Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2015, 20:41   #141
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Kan iemand mij uitleggen hoe een snelheidsverhoging de veiligheid kan verhogen in de wetenschap dat

a/ De ernst van het ongeval rechtstreeks samenhangt met de snelheid; kortom hoe hoger de snelheid, hoe groter de impact van het ongeval, hoe zwaarder de gevolgen.

b/ Hoe sneller men rijdt, hoe minder kans men heeft om zaken te voorzien of op bepaalde situaties te reageren. Kortom men heeft minder tijd om te ageren, wat eveneens rechtstreeks samenhangt men een verhoogde kans op ongevallen.

Het enige wat ik bedenken is bijvoorbeeld dat er minder file zou kunnen staan op een autostrade waardoor er minder kans is dat er bestuurders, die aan het sms'en zijn, achteraan op inrijden.
U bent kortom voorstander van stilstand, elke snelheid is in uw visie immers gevaarlijker dan die snelheid-1km.
Oud 14 mei 2015, 20:46   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
U bent kortom voorstander van stilstand, elke snelheid is in uw visie immers gevaarlijker dan die snelheid-1km.
Snelheid kan in bepaalde omstandigheden en op bepaalde plaatsen inderdaad ronduit gevaarlijk zijn. In andere dan weer niet.

Je raast nu eenmaal niet aan 100 km/u door een woonwijk. Op een autosnelweg kan je dat wel doen als de omstandigheden het toelaten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 20:58   #143
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik had het niet over het doel, daar u dit al aangaf. Wel werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld waar u dan wel die snelheidsverhogingen wil doorvoeren.
Maar u ontwijkt wel handig de vraag/vragen.
Menselijke instincten zijn situatieafhankelijk, als de situatie niet overeenkomt de verwachtingen komen mensen voor verrassingen te staan. Verrassingen in het verkeer zijn gevaarlijk. Als een weg voor de meeste mensen veilig aan 90km/h kan worden gereden, verwachten ze geen zone 30. Als dit niet met de verwachtingen strookt zal dit tot verwarring en gevaar kunnen leiden. Is dit voldoende of moet ik op google streetview nog een specifieke straat gaan zoeken?

PS: ik wacht nog.

Oud 14 mei 2015, 21:02   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u ontwijkt wel handig de vraag/vragen.
Welke dan wel?
Oud 14 mei 2015, 21:03   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Menselijke instincten zijn situatieafhankelijk, als de situatie niet overeenkomt de verwachtingen komen mensen voor verrassingen te staan. Verrassingen in het verkeer zijn gevaarlijk. Als een weg voor de meeste mensen veilig aan 90km/h kan worden gereden, verwachten ze geen zone 30. Als dit niet met de verwachtingen strookt zal dit tot verwarring en gevaar kunnen leiden. Is dit voldoende of moet ik op google streetview nog een specifieke straat gaan zoeken?
Dat mag u. Ik ben benieuwd naar uw duiding.
Oud 14 mei 2015, 21:16   #146
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O ja, daar zijn we weer over die reistijd. Als je weet dat de gemiddelde afstand van een dagelijkse verplaatsing een goede 15 kilometer is, dan wil ik wel eens zien waar dat enorme tijdsverschil zit dat tot frustratie zou kunnen leiden. Hoeveel win je door aan 90 of 70 van Waregem naar Kruishoutem te rijden langs de Kruishoutemseweg bijvoorbeeld? In het denkbeeldige geval dan nog dat er geen ander verkeer is, natuurlijk...
Niet alleen hebebn we intussen gezein dat er op ritten wel degelijk een heel verschil kan gemaakt worden, we "vergeten" natuurlijk ook weer dat dat zelfs eigenlijk niet eens zo relevant is: dat mensen het gevoel hebben dat ze er tijd bij winnen is dat wel. Want dat is waar ze naar handelen, en dat is wat de beleidsmakers en hun slaven blijven negeren.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 21:20   #147
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie achter het stuur zit en "zich begint af te reageren", is een gevaar op de weg en hoort gewoonweg niet te rijden. Wie geen minimum aan zelfbeheersing heeft, zou levenslang rijverbod moeten krijgen.
Zoals verwacht: de olifant in het midden van de kamer wordt nogmaals genegeerd, uiteraard met behulp van het moraliserend vingertje. Twee woorden in jouw laatste zin vatten samen waar het knelt: "zou moeten". Jij gaat uit van zou moeten, terwijl we beter uitgaan van wat is. Mensen zouden de regels braaf moeten volgen, maar in geval van absurde regels gebeurt dat simpelweg niet. "Zou moeten" is de utopie. We moeten het intussen wel doen met de realiteit.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 14 mei 2015, 21:29   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Niet alleen hebebn we intussen gezein dat er op ritten wel degelijk een heel verschil kan gemaakt worden, ...
Ja, op lange ritten op de autosnelweg, als van Antwerpen naar Aarlen (en dan nog eigenlijk verwaarloosbaar). Alleen zijn die zaken niet representatief voor de modale automobilist, die, naar de officiële statistieken, nu eenmaal slechts een dagelijks, gemiddeld verplaatsingspatroon van 15 kilometer kent.
Oud 14 mei 2015, 21:30   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... : dat mensen het gevoel hebben dat ze er tijd bij winnen is dat wel. Want dat is waar ze naar handelen, en dat is wat de beleidsmakers en hun slaven blijven negeren.
Juist niet: dat is de kwalijke mentaliteit van een aantal automobilisten die menen dat ze door aan negentig km/u door een woonwijk te scheuren een zee van tijd winnen.
Oud 14 mei 2015, 21:31   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals verwacht: de olifant in het midden van de kamer wordt nogmaals genegeerd, uiteraard met behulp van het moraliserend vingertje. Twee woorden in jouw laatste zin vatten samen waar het knelt: "zou moeten". Jij gaat uit van zou moeten, terwijl we beter uitgaan van wat is. Mensen zouden de regels braaf moeten volgen, maar in geval van absurde regels gebeurt dat simpelweg niet. "Zou moeten" is de utopie. We moeten het intussen wel doen met de realiteit.
Heeft niets met moraliteit te maken. Wel alles met een noodzakelijke eigenheid voor wie achter het stuur plaatsneemt, nl. zelfbeheersing. Je laat ook geen persoon voor een klas staan, als die zich niet kan beheersen. Net zo bij een auto.
Oud 14 mei 2015, 23:05   #151
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Als ge u spoedt krijgt ge nog een gratis abonnement van De Lijn. Voor het hele gezin zelfs denk ik.
Nee hoor! Is intussen afgeschaft!
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 23:17   #152
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen rijden er nogal wat automobilisten rond die menen dat de straat van hen alleen is. Mijn ervaringen zijn op dat vlak in Wallonië veel positiever. Daar merk ik hoe automobilisten veel meer plaats gunnen als ze je als fietser inhalen. In Vlaanderen krijg je soms te maken met automobilisten die op enkele centimeters van je scheren. Dan gedraag ik mij als fietser assertief en eis mijn plaats op de weg op. Met als resultaat dat de auto wel achter mij moet blijven.
In Vlaanderen rijden er nogal wat fietsers rond die menen dat ze de wegcodes niet moeten respecteren. Mijn ervaringen zijn op dat blak in Wallonië veel positiever. Daar merk ik hoe fietsers achter elkaar gaan fietsen als ze wagens zien of horen aankomen. In Vlaanderen krijg je soms te maken met fietsers die door het rode licht fietsen, met drie of meerdere naast elkaar rijden, zich geen bal aantrekken van regels, de verkeersdrukte, respect tegenover andere weggebruikers. Dan gedraag ik mij als chauffeur assertief en pas ik gewoon de regels toe. Met als resultaat dat sommige fietsers wel plots zeer alert worden.
Oud 14 mei 2015, 23:44   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
In Vlaanderen rijden er nogal wat fietsers rond die menen dat ze de wegcodes niet moeten respecteren. Mijn ervaringen zijn op dat blak in Wallonië veel positiever. Daar merk ik hoe fietsers achter elkaar gaan fietsen als ze wagens zien of horen aankomen.
Wel, ik ga ook regelmatig in Wallonië fietsen (Henegouwen ligt op nauwelijks vijftien kilometer van bij ons thuis). Wat stel ik nu vast? Het gros van de fietsers die ik er tegenkom, zijn... Vlamingen.
Oud 15 mei 2015, 00:17   #154
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wel, ik ga ook regelmatig in Wallonië fietsen (Henegouwen ligt op nauwelijks vijftien kilometer van bij ons thuis). Wat stel ik nu vast? Het gros van de fietsers die ik er tegenkom, zijn... Vlamingen.
Het is dan wel zeer merkwaardig dat al die fietsende Vlamingen een acute 'mentality-switch' krijgen van zodra ze Vlaanderen komen binnengefietst?
Oud 15 mei 2015, 00:26   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Het is dan wel zeer merkwaardig dat al die fietsende Vlamingen een acute 'mentality-switch' krijgen van zodra ze Vlaanderen komen binnengefietst?
Vandaar dat ik uw verhaaltje niet al te ernstig neem.
Oud 15 mei 2015, 07:51   #156
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft niets met moraliteit te maken. Wel alles met een noodzakelijke eigenheid voor wie achter het stuur plaatsneemt, nl. zelfbeheersing. Je laat ook geen persoon voor een klas staan, als die zich niet kan beheersen. Net zo bij een auto.
De "eigenheid" van mensen is dat debiele hinderende regeltjes hen gaan frustreren, en dat ze er dan ook naar gaan handelen. Dat is net het hele idee achter de V85 regel. Maar dat wprdt telkenmale opzijgeschoven met het moraliserend vingertje "men moet zich aan de regels houden".

Verlaag de maximumsnelheden eens overal naar 5km/h en kijk in welke mate het aantal "hardrijders" stijgt.
Oud 15 mei 2015, 07:53   #157
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist niet: dat is de kwalijke mentaliteit van een aantal automobilisten die menen dat ze door aan negentig km/u door een woonwijk te scheuren een zee van tijd winnen.
Ik zeg dat mensen o.a. sneller gaan rijden omdat ze zo tijd te menen winnen, en dat "counter" jij door te zeggen "nee, ze gaan sneller rijden omdat ze zo tijd menen te winnen".

En van welke planeet ben jij ook alweer?
Oud 15 mei 2015, 08:26   #158
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag u. Ik ben benieuwd naar uw duiding.
Alstublieft:https://www.touring.be/nl/corporates...eten/index.asp

Aangezien u mijn duiding constant over het hoofd ziet, geef ik maar het artikel met duiding van Touring. Onderaan ziet u een lijstje met praktijkvoorbeelden. Ik veronderstel dat u die wegen zelf in Google Streetview kan ingeven?

In ieder geval, ik geef antwoord op elke vraag van u, ook al wijkt u constant van de discussie af met dwaalsporen. Heeft u de beleefdheid om ook op mijn vragen te antwoorden?

Oud 15 mei 2015, 08:58   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aangezien u mijn duiding constant over het hoofd ziet, geef ik maar het artikel met duiding van Touring. Onderaan ziet u een lijstje met praktijkvoorbeelden. Ik veronderstel dat u die wegen zelf in Google Streetview kan ingeven?
Natuurlijk kunnen er voorbeelden aangehaald worden van straten die een snelheidsregime hebben dat niet meer overeenkomt met de huidige werkelijkheid. Op dat vlak is niets statisch.
Oud 15 mei 2015, 09:03   #160
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kunnen er voorbeelden aangehaald worden van straten die een snelheidsregime hebben dat niet meer overeenkomt met de huidige werkelijkheid. Op dat vlak is niets statisch.
Waarom vroeg u dan concrete voorbeelden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be