![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik doe aan niets mee. Ik heb er een plezier in heb mythes te doorprikken. Dat is de enige intentie die ik heb. Kunt ge mij ook eens uitleggen van wie dat 'recht om terug te keren' komt? Citaat:
De diaspora is een mythe, en van een deportatie van 'zeer veel' Joden uit de Levant in de 1e of 2e eeuw na Christus is geen enkel historisch bewijs. Leg mij gewoon een kroniek voor waarin staat dat een Romeinse keizer bevel heeft gegeven tot deportatie. Wacht ... ik maak het u nog gemakkelijker: geef mij gewoon 1 kroniek van een bevel van een Romeinse keizer tot deportatie van enig ander volk in het Romeinse rijk. Citaat:
Wat u voorstelt als een gevolg van een diaspora, is een zeer algemeen fenomeen. Citaat:
De herinnering van die bekeringen is in de loop der tijden verloren gegaan, en in de 19e eeuw is de mythe van de diaspora verzonnen. Een mythe die u gelooft. Citaat:
Wel, de verklaring is heel simpel, zij hebben die taal nooit gesproken. Net als Christelijke bekeerlingen in Europa ook nooit het Aramees van Jezus zijn beginnen spreken. Hola, iemand beschuldigen van anti semitisme is onfatsoenlijk. Ik wacht geduldig op uw historische bewijzen van de diaspora. Trouwens, DNA onderzoek is zeer duidelijk. De Palestijnen zijn het volk dat het meeste 'echt' Joods bloed heeft van alle volkeren op aarde. Oh ironie. Laatst gewijzigd door geertvdb : 24 mei 2015 om 08:01. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Hebreeuws was de joodse spreektaal tot aan de Babylonische verovering van Jeruzalem in 586 v.C. Daarna werd dat het Aramees maar het Hebreeuws bleef verder gebruikt worden als liturgische en literaire taal. Elke Jood die geletterd was kende en kent Hebreeuws. Maimonides (1135-1204) (Rambam) schreef een deel van zijn werken in het Hebreeuws ( de Mishne Torah) en andere in het arabisch (de Gids voor Verwonderden). De Italiaans-joodse geleerde Moshe Luzatto (1707-1746) schreef zijn Derech Hashem en zijn Mesillas Yesharim in het Hebreeuws en schreef bovendien voor zijn joodse gemeenschap toneelstukken in het Hebreeuws. Let wel dat gaat over het klassiek of bijbels Hebreeuws. Het modern Hebreeuws is er, wat de grammatica en de syntax betreft, uit afgeleid. Citaat:
Jood zijn is niet steeds een kwestie van "joods bloed". De Israëlische grondwet vermeldt doodeenvoudig dat het land open staat voor alle Joden. "Jood" is iedereen die geboren is uit een joodse moeder maar evenzeer wie zich als persoon van niet-joodse afkomst formeel bekeerd heeft tot het Judaïsme. Recentelijk nog hoorde ik van een jong Japans echtpaar dat zich formeel tot het Judaïsme heeft bekeerd en zich in Israël gevestigd heeft. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het boek is immers door een Jood geschreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door geertvdb : 25 mei 2015 om 08:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Welke taal spraken de Joden voor het Yiddisch? het Aramees? Hoe komt het dat zij die taal helemaal verloren hebben? En al in de vroege middeleeuwen! En dat geldt dan voor alle Joodse gemeenschappen, ook die in Ethiopië en China bijvoorbeeld. Geen enkele gemeenschap is erin geslaagd om hun Aramese roots op 1 of andere manier te behouden. Vindt u dat niet vreemd? Citaat:
![]() Waarom niet??? ![]() U claimt hier met absolute zekerheid dat Hadrianus verantwoordelijk is voor de diaspora. Wel, toon mij een bewijs voor uw stelling. Zoniet, kan ik enkel concluderen dat u het uit uw duim heb gezogen. Of dat u gelooft wat anderen u hebben wijsgemaakt. Citaat:
De mythe van het recht op terugkeer is wel degelijk ontstaan door het geloof dat de hedendaagse Joden genetisch afstammen van de Joden uit de 1e eeuw. En dat er een diaspora is geweest. Beide zijn mythes. Ik wacht trouwens nog steeds op een antwoord op mijn vraag waar het 'recht van terugkeer' vandaan komt. Komt dat recht van een opperwezen die het land van Israel heeft toegewezen aan het Joodse volk? Bovendien, zelfs al zouden de hedendaagse Joden nazaten zijn van de oorspronkelijke Joden, dan nog is het krankzinnig om na 2000 jaar land op te eisen. Als er morgen Kelten voor uw deur staan, en uw huis claimen aangezien zij nazaten zijn van het volk dat 2000 jaar geleden in onze streken woonden, gaat u uw huis afstaan? Laatst gewijzigd door geertvdb : 25 mei 2015 om 08:28. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nadat het o zo christelijke Europa (de leer van de liefde weet je wel...) hen gedurende twee duizend jaar heeft gediscrimineerd, gedwongen heeft "bekeerd" (én bovendien na die "bekering" toch nog aan de gruwelen van de inquisitie onderwierp), hen bijeen heeft gedreven in ghetto's, hen om de haverklap uit het land zette (kwestie van de koninklijke schatkisten weer eens aan te vullen), hen met veel overtuiging beschuldigde van het ontvoeren van christen kinderen om hun bloed te draineren, hen beschuldigde van zwarte ritussen waarin "hosties gefolterd werden", hen levend heeft verbrand door hun synagogen in de fik te steken, en uiteindelijk zijn uiterste best deed om hen op industriële schaal te vernietigen. Wel dat Europese Christendom heeft alle reden om omtrent Israël zijn klep te houden. Weet je wat merkwaardig is? Dat ondanks de verwoede pogingen gedurende meer dan twee duizend jaar om het Judaïsme weg te drukken het er nog steeds is. De christelijke "substitutie"-leer heeft dus duidelijk niet gewerkt. Meer nog, het heeft terug zijn eigen lot in handen in zijn eigen thuisland. Er zijn zo af en toe Europese zeveraars die komen aandraven dat men aan de Joden beter Madagaskar had geschonken, of Oeganda of eender welk ander oord (zo lang het maar Israël niet was ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als onderwijzer ga ik dat ook eens proberen: een leerling uit een andere klas straffen omdat een leerling in mijn klas zich heeft misdragen. Eens kijken of ouders dit als rechtvaardigheid zullen zien... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is blijkbaar toch iets moeilijk te weerleggen:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En, a propos: weet je wel hoeveel Joden uit de Arabische landen werden buiten geschopt? Nooit gehoord van de Marokkaanse Joden, de Egyptische Joden, de Yeminitische Joden enz.? Denk niet dat ze allemaal "vrijwillig" naar Israël zijn getrokken hoor! Gelukkig voor hen dat Israël bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Had Israël niet bestaan, dan leefden die Joden daar nog altijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, u weerlegt het niet. U kan het ook niet, daar het gaat over het verleggen van de schuld. Omdat de Joden hebben geleden in en door Europa, acht u het gerechtvaardigd dat de Arabieren hun land wordt afgenomen. Een bijzonder merkwaardig redenering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U misschien wel, maar ik alvast niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens uw redenering bestond het "land van de Ieren" ook niet. Voor de oprichting van de Ierse republiek was het Groene Eiland immers eeuwen en eeuwen deel van het Britse rijk.
U ziet dat uw redenering kant noch wal raakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pure onrechtvaardigheid, wat niet te verhullen valt, ook al tracht u iedere inhoudelijke discussie uit pure armoede uit de weg te gaan door voortdurend goedkope etiketten te gooien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zeker. Omdat ik het in hoge mate verdacht vind dat exact dezelfde soort gebeurtenissen zich zowat overal hebben voorgedaan op deze planeet. Geen haan die erover kraait. Het is overigens niet alleen zo gebeurd op het Amerikaanse continent maar evenzeer op het Aziatische. Of denkt u soms dat de oorspronkelijke inwoners van Siberië het gebied van de Oeral tot Vladivostok vol vreugde aan de Russen "geschonken" hebben? Opnieuw: daar hoor je geen woord kwaad over. Maar o wee als de Joden zich opnieuw gaan vestigen in een minuscuul gebied dat historisch hun eigen vaderland is geweest en als dusdanig door de rest van de wereld ook erkend werd (het aartsvijandige Christendom inbegrepen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() PRECIES!!! Wie A zegt moet dan ook maar B zeggen. Dan is Ierland ook ten onrechte van de Britten afgenomen. Want de Britten zijn daar evenzeer weggejaagd geworden, net zoals die arme zogezegde "Palestijnen". Ierland moet dus opgedoekt worden...
|
![]() |
![]() |