![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#35701 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Als ik een Vlaming was zou ik aansluiting bij Nederland niet wenselijk vinden, puur uit praktische overwegingen. Nederland is nu eenmaal groter. Het zou nooit een unie van gelijken kunnen worden.
Je ziet nu al in Nederland hoe sommige provincies het ondergeschoven kindje zijn, omdat alles op de Randstad gericht is. Veel Schotten vinden dat zij tegenover de oliewinning in hun zee te weinig terug krijgen. Ze zouden eens moeten weten hoe er hier met de Groningers wordt omgesprongen...
![]() |
#35702 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar je hebt gelijk, Nederland is een kleine land met veel diversiteiten. ieder Nederlander heeft het liefst zijn eigen kerk en partij en zijn eigen regering. Daarom met Vlaanderen erbij, zal dit te veel van het goede worden. De Limburgers en Brabanders in Nederland ,klagen nu nog steeds , over achterstelling van een paar eeuwen terug. Laten we het houden zoals het is en een goede samenwerking bereiken in Europa , dat zal al een grote stap vooruit zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35703 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nederland in zijn huidige vorm bestaat slechts sinds 1815. Daarvoor was Nederland een confederatie/federatie met allemaal min of meer onafhankelijke of zelfstandige staten en "Nappie" heeft de zaak samengevoegd. Koning Willem I heeft die structuur gehandhaafd. Het waren dus voorheen allemaal staten, vandaar ook de benaming "STATEN GENERAAL" Hetzelfde gold ook voor de Verenigde Nederlandse Staten tot 1790. Het waren allemaal STATEN.
![]() |
![]() |
#35704 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Trouwens, ook in Europa gaan we op weg naar een confederatie.
![]() |
![]() |
#35705 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar dat zal niet het einde zijn.
![]() |
![]() |
#35706 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35707 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35708 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35709 | |
|
![]() Citaat:
Napoleon heeft hier een juridische structuur aan toegevoegd. Voor een aantal juridische zaken heeft de Napoleontische tijd voor Nederland goed gewerkt. Meestal wordt er aan Napoleon te veel eer gegeven. Men vergeet dat Napoleon ons land heeft gebracht tot de grootste armoede ooit in de geschiedenis. In die zin was de Napoleontische tijd de slechte tijd met de meeste armoede die we hebben gekend. Als het over de verenigde Nederlanden gaat ,deel ik als wenselijkheid jouw mening ,gezien onze taal en onze historie. Toch ben ik het met Adrinaan M eens ,dat deze hereniging er nooit zal komen , omdat door de eeuwen scheiding en de eeuwen anti Hollandse indoctrinatie, de afstand te groot heeft gemaakt ,zeker voor de Vlamingen. We hebben al de EU als confederatie . De Benelux is een mislukking geworden en een samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen in Europa ,zal al genoeg zijn. Laatst gewijzigd door cato : 19 mei 2015 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35710 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35711 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben er wel voorstander van om Noord Brabant en Limburg in Nederland in de voorhoede te plaatsen zodat deze alvast één inter-regionaal provinciaal bestuur kunnen vormen zodat Brabant en Limburg weer één geheel vormen zoals het vroeger ook was. Dan is het "zuiden" alvast in het voordeel en compleet. Daarmee heeft het zuiden dan ook inspraak in het noorden. Vergelijkbaar dus met de zeggenschap van Schotland in Engeland. Geniaal toch? Alle bezwaren zijn daarmee gelijk weg.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 mei 2015 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35712 | |
|
![]() Citaat:
Wat ik er niet aan begrijp, waarom een confederatie vormen terwijl, zoals u aangeeft, de EU er is als confederatie? Daarmee creëert u een confederatie binnen de EU confederatie, terwijl de staten Nederland en Vlaanderen direct hun eigen belangen kunnen behartigen binnen de EU confederatie. Belangen zullen namelijk vaak niet overeenkomen en moeizaam onderhandeld moeten worden en vormt dus een obstakel. Waar ze gelijk lopen kunnen de beide staten binnen de gezamenlijke EU confederatie optrekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35713 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zie de toekomstige confederatie Vlaanderen-Nederland als een entiteit met een uitvoerende als een inrichtende macht met vergrote efficiëntie. Op het ogenblik ben ik druk bezig de beide wetgevingen met elkaar te vergelijken en ik zie best wel mogelijkheden om tot een vergelijk te komen. Die complexiteit is best wel leuk, ik voel mij net een loodgieter zo.
![]() |
![]() |
#35714 | |
|
![]() Citaat:
Evenmin dat een eenheidsstaat opengebroken wordt en zichzelf toelaat dat een aan te sluiten Vlaanderen vervolgens inspraak gaat krijgen in het Noorden. Wat Schotland betreft, het veel macht waardoor besluiten tegengehouden worden welke van belang zijn binnen/voor het interne Engelse gedeelte. Geen aanlokkelijke situatie ten aanzien van het Noorden dus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35715 |
Europees Commissaris
|
![]() De tijd die eroverheen gaat billijkt de vergissing of het drama van de scheiding niet. in die zin is een vergelijking met Duitsland dus zeker op zijn plaats.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35716 |
|
![]() Wel, laten we in dat geval dan maar teruggaan naar 1543 … de Zeventien Provinciën
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35717 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
enz...enz.... Kortom u gaat uit van een idee fixe: antigrootnederlandisme en u zoekt argmenten om dat een basis te geven. Hineinrationalisieren van een buikgevoel heet dat. Citaat:
Citaat:
2. Wat geven ze dan op ? 3. "Aansluiten" is zeer pejoratief, het past in uw anti-houding. En zegt dus veel over uw mening terzake. Grootnederlanders spreken daarover niet zoals ik reeds stelde. 4. Gij beslist dus wie zich Vlaming mag noemen. Wel, wel.....proficiat! 5. Wat mij persoonlijk betreft: Ik ben Brabander, want ik spreek nog Brabants. Maar ook Vlaming want ik spreek Nededelands met een Vlaams aksent. En ook Nederlander want zo hebben mijn voorouders zich eeuwen genoemd tot in de Franse tijd en lees mijn onderschrift. Waarom zou ik iets van dat alles, van al die identifikaties moeten opgeven in een herenigde Nederlanden.....? Het is zoals Edwin stelt; wat denkt gij toch in vreemde machtsstrukturen.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2015 om 20:29. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35718 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35719 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De stemmen in Noord Brabant en Nederlands Limburg in Nederland blijven meetellen in Nederland voor de beide kamers, terwijl de zeggenschap over die provincies in Vlaanderen ligt. Mooi toch? Dus openbreken? Eigenlijk verandert er vrij weinig. En de minister president of president wordt rechtstreeks gekozen door het gehele volk. Het centrale parlement zal bestaan uit de optelling van beide deelparlementen. Volkomen gelijkwaardig dus.
![]() |
![]() |
#35720 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Wat zou hij dan voelen in Friesland? Daar krijg ik als Hollandse Nederlander pas een echt complex van..men weigert daar om überhaupt iets te spreken dat nog enigszins op het Nederlands lijkt...
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 mei 2015 om 20:46. |
|
![]() |
![]() |