Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2015, 13:29   #161
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Andev, nogmaals, een religie kies je niet. Je wordt geboren in een gemeenschap en neemt de cultuur in je op en draagt die automatisch verder uit. Jij doet dat ook hoor, Andev. Moest jij toevallig in een Islamitisch land geboren zijn, zou je niet dezelfde mening zijn toegedaan. Overtuigingen ontstaan niet door redeneringen, maar zijn vooral ook cultureel gevormd.
Vooroordelen zijn cultureel gevormd. Kritisch nadenken laat je toe om daar voor een deel aan te ontsnappen. Dat is de fundamentele humanistische visie.
Oud 2 juni 2015, 13:29   #162
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Moslimjongeren weten amper iets. Dat is het probleem.
maar daarvoor ligt de schuld bij het onderwijs zelf.
niet bij de jongeren, niet bij het geloof.

maar nog meer respect en verbale voorzichtigheid ivm religie gaat idd niet helpen om daar iets aan te verhelpen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:31   #163
Tomas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Dank je om daar nog eens op terug te komen...
Ik ben inderdaad vele tientallen jaren geboren in een "katholieke" omgeving, ben naar een katholieke school gestuurd, dan "toevallig" middelbaar in gemeenschapsschool vanwege beter bereikbaar als school.
En ik heb vanaf die periode gekozen voor wat ik zelf het meest logische vond, zelfs "godsdienst" gekozen uit gewoonte enz.
En uiteindelijk heb ik gevolg gegeven aan mijn bevindingen: ik heb/had geen godsdienst van doen om een fatsoenlijke mens en burger te worden.
Ik zag er uiteindelijk niets dan hypocrisie en schijnheiligheid meer in.
Eens je geen puber meer bent kun je dus wel kiezen, maar niet in een dictatoriaal systeem waarbij de islam behoort. Of je bent er een afvallige.
Ik heb geen enkel probleem met gelovige mensen zolang ze dat deel van hun leven voor zichzelf houden en niet opvallen of zich opdringen door gedoe opgelegd door hun godsdienst.
Ik heb niets tegen mensen die bvb geen varkensvlees eten, maar ze moeten niet afkomen dat dat een verplichting is van hun godsdienst en niet van hun eigen smaakkeuze.
Wel, ik ben ook blij dat ik hier kan kiezen om al dan niet in iets te geloven op basis van mijn eigen verstand. Maar onderschat niet dat te danken is aan toeval, dat wij geboren zijn in een land met een cultuur waarin dat mogelijk is.
Tijdens het ancien regime en ervoor was dat in deze contreien ook not done.
Wij hebben dus geluk in goede tijden en op de juiste plaats te zijn geboren binnen een gemeenschap die dat soort vrije denken toelaat.
We mogen onze eigen bijdrage aan ons alfabetisme dus niet overschatten.

Laatst gewijzigd door Tomas : 2 juni 2015 om 13:34.
Tomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:34   #164
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, ik ben ook blij dat ik hier kan kiezen om al dan niet in iets te geloven op basis van mijn eigen verstand. Maar onderschat niet dat te danken is aan toeval, dat wij geboren zijn in een land met een cultuur waarin dat mogelijk is.
Wij hebben dus geluk in goede tijden en op de juiste plaats te zijn geboren binnen een gemeenschap die dat soort vrije denken toelaat.
en de islamiet is gelukkig in een islamitisch land te zijn geboren en niet in zo'n achterlijk land vol ongelovigen ... iedereen gelukkig
Oud 2 juni 2015, 13:35   #165
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dan nog is een moslim niet verantwoordelijk voor heel zijn land. Hij moet zichzelf en zijn familie van de Hel redden. Iedereen gaat individueel in het graf, hoor.

En nu zal het meisje gewoon tot de conclusie komen dat ze 1. Niet analfabeet is en 2. Niet achtergesteld, waardoor deze al geen argumenten vormen om 'kritisch' over de islam te zijn.
Stel je voor dat dat meisje tot de conclusie komt dat dat vooral is omdat ze hier in onze democratie zit en over onze instellingen enz kan beschikken. En dat ze in haar eigen moslimland nu ongeletterd en volledig ingepakt zou rondlopen ten dienste van haar baas en echtgenoot...
Moslims die hier rondlopen zijn nog enkel verantwoordelijk voor zichzelf en hun eigen gedrag. Hier hebben ze de kans om dat zelf te bepalen en te kiezen. Als ze volgens ons, in ons land verkeerd kiezen is dat pech voor hen en lastig voor ons!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:36   #166
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Andev, nogmaals, een religie kies je niet. Je wordt geboren in een gemeenschap en neemt de cultuur in je op en draagt die automatisch verder uit. Jij doet dat ook hoor, Andev. Moest jij toevallig in een Islamitisch land geboren zijn, zou je niet dezelfde mening zijn toegedaan. Overtuigingen ontstaan niet door redeneringen, maar zijn vooral ook cultureel gevormd.
Ge kiest het niet, maar als je uitwijkt naar andere oorden, moet je het niet gaan vanzelfsprekend vinden, dat uw religie (met alle mogelijke vervelende uitwassen) overal zomaar gaat aanvaard worden. En met die ingesteldheid zijn die islamieten nu wel naar hier gekomen. In die vijftig jaar islamitische migratie, heb ik nog geen enkele toegeving gezien van hunnentwege.
Zij komen naar hier, palmen hier een stuk grond in, en leven hier verder alsof ze nog altijd in één vd dorpen uit het Atlasgebergte zitten.
Dat is de realiteit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:39   #167
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Noem ons anders eens vijf islamitische geleerden/wetenschappers die de wereld in de loop vd geschiedenis, met verstomming hebben geslagen.
Die waren er al in de middeleeuwen, (geneeskunde, sterrenkunde, wiskunde...)maar tegenwoordig in ons modern 2015?
Inderdaad lastige vraag... Ze zijn serieus blijven steken in "hun" middeleeuwen! Ze zitten er precies nog steeds in...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:40   #168
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeg je nu dat culturen en gemeenschappen die dat soort vrije denken niet toelaten gewoon wat achter lopen, dus achtergesteld zijn ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:43   #169
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heet humanisme, en het is de reden waarom die "cultuur" objectief superieur is aan een repressiever dogmatiek.

Citaat:
We hebben meer dan geluk. Daar zijn eeuwen strijd en ontwikkeling aan vooraf gegaan.

Dat was nu net de boodschap van die leraar, zie je.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 juni 2015 om 13:43.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:44   #170
Tomas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zeg je nu dat culturen en gemeenschappen die dat soort vrije denken niet toelaten gewoon wat achter lopen, dus achtergesteld zijn ?
Ja, maar het is niet zo verstandig hen dat ook vlakaf in die bewoordingen te zeggen, want het effect is dat mensen dan in de verdediging schieten en je punt zijn effect mist.

Laatst gewijzigd door Tomas : 2 juni 2015 om 13:44.
Oud 2 juni 2015, 13:45   #171
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Stel je voor dat dat meisje tot de conclusie komt dat dat vooral is omdat ze hier in onze democratie zit en over onze instellingen enz kan beschikken. En dat ze in haar eigen moslimland nu ongeletterd en volledig ingepakt zou rondlopen ten dienste van haar baas en echtgenoot...
Moslims die hier rondlopen zijn nog enkel verantwoordelijk voor zichzelf en hun eigen gedrag. Hier hebben ze de kans om dat zelf te bepalen en te kiezen. Als ze volgens ons, in ons land verkeerd kiezen is dat pech voor hen en lastig voor ons!
Voila.

En het is bijna de plicht van opvoeders zoals die leraar om hen die kansen laten te grijpen. Doen ze dat niet, tot daar toe. Maar het inzicht, en de kans, moet geboden worden, want het is dat wat het humanisme superieur maakt aan dogmatisch denken.
Oud 2 juni 2015, 13:46   #172
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
En dat meisje is in hetzelfde land geboren . Ze kan echter niet kiezen om te geloven volgens haar verstand .
Omdat ze in een achterlijke cultuur vastzit die ge-importeert is .
Gelukkig zijn er leraars die haar stimuleren om dat verstand te gebruiken .
Minder dan vroeger want leraars die moslims aanzetten tot denken worden ontslagen .
En dan gaat u die achterlijkheid nog eens promoten ook .
In feite bent u medeschuldig aan die achterlijkheid .
Shame on you .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 13:46   #173
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar het is niet zo verstandig hen dat ook vlakaf in die bewoordingen te zeggen, want het effect is dat mensen dan in de verdediging schieten en je punt zijn effect mist.
Maw, die leraar werd eigenlijk ontslagen omdat hij pedagogische kwaliteiten miste, en er niet in geslaagd is om met zijn lompe, directe manier van vragen stellen, dat meisje tot beter inzicht te laten komen ?
Oud 2 juni 2015, 13:47   #174
Tomas
Gouverneur

Standaard

Veel heeft met communicatie en de effectiviteit ervan te maken in een discussie met moslims: hoe communiceer je iets op zo'n manier dat je mensen niet eerder in de verdediging jaagt dan hen doet nadenken, wat (ogenschijnlijk toch) je oorspronkelijke doel is.

Laatst gewijzigd door Tomas : 2 juni 2015 om 13:47.
Oud 2 juni 2015, 13:48   #175
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
En dat meisje is in hetzelfde land geboren . Ze kan echter niet kiezen om te geloven volgens haar verstand .
Omdat ze in een achterlijke cultuur vastzit die ge-importeert is .
Gelukkig zijn er leraars die haar stimuleren om dat verstand te gebruiken .
Minder dan vroeger want leraars die moslims aanzetten tot denken worden ontslagen .
En dan gaat u die achterlijkheid nog eens promoten ook .
In feite bent u medeschuldig aan die achterlijkheid .
Shame on you .
2!
Oud 2 juni 2015, 13:50   #176
Tomas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maw, die leraar werd eigenlijk ontslagen omdat hij pedagogische kwaliteiten miste, en er niet in geslaagd is om met zijn lompe, directe manier van vragen stellen, dat meisje tot beter inzicht te laten komen ?
Ik ben het niet eens met zijn ontslag. Wat beter zou zijn is dat men samen gaat zitten met mensen die invloed hebben in die geloofsgemeenschap en daar de dialoog aangaat over de causale relatie tussen analfabetisme en religie (en dit hard maakt met studies allerhande (die men wellicht niet kan voorleggen)).

Discussieer met gelijken in plaats van een minderjarige als opponent te nemen, zou ik zeggen. En onderbouw je claim over de causale relatie tussen geloof en analfabetisme.

Laatst gewijzigd door Tomas : 2 juni 2015 om 13:54.
Oud 2 juni 2015, 13:51   #177
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
gelukkig dat die domme kaffers niet zo'n toverwoord (cfr 'islamofobie') hebben om zulke 'belasterende' uitlatingen te culpabiliseren en te criminaliseren hé
Oud 2 juni 2015, 13:55   #178
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben het niet eens met zijn ontslag. Wat beter zou zijn is dat men samen gaat zitten met mensen die invloed hebben in die geloofsgemeenschap en daar de dialoog aangaat over de causale relatie tussen analfabetisme en religie (en dit hard maakt met studies allerhande (die men wellicht niet kan voorleggen)).

Discussieer met gelijken in plaats van een minderjarige als opponent te nemen, zou ik zeggen.
jij ziet die leraar weer als missionaris ... dat is de taak niet van die leerkracht.

die leerkracht zet die minderjarige aan tot kritisch denken, da's al. niet meer niet minder. al de rest moet die leerling zelf doen, of niet doen, haar vrije keuze.
Oud 2 juni 2015, 13:56   #179
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Discussieer met gelijken in plaats van een minderjarige als opponent te nemen, zou ik zeggen. En onderbouw je claim over de causale relatie tussen geloof en analfabetisme.
over onderbouwen gaan we toch niet beginnen in een onderwerp dat in hoofdzaak over religie gaat hé ??

ttz, mij niet gelaten, maar dan zijn we pas echt vertrokken natuurlijk
Oud 2 juni 2015, 13:58   #180
Anna List
Banneling

Standaard

ge zou zeggen dat ik ergens op Tomas of Guinevere zijn/haar teen heb getrapt ... voel me een klein beetje genegeerd toch ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be