Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2015, 09:49   #561
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Maak er maar een lekkere hutsepot van.
Tja, ge geeft mij een voorzet voor eigen doel, en ik kop de bal erin. Gij zou toch hetzelfde doen, niet?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 09:51   #562
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Tja, ge geeft mij een voorzet voor eigen doel, en ik kop de bal erin. Gij zou toch hetzelfde doen, niet?
Alleen spijtig dat ik bal noch doel kan zien door de hutsepot.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 mei 2015 om 10:16.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 09:51   #563
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat ga ik nu eens niet doen.

Wat is 'grote lijnen'? Dus alles wat niet verschilt is dan 'cultuur'? En hoe kan men grote lijnen 'onderverdelen'?
Kan men nu eens stoppen met dat wollig taalgebruik? Zijn jullie allemaal CD&V'ers?
Awel, velen zullen het antwoord beginnen met "ik zou met mijn partner naar ... gaan".
Dat is al een verschil met andere culturen waar die partner thuis moet blijven omdat een avondje uit, een mannelijke aangelegenheid is.
Specifieker zou een deel van de bevolking kunnen verwijzen naar "een pintje drinken".
Ook iets waar binnen andere culturen geen sprake van is.
Nog specifieker zou kunnen zijn "naar een discotheek gaan".
Bij de stammen in het Braziliaans oerwoud zal je dat antwoord niet krijgen.
...

Citaat:
U begrijpt niet wat ik bedoel met 'geprogrammeerd'. Het gaat om de beleving van iets mooi te vinden zelf. Wat we mooi vinden, komt door de indrukken die we opdoen in onze jeugd.
Een cultureel gegeven dus.

Laatst gewijzigd door hamac : 8 mei 2015 om 09:51.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 09:53   #564
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Als dat de eenduidige definitie is, dan zou dit voor iedereen hetzelfde moeten zijn?
Of zou dit mogelijks ook cultureel kunnen verschillen.
Er zijn namelijk bevolkingsgroepen die niet zo'n hoge pet hebben van de evolutietheorie bijvoorbeeld.
Dat weet ik wel, en dat is heel erg. Maar ....Wat is uw punt eigenlijk?

Citaat:
En dat is de visie binnen alle 'culturen'?
Neen, binnen de menselijke soort zijn er verschillende strategieën. Monogamie, polygamie, ....
En uiteindelijk zal de meest efficiente strategie overleven.

Ik vind het erg dat ik zo een simpele zaken moet uitleggen.
Oud 8 mei 2015, 09:55   #565
geertvdb

Standaard

Citaat:
Alleen spijtig dat de bal noch doel kan zien door de hutsepot.
Goed excuus die ge uw trainer kunt geven na de match. Ik ben gewoon de efficiente aanvaller die elke fout van de tegenstander afmaakt.
Oud 8 mei 2015, 10:07   #566
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad. En de term wordt te pas en te onpas gebruikt.

En als men dan vraagt: zeg me nu eens duidelijk wat de 'Vlaamse' cultuur is (of de Belgische, of de Nederlandse of de Duitse, of de Franse, of de Amerikaanse, enz, enz), dan krijgt men daar een ontwijkend antwoord op, of men begin rond de pot te draaien, of men probeert men de discussie in een andere richting te duwen, of men antwoordt niet.

En dat is ook normaal. De term 'cultuur' is diffuus, vaag, multi-interpretabel, kortom moeilijk grijpbaar en lastig definieerbaar.
Voor mij is cultuur alles wat binnen een bepaalde tijdsperiode niet weg te denken valt in de maatschappij binnen een staat/natie/bevolkingsgroep, onderscheidend is van andere bevolkingsgroepen en niet levensnoodzakelijk.

Een voorbeeld is een kermis, sinterklaas, friet met mosselen, ...
Het is ondenkbaar dat het van de ene dag op de andere verdwijnt ook al is het niet levensnoodzakelijk. Noch kennen ze dat in de savanne in Afrika.

Op abstracter niveau kan je cultuur ook invullen met andere containerbegrippen als kunst, muziek, taal, normen, religie, ....
Oud 8 mei 2015, 10:13   #567
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik wel, en dat is heel erg. Maar ....Wat is uw punt eigenlijk?
Dat je er eens aan mag zuigen.

Als cultuur een loos begrip zou zijn, dan zou werkelijk alles binnen onze beleving van ons leven een even grote geografische spreiding moeten kennen.
Bevolkingsgroepen zouden dan alleen via de genen van elkaar gescheiden kunnen worden.

Citaat:
Neen, binnen de menselijke soort zijn er verschillende strategieën. Monogamie, polygamie, ....
En uiteindelijk zal de meest efficiente strategie overleven.

Ik vind het erg dat ik zo een simpele zaken moet uitleggen.
En die strategieën worden overal op dezelfde manier in de praktijk gebracht?
Of zouden er culturele verschillen zijn?

Laatst gewijzigd door hamac : 8 mei 2015 om 10:18.
Oud 8 mei 2015, 10:17   #568
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed excuus die ge uw trainer kunt geven na de match. Ik ben gewoon de efficiente aanvaller die elke fout van de tegenstander afmaakt.
In uw spelletje met uw spelregels is dat een feit, ja...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 10:23   #569
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou ons leven zinvoller zijn met elk 20 kinderen?
Als ge die kunnen verwekken hebt bij 20 verschillende vrouwen, dan was het misschien niet zinvol, maar toch wel naar je zin.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 10:24   #570
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet in elk geval van mij grootvader persoonlijk dat hij het al in 1942 wist.

Uw stelling is dus onzin. En het erge is dat u zich daarover niet eens schaamt. Ik zou in uw plaats in de grond zakken van schaamte als ik zo een kemel zou schieten.
Ik vind de stelling dat iedereen het wel moest weten omdat uw grootvader het wist, niet echt van respect getuigen tav uw grootvader.

Of misschien waren er redenen waarom je grootvader het wist en anderen misschien niet.

Laatst gewijzigd door hamac : 8 mei 2015 om 10:32.
Oud 8 mei 2015, 10:28   #571
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind de stelling dat iedereen het wel moest weten omdat uw grootvader het wist, niet echt van respect getuigen tav uw grootvader.
Zou zijn grootvader misschien in de top van de CVP gezeten hebben en mee de deportaties geregeld hebben? Dan lijkt mij dat nog enigszins aannemelijk.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 10:35   #572
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Zou zijn grootvader misschien in de top van de CVP gezeten hebben en mee de deportaties geregeld hebben? Dan lijkt mij dat nog enigszins aannemelijk.
Je moet het eerder zien als "allé, dat kan toch niet dat zij [fill in] niet weten/kunnen? Mijn neefke van 5 weet/kan dat wel!".
Weinig respectvol dus tav zijn eigen grootvader.

Laatst gewijzigd door hamac : 8 mei 2015 om 10:36.
Oud 8 mei 2015, 10:49   #573
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet beweerd.
Uw stelling was dat de holocaust pas geweten was bij de bevrijding van de concentratiekampen. Leg mij dan eens uit hoe Anna Frank het in 1942 het al wist?

Ik weet in elk geval van mij grootvader persoonlijk dat hij het al in 1942 wist.

Uw stelling is dus onzin. En het erge is dat u zich daarover niet eens schaamt. Ik zou in uw plaats in de grond zakken van schaamte als ik zo een kemel zou schieten.
Hmm... In mijn dorp stonden Jodentransporten soms ùùrenlang (soms meer dan een dag) stil in het kleine stil stationnetje van het dorp in de hitte van de zomer. Deze beestenwagons volgepropt met Joden stonden op een apart spoor en werden bewaakte door Duitsers of Vlaamse Wachters. De op transport gestelde Joden in de wagons schreeuwden luid maar tevergeefs naar de voorbijgangers om water . Zelfs 's nachts. Dorpelingen die deze mensen water wilden geven, werden brutaal weggejaagd door de bewakers. Zo vertelden mijn grootouders meer dan eens. Mijn grootouders konden het afschuwelijk beeld van die wagens met doodzieke en angstige mensen nooit vergeten.

Maar ik denk niet dat de dorpelingen wisten wat er nu met deze Joden ging gebeuren. Niemand wist het eigenlijk echt volgens mij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 mei 2015 om 11:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 10:51   #574
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Net zoals kunst en de zin van het leven.
Nochtans zullen er raakpunten zijn binnen een groot deel van de bevolking.

Iets cultuur vinden lijkt een gradatie weer te geven of het 'verheven' genoeg is.
Er is een verschillende generaties kleuters opgegroeid met K3, dus ja, het is deel van onze cultuur. Niet als K3 zelve, maar als entertainment voor kinderen en kinderliedjes.
Inderdaad. Zelfs wij hadden toen onze kinderliedjes toen we kinderen waren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 10:53   #575
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar ik denk niet dat de dorpelingen wisten wat er nu met deze Joden ging gebeuren. Niemand wist het eigenlijk echt volgens mij.
Vast wel aangezien de grootvader van geertvdb het wel wist. En daaraan twijfelen staat gelijk aan "er niets van kennen".
Oud 8 mei 2015, 10:54   #576
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Cultuur komt van het Latijnse werkwoord colere (colo, colui, cultus) dat zowel verbouwen als vereren betekent. Zowel het Nederlandse woord cultuur als het Nederlandse woord kouter komt ervandaan. En in het Frans spreekt men van "agriculture" (landbouw) en ook in het Nederlans kennen we daarvan afgeleiden zoals "hydrocultuur" (kweken van planten in wouter).

Cultuur staat in 'onze' 'cultuur' in tegenstelling tot 'natuur'. Er zou dus een onderscheid zijn tussen wat 'door de mens is geproduceerd' en wat 'door 'de Natuur' is geproduceerd'. Heel merkwaardig wordt dit duotheïstisch wereldbeeld met aan de ene kant mysterieuze godheid 'de Natuur' en aan de andere kant een al even myserieuze godheid 'zelfscheppende mens alias baron von Münchausen' zonder problemen - zonder nadenken? - geaccepteerd die prat gaan op de superioriteit van hun zogenaamd atheïstische overtuiging.

Toen het pseudo-biologisch racisme dat tot dan toe het kolonialisme legitimeerde na W.O. II en de Holocaust langzamerhand minderhand salonfähig werd, werd het koppel Natuur-Cultuur bovengehaald om te redden wat er te redden viel: als godin "Natuur" de gelijkwaarheid der mensen begint te prediken, snelt oppergod "Cultuur" om onderscheid te maken tussen superieure en inferieure culturen. Op die manier kan de manier waarop de meerderheid van de wereldbevolking behandeld wordt, d.i. als Untermenschen, alsnog gelegitimeerd worden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 10:54   #577
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Cultuur komt van het Latijnse werkwoord colere (colo, colui, cultus) dat zowel verbouwen als vereren betekent. Zowel het Nederlandse woord cultuur als het Nederlandse woord kouter komt ervandaan. En in het Frans spreekt men van "agriculture" (landbouw) en ook in het Nederlans kennen we daarvan afgeleiden zoals "hydrocultuur" (kweken van planten in wouter).

Cultuur staat in 'onze' 'cultuur' in tegenstelling tot 'natuur'. Er zou dus een onderscheid zijn tussen wat 'door de mens is geproduceerd' en wat 'door 'de Natuur' is geproduceerd'. Heel merkwaardig wordt dit duotheïstisch wereldbeeld met aan de ene kant mysterieuze godheid 'de Natuur' en aan de andere kant een al even myserieuze godheid 'zelfscheppende mens alias baron von Münchausen' zonder problemen - zonder nadenken? - geaccepteerd die prat gaan op de superioriteit van hun zogenaamd atheïstische overtuiging.

Toen het pseudo-biologisch racisme dat tot dan toe het kolonialisme legitimeerde na W.O. II en de Holocaust langzamerhand minderhand salonfähig werd, werd het koppel Natuur-Cultuur bovengehaald om te redden wat er te redden viel: als godin "Natuur" de gelijkwaarheid der mensen begint te prediken, snelt oppergod "Cultuur" om onderscheid te maken tussen superieure en inferieure culturen. Op die manier kan de manier waarop de meerderheid van de wereldbevolking behandeld wordt, d.i. als Untermenschen, alsnog gelegitimeerd worden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 10:54   #578
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Vast wel aangezien de grootvader van geertvdb het wel wist. En daaraan twijfelen staat gelijk aan "er niets van kennen".
Vaneigens.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 10:55   #579
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Vaneigens.
En het maakt je een slechte spits.
Oud 8 mei 2015, 10:57   #580
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien dat sommige mensen er meer van wisten. Maar men kon wel vermoeden dat het niet goed ging uitpakken voor die Joden die dagenlang onderweg waren in volgepropte snikhete beestenwagens.

Toch maar grote smeerlappen die Duitsers en al diegenen die met hen meewerkten. Zeker weten!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be