar helemaal geen buurtbewoners te bespeuren zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 09:49   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom zou ik met mijn moto niet over een jaagpad, waar wel fietsers (en wielerterroristen en auto's van het ministerie, en traktoren) mogen ?

Mits instelling van voorrang voor voetgangers en fietsers ?

Ik betaal verkeersbelasting, die fietsers niet.
Waarom kunnen mensen niet gewoon de verkeersregels volgen en willen ze die regels naar eigen goeddunken selectief toepassen? De wet is de wet en daaraan dient u zich te houden, er is geen ruimte voor subjectieve toepassingen ervan.

Uw opmerking over verkeersbelasting is nogal onzinnig daar nagenoeg alle fietsers ook een auto hebben en dus verkeersbelasting betalen.
Hetzelfde betreffende uw opmerking “Mits instelling van voorrang voor voetgangers en fietsers”. In de praktijk werkt zoiets natuurlijk totaal niet. Of we kunnen misschien binnenkort tevens moto’s en auto’s toelaten op fietspaden “Mits instelling van voorrang voor voetgangers en fietsers”. Ik denk dat uw onrealistische redeneringen vooral aantonen dat u als fietser bijzonder weinig tot geen ervaring hebt.

Dergelijke verkeervrije wegen maken een belangrijk onderdeel uit om de verkeersknoop te ontwarren en de mogelijkheid e bieden aan mensen om met de fiets verplaatsingen te doen langsheen deze wegen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be