Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams Blok arrest
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams Blok arrest Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen die te maken hebben met het Vlaams Blok arrest terecht.

Discussietools
Oud 10 november 2004, 17:13   #1
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde

Bakkebaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard De kiezer staat boven de wet

Gisteren in Ter Zake zei Filip de Winter naar aanleiding van het arrest: " de kiezer staat boven de wet"

Was dat nu gewoon zever of is het gewoon ook zever?
Begint hij daar een hele uitleg te geven van wie er bovenaan de trap staat en wie er onderkomt en ga zo maar door.

Maar goed, "de kiezer staat boven de wet". Toen ik dat hoorde moest ik de wenkbrauwen is fronsen. Waarom? Iedereen die meerderjarig is en stemplichtig is, is een kiezer. "Een kiezer staat boven de wet". En aangezien ik een kiezer ben, sta ik boven de wet wat implicieert dat ik alles mag doen wat ik wil want ik sta toch boven de wet. Dus mensen, hou u vast want straks steek ik uw huis in brand en vermoord ik uw vrouw. Mag allemaal, want ik sta boven de wet want ik ben een kiezer.

U zegt direct: man, verkoop zo geen dikke zever. Kleine correctie: ik pas gewoon toe wat Filip de Winter zegt.

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.

Laatst gewijzigd door Bakkebaard : 10 november 2004 om 17:14.
Bakkebaard is offline  
Oud 10 november 2004, 17:27   #2
Sam
Provinciaal Gedeputeerde

Sam's schermafbeelding

Standaard

Kleine nuance, het ging over het feit dat de kiezer onrechtsstreeks bepaald welke wetten er worden gemaakt, het is immers de kiezer die kiest wie de wetgevende macht wordt en niet de rechterlijke. De rechterlijke op zijn beurt voert uit wat de wetgevende macht beslist heeft.

Daar je duidelijk problemen hebt met iets in de juiste context te plaatsen geef ik je dit even mee: Wanneer de wetgevende macht zodanig de wetten wijzigt zodat de rechterlijke macht wel een partij moet onwettelijk verklaren dan zijn we ver van onze ooo zo waardevolle democratie. Waar de kiezer over oordeelt zul je wel merken bij de volgende verkiezingen.

Oh ja,
>>1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen"
>>4 op de 10 belgen is vlamingenhater. Ja mag fier zijn op uw België

Sam is offline  
Oud 10 november 2004, 17:32   #3
Thinker
Lokaal Raadslid

Standaard

In een democratie hebben de kiezers uiteindelijk het laatste woord, want zij verkiezen tenslotte de vertegenwoordigers, die de wetten maken.
In deze zin staan de kiezers dus hierarchisch boven de wetten, omdat de wetten door de kiezers, via hun vertegenwoordigers, gemaakt worden.
Thinker is offline  
Oud 10 november 2004, 17:35   #4
Sam
Provinciaal Gedeputeerde

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thinker
In een democratie hebben de kiezers uiteindelijk het laatste woord, want zij verkiezen tenslotte de vertegenwoordigers, die de wetten maken.
In deze zin staan de kiezers dus hierarchisch boven de wetten, omdat de wetten door de kiezers, via hun vertegenwoordigers, gemaakt worden.
Voilla, dat is wat de Winter bedoelde,
nuja linkiewinkies horen wat zij willen horen natuurlijk,

misschien toch maar niet liggen jointjes roken tijdens terzake

Sam is offline  
Oud 10 november 2004, 17:51   #5
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thinker
Dat is natuurlijk onzin. In een vertegenwoordigend systeem (door u ten onrechte met democratie gelijkgesteld) zijn het niet de kiezers die de wetten maken. Het zijn de parlementsleden die de wetten maken, en de aldus geproduceerde wetten druisen vaak in tegen de wil en tegen de belangen van de kiezers. De kiezers kunnen in zo'n parlementaire particratie de wetten, die tegen hun zin worden ingevoerd, niet elimineren. Ze kunnen hoogstens andere 'vertegenwoordigers' kiezen, die vervolgens weer net zo goed de wil van de kiezers naast zich neer kunnen leggen.

Er is enkel sprake van democratie wanneer de kiezers de mogelijkheid hebben om desgewenst rechtstreeks de gewenste wetten in te voeren, of ongewenste wetten af te voeren. Dat kan, via het bindend referendum op volksinitiatief (BROV). Zolang het BROV niet wordt ingevoerd, is van democratie geen sprake. De bewering dat wij thans in een democratie leven, is de centrale leugen waaraan de ideologie van de heersende kaste is opgehangen.
Oud 10 november 2004, 18:17   #6
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Kleine nuance, het ging over het feit dat de kiezer onrechtsstreeks bepaald welke wetten er worden gemaakt, het is immers de kiezer die kiest wie de wetgevende macht wordt en niet de rechterlijke. De rechterlijke op zijn beurt voert uit wat de wetgevende macht beslist heeft.

Daar je duidelijk problemen hebt met iets in de juiste context te plaatsen geef ik je dit even mee: Wanneer de wetgevende macht zodanig de wetten wijzigt zodat de rechterlijke macht wel een partij moet onwettelijk verklaren dan zijn we ver van onze ooo zo waardevolle democratie. Waar de kiezer over oordeelt zul je wel merken bij de volgende verkiezingen.

Oh ja,
>>1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen"
>>4 op de 10 belgen is vlamingenhater. Ja mag fier zijn op uw België
"De kiezer maakt onrechtstreeks de wetten." Zoals de spreker hierboven terecht opmerkt, verkiest hij alleen zijn vertegenwoordigers.

Maar als het VB de racismewet niet goed vindt, moet ze gewoon een meerderheid vinden om ze ongedaan te maken, niet?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 10 november 2004 om 18:19.
Hans1 is offline  
Oud 10 november 2004, 18:18   #7
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Dat de kiezer boven de wet staat is kloinkklare onzin.

Als ik morgen honderduizend medestanders vind die allen de mening zijn toegedaan dat ik het recht heb om K3 op rituele wijze te onthoofden, moet ik dan vrijspraak bepleiten omdat ik een kiezer ben, en gesteund wordt door andere kiezers ?

Het Vlaams Blok lijkt soms wel eens te vergeten dat zij een MINDERHEID van de vlamingen vertegenwoordigen, terwijl in een democratie wetten gemaakt worden door de meerderheid ...
jules is offline  
Oud 10 november 2004, 18:43   #8
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Deze discussie is echt gezever. Ik denk dat elk normaal denkend mens wel begrijpt wat Dewinter gisteren wou zeggen: hij heeft daarbij nog ruimschoots de tijd gehad om in geuren en kleuren die boutade uit te leggen (herinner u de lieflijke glimlach en "de ondergeschikte orde", niet echt correct Nederlands imho, maar soit).

NOOIT heeft Dewinter willen zeggen dat "elke individuele kiezer" zichzelf boven de wet mag plaatsen. Ge moet er dat dus ook niet van proberen te maken.
Oud 10 november 2004, 19:18   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Dat is natuurlijk onzin. In een vertegenwoordigend systeem (door u ten onrechte met democratie gelijkgesteld) zijn het niet de kiezers die de wetten maken. Het zijn de parlementsleden die de wetten maken, en de aldus geproduceerde wetten druisen vaak in tegen de wil en tegen de belangen van de kiezers. De kiezers kunnen in zo'n parlementaire particratie de wetten, die tegen hun zin worden ingevoerd, niet elimineren. Ze kunnen hoogstens andere 'vertegenwoordigers' kiezen, die vervolgens weer net zo goed de wil van de kiezers naast zich neer kunnen leggen.

Er is enkel sprake van democratie wanneer de kiezers de mogelijkheid hebben om desgewenst rechtstreeks de gewenste wetten in te voeren, of ongewenste wetten af te voeren. Dat kan, via het bindend referendum op volksinitiatief (BROV). Zolang het BROV niet wordt ingevoerd, is van democratie geen sprake. De bewering dat wij thans in een democratie leven, is de centrale leugen waaraan de ideologie van de heersende kaste is opgehangen.
Oud 10 november 2004, 19:23   #10
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
"De kiezer maakt onrechtstreeks de wetten." Zoals de spreker hierboven terecht opmerkt, verkiest hij alleen zijn vertegenwoordigers.

Maar als het VB de racismewet niet goed vindt, moet ze gewoon een meerderheid vinden om ze ongedaan te maken, niet?
de politici luisteren niet genoeg naar de dorpsstraat
komt in orde tegen de volgende verkiezingen
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 10 november 2004, 20:46   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
de politici luisteren niet genoeg naar de dorpsstraat
komt in orde tegen de volgende verkiezingen
Een goed gedacht is veel waard.
Maar het blijft een gedacht.

Politici luisteren niet naar de kiezer maar naar hun partij.
En op dat vlak zijn alle partijen min of meer gelijk.

Pas als het BROV wordt ingevoerd zullen de politici naar het volk luisteren.
Uit puur eigenbelang, want het volk kan hen dan afzetten als het dat wenst.
Nu kan hij dat in geen geval.
Ook en zelfs niet via verkiezingen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 november 2004 om 20:47.
Knuppel is offline  
Oud 11 november 2004, 12:34   #12
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Het Vlaams Blok lijkt soms wel eens te vergeten dat zij een MINDERHEID van de vlamingen vertegenwoordigen, terwijl in een democratie wetten gemaakt worden door de meerderheid ...
Als je alle partijen naast elkaar vergelijkt kom je wel tot de constatatie dat het Vlaams Blok de meeste vlamingen vertegenwoordigt en de andere partijen minder, daarom hebben zo zoveel verchillende partijen nodig om een meerderheid te vormen. Snap je het een beetje?
Quicky is offline  
Oud 11 november 2004, 15:12   #13
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicky
Als je alle partijen naast elkaar vergelijkt kom je wel tot de constatatie dat het Vlaams Blok de meeste vlamingen vertegenwoordigt en de andere partijen minder, daarom hebben zo zoveel verchillende partijen nodig om een meerderheid te vormen. Snap je het een beetje?
Alle Vlamingen hebben de kans op het Blok te stemmen, maar de overgrote meerderheid doet dat niet, goed wetende dat er een cordon is. Snap je
jules is offline  
Oud 11 november 2004, 15:15   #14
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Alle Vlamingen hebben de kans op het Blok te stemmen, maar de overgrote meerderheid doet dat niet, goed wetende dat er een cordon is. Snap je
En de overgrote meerderheid stemt niet op de SP.a, VLD, GROEN!, CD&V,... omdat ze geen goed programma hebben. Snap je
Quicky is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be