![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#36201 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar goed, zoals ik stelde is dat slechts één hypothetisch scenario waarbij er in Vlaanderen een meerderheid kan gevonden worden om taal te verkopen voor iets anders. We zijn toch wereldkampioenen in koehandel.... Ik zie het niet zitten dat in een konfrontatie met de Francité, de Nederlandstaligheid daar voordeel kan uit halen. Dus moet een positie worden nagestreefd waarin niet meer moet onderhandeld worden. Nooit meer. Met Franstalige politici kersen eten heeft nog nooit een bonus opgeleverd voor de Nederlandstaligheid: IK zie gewoonweg één konstante rechte lijn vanaf het ogenblik toen Robert d' Artois, in de dertiende eeuw, in het ganse graafschap Artesië het Frans invoerde als bestuurstaal, tot en met de vorige regeringsonderhandelingen toen men de BMG invoerde en de Franstalige rechters naar Vlaanderen kwamen. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 juni 2015 om 23:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36202 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 juni 2015 om 00:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36203 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En het Fries is als zelfstandige taal ook erkend. Vraag mij af wanneer het Limburgs en het mooie Westvlaams ook officieel erkend worden in België.
![]() |
![]() |
#36204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat stelt die erkenning van het Limburgs en Nedersaksisch eigenlijk voor? Als ik alles samen leg, dan is dat een volkomen lege doos. Er is trouwens geen enkele meerderheid onder die dialectsprekers om die taal in te zetten in onderwijs, administratie, enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36205 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wij vinden het belangrijk dat dat blijft voortbestaan. Boven is onze mening dat mensen ook vaak gelukkiger zijn met twee moedertalen. Fries heeft trouwens ook een wettelijk juridische status.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juni 2015 om 08:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36207 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook wordt nu weer lesgegeven in Duitsland in het Oostfries Nedersaksisch.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juni 2015 om 09:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen zie ik niet de meerwaarde in van onderwijs in het dialect. Daarvoor hebben we onze cultuurtaal. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen beide goed beheersen. Dialect van huis uit; AN door school en media. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36209 | |
|
![]() Citaat:
1. dialect, als thuistaal 2. het AN ,voor het Nederlands taalgebied. 3. Engels ,voor Internationaal gebruik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36210 | |
|
![]() Citaat:
![]() Zie er wat Nederland betreft geen enkel probleem in. Het Fries is een Rijkstaal naast het Nederlands. Evenals Engels en Papiamento talen binnen Nederland zijn geworden. Willen de Limburgers er meer van maken dan de huidige erkenning zullen ze er zelf aan moeten werken om ook als Rijkstaal te worden erkend. Dit is geen plicht van de overheid. Mijn zegen hebben ze. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36211 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar merk ik alvast weinig animo voor. Onder Limburgers in de eerste plaats. Komt daar nog bij dat in Nederlands-Limburg het Limburgs niet het enige dialect is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36212 | |
|
![]() Citaat:
De overheid heeft geen verplicht om zich daartoe in te zetten. Ingeval een rijkstaal zoals het Fries is dit wel het geval om actief beleid te voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36213 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Las zojuist dat Franstalige gemeenschap het Europese handvest wel heeft bevestigd middels een decreet, zonder te geven om welke talen het gaat. En dat de Vlamingen slechts informatie hebben ingewonnen over dit onderwerp.
![]() |
#36214 | |
|
![]() Citaat:
De Limburgers werd hun streektaal erkend. Naar mijn idee een zeer goede zaak, daarmee ontstaat dat ze zich meer gerespecteerd zouden kunnen voelen (mochten ze er al last van hebben). Limburgs als een Rijkstaal zou naar mijn idee zelfs nog beter zijn, maar dienen ze, evenals de Friezen deden, zelf aan te werken. Bij de Friezen bestempelt het hun eigenheid en gelijkwaardig zijn aan. Nederlander zijn ze er niet minder door geworden, eerder meer. Als Vlaanderen niet tot erkenning over wil gaan prima. Nederland moet doen wat voor Nederland werkt en het beste is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36215 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dezelfde Nederlandse Taalunie gaf binnen Nederland ook een negatief advies mee voor zowel het Zeeuws als het Limburgs. De Nederlandse overheid erkende tegen het advies van de Taalunie in wel het Limburgs. Maar het Zeeuws werd in lijn met het advies van de Taalunie niet erkend.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juni 2015 om 20:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36216 | |
|
![]() Citaat:
Uw gedachten al eens over laten gaan waarom de Vlamingen er zo stringent aan vast blijven houden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36217 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36218 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja, dat heb ik. Naar mijn gevoel is men laatste tijd bezig om de Vlaams Brabantse tussentaal als nationale taal te propageren en andere dialecten passen niet in dit beeld. En men zet zich vanuit Vlaanderen ook steeds meer af tegenover Noord-Nederlands om een bepaalde eigenheid te creëren. Maar gelukkig zijn er ook tegenkrachten.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 juni 2015 om 08:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36219 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36220 | |
|
![]() Citaat:
Als zo'n Nederlandse Taalunie erkenning van talen afwijst is dit mijns inziens eerder een politieke stellingname waarmee beleid in Vlaanderen wordt ondersteund. Voor Nederland geldt er geen probleem voor de Taalunie aangezien het AN functioneert als overkoepelende taal. Als in Vlaanderen het anders ligt en een (politiek) probleem vormt is dat niet onze zaak. |
|
![]() |
![]() |