![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1041 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echter, ik beschouw empathie als iets inherent gevoelig. Dat is de tweede definitie, en het was in dat kader dat ik empathie gebruikte: de KOPPELING die er bestaat tussen wat (je denkt dat) een ander voelt, en je eigen gevoelens. Het feit dat je je daadwerkelijk goed (of slecht) voelt bij de wetenschap dat iemand anders zich goed of slecht voelt. Het "meevoelen". Positieve empathie noem ik empathie wanneer de gevoelens van "zender" en "ontvanger" dezelfde richting uitgaan: als de andere zich goed voelt, en jij weet dat, dan geeft jou dat ook een goed gevoel (typisch bvb jegens je eigen kinderen of geliefden). Negatieve empathie noem ik wanneer je vaststelt dat hoe meer je weet dat een ander zich goed voelt, hoe rotter jij je voelt. En hoe rotter die andere zich (volgens jou) voelt, hoe meer dat je hartje verwarmt. Jaloersheid is zo een voorbeeld van negatieve empathie. Wraak ook.
![]() |
![]() |
#1042 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor mij komt alle ethiek van eigen, goede en pijnlijke, subjectieve ervaringen. Je kan alle ethische dogmatiek uiteindelijk daar naartoe terug traceren. Jullie blijven steken op het niveau van gegeven dogmatiek zonder erover willen na te denken zonder taboes. Jullie willen van "iets" vertrekken. Ik wil van niks vertrekken, en mij vooral niet laten beïnvloeden door wat gangbaar en "algemeen geweten" is op dat vlak. Enkel redeneren mag. Geen a priori gegevens.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 mei 2015 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1043 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo schrijft Aline Sax in de inleiding van haar boek ‘ Voor Volk, Vlaanderen en Führer’ (over de Oostfronters): “De resultaten van een onderzoek dat een bekende striptekenaar tijdens de oorlog antisemitische prenten publiceerde , wordt in alle media uitgesmeerd en brengt opnieuw columns en opiniestukken teweeg. De schouderophalende replieken op dat laatste en de ongestoelde verdedigingen als ‘hij moest toch zijn kinderen te eten kunnen geven’ of ‘iedereen was toen toch antisemitisch’ kenmerken niet alleen de Vlaams(nationalistische) houding tegenover de collaboratie gedurende de laatste helft van de twintigste eeuw, maar tonen aan dat de vergoelijkte beeldvorming die kort na de oorlog opgang maakte, nog steeds doorleeft . “ (1) De Vlaamse beeldvorming werd lange tijd gedomineerd door een sterke nadruk op de repressie (2) , zozeer zelfs dat de oorzaak van die repressie , de collaboratie, vaak grotendeel buiten beeld bleef.” Ook Bruno De Wever spreekt in die zin. Nog altijd wordt volgens De Wever niet het hele verhaal verteld. "Akkoord, de repressie was hard. De strafrechtelijke vervolging was niet van de poes, de straffen waren soms heel streng. Logisch, de oorlog was net voorbij en had diepe wonden geslagen. Maar die Vlaamsgezinde geschriften die zo hameren op het onrecht dat de Vlaams-nationalisten is aangedaan, vertelden er nooit bij dat er daarna ook een uitgebreid gratiebeleid is gevoerd." Bovendien, zo meent Bruno De Wever, hebben naoorlogse Vlaams-nationalisten een grove fout begaan door niet te erkennen dat de collaboratie fout was (zijn broer deed dat nu wél, maar effe…zeventig jaar na het einde van de oorlog en zich te blijven wentelen in een slachtofferrol door steeds weer met de repressie te komen aandraven. Inderdaad Bruno De Wever, zó is dat. Maar maak d�*t die Vlaams-nationalistische oelewappers maar eens wijs! __________ (1) En u bent hier een excellent voorbeeld van! (2) Nauwgezet in stand gehouden en bij geregelde tussenpozen herhaald en nog eens herhaald door de kopstukken van die Vlaamse beweging die zelf kilo’s boter op hun hoofd hadden omdat ze zelf ‘zwart’ waren geweest… Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 mei 2015 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1044 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar gaat het ook over. Het volstond van verdacht te worden van enige Vlaamsgezindheid, en de associatie met "collaborateur" was snel gemaakt, onafhankelijk van het feit of je al dan niet wat dan ook met de Duitsers had gedaan. Mijn grootvader heeft het bijna meegemaakt. Die was voor geen haar te verdenken van collaboratie met de Duitsers. Hij is door de Duitsers trouwens afgelapt. Maar de verdachting ging uit van "verdorie, die zijn trap is geel en zwart". Niks met Duitsers te maken. Je kan dus moeilijk ontkennen dat het repressie apparaat (naast andere rekeningen) vooral ook de rekening van de Vlaamsvoelenden wilde vereffenen. De repressie was voor een stuk een poging tot genocide op Vlaamsvoelenden - echter veel belabberder uitgevoerd dan hun kompaan die net in Berlijn gesneuveld was.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 mei 2015 om 12:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1045 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het negeren van empirische en gevoelsmatige ervaringen van ons denken? Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 mei 2015 om 13:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1046 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: je moet niet vertrekken van een dogma zoals "moorden is slecht". Je moet je de vraag stellen waarom we ertoe komen om te vinden dat moorden slecht zou zijn, en je afvragen of moorden eigenlijk wel slecht is. Ik doe dat nu al heel lang, en altijd kom je uit bij een ding: je EIGEN goede en pijnlijke sensaties. En je zal uitvissen dat ethiek niks anders is dan zeer gemakkelijk veralgemeenbare contracten van wederzijds voordeel. Niet moorden is zo een voorbeeld. Moorden is slecht, omdat je zelf niet vermoord wil worden in de meeste gevallen, en dat de consessie om dan ook een andere niet te vermoorden, daarvoor een heel aannemelijke prijs is. Win-win in veruit de meeste gevallen. In die gevallen waar dat zo niet is, zal je merken dat iemand je in het ootje aan het nemen is voor zijn eigen voordeel.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 mei 2015 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1047 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In die waarden zit het empatisch gevoel, maar dat kan je niet aan een computer leren. Het is niet een 1 op 1 relatie, het is zodanig interpreteren dat je een levend wezen moet zijn om het te kunnen. Allé, dat is mijn idee natuurlijk, ik besef dat vele filosofen daar een ander gedacht van hebben, maar er zijn er toch genoeg die hetzelfde denken....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1048 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1049 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat ethisch is, is vrij subjectief. Toch wordt in de meeste ethische systemen, het systematisch ontmenselijken, opsporen, opsluiten en vermoorden van mensen als onethisch beschouwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1050 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volgens mij. Maar de meningen zijn verdeeld en heel divers op dat gebied. Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 mei 2015 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1051 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1052 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mijn punt is net dat we die juist moeten herkennen en erkennen als basisvoorwaarden om te kunnen omgaan met de maatschappij waarin we leven.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1053 |
Banneling
|
![]() Wie deed er zaken met de USSR tijdens WO II?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1054 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het kleine pleziertje dat je zou halen uit anderen te ontmenselijken, op te sporen, op te sluiten en te vermoorden wil je daarbij wel gerust laten varen, neem ik aan. Op die manier is dat een win-win contract. Voor veruit de meeste mensen. Dat is dan uiteindelijk wat we algemeen als "goed" beschouwen. Maar dat "goede" vindt dus zijn oorsprong in uw eigen voordeel, namelijk liever niet ontmenselijkt, opgespoord, opgesloten...." worden.
![]() |
![]() |
#1055 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hitler samen op zijn bakkes kloppen ?
![]() |
#1056 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het bv gaat over het bakken van brood die je dan ook aan de nazi's verkocht waardoor je een menswaardig bestaan kon opbouwen, daar kan men begrip voor hebben. Als het gaat over het maken van de wapens waarmee de nazi's mensen afslachtten, daar kan men geen begrip voor hebben. Dat lijkt me een afweging die elke persoon met een minimum aan ethiek wel kan maken. dat die afweging net na de oorlog niet altijd gemaakt is, is iets anders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1057 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik mep niet voortdurend om de eerste voorbijganger omdat ik me kan voorstellen dat ik dat niet leuk zou vinden. Confucius kwam als eerste met dat idee af... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1058 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1059 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1060 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook dat maakt deel uit van de mythe-vorming, die gepropageerd werd door de kopstukken van de Vlaamse Beweging kort na de oorlog. Kopstukken die zelf collaborateurs waren geweest. |
|
![]() |
![]() |