Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2015, 18:33   #1
Edward De Vere
Banneling

Standaard Geadresseerde reclame beu? Weigeren kan voortaan

Zeer goed nieuws vind ik dat. Het is te zeggen, als er niet opnieuw grijze zones merkbaar zullen zijn te vinden zijn in die nieuwe regelgeving. Zonder uitzondering gaat reclame linea recta naar de prullenmand. Ik ben ervan overuigd dat ik niet de enige ben die dat doe. Het is een maat voor niets.

Citaat:
Wie niet meteen gelukkig wordt van geadresseerde reclame van bepaalde bedrijven, heeft voortaan het recht om aan de afzender te vragen die niet langer op te sturen. Bedrijven die zich niet houden aan die vraag riskeren een boete tot 10.000 euro, zo schrijft Het Laatste Nieuws.
De federale regering heeft op vraag van minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) 106 "onvolkomenheden" aangepakt in de huidige economische wetgeving. Volgens de minister gaat het om beslissingen "die het leven en ondernemen makkelijker moeten maken".

Een van die aanpassingen is het recht om geadresseerde post voortaan te weigeren. Momenteel sturen heel wat bedrijven reclame op naam, waardoor de postbode verplicht is die in de bus te steken. Ook wanneer je een sticker met "geen reclame" op je brievenbus hangen hebt.

Door een wetswijziging in 2012 had een consument niet langer het recht om aan de afzender te vragen het versturen te stoppen, wat nu is aangepast. Wie niet langer geadresseerde reclame van een bepaald bedrijf wil, kan nu wel aan de afzender vragen hem of haar uit hun adressenlijst te verwijderen.

Het bedrijf is verplicht om rekening te houden met de vraag van de consument. Zo niet riskeert het een boete van 26 tot 10.000 euro.
Gelezen op De Redactie
Edward De Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 18:57   #2
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Dank voor de link, hier heb ik ook interesse in.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 19:28   #3
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Mercikes voor deze info , Toppie

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 20:08   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward De Vere Bekijk bericht
Zeer goed nieuws vind ik dat. Het is te zeggen, als er niet opnieuw grijze zones merkbaar zullen zijn te vinden zijn in die nieuwe regelgeving. Zonder uitzondering gaat reclame linea recta naar de prullenmand. Ik ben ervan overuigd dat ik niet de enige ben die dat doe. Het is een maat voor niets.

Gelezen op De Redactie
Ik krijg dagelijks reclame via mail. Ben dus verplicht om dagelijks uit te schrijven.
Wat kunnen we daar aan doen?
Oud 4 mei 2015, 22:59   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We krijgen dagelijks ook op TV ongevraagde reclame.
Tv wegsmijten?
Oud 4 mei 2015, 23:19   #6
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Leopold de halve's schermafbeelding

Standaard

En bij wie moet er klacht ingediend worden bij een overtreding? De politie? Laat me niet lachen, de stapel geseponeerde klachten zal enkel groter worden.
Oud 5 mei 2015, 05:48   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
En bij wie moet er klacht ingediend worden bij een overtreding? De politie? Laat me niet lachen, de stapel geseponeerde klachten zal enkel groter worden.
Je moet nu ook niet overdrijven in de andere richting.

Het gaat over gepersonaliseerde brieven. Het bedrijf moet daar "een postzegel" voor betalen. In de hoop door de publiciteit jou te verleiden als potentiële klant.
Waarom zouden ze, met die wetgeving als hete adem in de nek, weigeren om een schrapping uit te voeren in hun adressenbestand ?

Niet gepersonaliseerde reclame is ook al geen probleem meer: de postbode is niet verplicht ze in je bus te steken.

Tijdens het bussen voor verkiezingspropaganda merkte ik een aantal brievenbussen op met een bijkomend tijdelijk boodschapje: "geen verkiezingsreclame aub".
Beschouw dit als een tip.
Want verkiezingsdrukwerk is geen reclame, het is politieke en democratische informatie ....

Verzendingen per mail, is wat anders.
Daar moet het bedrijf, vaak in het buitenland, geen poot voor uitsteken en geen cent voor betalen ...
Maar spam-filters zijn ook uitgevonden om gebruikt te worden.
En één druk op de delete-toets is voor mij heel rap uitgevoerd.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 05:54   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tv wegsmijten?
Hoe lang gaat het nog duren eer zenders ons de keuze laten:
- een marktprijs betalen voor iets interessants van uitzending, zonder reclame
- een marktprijs betalen voor hetzelfde, maar met reclame ?

Wat ik ambetanter vind: ik betaal zonder te vragen mee aan een staatszender die ik niet wil hebben.
De staat organiseert toch ook geen dagblad om concurrentie aan te gaan met het nieuwsblad of het laagste nieuws; ook geen weekblad om concurrentie aan te gaan met Dag Allemaal of Story (of godbetert humo), of een tijdschrift voor informatica, voor auto/moto, ....

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 06:53   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tv wegsmijten?
Reclame kost altijd geld. Zowel via tv, de post, of reclame via mail. Ook via mail is immers betaald personeel nodig.

Alleen door massaal coca-cola te drinken kan coca-cola zich dure reclame blijven veroorloven.

Ik vermijd welbewust om producten te kopen van producenten die mijn leven vergallen met ongevraagde reclame. Er zijn andere dranken, snoep, voedingswaren, tandpasta's, creme's enz. die een pak goedkoper zijn, en die vaak zelfs van dezelfde producent komen....(Leo/Olé. Ovidias pralines/Belgische schocolade) Maar ook Vande Moortele olie, bierproducenten enz... verkopen hun producten aan goedkope supermarkten onder een andere naam. Zelfs wijnproducenten gebruiken verschillende etiketten voor identiek dezelfde wijn.

Jullie geloven toch zélf niet dat Colruyt overal eigen fabrieken heeft die uitsluitend onder de naam "Everytime" produceren?
Goedkope supermarktketens bedingen lagere prijzen omdat ze grote hoeveelheden afnemen, maar producenten van de duurdere merken willen niet geassocieerd worden met een goedkope supermarkt. Daarom zitten er wél nog individueel verpakte Ovidias pralines in een doos uit de koeling, maar staat er niet (meer) "Ovidias" op, maar "Belgische pralines".

Ter vergelijking.
Onder de naam Ovidias kost 500 gram pralines plus minus 10 euro.
In de Aldi kost 500gram Ovidias pralines 4.99 euro. De helft dus. De pralines zijn nochtans identiek dezelfde.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 mei 2015 om 06:55.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be