![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken er zelfs de context van. Et alors ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
eens dat in een volledig onafhankelijk Vlaanderen de Vlaamse beweging in haar hedendaags concept veel van haar relevantie verliest. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#204 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor het overige, ja, dat gebeurt nu eenmaal dat mensen het met elkaar niet eens zijn... Citaat:
Dus neen, niet goedkoop, gewoon de realiteit.
![]() |
![]() |
#205 | |||||
Banneling
|
![]() [quote=Bad Attila;7702807]
Citaat:
Kotjesdenken noemen ze dat... Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wie volgt die richtlijnen? Natuurlijk de meest beinvloedbaren en de minst slimme en dat is het gros van de bevolking. De meeste liggen er overigens niet wakker van, want voor de meeste zijn de Vlamingen een ver van hun bed gegeven... Vooral als ze nooit de taalgrens over steken... Ik heb wel gemerkt dat de intelligenste en die carrière willen maken hun carrière niet door het niet kennen van de Vlaamse taal willen in gevaar brengen en die spelen op zeker, ondanks alles wat de franstalige bewindslieden hen willen wijsmaken. Citaat:
Alsof iemand anders iets anders doet dan zijn gedacht zeggen. Ik zeg wat ik heb meegemaakt en geleerd en daar ik constant in contact sta met de twee taalgroepen, in heel wat verschillende omstandigheden denk ik dat ik met meer autoriteit kan spreken dan vele anderen. Noord-Korea heeft daar niets mee te maken of het moet zijn dat mijn belevingen in la Belgique Noord-Koreaanse trekjes aannemen. In ieder geval is het heel verontrustend dat de waarheid zeggen in dit land als extremisme en zelfs als dictatuur wordt omschreven... |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=marie daenen;7702904]
Citaat:
Citaat:
Wat wil je horen? Dat Vlamingen in het verleden als minderwaardige burgers werden beschouwd door de Franstalige elite? Dat er honderd jaar geleden een beweging op gang is gekomen waarbij Vlaamse Brusselaars naar het Frans zijn overgegaan om "erbij te horen"? Dat het vandaag niet altijd even gemakkelijk is voor een Vlaming om in het Nederlands gediend te worden? Ja, inderdaad. Maar ik zie daar geen Groot Complot achter, jij wel. Dat is het verschil. Net als ik geen Groot Complot zie achter alles, maar dan ook alles, wat Franstaligen, Vlamingen (behalve jij en Doorbraak), Marsmannetjes, doen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En af en toe vloeken ze eens op De Wever. Of op Michel. Of op Di Rupo. Of op mij. ![]() Citaat:
Citaat:
BTW, Wat doe je nu? Uw gedacht zeggen, of de waarheid zeggen? Als jij beweert dat de Vlaming een lammetje is dat zich gewillig langs achter laat pakken en dan nog zo dom is om "dank u" te zeggen, zeg jij de waarheid of jouw gedacht? Om dan nog te zwijgen over het gebruik van woorden als "verraders", hé...
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Slechte Attila, geef nu 'ns gewoon toe dat belgique niet werkt
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#209 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Awel, staat er niet in het regeerakkoord dat de zesde staatsmisvorming gewoon moet worden uitgevoerd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |||||||
Banneling
|
![]() [quote=Bad Attila;7702996][quote=marie daenen;7702904]
Citaat:
En daar is het toch om te doen, nl of meer Nederlandstalig onderwijs in Bruxelles, meer Nederlandstalige invloed in het Bruxelles bestuur zou opleveren. Mijn antwoord daarop is kort en bondig, neen. Begrijpend lezen is ook niet altijd uw sterkste punt... Citaat:
Als er al een complottheorie zou zijn dan zou die eerder moeten gezocht worden in de houding van de Vlaamse vertegenwoordigers van tegenwoordig die zelfs niet meer durven bekendmaken aan hun achterban en kiezers wat ze allemaal beslist en toegegeven hebben... De franstaligen zeggen, zingen, roepen, ... het van over de daken; de Vlamingen die het niet willen begrijpen kunnen alleen zichzelf afschieten... Citaat:
En wat mijn Eigen Vlaamse familie betreft, heb ik spreekverbod van mijn man gekregen als hij erbij is... Over lange franstalige tenen gesproken... Bij discussies onder ons, waar hij mij toch niet de baas kan, haakt hij telkens af en zegt hij dat hij in vrede wil sterven. Maar mijn man is een enorm goed voorbeeld als produkt van die franstalige indoctrinatie en hoe diep en onderhuids, en onverwoestbaar die wel zit. Spreek hem over een Duitser, en de afkeer komt naar boven... Over de Nederlanders zit dat al even diep... Zijn zonen zijn wat moderner en daar kon ik wel goede gesprekken mee hebben; maar ze blijven voor alles franstalig en ze zullen altijd de franstalige strekkingen blijven volgen en steunen Citaat:
Mijn dochter, mijn zoon, de kleinkinderen van mijn man... Daar was het steeds de overheid die het geven van Nederlands als minderwaardig en minder nodig beschouwde... Dat waren directe voorbeelden; de geest liegt er niet om. Een Jongen wou tolkenschool gaan doen, Nederlands -Engels. Zijn ouders verklaarden hem zot en weigerden de studies te betalen tenzij hij het Nederlands liet vallen. De Jongen heeft Spaans-Engels gedaan. In onze regio, waar er tamelijk veel toerisme is van Nederlanders wordt Nederlands als tweede taal nog wat gekozen. Nederlands als derde taal zou verplicht zijn, maar er zijn zelfs leerlingen met een talenknobbel, die gewoonweg weigeren om Nederlands te leren. In de lagere school is op een moment een decreet uitgevaardigd dat de gemeente besliste om als tweede taal Engels of Nederlands te geven. Bij ons had de gemeente beslist dat het Nederlands zou zijn; er zijn ouders die zijn gaan betogen, die spraken van het verkrachten van hun democratische rechten want zij wouden dat hun kinderen Engels kregen en niet Nederlands. De gemeente heeft zelfs moeten inbinden en moeten overgaan tot het toestaan van de keuze. Het interesseert je misschien om te weten dat de grootste aanstoker van het protest een Brusselaar was die hier is komen wonen... Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Vlamingen wordt van bovenuit voortdurend een schuldgevoel aangepraat, zij zijn racistisch, zij zijn bekrompen, zij zijn extremisten, zij zijn te kapitalistisch, zij zijn onverdraagzaam... en veel te veel Vlamingen denken inderdaad dat dat zo is... Zij geloven de regimepers. Zij geven af op de Walen en eerder dachten ze dat ze geminacht werden omdat ze over het algemeen inderdaad armere boeren waren. De Vlamingen dachten dat als ze het economisch beter zouden gaan doen dat ze dan automatisch meer gewaardeerd zouden worden en op hun waarden zouden geschat worden en in het bestuur hun plaats zouden vinden... Niets was minder waar; ineens wordt de Vlaming verweten dat hij te kapitalistisch is, dat hij onsociaal is, terwijl zijn sociale voorzieningen veel en veel beter zijn uitgebouwd dan in Wallonie... Door zijn hard werken, door zijn realiteitszin... had Vlaanderen inderdaad een heel voorspoedig gewest uitgebouwd en dus wouden ze nog meer hun terechte inspraak in het federale bestuur; maar het bleef de franstalige die over alle belangrijke zaken besliste en hij deed dat zo goed dat nu zelfs Vlaanderen flink van zijn welstand aan het inleveren is want zij, de winners mochten niet beslissen, maar het waren de andere, de loosers die gevolgd moesten worden... |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mocht de kiezer ons incontournabel gemaakt hebben, dan konden wij nog iets wettelijks forceren. Ook dat is democratie. Maar dat wist gij al allemaal. Waarom zit ge daar dan nog over te forummen ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Omdat ik de N-VA graag uitlach met dat legalistisch gelul. Wie in het Belze systeem wil meedraaien verdient dat.
Ja, ik wist dat allemaal, en ik wist op voorhand ook dat de niveanen zichzelf zouden vastrijden en ja, ik lach me een breuk nu ![]() #beslistbeleid ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En je hebt er heel duidelijk niks van begrepen. De uitdaging is niet dat Franstaligen Vlamingen worden, noch dat zij ineens op een Nederlandsalige partij zouden stemmen. Dat is mooi meegenomen, maar is niet de kern van de zaak. Mijn bekommernis als Vlaamse Brusselaar, is dat elke Vlaming zich in thuis voelt in Brussel, en in zijn eigen taal geholpen kan worden. Meer hoeft dat niet te zijn. En daarom is het o zo belangrijk dat er een goed, aantrekkelijk, Nederlandstalig onderwijs bestaat: zodat er meer Franstalige Brusselaars tweetalig worden, zodat zij later naar de VUB gaan om geneeskunde of verpleegkunde kunnen volgen, zodat een Vlaming in het Nederlands geholpen kan worden wanneer hij naar het ziekenhuis gaat. Dat politie, brandweer, postbode, de Vlamingen in hun taal kunnen helpen. Enzovoort. Dat is de inzet, niet uw achterhoedegevecht van "Brussel Vlaams". Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
ik heb een vriend uit Charleroi die (voor een stuk) spijt heeft dat hij voor het Engels heeft gekozen nu hij in Brussel werkt. Waarom heeft hij voor het Engels gekozen? Omdat hij een Vlaminghater is? Neen, gewoon omdat hij het nut niet inzag van het leren van het Nederlands. Hij ging toch in Charleroi blijven... Als ik de vraag mijn Franstalige vrienden uit Brussel vraag waarom zij hun kinderen niet naar het Nederlandstalig onderwijs sturen, antwoorden zij mij steevast dat zij het niet durven. Zij zijn bang dat zij hun kinderen niet gaan kunnen helpen omdat zij zelf het Nederlands slecht beheersen. En omdat, oude conservatieve gedachte, een kind beter in zijn eigen taal naar school gaat. Onwaarschijnlijke Vlaming-haters, hé, die mensen die pertinent weigeren hun kind naar een Nederlandstalige school te sturen. De dag dat je zal begrijpen dat niet alles beslist wordt uit haat of afgunst, dat een keuze voor iets anders dan het Nederlands niet noodzakelijk een keuze tegen het Nederlands is, zal je misschien met uw man kunnen praten over zulke onderwerpen. [quoteWMaar ze zijn er wel allemaal van overtuigd dat Vlaanderen zwaar schuldig is aan hun achterstand en hen niets gunt; alhoewel sommige nu beginnen in te zien, vooral omdat ze bang hebben voor wat morgen op hun af zal komen, dat het allemaal misschien toch niet zo simpel is of was als hun franstaligen leiders hen steeds hebben willen wijsmaken...[/quote] Awèl, hier moet ik jou voor een deel geven. De Franstalige politici (en pers) speelt het spel niet altijd even eerlijk. Het is eenvoudig om zijn eigen fouten te verdoezelen door de Zwarte Piet naar "een ander" door te schuiven. Maar wees gerust, hoor, Vlaamse politici doen dat ook, liefst in Vlaams-nationalistische kringen. Alles wat er slecht loopt in België is daar de schuld van de Franstaligen. En jij bent een pracht-, bijna karikaturaal voorbeeld van die indoctrinatie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Je kan het niet laten, hé?
![]() |
![]() |
#214 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() In een recente "Taalpost" stonden er wat bedenkingen bij de toekomst van het Nederlands ie. hoe zou het Nederlands eruit zien (& klinken) in het jaar 2500.
Eén taalkundige was van mening dat globaal bekeken de talen zoals ze nu bestaan volkomen zullen verdwijnen om plaats te maken voor een soort eenheidstaal die via diverse "dialecten" in elkaar overgaan... Ik geloof dat de neiging om in dit veeltalige land om aan "taalimperialisme" te doen reeds lang voorbijgestreefd is en dat de mlensen over het algemeen vrij pragmatisch om het "taalprobleem" heen bestuurlijk kunnen samenwerken.
![]() |
#219 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is je goed recht maar zelf de IRA moest op een gegeven moment spreken met de Britse regering hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
N-VA slaagt er niet eens in een barslechte staatshervorming tegen te houden. Je beledigt de IRA hard door die vergelijking te maken... |
|
![]() |
![]() |