Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2015, 19:57   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ze kunnen ook bijvoorbeeld minder met de auto rijden, maar het is aantrekkelijker te klagen over hoe slecht ze het wel niet hebben dan hun gedrag wat te veranderen natuurlijk.
Wat ze ook doen, sinds 2008 een licht dalende tendens per auto. Bron statbel.

Ook dit:
Citaat:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2185407
do 18/12/2014

Vorig jaar hebben we samen 83,1 miljard kilometer met de auto gereden in ons land. Dat is een stijging van bijna 1 procent tegenover 2012 en een nieuw record. Volgens de overheidsdienst Mobiliteit komt die stijging er vooral omdat er meer wagens rijden.

"We zagen in 2012 een lichte daling van het aantal voertuigkilometers door Belgische voertuigen maar die tendens heeft zich niet doorgezet", zegt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit, die de cijfers heeft uitgebracht.

"Er is in 2013 opnieuw een lichte stijging zelfs tot boven het niveau van 2011. Het klopt inderdaad dat er per voertuig minder kilometers worden afgelegd, maar we zien nog steeds een stijging in het Belgische wagenpark, wat maakt dat het totaal aantal kilometers blijft stijgen", aldus Despiegelaere. De stijging geldt voor alle drie de gewesten in ons land.
[...]
Stel eens voor de Belgische bevolking blijft groeien zelfs tot 1 %/jaar in 2010, blijkt wel een keerpunt:
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/P...325-252743.pdf

... Dit jaarlijkse bevolkingsgroeicijfer, dat de eerste tien jaar voortdurend was gestegen tot 1% in 2010, neemt sindsdien geleidelijk af.
Aha dat waren we vergeten erbij te zeggen.
En dat het treinverkeer afgebouwd wordt hebben we ook vergeten te zeggen.
Citaat:
http://www.socialisme.be/nl/11802/dender

Nieuwe dienstregeling NMBS. Opnieuw wordt de dienstverlening afgebouwd

21 november 2012

Vanaf zondag 9 december geldt een nieuwe dienstverlening bij de NMBS. Bovenop de 170 afgeschafte treinen, zullen door deze wijziging sommige stations niet meer bediend worden en enkele trajecten zullen langer duren. Dit is op enkele maanden tijd een zoveelste slag in het gezicht van de gebruikers en de werknemers van het spoor. Het zijn immers de werknemers in de stations en op de treinen die aan de reizigers de gevolgen van het besparingsbeleid mogen gaan uitleggen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2015 om 20:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 20:28   #42
Edward De Vere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 januari 2015
Berichten: 1.122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al jaren ingevoerd in meerdere Duitse steden.
In Duitsland is een andere maximumsnelheid op de autosnelwegen van toepassing dan bij ons. Dus moeten wij dat ook maar doen? Of past dat niet in jouw kraam?
Edward De Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 20:44   #43
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.638
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Naar verluid zal men dat doen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Door lokale omstandigheden blijft Antwerpse stadslucht namelijk hangen in de afgebakende zone en zullen de opgegeven maatregelen een ongelofelijk effect sorteren.

Dit is exact het soort niet ter zake doende regelneverij waar kelt piekjeshaar van krijgt temeer daar de opvolging hiervan onvermijdelijk kosten,discussies en juridische zever zal teweegbrengen.

Het is niet omdat dit bij de Moffen en de Spaghettis al tamelijk algemeen is dat wij Vlamingen ook met die zever moeten meedoen....
Italië is veel bergachtiger en de steden liggen meestal in de dalen, waardoor de smog er blijft hangen als een zatlap aan de toog. Daar heeft zo'n maatregel nog zin.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 10 mei 2015 om 20:45.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 20:58   #44
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Italië is veel bergachtiger en de steden liggen meestal in de dalen, waardoor de smog er blijft hangen als een zatlap aan de toog. Daar heeft zo'n maatregel nog zin.
Dat ze eerst eens beginnen met de afstand tussen woning en job te verkleinen.
I.p.v. mensen te verplichten om een job aan te nemen binnen een straal van 60 km zou men beter jobs die te ver van de woonplaats liggen minder aantrekkelijk maken. Binnen de kortste keren rijden we allemaal half België rond om op ons werk te geraken.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 21:28   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het is en blijft een wet uit het zothuis.
Oudere diesels tanken net dezelfde diesel als nieuwe.
De roetfilter die er bij de nieuwe inzit brand automatisch uit waardoor al het opgevangen roet terug vrij komt.
Bij die welke niet automatisch uitbranden worden ze manueel uitgebrand en verkocht als vervanging bij die welke moeten vervangen.
Wagens die veel stationair moeten draaien, zoals wagens met zwaailichten (omdat ze anders platte batterijen krijgen) ...moeten om de haverklap uitgebrand worden.
Uiteindelijk is er totaal niks verhinderd om in de lucht terecht te komen.
Maar het brandstofverbruik is er tot 30% met gestegen en de prestaties evenredig gezakt.

Komt van het zothuis.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 21:31   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is en blijft een wet uit het zothuis.
...
Komt van het zothuis.
Antwerpen is de 196° stad in Europa die zo'n zone gaat inrichten.
195 zothuizen die het ons voordeden.

Zoals gesteld in post nr 40 van deze draad.

Gaan we nog lang zeveren ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 21:44   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Antwerpen is de 196° stad in Europa die zo'n zone gaat inrichten.
195 zothuizen die het ons voordeden.

Zoals gesteld in post nr 40 van deze draad.

Gaan we nog lang zeveren ?

.
Hopelijk vinden ze snel hulp.
Het is een epidemie.
Jij hebt er ook al wat last van.
Komt dat samen met alzheimer ?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 06:58   #48
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Antwerpen is de 196° stad in Europa die zo'n zone gaat inrichten.
195 zothuizen die het ons voordeden.

Zoals gesteld in post nr 40 van deze draad.

Gaan we nog lang zeveren ?

.
De vraag is niet of de maatregel doeltreffen is.
Want wie het politiereglement van Antwerpen en onze andere grote steden kent, weet dat je ook met paard en kar niet in de steden mag rijden zonder speciale vergunning. Eén van de milieu vriendelijkste transportmiddelen, maar verboden omdat het andere verkeer er te veel door gehinderd word. Dit terwijl men in steeds meer zones verplicht word stapvoets te rijden.
Een ander feit is, dat de bussen van De Lijn vaak ouder zijn dan 10 en zelfs 15 jaar en in een stoet leeg achter elkaar staan aan te schuiven in Antwerpen. En wat die dagelijks uitstoten een roet en fijn stof in de Antwerpse binnenstad is een pak meer dan al de oudere voertuigen die in Antwerpen rijden samen.
Ook de uitstoot van de voertuigen van de reinigingsdienst in Antwerpen stoten dagelijks meer uit dan de andere voertuigen.
Dit zijn namelijk zware dieselmotoren die steeds opnieuw in vollast gaan om te vertrekken om 2 meter verder terug te stoppen.

Het zou misschien verstandiger zijn van het Antwerpse stadsbestuur, om zelf eerst die vervuiling aan te pakken en die voertuigen te vervangen door paardenkarren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 07:43   #49
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Dit is een uitstekend voornemen, dat ze zouden moeten veralgemenen voor ALLE stadscentra en voor ALLE fossiele voertuigen. Enkel nog 100% elektrische auto's en tweewielers worden toegelaten in een stadscentrum. Dat zou pas een stille buurt opleveren, waar het weer aangenaam en gezond inademen is.

En als ze dan toch bezig zijn, hier nog een paar suggesties: het linkervak op autosnelwegen met 3 rijbanen reserveren voor 100% elektrische auto's (met een verhoging van de toegelaten maximumsnelheid op dat rijvak), en er ook alle busbanen voor opengooien.
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 07:54   #50
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Dit is een uitstekend voornemen, dat ze zouden moeten veralgemenen voor ALLE stadscentra en voor ALLE fossiele voertuigen. Enkel nog 100% elektrische auto's en tweewielers worden toegelaten in een stadscentrum. Dat zou pas een stille buurt opleveren, waar het weer aangenaam en gezond inademen is.
Daar zou het inderdaad naartoe moeten gaan, met uiteraard een (automatische) snelheidsbeperking tot 30km/u (of minder) voor die elektrische auto's erbovenop binnen stadscentra's en woonzone's in het algemeen.

Maar dit is lange-termijn, +20 jaar wellicht.

Laatst gewijzigd door parcifal : 11 mei 2015 om 07:56.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 08:27   #51
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.961
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Dit is een uitstekend voornemen, dat ze zouden moeten veralgemenen voor ALLE stadscentra en voor ALLE fossiele voertuigen. Enkel nog 100% elektrische auto's en tweewielers worden toegelaten in een stadscentrum. Dat zou pas een stille buurt opleveren, waar het weer aangenaam en gezond inademen is.

En als ze dan toch bezig zijn, hier nog een paar suggesties: het linkervak op autosnelwegen met 3 rijbanen reserveren voor 100% elektrische auto's (met een verhoging van de toegelaten maximumsnelheid op dat rijvak), en er ook alle busbanen voor opengooien.
de winkels in de binnenstad kunnen dan maar beter meteen de boeken toe doen...
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 16:15   #52
fabianen
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 april 2007
Berichten: 1.148
Standaard

Cuba.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 18:40   #53
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Antwerpen is de 196° stad in Europa die zo'n zone gaat inrichten.
195 zothuizen die het ons voordeden.

Zoals gesteld in post nr 40 van deze draad.

Gaan we nog lang zeveren ?

.
Niet vergeten dat we in België leven hé. Mensen hier zijn bijzonder weinig pragmatisch, zitten vastgeroest in een eng keurslijf en staan niet open voor verandering . Vandaar dat België doorgaans hekkensluiter is met het implementeren van allerhande milieu- en gezondheid gerelateerde zaken.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 18:42   #54
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat ze ook doen, sinds 2008 een licht dalende tendens per auto. Bron statbel.
En geef nu eens de cijfers voor Vlaanderen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 19:30   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
de winkels in de binnenstad kunnen dan maar beter meteen de boeken toe doen...
Ga dan maar eens kijken in die 190 andere Europese steden waar het al ingevoerd is, of gepland om eerstdaags in te voeren.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 20:23   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Winkels zijn al een tijd bezig zich te verleggen naar de rand waar verkeer wel mogelijk is.
Enkel schoof houd de middenstand in de stad nog een beetje recht met al zijn uitgaven.
Maar hoelang nog?
Ooit moet hij weer zijn auto gebruiken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 20:26   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Niet vergeten dat we in België leven hé. Mensen hier zijn bijzonder weinig pragmatisch, zitten vastgeroest in een eng keurslijf en staan niet open voor verandering . Vandaar dat België doorgaans hekkensluiter is met het implementeren van allerhande milieu- en gezondheid gerelateerde zaken.
Durf te wedden dat je zelf overal met de auto gaat.
Of laat afzetten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 20:28   #58
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Dit is een uitstekend voornemen, dat ze zouden moeten veralgemenen voor ALLE stadscentra en voor ALLE fossiele voertuigen. Enkel nog 100% elektrische auto's en tweewielers worden toegelaten in een stadscentrum. Dat zou pas een stille buurt opleveren, waar het weer aangenaam en gezond inademen is.

En als ze dan toch bezig zijn, hier nog een paar suggesties: het linkervak op autosnelwegen met 3 rijbanen reserveren voor 100% elektrische auto's (met een verhoging van de toegelaten maximumsnelheid op dat rijvak), en er ook alle busbanen voor opengooien.
Als ge voor 10-20k euro een electrische wagen kunt kopen dan ben ik er voor.

Maar de 40k voor een kleine wagen en 80-90k voor een Tesla is voor mij er wat over.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 20:29   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Al die maatregelen zijn gewoon communistische aanslagen op onze economie.
We weten allemaal naar wie groenen en roden luisteren he?

Niemand die er alweer een fluit om geeft dat hiermee ook de auto nijverheid alweer een zoveelste klap krijgt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 20:31   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ge voor 10-20k euro een electrische wagen kunt kopen dan ben ik er voor.

Maar de 40k voor een kleine wagen en 80-90k voor een Tesla is voor mij er wat over.
Een electrische wagen kan je zelf voor weinig geld maken.
En die rijden ver genoeg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be