Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2015, 21:17   #61
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
...
En waar maken ze die opmerking ? In hun jaarverslag alleszins niet.

Extract JV 2012, p.21: "Een fietsstraat is een straat die is ingericht als fietsroute, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegestaan en waar er specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers. Fietsers mogen de
ganse breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Auto's mogen de fietsers niet inhalen en de snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/u. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met verkeersborden die het begin en het einde van de fietsstraat aanduiden.

In tegenstelling tot de wegen die specifiek voorbehouden zijn voor fietsers (en voetgangers en ruiters, aangeduid met verkeersbord F99a), laat de fietsstraat auto’s toe. Het fietsverkeer geniet echter absolute voorrang en auto's zijn er dus als het ware te gast. In tegenstelling tot erfzones blijven er voetpaden beschikbaar."

Nergens een opmerking over kruispunten, en zo zijn er nog tal van opmerkingen. Want: geen voorrang bij (a) zebrapaden, (b) zijstraten met VVR (c) spoorverkeer (trams) en (d) bij kruisen blijft artikel 43.2 nog steeds actief in een fietsstraat...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 21:24   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Aangezien hij geen bron geeft... is het uit zijn duim gezogen.
Oud 11 mei 2015, 21:31   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
De opmerking van de Fietsersbond betreft niet de regeling op de kruispunten en wie daar voorrang heeft, maar wel de verkeersstroom. En hier staat de fiets bovenaan de rangorde. De auto volgt. Figuurlijk en letterlijk.
"Wij" wachten geduldig op de bron en vooral op de volledige context.

Tot zover blijft de debiele gevaarlijke prietpraat van de fietsersbond geldig, en sowieso als het op hun website blijft staan:

website "fietsersbond" :

Fietsstraat: auto te gast

Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegestaan en waar er specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers. Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Auto's mogen de fietsers niet inhalen en de snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/u.

In tegenstelling tot de wegen die specifiek voorbehouden zijn voor fietsers (en voetgangers en ruiters, aangeduid met verkeersbord F99a), laat de fietsstraat auto’s toe.
Citaat:
Het fietsverkeer geniet echter absolute voorrang en auto's zijn er dus als het ware te gast.
In tegenstelling tot erfzones blijven er voetpaden beschikbaar.

Een fietsstraat wordt gesignaleerd met verkeersborden die het begin en het einde van de fietsstraat aanduiden.

Meer informatie over de definiëring en het toepassingsgebied van de fietsstraat: Vademecum Fietsvoorzieningen, Hoofdstuk 3 (p.6).

http://www.fietsersbond.be/infrastructuur/fietsstraat

Die dwaze gevaarlijke praat van de fluitjesbond wordt zelfs gecopieerd door andere kiekens van advocaten die niet nadenken:
http://www.clvd.be/documents/news-it...en.xml?lang=nl

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2015 om 21:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 16:11   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Extract JV 2012, p.21: "Een fietsstraat is een straat die is ingericht als fietsroute, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegestaan en waar er specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers. Fietsers mogen de
ganse breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Auto's mogen de fietsers niet inhalen en de snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/u. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met verkeersborden die het begin en het einde van de fietsstraat aanduiden.

In tegenstelling tot de wegen die specifiek voorbehouden zijn voor fietsers (en voetgangers en ruiters, aangeduid met verkeersbord F99a), laat de fietsstraat auto’s toe. Het fietsverkeer geniet echter absolute voorrang en auto's zijn er dus als het ware te gast. In tegenstelling tot erfzones blijven er voetpaden beschikbaar."

Nergens een opmerking over kruispunten, en zo zijn er nog tal van opmerkingen. Want: geen voorrang bij (a) zebrapaden, (b) zijstraten met VVR (c) spoorverkeer (trams) en (d) bij kruisen blijft artikel 43.2 nog steeds actief in een fietsstraat...
Er staat dan ook "fietsverkeer" en niet "fietser". Een belangrijke nuance die ervoor zorgt dat iedereen kan begrijpen dat het om de rangorde in de verkeersstroom gaat. Daarom ook gaat de zin verder met "... zijn er dus..." Het relationeel nevenschikkend voegwoord staat hier in zijn volle betekenis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 17:48   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er staat dan ook "fietsverkeer" en niet "fietser". Een belangrijke nuance die ervoor zorgt dat iedereen kan begrijpen dat het om de rangorde in de verkeersstroom gaat. Daarom ook gaat de zin verder met "... zijn er dus..." Het relationeel nevenschikkend voegwoord staat hier in zijn volle betekenis.
Nuance... mijn kloten ja.

Zucht... de woorden absolute voorrang... heeft daar NIETS te zoeken, nergens in de wet is daar sprake van ook niet tussen de regels.

Dat het sowieso verkeerd geinterpreteerd wordt zien we hier, lees aub zelf wat er op het bord helemaal bovenaan staat:
* fietser heeft ALTIJD voorrang

of hier:
http://www.clvd.be/documents/news-it...en.xml?lang=nl

Fietsers hebben absolute voorrang op fietsstraten

En ook de kronkel "fietsverkeer" heeft NERGENS voorrang !
Dat men enkel van een inhaalverbod, voorbijrijden mag namelijk, al absolute voorrang kan maken voor het fietsverkeer... tjonge toch wat een misbaksel.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 mei 2015 om 17:55.
Oud 12 mei 2015, 19:11   #66
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Drijfzand... de wettelijke bepaling omtrent fietsstraten houdt geen gewijzigde voorrang in, alleen een snelheids- en inhaalverbond. Het suffix "-verkeer" wijzigt daar helaas niets aan.

Heel dat fietsstratengedoe is gewoon aansturen op conflict. En eerlijk, als fietser word ik nerveus als een auto (laat staan een bus van de Lijn, zoals op de Trekweg in Gent) achter mijn achterwiel aanzit, dan laat ik die liever passeren (met een handgebaar) en zelf rustig verder rijden. De ganse discussie over fietsstraten sterkt me daar alleen maar in.

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 12 mei 2015 om 19:12.
Oud 12 mei 2015, 19:11   #67
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

*dubbel*

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 12 mei 2015 om 19:11.
Oud 12 mei 2015, 19:23   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Drijfzand... de wettelijke bepaling omtrent fietsstraten houdt geen gewijzigde voorrang in, alleen een snelheids- en inhaalverbond. Het suffix "-verkeer" wijzigt daar helaas niets aan.

Heel dat fietsstratengedoe is gewoon aansturen op conflict. En eerlijk, als fietser word ik nerveus als een auto (laat staan een bus van de Lijn, zoals op de Trekweg in Gent) achter mijn achterwiel aanzit, dan laat ik die liever passeren (met een handgebaar) en zelf rustig verder rijden. De ganse discussie over fietsstraten sterkt me daar alleen maar in.
2
Oud 12 mei 2015, 19:44   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om welke reden zou u zenuwachtig worden? Ja, er rijdt wagen achter u. En dan?
Oud 12 mei 2015, 19:55   #70
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Om welke reden zou u zenuwachtig worden? Ja, er rijdt wagen achter u. En dan?
Dat er een paar ton metaal met de kracht van een paar honderd paarden achter mij aanzit misschien?

Het lijkt me een natuurlijke reactie om daar schrik van te hebben.

Verder houd ik ook niet graag andere mensen op. Als er achter mij een persoon/voertuig is dat sneller kan/wil, laat ik dit voorbij. Anders voel ik mij zenuwachtig.

Dit is waarschijnlijk eerder iets persoonlijk. Het hierboven beschreven gevoel zal geen enkele middenvakplakker of linksplakker of gemiddelde arrogante fietser ooit voelen.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 19:56   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Dat er een paar ton metaal met de kracht van een paar honderd paarden achter mij aanzit misschien?

Het lijkt me een natuurlijke reactie om daar schrik van te hebben.
Dan moet u wel heel vaak bevangen zijn door schrik als u met de fiets de weg op gaat.
Oud 12 mei 2015, 19:58   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verder houd ik ook niet graag andere mensen op. Als er achter mij een persoon/voertuig is dat sneller kan/wil, laat ik dit voorbij. Anders voel ik mij zenuwachtig.
Dat is het net: in een fietsstraat mag een automobilist vooreerst niet sneller dan 30 km/u en mag hij gewoonweg niet inhalen. Als fietser hou je dus op die plaats geen automobilist op.
Oud 12 mei 2015, 19:59   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is waarschijnlijk eerder iets persoonlijk. Het hierboven beschreven gevoel zal geen enkele middenvakplakker of linksplakker of gemiddelde arrogante fietser ooit voelen.
Als fietser moet je in dit land maar al te vaak assertief zijn.
Oud 12 mei 2015, 20:05   #74
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als fietser moet je in dit land maar al te vaak assertief zijn.
Waarom?
Oud 12 mei 2015, 20:09   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Waarom?
In Vlaanderen rijden er nogal wat automobilisten rond die menen dat de straat van hen alleen is. Mijn ervaringen zijn op dat vlak in Wallonië veel positiever. Daar merk ik hoe automobilisten veel meer plaats gunnen als ze je als fietser inhalen. In Vlaanderen krijg je soms te maken met automobilisten die op enkele centimeters van je scheren. Dan gedraag ik mij als fietser assertief en eis mijn plaats op de weg op. Met als resultaat dat de auto wel achter mij moet blijven.
Oud 12 mei 2015, 20:14   #76
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen rijden er nogal wat automobilisten rond die menen dat de straat van hen alleen is. Mijn ervaringen zijn op dat vlak in Wallonië veel positiever. Daar merk ik hoe automobilisten veel meer plaats gunnen als ze je als fietser inhalen. In Vlaanderen krijg je soms te maken met automobilisten die op enkele centimeters van je scheren. Dan gedraag ik mij als fietser assertief en eis mijn plaats op de weg op. Met als resultaat dat de auto wel achter mij moet blijven.
Die uitspraak was dus gebaseerd op louter persoonlijke ervaringen. Ik heb die soort situaties nauwelijks meegemaakt. Nochtans doe ik het merendeel van mijn verplaatsingen ook met de fiets.
Oud 12 mei 2015, 20:21   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die uitspraak was dus gebaseerd op louter persoonlijke ervaringen. Ik heb die soort situaties nauwelijks meegemaakt. Nochtans doe ik het merendeel van mijn verplaatsingen ook met de fiets.
Idd, in Limburg bvb zijn de automobilisten zelfs te hoffelijk voor de fietser en laten de fietsers te pas maar ook te onpas (na vlotte rotondes bij druk verkeer) oversteken op fietsoversteekplaatsen.

Als kinderen dat zien denken ze nog (vrees ik) dat ze absoluut voorrang hebben op oversteekplaatsen, ondanks omgekeerde driehoek voor hun neus.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 mei 2015 om 20:23.
Oud 12 mei 2015, 20:23   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is die uitspraak gebaseerd op "persoonlijke ervaringen". Alleen hoor ik meer dan eens die verhalen bij de Fietsersbond.
Oud 12 mei 2015, 20:31   #79
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, in Limburg bvb zijn de automobilisten zelfs te hoffelijk voor de fietser en laten de fietsers te pas maar ook te onpas (na vlotte rotondes bij druk verkeer) oversteken op fietsoversteekplaatsen.

Als kinderen dat zien denken ze nog (vrees ik) dat ze absoluut voorrang hebben op oversteekplaatsen, ondanks B1-tje voor hun neus.
Ik moet toegeven, ik passeer regelmatig een druk kruispunt met aparte rijstrook om naar rechts af te slaan. De auto's op die rijstrook hebben voorrang op fietsers die het 'eilandje' voor het kruispunt willen oprijden. Na enkele maanden begon ik als fietser ook nauwelijks te stoppen voor die auto's. De reden? Ze stoppen al automatisch omdat ze een fietser zien. Dan staan we daar allebei een minuut met elkaar te communiceren in gebarentaal dat de andere mag doorrijden.
Oud 12 mei 2015, 20:34   #80
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Vreemd...
Ik heb het gevoel dat er in Vlaanderen nogal wat fietsers rondrijden die nog nooit van rode lichten of voorrang verlenen gehoord hebben.
Er staan driehoeken op het fietspad geschilderd, een klein voorrangsbordje erbij en toch steekt de fietser zo over dat er een auto moet stoppen. Je moet maar durven eigenlijk .....
Net voor die reden ben ik minder hoffelijk geworden tov. fietsers als ik in mijn auto zit. Als een fietser geen voorrang heeft, ga ik hem ook nooit voorrang verlenen (alhoewel het vaak omgekeerd is dus in België).

Als ik zelf op mijn fiets zit (per week zit ik meer uren op mijn fiets dan in de auto!) probeer ik ook niet mijn voorrang af te dwingen.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be