![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1021 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat verschilt nogal grondig van de situatie na de oorlog, waar vermeende slachtoffers van de repressie politiek wel ijverden voor amnestie, maar zelden de gerechtelijke weg bewandelden. De amnestiewet van '61 bracht dan uitkomst. maar velen vonden dat politiek niet aanvaardbaar. Feel the difference, Patrick. Laatst gewijzigd door dalibor : 13 mei 2015 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1022 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar empathie is wel degelijk een belangrijke eigenschap, niet enkel van mensen trouwens maar ook van veel dieren. het heeft blijkbaar een duidelijk evolutionair voordeel anders hadden we dat al lang niet meer.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1023 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#1024 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voorstanders van bandietenstreken zullen dat wel zeggen, zekers ?
![]() |
#1025 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nog eens, het is een extern gegeven. Het maakt deel uit van de goede en pijnlijke sensaties die de onverklaarde drijvers zijn van gans ons economisch handelen.
![]() |
![]() |
#1026 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij iedereen is dat zo.
Als jij het toevallig sneu vindt dat Janneke zeer aan zijn grote teen heeft, dan is dat een extern gegeven dat jij niet beslist hebt (dat "sneu vinden"). Als het U niet kan schelen dat Marieke tandpijn heeft, dan is dat een even groot extern gegeven (dat "niet kunnen schelen"). Het feit dat ge meevoelt met sommigen, en de meesten U geen ballen kunnen schelen, is een extern gegeven, net precies zoals het smakelijk vinden, of niet, van kabeljauw of bolognaise. Je beslist dat niet. Je stelt dat vast, dat je kabeljauw lekker vindt of niet. Het is dan het beste voor U om zoveel mogelijk die positieve geneugten te willen bevredigen, om zo het plezantst mogelijke leven te leiden he.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 mei 2015 om 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1027 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Soms is het dus beter om zekere vormen van empathie niet te ontwikkelen, nee ?
![]() |
![]() |
#1028 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat daarnaast er hier nog typen rondlopen die het crapuul van de straatrepressie, die het recht in eigen hand nam zonder enige rechtspraak, verheerlijken:dat gaat er bij mij niet in. Net als de collaborateurs die andere mensen onrecht hebben aangedaan is dit crapuul evenzeer schuldig aan misdaden. Maar deze misdaden worden door de Belgische staat en hun fans beschermd en zelfs opgehemeld. De hypocrisie die daarmee al 70 jaar gepaard gaat, verdient zeker een speciale aandacht. Ik kan me enkel voorstellen dat 'betrokkenen', mensen met een herkomst uit die milieus, zich daar niet diep over schamen. Ikzelf, hoef mij nergens over te schamen (want die vraag zal toch komen). Zoals ik al vermeldde was mijn rechtstreekse voorouder gedurende 9 maanden krijgsgevangene in de buurt van Breslau, Polen en is hij als erkend oorlogsinvalide thuisgekomen. Ook heeft mijn familie niemand tijdens de oorlog iets in de weg gelegd. Integendeel, een van mijn ooms is door Antwerpse collaborateurs doodgeschoten voor de ogen van zijn vrouw, twee anderen (eentje nauwelijks 16 jaar oud) zijn opgepakt en in een concentratiekamp omgekomen. Neven van mijn moeder zaten op de beroemde 'spooktrein' en konden ontsnappen. Hun vader heeft het ook niet 'gehaald'. Ondanks deze familietrauma's is het onrecht dat mensen tijdens de mei-en septemberdagen is aangedaan zonder enige reden, gewoon omdat ze zich als Vlaming uitten, ook bij ons een litteken achtergelaten dat een afkeer inhoudt van alles en allen die een staat die zoiets blindelings toeliet en nog steeds toelaat willen verdedigen. Als ik het zo bekijk, heb ik meer redenen om belgicist te zijn, dan het gros van de belgicisten die hier hoog van hun toren blazen. Quod non. Leve een vrij Vlaanderen! Laatst gewijzigd door Spitting Image : 13 mei 2015 om 11:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1029 |
Banneling
|
![]() Het lijkt wel een radiospeech uit een lampenradio...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1030 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
empathie is de mogelijkheid om je in de plaats te zetten van een ander. Het zich kunnen inleven in de gevoelens van iemand anders.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1031 |
Banneling
|
![]() Ja, misschien hadden we hem eerst een paar ethische basisbegrippen moeten uitleggen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1032 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Belgie zou dus best stoppen met het vingertje te wijzen, als bondgenoot van een van de grootste massamoordenaars ooit is hun verontwaardiging een beetje om te lachen.
![]() |
![]() |
![]() |
#1033 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1034 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1035 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik ging er altijd vanuit dat het geallieerden waren.
![]() |
![]() |
![]() |
#1036 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nogmaals. Het is niet omdat je een gemeenschappelijke vijand bestrijdt, dat je daardoor automatisch vrienden bent. Of is de Koude Oorlog nadien helemaal niet gebeurd?
![]() |
![]() |
![]() |
#1037 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tip: in de woordenboeken staat 'geallieerden' voor 'bondgenoten,' zoals in, Belgie en de USSR waren bondgenoten.
![]() |
![]() |
![]() |
#1038 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt wel de brandrede van spitting-vanseveren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1039 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ja, idd, op dat moment waren ze bondgenoten van elkaar tegen de Nazi's. Maar dan nog wil dat niet zeggen dat ze meer waren dan dat. Op geen enkele manier kan bijvoorbeeld zeggen dat de USSR daarmee de wandaden van Leopold II in Congo goed gepraat heeft.
![]() |
![]() |
![]() |
#1040 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() OK. Ik ben weer mee. Hij wordt niet bekritiseerd maar heeft een kans niet gegerepen. En de Belgische staat had in de goelags moeten interveniëren in plaats van tijd te verdoen met het eigen land terug in handen te krijgen.
|
![]() |
![]() |