![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Dit is inderdaad een prachtig voorbeeld van wat we dagelijks zien in België. Er is overduidelijk méér dan voldoende plaats om rechts te gaan rijden, maar niemand doet het. Ze blijven allemaal als schaapjes dicht achter mekaar links in file rijden terwijl het rechtervak vrij is, en de gevolgen zijn duidelijk: de boel vertraagt tot pakweg 90, en iedereen is later op zijn of haar plaats van bestemming.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Zou het nog filerijden zijn mocht iedereen braaf rechts rijden, en dus de capaciteit verdubbelen? Ik denk van niet.... Op dit specifiek stuk is het probleem de helling, waardoor tragere auto's amper 110 kunnen rijden, en vrachtwagens moeten afzakken tot 70-80 kmh. Geen probleem mee natuurlijk, maar als we de 2 rijstroken benutten ipv 1, rijden er op hetzelfde tijdstip dubbel zo veel auto's door. 1 Nee, ik denk zo niet. Ik heb er geen probleem mee om 100 kmh te rijden op een snelweg indien het druk verkeer is. Ik vind het alleen jammer dat op deze video maar de helft van de capaciteit benut wordt. Indien men gezamenlijk sneller wilt rijden, moet men gezamenlijk leren om de volledige capaciteit te benutten en dus zo veel mogelijk rechts te rijden. Uiteindelijk haalt niemand er iets bij om heel de tijd links te rijden. 2 NIET AKKOORD. Ik toon net aan in de video dat er een plaats is van 550 meter tussen die vrachtwagens. Tussen die vrachtwagens had iedereen naar rechts moeten gaan. Het is een soort van actie-reactie systeem in België: Iedereen rijdt links, dus rijd 'ik' ook links. Iemand die rechts rijdt en wilt invoegen, wordt er niet tussengelaten. De kans is immers groot dat die persoon op het linkerbaanvak blijft plakken en u zo blokkeert. Indien we allemaal aanleren om naar rechts te gaan, wordt invoegen terug naar links als een normaal gedrag beschouwt. Men gaat hoffelijker zijn en de invoegende persoon voorrang verlenen (aka eventjes de gas lossen en plaats laten). 3 VOLLEDIG AKKOORD Laatst gewijzigd door SanderK : 22 mei 2015 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Indien alle auto's rechts gaan rijden voor ene paar honderd meter, krijg je een verschil in snelheid tussen rechter en linker baanvak. Het wordt dan veel moeilijker voor een sneller rijdende wagen om een vrachtwagen terug links voorbij te steken.
Verschillende snelheden gecombineerd met van baanvak wisselen is de ideale combinatie om het aantal ongevallen te verhogen. Ik geloof nooit dat je de capaciteit kan verdubbelen indien een gedeelte vand e autobestuurders rechts zouden invoegen. Ten andere: wie gaat rechts invoegen? Die willen allemaal 120 rijden. Als er rechts ingevoegd wordt zullen de links rijders voordeel hebbne. Die wat regelmatig rechts invoegen gaan later ter bestemming zijn. Offert gij u op? Laatst gewijzigd door pajoske : 22 mei 2015 om 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Respect moet men verdienen door zelf respect te tonen. Ik heb al veel in Duitsland gereden, en op bepaalde stukken snelweg (en vooral de stukken onbeperkt) is men zeer hoffelijk. De trage bestuurder op het rechterbaanvak kijkt veelvuldig in zijn spiegels. Wanneer hij een vrachtwagen wilt voorbijsteken, kijkt hij nog eens in zijn spiegels. Ziet hij daar iemand tegen hoge snelheid aankomen, wacht hij af tot deze voorbij is. Omgekeerd gebeurt ook. Wanneer de trage bestuurder een inhaalmanoeuvre begint of maakt (bijvoorbeeld 3 vrachtwagens aan het voorbijsteken is), gaat de snellere chauffeur ruim op voorhand van zijn gaspedaal af, zodat hij vaart mindert. Geen getoeter, bumperkleven of whatever (zolang dat niet tegen 91 kmh gebeurt natuurlijk) Dat is wederzijds respect voor elkaar. In België zie je dit amper. Rijd je rechts? Geen denken aan dat je er nog tussenkomt, eventjes optrekken. Rijd je links? Ha, ik zal u eens goed zitten hebben, hup ik smijt mij naar het linkerbaanvak tegen 90 kmh. Een beetje karikaturaal overdreven voorgesteld natuurlijk, maar de mentaliteit hier in België is echt wel rot. Dat zorgt ervoor dat velen niet rechtsrijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie twee bruikbare rijstroken en weggebruikers waarvan de meeste bezig zijn met inhalen, of dat zinnens zijn. Zodra de snelheid links lager wordt dan rechts gaan ze vanzelf wel rechts rijden. In uw voorbeeld is het de vraag wie naar rechts gaat invoegen en op die manier zijn ruimte tussen de inhalers verliest. Hij zal zich daar terug moeten tussen wurmen als hij op trager rijdende rechtsrijders stoot. In elk geval een goed filmke om verder van gedachte te wissellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En alsof je niet meer kan invoegen nadat je teruggekeerd bent naar het rechtervak: het is juist die ongegronde schrik die zo een idiote verkeerssituatie veroorzaakt. Als men de veiligheidsafstanden respecteert, kan je makkelijk invoegen. In het slechtste geval moet je achterligger het gaspedaal een paar seconden lossen, maar nooit op de rem gaan staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik mijn gaspedaal los om mijn veiligheidsafstand te behouden moeten al mijn achterliggers dat ook doen. Laatst gewijzigd door Bobke : 22 mei 2015 om 15:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() We hebben nationale BIVV-campagnes nodig om deze mentaliteit MET Z'N ALLEN EN TEGELIJKERTIJD te wijzigen ^^ Enkel indien we met z'n allen tegelijkertijd veranderen, kunnen we vooruit gaan Laatst gewijzigd door SanderK : 22 mei 2015 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De BIVV is een overheidsinstelling en zal bvb nooit campagnes voeren zodat de staat minder geld kasseert. In NL toonde een politievakbondsaktie aan dat als men de flitstolerantie verhoogd met 14 kmh (van wettelijke 6 kmh naar 20 kmh) de geinde boetes maar de helft waren, dat zou een ramp zijn voor de regering. ![]() Citaat:
Dan zouden ze pakweg 5 miljoen euro per week minder kasseren of +250 miljoen euro minder per jaar, dan zouden ze aan personeel moeten besparen bij de BIVV.... ![]() ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2015 om 17:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik haal niet in....ik passeerde enkel. Jij bent die van wie men zegt....wegpiraat.
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wil men naar rechts...let op dat sanderk niet aan het passeren is.
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarbij heb jij al een videocontrole gezien tijdens stokkend (file)verkeer ? Ook op veiligheidsafstand ? Vertel, vertel ... was dat toen Pasen op Kerstmis viel ?
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2015 om 18:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ze moeten zelfs rekening houden met SanderK zijn naderingssnelheid als hij op het punt staat rechts "te passeren" volgens Art 16.2 Citaat:
Citaat:
En bij 3 rijstroken moet je nog verder kijken bij een manoeuver want als je (terug en te laat) naar rechts gaat naar de middenstrook kan er gelijkertijd iemand van de rechterstrook naar de middenstrook komen en dit op dezelfde plaats...
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2015 om 18:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Feit is dat sommigen de wet graag in hun voordeel interpreteren maar in dit. geval is het mij niet duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij is het heel duidelijk ik zal het nog vetter zetten:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2015 om 18:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |