Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2015, 23:00   #36201
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Tenzij ze daar miraculeus nog iets waardevol in de grond vinden gaat dat niet gebeuren. Er zijn nu eenmaal een hoop Franstaligen naar Brussel afgezakt omdat de Waalse economie haar bevolking niet meer kon dragen. Daar zijn immers niet genoeg grondstoffen lokale grondstoffen voor.
Zeg nooit, nooit. Bovendien is niets zo cyclisch dan de ekonomie. Wie had in de negentiende eeuw de ekonomische ondergang van Wallonië kunnen voorspellen en de ekonomische opmars van Vlaanderen ??
Maar goed, zoals ik stelde is dat slechts één hypothetisch scenario waarbij er in Vlaanderen een meerderheid kan gevonden worden om taal te verkopen voor iets anders. We zijn toch wereldkampioenen in koehandel....

Ik zie het niet zitten dat in een konfrontatie met de Francité, de Nederlandstaligheid daar voordeel kan uit halen. Dus moet een positie worden nagestreefd waarin niet meer moet onderhandeld worden. Nooit meer. Met Franstalige politici kersen eten heeft nog nooit een bonus opgeleverd voor de Nederlandstaligheid:
IK zie gewoonweg één konstante rechte lijn vanaf het ogenblik toen Robert d' Artois, in de dertiende eeuw, in het ganse graafschap Artesië het Frans invoerde als bestuurstaal, tot en met de vorige regeringsonderhandelingen toen men de BMG invoerde en de Franstalige rechters naar Vlaanderen kwamen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 juni 2015 om 23:28.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 00:04   #36202
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zou het toch allemaal. Kletskoek die u debiteert. De taalgebieden liggen vast. En blijven vastliggen. Overigens, indien de ministers uit het land van Oranje zo goed Fries zouden kunnen spreken als de Waalse ministers Nederlands, dan kunnen we nog eens verder klappen .
En, hoe staat het met het Limburgs? Spreken alle Vlaamse ministers inmiddels vloeiend Limburgs

Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 juni 2015 om 00:07.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 07:58   #36203
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
En, hoe staat het met het Limburgs? Spreken alle Vlaamse ministers inmiddels vloeiend Limburgs
In Nederland is Limburgs een erkende streektaal, hetzelfde geldt ook voor het Nedersaksisch.
En het Fries is als zelfstandige taal ook erkend.
Vraag mij af wanneer het Limburgs en het mooie Westvlaams ook officieel erkend worden in België.
Oud 13 juni 2015, 08:13   #36204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In Nederland is Limburgs een erkende streektaal, hetzelfde geldt ook voor het Nedersaksisch.
En het Fries is als zelfstandige taal ook erkend.
Vraag mij af wanneer het Limburgs en het mooie Westvlaams ook officieel erkend worden in België.
Wat stelt die erkenning van het Limburgs en Nedersaksisch eigenlijk voor? Als ik alles samen leg, dan is dat een volkomen lege doos. Er is trouwens geen enkele meerderheid onder die dialectsprekers om die taal in te zetten in onderwijs, administratie, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 08:40   #36205
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat stelt die erkenning van het Limburgs en Nedersaksisch eigenlijk voor? Als ik alles samen leg, dan is dat een volkomen lege doos. Er is trouwens geen enkele meerderheid onder die dialectsprekers om die taal in te zetten in onderwijs, administratie, enzovoort.
Het is in feite cultureel erfgoed, dus ook vergelijkbaar met tradities, monumenten etc.
Wij vinden het belangrijk dat dat blijft voortbestaan. Boven is onze mening dat mensen ook vaak gelukkiger zijn met twee moedertalen.
Fries heeft trouwens ook een wettelijk juridische status.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juni 2015 om 08:45.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 08:48   #36206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is in feite cultureel erfgoed, dus ook vergelijkbaar met tradities, monumenten etc.
Wij vinden het belangrijk dat dat blijft voortbestaan. Boven is onze mening dat mensen ook vaak gelukkiger zijn met twee moedertalen.
Fries heeft trouwens ook een wettelijk juridische status.
Natuurlijk, het is belangrijk dat dialecten blijven voortbestaan, maar dat doe je niet met een lege doos als de huidige erkenning. Dialecten leven trouwens in de eerste plaats door als iedere generatie die doorgeven. En laat daar nu juist het probleem liggen: bij de sprekers zelf.
Oud 13 juni 2015, 09:09   #36207
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, het is belangrijk dat dialecten blijven voortbestaan, maar dat doe je niet met een lege doos als de huidige erkenning. Dialecten leven trouwens in de eerste plaats door als iedere generatie die doorgeven. En laat daar nu juist het probleem liggen: bij de sprekers zelf.
De dialecten zijn er nog steeds, pasgeleden met een Groningers samengewerkt. Onderling spraken ze Gronings Nedersaksisch, hetzelfde geldt ook voor de Limburgers in Nederland. Ook dat laatste heb ik gehoord. Prachtig mooi al die variaties. Europa geeft ook ondersteuning aan streektalen.
Ook wordt nu weer lesgegeven in Duitsland in het Oostfries Nedersaksisch.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juni 2015 om 09:10.
Oud 13 juni 2015, 09:17   #36208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De dialecten zijn er nog steeds, pasgeleden met een Groningers samengewerkt. Onderling spraken ze Gronings Nedersaksisch, hetzelfde geldt ook voor de Limburgers in Nederland. Ook dat laatste heb ik gehoord. Prachtig mooi al die variaties. Europa geeft ook ondersteuning aan streektalen.
Ongetwijfeld is dialect mooi. Zelf ben ik dialectspreker van thuis uit en spreekt het trouwens ook met al mijn gezinsleden. Aldus geef ik het door. Daar heb ik dus geen officiële erkenning voor nodig.

Alleen zie ik niet de meerwaarde in van onderwijs in het dialect. Daarvoor hebben we onze cultuurtaal. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen beide goed beheersen. Dialect van huis uit; AN door school en media.
Oud 13 juni 2015, 12:39   #36209
cato

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld is dialect mooi. Zelf ben ik dialectspreker van thuis uit en spreekt het trouwens ook met al mijn gezinsleden. Aldus geef ik het door. Daar heb ik dus geen officiële erkenning voor nodig.

Alleen zie ik niet de meerwaarde in van onderwijs in het dialect. Daarvoor hebben we onze cultuurtaal. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen beide goed beheersen. Dialect van huis uit; AN door school en media.
Voor kinderen is het belangrijk en eigenlijk noodzakelijk dat ze 3 talig opgroeien.
1. dialect, als thuistaal
2. het AN ,voor het Nederlands taalgebied.
3. Engels ,voor Internationaal gebruik.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 13:33   #36210
Adrian M

Standaard

Citaat:
Wel, als Het Oosten het heeft over staatsterrorisme ten aanzien van het Fries dan krijgt hij dit terug op z'n brood wat betreft het Limburgs in eigen land

Zie er wat Nederland betreft geen enkel probleem in. Het Fries is een Rijkstaal naast het Nederlands. Evenals Engels en Papiamento talen binnen Nederland zijn geworden.
Willen de Limburgers er meer van maken dan de huidige erkenning zullen ze er zelf aan moeten werken om ook als Rijkstaal te worden erkend. Dit is geen plicht van de overheid. Mijn zegen hebben ze.
Oud 13 juni 2015, 13:36   #36211
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willen de Limburgers er meer van maken dan de huidige erkenning zullen ze er zelf aan moeten werken om ook als Rijkstaal te worden erkend. Dit is geen plicht van de overheid. Mijn zegen hebben ze.
Daar merk ik alvast weinig animo voor. Onder Limburgers in de eerste plaats. Komt daar nog bij dat in Nederlands-Limburg het Limburgs niet het enige dialect is.
Oud 13 juni 2015, 13:40   #36212
Adrian M

Standaard

Citaat:
Daar merk ik alvast weinig animo voor. Onder Limburgers in de eerste plaats. Komt daar nog bij dat in Nederlands-Limburg het Limburgs niet het enige dialect is.
Gaf dan ook aan dat het van de Limburgers zelf uit moet gaan als ze die ambitie (zouden) hebben.
De overheid heeft geen verplicht om zich daartoe in te zetten. Ingeval een rijkstaal zoals het Fries is dit wel het geval om actief beleid te voeren.
Oud 13 juni 2015, 17:09   #36213
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gaf dan ook aan dat het van de Limburgers zelf uit moet gaan als ze die ambitie (zouden) hebben.
De overheid heeft geen verplicht om zich daartoe in te zetten. Ingeval een rijkstaal zoals het Fries is dit wel het geval om actief beleid te voeren.
Las zojuist dat Franstalige gemeenschap het Europese handvest wel heeft bevestigd middels een decreet, zonder te geven om welke talen het gaat. En dat de Vlamingen slechts informatie hebben ingewonnen over dit onderwerp.
Oud 13 juni 2015, 20:34   #36214
Adrian M

Standaard

Citaat:
Las zojuist dat Franstalige gemeenschap het Europese handvest wel heeft bevestigd middels een decreet, zonder te geven om welke talen het gaat. En dat de Vlamingen slechts informatie hebben ingewonnen over dit onderwerp.
Wat denkt u van het volgende? De Friezen hebben hun taal, ze voelen zich op en top Fries, maar bovenal voelen ze zich ook Nederlander.
De Limburgers werd hun streektaal erkend. Naar mijn idee een zeer goede zaak, daarmee ontstaat dat ze zich meer gerespecteerd zouden
kunnen voelen (mochten ze er al last van hebben).

Limburgs als een Rijkstaal zou naar mijn idee zelfs nog beter zijn, maar dienen ze, evenals de Friezen deden, zelf aan te werken.
Bij de Friezen bestempelt het hun eigenheid en gelijkwaardig zijn aan. Nederlander zijn ze er niet minder door geworden, eerder meer.
Als Vlaanderen niet tot erkenning over wil gaan prima. Nederland moet doen wat voor Nederland werkt en het beste is.
Oud 13 juni 2015, 20:42   #36215
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat denkt u van het volgende? De Friezen hebben hun taal, ze voelen zich op en top Fries, maar bovenal voelen ze zich ook Nederlander.
De Limburgers werd hun streektaal erkend. Naar mijn idee een zeer goede zaak, daarmee ontstaat dat ze zich meer gerespecteerd zouden

Limburgs als een Rijkstaal zou naar mijn idee zelfs nog beter zijn, maar dienen ze, evenals de Friezen deden, zelf aan te werken.
Bij de Friezen bestempelt het hun eigenheid en gelijkwaardig zijn aan. Nederlander zijn ze er niet minder door geworden, eerder meer.
Als Vlaanderen niet tot erkenning over wil gaan prima. Nederland moet doen wat voor Nederland werkt en het beste is.
Het is niet enkel de Vlaamse overheid die het handvest niet onderschrijft, maar ook de Nederlandse Taalunie.

Dezelfde Nederlandse Taalunie gaf binnen Nederland ook een negatief advies mee voor zowel het Zeeuws als het Limburgs.

De Nederlandse overheid erkende tegen het advies van de Taalunie in wel het Limburgs. Maar het Zeeuws werd in lijn met het advies van de Taalunie niet erkend.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juni 2015 om 20:49.
Oud 13 juni 2015, 23:29   #36216
Adrian M

Standaard

Citaat:
Het is niet enkel de Vlaamse overheid die het handvest niet onderschrijft, maar ook de Nederlandse Taalunie.

Dezelfde Nederlandse Taalunie gaf binnen Nederland ook een negatief advies mee voor zowel het Zeeuws als het Limburgs.

De Nederlandse overheid erkende tegen het advies van de Taalunie in wel het Limburgs. Maar het Zeeuws werd in lijn met het advies van de Taalunie niet erkend.
Lijkt me niet meer dan logisch. Zelfs als de Taalunie voor geweest zou zijn, kunt de Vlamingen moeilijk afvallen wel.... ook al om niet uit elkaar te drijven.
Uw gedachten al eens over laten gaan waarom de Vlamingen er zo stringent aan vast blijven houden?
Oud 14 juni 2015, 02:40   #36217
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Anderzijds is die erkenning van het Fries, iets moois voor de Friezen, maar het is vooral ook iets voor hen. Enkel niet-Friese Nederlanders, die het nodig hebben, leren Fries; daarbij de meesten Friezen snappen ook wel dat ze qua communicatie met de rest van het land beter AN kunnen spreken. Daarbij is AN in zekere zin voor de meeste Nederlandstaligen toch kunstmatig.
Oud 14 juni 2015, 08:02   #36218
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uw gedachten al eens over laten gaan waarom de Vlamingen er zo stringent aan vast blijven houden?
Ja, dat heb ik. Naar mijn gevoel is men laatste tijd bezig om de Vlaams Brabantse tussentaal als nationale taal te propageren en andere dialecten passen niet in dit beeld. En men zet zich vanuit Vlaanderen ook steeds meer af tegenover Noord-Nederlands om een bepaalde eigenheid te creëren. Maar gelukkig zijn er ook tegenkrachten.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 juni 2015 om 08:08.
Oud 14 juni 2015, 11:09   #36219
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja, dat heb ik. Naar mijn gevoel is men laatste tijd bezig om de Vlaams Brabantse tussentaal als nationale taal te propageren en andere dialecten passen niet in dit beeld. En men zet zich vanuit Vlaanderen ook steeds meer af tegenover Noord-Nederlands om een bepaalde eigenheid te creëren. Maar gelukkig zijn er ook tegenkrachten.
Yup, dat beeld klopt. Naar grote ergernis van de Limburgers, de Oost- en de West-Vlamingen. Maar dat beseft men hier niet goed.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 11:17   #36220
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Anderzijds is die erkenning van het Fries, iets moois voor de Friezen, maar het is vooral ook iets voor hen. Enkel niet-Friese Nederlanders, die het nodig hebben, leren Fries; daarbij de meesten Friezen snappen ook wel dat ze qua communicatie met de rest van het land beter AN kunnen spreken. Daarbij is AN in zekere zin voor de meeste Nederlandstaligen toch kunstmatig.
Maakt ook niets uit. Enerzijds voor de Friezen het Fries, tevens daarnaast het Nederlands. Daarnaast geldt tevens ook Engels en Papiamento als talen binnen Nederland. Limburgs er evt. ook bij, geen enkel probleem.

Als zo'n Nederlandse Taalunie erkenning van talen afwijst is dit mijns inziens eerder een politieke stellingname waarmee beleid in Vlaanderen wordt ondersteund.
Voor Nederland geldt er geen probleem voor de Taalunie aangezien het AN functioneert als overkoepelende taal. Als in Vlaanderen het anders ligt en een (politiek) probleem vormt is dat niet onze zaak.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be