Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2015, 12:56   #121
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht

Ze had hem trouwens een wedervraag moeten stellen: Gaat hij zijn welvaart of materialistische wereld mee het graf in nemen?
Waarom zou die vraag dan wel relevant geweest zijn ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 12:56   #122
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Bovendien is het geponeerde feit dat islamitische landen de meeste analfabeten tellen en het meest onderontwikkeld zijn gewoon FOUT. Degene die zoiets meent te beweren, mag gerust met bronnen komen aandraven om me te overtuigen.
http://www.muslimpopulation.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...2013unesco.png
__________________
Al moordend problemen oplossen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 12:56   #123
Tomas
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Berichten: 1.028
Standaard

PatrickVE, Iemand doen nadenken over een wiskundig vraagstuk is iets anders dan doen nadenken over een geloof dat ingebed zit in je hele leven, dat je deelt met vrienden, familie en anderen. En waar heel wat controlemechanismen zijn om afvalligheid af te straffen en wat kan leiden tot verbanning uit de gemeenschap.

je beseft niet hoezeer je houding (richting atheïsme) ook een cultureel fenomeen is. Het is tegenwoordig een trend om atheïst te zijn als intellectueel. Dat is in het verleden hier anders geweest. Je mogelijkheden in het Westen om kritiek te kunnen uiten en atheist te kunnen zijn, zijn een cultureel fenomeen. Dat heeft weinig met 'de rede' te maken. Jij kon met je atheïsme terecht bij leeftijdsgenoten, peers, generatiegenoten.
Als moslim sta je alleen wanneer je het atheïsme plots van dag één op dag twee aanhangt op basis van een simpele redenering.

Die leerkracht geschiedenis houdt geen rekening met het feit dat dat meisje enorm veel weerstand en moeilijkheden zal krijgen binnen haar eigen gemeenschap, wanneer ze - op redelijke gronden - zou meegaan in de redeneringen van deze leerkracht.

De kosten-baten voor dat meisje zijn: kiezen voor religie boven 'de rede'.
Die leerkracht heeft het veel makkelijker dan dat moslimmeisje om vrij na de denken over dergelijke onderwerpen. Aangezien die onderwerpen niet gevoelikg liggen binnen onze cultuur en wij er vrij over kunnen nadenken.
De sociale gevolgen voor moslims zijn veel groter dan voor die leraar geschiednis wanneer zij kritisch gaan staan tegenover hun geloof.

De leerkracht houdt geen rekening met 'het systemische gegeven' van dat geloof en de controlemechanismen en sancties voor afvalligheid.

Laatst gewijzigd door Tomas : 2 juni 2015 om 13:05.
Tomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 12:57   #124
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
hoe komt het dan dat ik tijdens mijn schooltijd, nooit het soort problemen heb ervaren (niet in mijn school, en ook niet elders), zoals daar nu in Brussel ??
Moslims beginnen maar een maatschappij te verpesten als ze voldoende in aantal zijn om daar mee te beginnen. Toen jij naar school ging was het daar nog zo ver niet misschien?
Maar we + volgende generaties zullen wel meemaken hoe dat in zijn werk gaat.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 12:58   #125
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dan nog is een moslim niet verantwoordelijk voor heel zijn land. Hij moet zichzelf en zijn familie van de Hel redden. Iedereen gaat individueel in het graf, hoor.

En nu zal het meisje gewoon tot de conclusie komen dat ze 1. Niet analfabeet is en 2. Niet achtergesteld, waardoor deze al geen argumenten vormen om 'kritisch' over de islam te zijn.
Het ging dus over islamlanden , niet over haar .
Gelukkig zal een kind van 12 dat wel weten , in tegenstelling tot u .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 12:59   #126
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dat is GEEN objectief gegeven. De islam kenmerkt zich door de prachtige en machtige Heilige Quran en hadith. Dat is de reden waarom mensen voor de islam kiezen. De religie moedigt zeer hard het opdoen van religieuze en wetenschappelijke kennis aan.

Bovendien is het geponeerde feit dat islamitische landen de meeste analfabeten tellen en het meest onderontwikkeld zijn gewoon FOUT. Degene die zoiets meent te beweren, mag gerust met bronnen komen aandraven om me te overtuigen.

Fait divers trouwens.
De "toplanden" qua analfabetisme zijn Pakistan, Afghanistan, Sudan, Ethiopië, Somalië, Jemen, Mali, Niger, Tsjaad,...

Alstublieft he zeg.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:00   #127
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Sinds wanneer is heel midden-afrika islamitisch?
De meeste moslims zitten in noord Afrika, het midden-oosten en Azië.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 2 juni 2015 om 13:00.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:01   #128
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als gelovigen u zouden willen beletten om ongelovig te zijn hebt u gelijk. Dan moet eens rustig nagaan welke religie dergelijke houding aanneemt.
Of u God al of niet als een farce beschouwt, dat is uw zaak en daar bemoei ik mij niet mee.
De "ongelovigen" laten enkel maar van zich horen als ze lastig gevallen worden door bepaalde gelovigen! Waarom hebben we hier geen ruzie en ambras met Joden of boedhisten enz ? Zolang die niemand lastig vallen is er niemand die ernaar kraait.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:02   #129
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
De "toplanden" qua analfabetisme zijn Pakistan, Afghanistan, Sudan, Ethiopië, Somalië, Jemen, Mali, Niger, Tsjaad,...

Alstublieft he zeg.
Bron? En dat het rechtstreeks door de islam komt?

Laatst gewijzigd door Guinevere : 2 juni 2015 om 13:03.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:03   #130
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
PatrickVE, Iemand doen nadenken over een wiskundig vraagstuk is iets anders dan doen nadenken over een geloof dat ingebed zit in je hele leven, dat je deelt met vrienden, familie en anderen.
Nochtans is leren nadenken in de wiskunde precies heel nuttig om leren na te denken in het algemeen.

Citaat:
En waar heel wat controlemechanismen zijn om afvalligheid af te straffen en wat kan leiden tot verbanning uit de gemeenschap.
Dat is juist, maar dat zijn nu juist repressiemiddelen die bestreden moeten worden om de individuele vrijheid tot uiting laten te komen. Het zijn dit soort sociale drukkingsmiddelen die mensen kunnen aanzetten om in de criminaliteit te belanden, om beginnen te roken, om beginnen drugs te nemen, om beginnen te stelen. Peer pressure als het om nefaste elementen gaat, is iets waar je nu net precies het (jonge) individu intellectueel wil tegen wapenen, om zich kunnen te verdedigen tegen het domme-schaap effect, of peer pressure.

Natuurlijk kan het in een sterk repressieve omgeving waar veel dreiging tot geweld en mishandeling heerst, verstandiger zijn om wat toe te geven aan peer pressure, tot je groot genoeg bent om eraan te ontsnappen.

Maar of we dat nu moeten toejuichen dat die peer pressure bestaat, is een andere vraag, nee ?

Citaat:
je beseft niet hoezeer je houding (richting atheïsme) ook een cultureel fenomeen is. Het is tegenwoordig een trend om atheïst te zijn als intellectueel. Dat is in het verleden hier anders geweest. Je mogelijkheden in het Westen om kritiek te kunnen uiten en atheist te kunnen zijn, zijn een cultureel fenomeen. Dat heeft weinig met 'de rede' te maken.
Helemaal niet. Ik ben geen atheist geworden uit peer pressure, in tegendeel. Ik ben atheïst geworden omdat ik graag logisch nadenk, en omdat het zeververhaaltje van mijn opgedrongen godsdienst met geen haken en ogen aaneen hangt.

Citaat:
Die leerkracht geschiedenis houdt geen rekening met het feit dat dat meisje enorm veel weerstand en moeilijkheden zal krijgen binnen haar eigen gemeenschap waar ze niet anders kan dan toe behoren, wanneer ze - op redelijke gronden - zou meegaan in de redeneringen van deze leerkracht.
Dat klinkt een beetje als "laat U verkrachten, want anders gaat ge slaag krijgen, en hoe meer ge denkt dat met uwen ouwe vette nonkel neuken een juiste zaak is, hoe minder ge er zult onder lijden".
__________________
Al moordend problemen oplossen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:03   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Sinds wanneer is heel midden-afrika islamitisch?
De meeste moslims zitten in noord Afrika, het midden-oosten en Azië.
De kaartjes komen niet 100% overeen, maar de correlatie is redelijk duidelijk.
Het enige donkerblauwe moslim land is Turkije.
__________________
Al moordend problemen oplossen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 juni 2015 om 13:05.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:04   #132
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
PatrickVE, Iemand doen nadenken over een wiskundig vraagstuk is iets anders dan doen nadenken over een geloof dat ingebed zit in je hele leven, dat je deelt met vrienden, familie en anderen. En waar heel wat controlemechanismen zijn om afvalligheid af te straffen en wat kan leiden tot verbanning uit de gemeenschap.

je beseft niet hoezeer je houding (richting atheïsme) ook een cultureel fenomeen is. Het is tegenwoordig een trend om atheïst te zijn als intellectueel. Dat is in het verleden hier anders geweest. Je mogelijkheden in het Westen om kritiek te kunnen uiten en atheist te kunnen zijn, zijn een cultureel fenomeen. Dat heeft weinig met 'de rede' te maken.

Die leerkracht geschiedenis houdt geen rekening met het feit dat dat meisje enorm veel weerstand en moeilijkheden zal krijgen binnen haar eigen gemeenschap, wanneer ze - op redelijke gronden - zou meegaan in de redeneringen van deze leerkracht.

De kosten-baten voor dat meisje is: kiezen voor religie boven 'de rede'.
Die leerkracht heeft het veel makkelijker dan dat moslimmeisje om vrij na de denken over dergelijke onderwerpen. Aangezien die onderwerpen niet gevoelikg liggen binnen onze cultuur en wij er vrij over kunnen nadenken.
De sociale gevolgen voor moslims zijn veel groter dan voor die leraar geschiednis wanneer zij kritisch gaan staan tegenover hun geloof.

De leerkracht houdt geen rekening met 'het systemische gegeven' van dat geloof en de controlemechanismen en sancties voor afvalligheid.
Redenen genoeg om dus geen respect te tonen voor dat geloof . En om iedereen af te raden om er aan deel te nemen .
Dezelfde mechanismen zaten in de nazi-ideologie , die er zelfs op gebaseerd was . Tenzij je nu iedereen gaat aanraden om , mein kampf , te lezen en de prachtige schrijfstijl en cultuur gaat ophemelen .Ben je verkeerd bezig .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:04   #133
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Die leraar was zo summier en zo onduidelijk dat je uit die ene zin die hij schreef moeilijk kan uitmaken waar hij het nu precies over had. Wat vooral lijkt te zijn is dat hij de moslims beledigt en hen subtiel analfabetisme en onderontwikkeling verwijt vanuit een soort superioriteitsgevoel. Dat klinkt goed door uit zijn boodschap.

De achterliggende boodschap is: "jullie cultuur is achterlijk en jullie zijn analfabeet en onderontwikkeld."

Je hoeft geen alfabeet te zijn om dat te begrijpen uit z'n boodschap.
wat iemand zelf van die boodschap maakt of eronder begrijpt, is zijn/haar probleem.

de leraar stelt de leerling een vraag en nl deze :

Citaat:
Waarom kiezen voor de religie die zich kenmerkt door de hoogste graad van analfabetisme en die de meeste onderontwikkelde en achtergestelde landen telt?
is het mss niet de taak van een gelovige daar gewoon op te antwoorden zodat die ongelovige iets kan leren over het ware geloof ?

in die vraag zit zelfs geen kritiek tov de Islam of Islamitische staten en onderdanen van die staten in de wereld. het is een vraag naar de beweegredenen van de leerling, wat een tamelijk algemeen concept is onder leraars om leerlingen te verplichten na te denken over hun houding/uitspraken ... wringt daar het schoentje mss ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:05   #134
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Maar ik heb nog nooit iets gelezen over een dergelijke happening met onze katholieken! Dat wij moslimachterlijkheid benoemen als achterlijkheid, tja, dan moeten die gasten maar ergens anders gaan neerstrijken waar men wel kan aanvaarden wat ze denken en doen! Het is hier hun land niet, ze hoeven hier niet te komen en te verblijven.
Dan moet je misschien wat minder gericht leesvoer uitkiezen?

Allez, stel dat de leerkracht in kwestie een kind van getuigen van jehovA in zijn klas heeft, en buiten de lesuren via Facebook die leerling berichten gaat sturen over hoe achterlijk dat geloof wel niet is, en dat diens ouders hem/haar met veel plezier zullen laten sterven als er eens een bloedtransfusie'tje moet gebeuren. Denk je dan echt dat die ouders daar mee zouden kunnen lachen? En denk je niet dat je dat als leerkracht moet kunnen inschatten?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:06   #135
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Een geloof is een cultureel fenomeen dat doorheen de geschiedenis gegroeid is en van generatie op generatie wordt doorgegeven. Alles, van opstaan tot slapengaan zit boordevol rituelen en (taal)handelingen die met dat geloof te maken hebben. Door die mensen 'analfabeet' en 'onderontwikkeld' te noemen omdat ze door toeval in die cultuur opgroeien met dat geloof, kan je hen absoluut niet overhalen om na te denken over hun religie. Welintegendeel: je drijft hen eerder in een verdedigingspositie in plaats van dat men gaat nadenken over de eigen overtuigingen.
hier zou je een punt hebben, ware het niet dat je eerst iets helemaal anders maakt van de vraag van die leraar ... lees de vraag mss nog eens
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:06   #136
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Patrickve, vind je het erg verstandig (of eerder dom) van een leraar om te verwachten van een leerling dat zij op basis van tegenargumenten haar geloof kan afwerpen? Een geloof zit ingebed in een cultuur. De hele familie en alle rituelen van opstaan tot slapengaan hebben te maken met die levensovertuigingen. Het is vrij dom van een leerkracht geschiedenis om te verwachten van een leerling dat zij zomaar 'kan kiezen voor een ander geloof' en vooral dat ze zomaar zal aanvaarden dat haar mensen voor analfabeet en onderontwikkeld worden versleten.
Het zit allemaal iets complexer in elkaar dan de domme zinsnede van die leraar doet vermoeden.
Indien die leraar leerlingen doet inzien dat er iets aan hun "geloof" scheelt en dat dat een negatieve invloed heeft op hun leven, dan heeft hij een goede daad gedaan en zullen die leerlingen hem later daarvoor dankbaar zijn, kan niet anders! Daardoor heeft hij hun vrijheid en keuze niet afgenomen.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:06   #137
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is een vraag naar de beweegredenen van de leerling, wat een tamelijk algemeen concept is onder leraars om leerlingen te verplichten na te denken over hun houding/uitspraken ... wringt daar het schoentje mss ?
Fascistische doctrines houden meestal niet van "nadenken over hun basis ideeën".
__________________
Al moordend problemen oplossen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:06   #138
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Waarom zou die vraag dan wel relevant geweest zijn ?
Omdat het de moslims, itt de ongelovigen, niet te doen is om de meeste titels, diploma's of bezittingen te vergaren.

Zij 'werken' ook voor het hiernamaals. Als je bidt, extra gebeden doet of je verdiept in de koran en hadith, heb je voor heel wat wereldse|materiële zaken minder tijd.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 2 juni 2015 om 13:07.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:08   #139
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Dan moet je misschien wat minder gericht leesvoer uitkiezen?

Allez, stel dat de leerkracht in kwestie een kind van getuigen van jehovA in zijn klas heeft, en buiten de lesuren via Facebook die leerling berichten gaat sturen over hoe achterlijk dat geloof wel niet is, en dat diens ouders hem/haar met veel plezier zullen laten sterven als er eens een bloedtransfusie'tje moet gebeuren. Denk je dan echt dat die ouders daar mee zouden kunnen lachen? En denk je niet dat je dat als leerkracht moet kunnen inschatten?
Neemt niet weg dat het juist is, he. Heeft een adolescent geen recht om zoiets te beseffen ?
__________________
Al moordend problemen oplossen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:08   #140
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Bron? En dat het rechtstreeks door de islam komt?
Die bronnen zijn vrij toegankelijk, het is geen geheim.
Dat het rechtstreeks door de Islam komt heb ik nergens beweerd, maar dat er een correlatie is kan onmogelijk ontkend worden.

Dat de Islam er in die landen voor zorgt dat oplossingen bemoeilijkt worden, daar heb ik geen onderzoek voor nodig.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be