Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2015, 15:54   #1361
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wij leven niet in de brousse of in een bananenrepubliek maar in een rechtstaat.
Zeker? Ik denk dat la Belgique meer en meer op de brousse en een bananenrepubliek lijkt en minder en veel minder op een rechtstaat.

Alleen al door het enorme financiële deficiet, waar de Vlamingen steeds weer en steeds weer voor gewaarschuwd hebben en dat de Vlamingen steeds weer en steeds weer wouden afbouwen en dat altijd en steeds weer op een niet te omzeilen veto van de franstaligen botsten, die zonder problemen steeds meer en steed meer uitgaven..., alleen al door dat deficiet begint onze staat nu meer en meer op een kaas boordevol gaten te lijken, waar we van alengs meer de kaas in moeten gaan zoeken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 15:59   #1362
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Mis poes, die weerstand moet komen van diegenen die verstaan wat de bedoeling van een taal is:
een zo goed mogelijke communicatie tussen verschillende individuen. Punt.
Dat ze dat aan hun eigen verstand maar eens diets maken, die VL-Jihadi van boven dat linguistiek grenske.
Zijn de franstaligen dan zo achterlijk dat ze dat na meer dan 180 jaren ontwikkelingshulp vanuit Vlaanderen nog altijd niet begrepen hebben???

Hoe diep zitten die dan wel in hun bekrompen egoïsme opgesloten???
Oud 18 juni 2015, 16:03   #1363
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
...

Maar het is niet alleen het discour, maar het is simpel wat de francofonie al sinds jaar en dag doet.
Als het niet in hun franstalig Kader past leggen ze de grondwet gewoon naast zich neer en is het niet meer dan een vodje papier voor hen; o.a. de Brusselse wettige tweetaligheid hebben ze van af het begin, overal waar ze konden volledig uitgehold door hun stelling dat de franstaligen frans spraken, punt en dat de tweetaligheid alleen voor de Nederlandstaligen gold, die zo Nederlandstalig en franstalig moesten zijn.
Maar de wettige ééntaligheid van Wallonië, daar wordt wel streng wettig op toegezien en daar raakt niemand aan; zie hoe ze de Vlaamse faciliteiten op franstalige grond altijd in mineur geinterpreteerd hebben(herhinner u het roedelopen van de Vlaamse kinderen in Moeskroen).
En wie betaalt het Nederlandstalig onderwijs in de franstalige gebieden??? Is het niet de Vlaamse gemeenschap. En wie betaalt de franstalige scholen in gemeenten met taalfaciliteiten voor de franstaligen??? Inderdaad Vlaanderen en dan hebben ze nog het lef om van hun oren te maken omdat de betalers contrôle wouden uitvoeren op hun uitgaven... Not done, franstalige materie...

En hoe handelden ze in Brussel en doen ze nu in de rand en meer en meer in gans Vlaams Brabant???
De franstaligen moeten de Nederlandse taalwetten niet volgen, ze spreken frans, punt en de dag dat ze met voldoende zijn Eisen ze faciliteiten en de dag dat ze in de meerderheid zijn dan Eisen ze dat de taalwet wordt omgezet voor een tweetalig gebied, waarbij die tweetaligheid daarna wordt omgebogen tot een opgelegde tweetaligheid enkel voor de Vlamingen, waarna het Vlaams er voor hen te veel aan is en stiefmoederlijker en stiefmoederlijker behandeld wordt om zo goed als afgeschaft te worden of de Vlamingen die hem nog willen gebruiken als extremisten weg te pesten.

En stoelt hun hele strategie niet op verdoken referenda's, met de vraag hoe verdoken ze wel zijn en hoe vals ze worden uitgevoerd...

En zulk een persoon is vol verontwaardiging over het zogezegde kaakslagflamingantisme, maar ziet er van de andere kant geen enkel probleem in dat onze lieve franstalige vrienden het niet houden bij discours, maar het gewoon letterlijk uitvoeren...
Het gebruikelijke domme gelul van je tegen de Franstaligen.

Weet je inmiddels al hoe lang de Vlaamse politici het Frans voor alle Vlamingen nog gaan verplichten?

Citaat:
Alleen al door het enorme financiële deficiet, waar de Vlamingen steeds weer en steeds weer voor gewaarschuwd hebben en dat de Vlamingen steeds weer en steeds weer wouden afbouwen ...

En wanneer gaan "jouw waarschuwende Vlamingen" met hun meervoudige mandaten stoppen??

Graaien net zo hard als anderen. Maak jezelf niets wijs.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 16:05   #1364
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Omdat ge Nederlands aan het spreken waart of omdat ge de rij klanten te lang ophield aan de kassa?
De kassadame is trouwens helemaal niet verplicht om Nederlands te spreken.
Er is niemand die u kan verplichten in de GB te kopen als ge niet tevreden zijt met de eentalige bediening van sommige kassadames.
En er is niemand die haar kan verbieden om dan de mensen aan de kassa's nog langer te laten wachten, totdat men haar fatsoenlijk bedient...
De kassadame is inderdaad niet verplicht om Nederlands te spreken, maar dan moet ze wel niet aan de kassa gaan zitten van een bij wet tweetalig gebied...
En als de directie van de GB denkt dat ze met dat gegeven geen rekening moeten houden dan verdienen ze niet meer dan dat hele horde Vlamingen daar de boel op stelten komen zetten door de mensen aan de kassa's te laten wachten totdat ze behoorlijk bediend worden...

Maar ja, de Vlamingen bezitten nu eenmaal niet de enorme onbeschoftheid van een door en door geindoctrineerde franstalige die denkt dat hij altijd en overal de franstalige grootheid moet uitdragen en dat hijzelf en zijn grote francofonie de navel van de wereld zijn...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 18 juni 2015 om 16:05.
Oud 18 juni 2015, 16:21   #1365
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het gebruikelijke domme gelul van je tegen de Franstaligen.

Weet je inmiddels al hoe lang de Vlaamse politici het Frans voor alle Vlamingen nog gaan verplichten?

En wanneer gaan "jouw waarschuwende Vlamingen" met hun meervoudige mandaten stoppen??

Graaien net zo hard als anderen. Maak jezelf niets wijs.
Oh, ik maak mij niets wijs. Ik vraag mij alleen af wat de wortel is, of van welke chantage ze het slachtoffer zijn, dat ze zich niet durven veroeren.
Want het Vlaamse volk gaat niet eeuwig en altijd zo dom blijven, vooral nu er economische heel slechte tijden op ons afkomen en het geld totaal op is...
Oud 18 juni 2015, 16:25   #1366
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat hij nu doet is hetzelfde discours houden van de kaakslagflaminganten die lopen te zeggen dat we de grondwet naast ons moeten neerleggen????

Leef jij op de maan of wat of kom jij al meer dan honderd jaar niet meer uit je huis???

Dat het discour van de kaakslagflaminganten... Dat kan zijn...

Maar het is niet alleen het discour, maar het is simpel wat de francofonie al sinds jaar en dag doet.
Als het niet in hun franstalig Kader past leggen ze de grondwet gewoon naast zich neer en is het niet meer dan een vodje papier voor hen; o.a. de Brusselse wettige tweetaligheid hebben ze van af het begin, overal waar ze konden volledig uitgehold door hun stelling dat de franstaligen frans spraken, punt en dat de tweetaligheid alleen voor de Nederlandstaligen gold, die zo Nederlandstalig en franstalig moesten zijn.
Maar de wettige ééntaligheid van Wallonië, daar wordt wel streng wettig op toegezien en daar raakt niemand aan; zie hoe ze de Vlaamse faciliteiten op franstalige grond altijd in mineur geinterpreteerd hebben(herhinner u het roedelopen van de Vlaamse kinderen in Moeskroen).
En wie betaalt het Nederlandstalig onderwijs in de franstalige gebieden??? Is het niet de Vlaamse gemeenschap. En wie betaalt de franstalige scholen in gemeenten met taalfaciliteiten voor de franstaligen??? Inderdaad Vlaanderen en dan hebben ze nog het lef om van hun oren te maken omdat de betalers contrôle wouden uitvoeren op hun uitgaven... Not done, franstalige materie...

En hoe handelden ze in Brussel en doen ze nu in de rand en meer en meer in gans Vlaams Brabant???
De franstaligen moeten de Nederlandse taalwetten niet volgen, ze spreken frans, punt en de dag dat ze met voldoende zijn Eisen ze faciliteiten en de dag dat ze in de meerderheid zijn dan Eisen ze dat de taalwet wordt omgezet voor een tweetalig gebied, waarbij die tweetaligheid daarna wordt omgebogen tot een opgelegde tweetaligheid enkel voor de Vlamingen, waarna het Vlaams er voor hen te veel aan is en stiefmoederlijker en stiefmoederlijker behandeld wordt om zo goed als afgeschaft te worden of de Vlamingen die hem nog willen gebruiken als extremisten weg te pesten.

En stoelt hun hele strategie niet op verdoken referenda's, met de vraag hoe verdoken ze wel zijn en hoe vals ze worden uitgevoerd...

En zulk een persoon is vol verontwaardiging over het zogezegde kaakslagflamingantisme, maar ziet er van de andere kant geen enkel probleem in dat onze lieve franstalige vrienden het niet houden bij discours, maar het gewoon letterlijk uitvoeren...
Tweetaligheid is idd een wettelijke vereiste voor contact burger - overheid in Brussel. Is dat overal het geval ? Ik weet het niet zeker en ik durf er aan te twijfelen. Zoals iedereen kijk je dan in eerste instantie naar je eigen kennissen hun ervaringen. Mijn dochter woont sinds een jaar in brussel, en voor alle contacten met het bestuur is zij steeds in het nederlands geholpen. Er is één instantie geweest waar dat niet correct gebeurde, het diensthoofd is nog persoonlijk met haar komen spreken omdat de nederlandstalige bediende die dag ziek was.
Uit veel reacties op het forum maak ik uit dat velen ofwel niet beseffen dat contacten overheid-burger beperkt is, en dat winkels en bv private ziekenhuizen daar niet onder vallen. Of dat men eigen interpretaties wil invoeren. Ik denk dat jij onder die categorie valt...
Niemand legt de grondwet naast zich neer... Jouw mantra dat tweetaligheid er enkel is voor vlamingen is gewoon niet waar, dat is een slogan.
Bij afgifte rijbewijs krijgt mijn dochter een franstalig exemplaar. Zij merkt op dat ze een nederlandstalig exemplaar wou, de beambte zegt dat ze dat niet meer kan wijzigen. (uiteraard lulkoek, is pure luilakkerij). Ik raad haar aan om de officiële klachtprocedure te volgen, staat duidelijk op de website. De dag zelf nog kreeg zij telefonisch te horen dat men zich verontschuldigde voor de overlast en dat een nederlandstalig exemplaar kon worden afgehaald.
Géén kaakslagretoriek, geen drama, geen molenwiekende gebaren en hoogrood aangelopen gezicht, geen keelklanken en geen overslagende stem van verontwaardiging. Gewoon vragen waar je recht op hebt en je krijgt dat.

De rest van je hele betoog staat vol met intentieprocessen, veel te algemeen om zinvol op te kunnen reageren.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 16:31   #1367
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Tweetaligheid is idd een wettelijke vereiste voor contact burger - overheid in Brussel. Is dat overal het geval ? Ik weet het niet zeker en ik durf er aan te twijfelen. Zoals iedereen kijk je dan in eerste instantie naar je eigen kennissen hun ervaringen. Mijn dochter woont sinds een jaar in brussel, en voor alle contacten met het bestuur is zij steeds in het nederlands geholpen. Er is één instantie geweest waar dat niet correct gebeurde, het diensthoofd is nog persoonlijk met haar komen spreken omdat de nederlandstalige bediende die dag ziek was.
Uit veel reacties op het forum maak ik uit dat velen ofwel niet beseffen dat contacten overheid-burger beperkt is, en dat winkels en bv private ziekenhuizen daar niet onder vallen. Of dat men eigen interpretaties wil invoeren. Ik denk dat jij onder die categorie valt...
Niemand legt de grondwet naast zich neer... Jouw mantra dat tweetaligheid er enkel is voor vlamingen is gewoon niet waar, dat is een slogan.
Bij afgifte rijbewijs krijgt mijn dochter een franstalig exemplaar. Zij merkt op dat ze een nederlandstalig exemplaar wou, de beambte zegt dat ze dat niet meer kan wijzigen. (uiteraard lulkoek, is pure luilakkerij). Ik raad haar aan om de officiële klachtprocedure te volgen, staat duidelijk op de website. De dag zelf nog kreeg zij telefonisch te horen dat men zich verontschuldigde voor de overlast en dat een nederlandstalig exemplaar kon worden afgehaald.
Géén kaakslagretoriek, geen drama, geen molenwiekende gebaren en hoogrood aangelopen gezicht, geen keelklanken en geen overslagende stem van verontwaardiging. Gewoon vragen waar je recht op hebt en je krijgt dat.

De rest van je hele betoog staat vol met intentieprocessen, veel te algemeen om zinvol op te kunnen reageren.
En ondanks al je vriendelijkheid blijft Brussel verloren voor de Vlamingen, die er buiten enkele officiele instanties om zeggens niet meer terecht kunnen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 18 juni 2015 om 16:34.
Oud 18 juni 2015, 16:37   #1368
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na een klacht Panda. Hoevelen zouden die moeite niet doen? U heeft uiteindelijk een extra inspanning moeten doen die een Franstalige niet hoeft te doen. Dat mag men niet normaal vinden.

Wat u schets is trouwens een oude strategie om de verfransing door te voeren. Minder 'toevallig' dan velen willen geloven mijns inziens.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juni 2015 om 16:39.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 16:46   #1369
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu geef je zelf een voorbeeld. Hoeveel zouden er niet zijn die de last gewoon niet willen hebben en dan maar met een Franstalig rijbewijs rondlopen?
Oud 18 juni 2015, 17:44   #1370
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En er is niemand die haar kan verbieden om dan de mensen aan de kassa's nog langer te laten wachten, totdat men haar fatsoenlijk bedient...
Dat klopt. Totdat er een klant achter haar zou staan zoals ik er eentje ben. Wie mij tijd doet verliezen aan een kassa omwille van wat vapeurkes van het kaakslagvolkje, die zal ik verbaal zo hard aanpakken dat ze snel haar/zijn biezen pakt. Ga maar klagen bij de manager van de winkel, en laat de normale mensen hun boodschappen doen. Oelewappers met betogingsdrift mogen hun hobby beoefenen waar ze willen, maar er de rest van de burger niet door doen wachten.

Citaat:
De kassadame is inderdaad niet verplicht om Nederlands te spreken, maar dan moet ze wel niet aan de kassa gaan zitten van een bij wet tweetalig gebied...
Je spreekt jezelf totaal tegen... ze is niet verplicht dat te doen, ze doet dus wat ze wil.
Tweetaligheid : burger <==> overheid. GB is bij mijn weten geen overheid.

Citaat:
En als de directie van de GB denkt dat ze met dat gegeven geen rekening moeten houden dan verdienen ze niet meer dan dat hele horde Vlamingen daar de boel op stelten komen zetten door de mensen aan de kassa's te laten wachten totdat ze behoorlijk bediend worden...
Als er een trut denkt dat ze haar heilige vuur mag inroepen als reden om haar medeburgers hun kostbare tijd te doen verliezen door nutteloos te staan wachten aan kassa's dan zal spot en hoon haar deel zijn. Zulke mensen dienen enkel om verbaal afgemaakt te worden. Missionarissen hebben ze misschien in afrika nog nodig, maar hier hebben we die al in het archief gesmeten.

Citaat:
Maar ja, de Vlamingen bezitten nu eenmaal niet de enorme onbeschoftheid van een door en door geindoctrineerde franstalige die denkt dat hij altijd en overal de franstalige grootheid moet uitdragen en dat hijzelf en zijn grote francofonie de navel van de wereld zijn...
Moest betrokkene ook maar één gram hersens onder haar schedel hebben dan was ze na het betalen van haar rekening haar gram gaan halen bij de winkeldirecteur, of desnoods de centrale klachtendienst. Wie een beetje nadenkt weet dat die gasten hun evaluatie o.a. afhangt van het ontbreken van klanten die klachten indienen. Daar kun je ze mee pakken, zo kun je die ervaring (die negatief was) zelf gebruiken in je voordeel. Door als een hysterische zot te staan show verkopen aan een kassa bereik je niets, behalve je medeburgers te kloten door hun tijd te verspillen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 18 juni 2015 om 17:45.
Oud 18 juni 2015, 17:54   #1371
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Na een klacht Panda. Hoevelen zouden die moeite niet doen? U heeft uiteindelijk een extra inspanning moeten doen die een Franstalige niet hoeft te doen. Dat mag men niet normaal vinden.

Wat u schets is trouwens een oude strategie om de verfransing door te voeren. Minder 'toevallig' dan velen willen geloven mijns inziens.
Ik volg je daarin. Kijk, ik ben ook maar een gewoon burgertje in de rij. Maar ik leerde mijn kinderen wel om steeds op een correcte manier op te komen voor wat normaal is en waar ze gewoon recht op hebben. We leven zeer zeker niet in een ideale wereld, maar het complotdenken van bepaalde mensen is gewoon pathologisch.
Ik gaf bewust zelf een negatief voorval, de manier van aanpak, en de oplossing. Maar het eindoordeel nadat al de paperassen in orde zijn gebracht was eerlijk gezegd vrij positief. Ik besef heel goed dat ik hier ook maar één persoonlijke anekdote weergeef, zoek er niet meer achter.
Oud 18 juni 2015, 17:55   #1372
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Totdat er een klant achter haar zou staan zoals ik er eentje ben. Wie mij tijd doet verliezen aan een kassa omwille van wat vapeurkes van het kaakslagvolkje, die zal ik verbaal zo hard aanpakken dat ze snel haar/zijn biezen pakt. Ga maar klagen bij de manager van de winkel, en laat de normale mensen hun boodschappen doen. Oelewappers met betogingsdrift mogen hun hobby beoefenen waar ze willen, maar er de rest van de burger niet door doen wachten.

Je spreekt jezelf totaal tegen... ze is niet verplicht dat te doen, ze doet dus wat ze wil.
Tweetaligheid : burger <==> overheid. GB is bij mijn weten geen overheid.

Als er een trut denkt dat ze haar heilige vuur mag inroepen als reden om haar medeburgers hun kostbare tijd te doen verliezen door nutteloos te staan wachten aan kassa's dan zal spot en hoon haar deel zijn. Zulke mensen dienen enkel om verbaal afgemaakt te worden. Missionarissen hebben ze misschien in afrika nog nodig, maar hier hebben we die al in het archief gesmeten.

Moest betrokkene ook maar één gram hersens onder haar schedel hebben dan was ze na het betalen van haar rekening haar gram gaan halen bij de winkeldirecteur, of desnoods de centrale klachtendienst. Wie een beetje nadenkt weet dat die gasten hun evaluatie o.a. afhangt van het ontbreken van klanten die klachten indienen. Daar kun je ze mee pakken, zo kun je die ervaring (die negatief was) zelf gebruiken in je voordeel. Door als een hysterische zot te staan show verkopen aan een kassa bereik je niets, behalve je medeburgers te kloten door hun tijd te verspillen.
Waarom moet ze vapeurtjes hebben??? Ze doet toch gewoon alsof ze de madame aan de kassa niet verstaat... of wilt u dat ze zonder betalen weggaat???
Ze zou misschien haar hele waar kunnen laten staan en het zo aftrappen???

Maar ja, als het is om het Eigen volk te beledigen dan hebben ze ineens een grote mond, onze sossen en staan ze altijd klaar; ze hebben zelfs de hele instelling voor gelijke kansen en tegen racisme in het leven geroepen en goed dat ze hun werk doen; er gaat geen dag voorbij of de kranten staan vol over hoe racistisch en onverdraagzaam de Vlaming toch wel is...

Maar als het over de verdediging tegen de verfransing en de fransdolle Eisen gaat, dan komen ze met de uitvinding dat de Vlaming niet bestaat en vooral dat hij zijn grote mond moet houden, want hij zou racistisch zijn en oproepen tot haat en/of verdeeldheid van het Belgische volk, dat dan ineens wel blijkt te bestaan, maar de Vlaming niet...

Gewoonweg kinderachtig...
Oud 18 juni 2015, 17:59   #1373
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Nu geef je zelf een voorbeeld. Hoeveel zouden er niet zijn die de last gewoon niet willen hebben en dan maar met een Franstalig rijbewijs rondlopen?
Juist. Ik ontken dat niet. Ik heb heel bewust mijn dochter in die richting willen sturen, omdat ik uit ervaring weet dat in grote organisaties de formele klachtenprocedures bijzonder ernstig worden genomen. Kaderleden van de betrokken diensten zien dat meestal in hun jaarlijkse evaluatie en hun doelstellingen terug. Uitgedrukt in cijfers, en met impact op verloning of promotie mogelijkheden.
Lullen aan de kassa = nutteloze show.
Klachtenprocedure volgen met gedocumenteerde feiten = resultaten boeken.
Of dacht er iemand soms dat die caissière zelf na de werkdag naar haar baas zal stappen om te zeggen dat ze een klant op onheuse manier bejegende ?
Oud 18 juni 2015, 18:34   #1374
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. Ik ontken dat niet. Ik heb heel bewust mijn dochter in die richting willen sturen, omdat ik uit ervaring weet dat in grote organisaties de formele klachtenprocedures bijzonder ernstig worden genomen. Kaderleden van de betrokken diensten zien dat meestal in hun jaarlijkse evaluatie en hun doelstellingen terug. Uitgedrukt in cijfers, en met impact op verloning of promotie mogelijkheden.
Of dacht er iemand soms dat die caissière zelf na de werkdag naar haar baas zal stappen om te zeggen dat ze een klant op onheuse manier bejegende ?
Sommige mensen zijn iets gevoeliger dan een ander of reageren iets emotioneler dan anderen.

Taal is ook een belangrijke factor in de identiteit voor vele mensen, zo verwonderlijk is het dus ook niet dat er emotioneel wordt gereageerd op de 1001e keer dat er geweigerd wordt om Nederlands te spreken. Het feit dat in het Franstalige gedeelte van Brussel dit niet altijd wordt herkend en erkend, bewijst vooral hoe diep de kloof wel is.
Oud 18 juni 2015, 18:38   #1375
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want het Vlaamse volk gaat niet eeuwig en altijd zo dom blijven, vooral nu er economische heel slechte tijden op ons afkomen en het geld totaal op is...
Hoezo?

Drie jaar geleden beloofde een club als de NVA nog komaf te maken met meervoudige mandaten.

nooit meer iets over gehoord nadien...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 19:15   #1376
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Sommige mensen zijn iets gevoeliger dan een ander of reageren iets emotioneler dan anderen.

Taal is ook een belangrijke factor in de identiteit voor vele mensen, zo verwonderlijk is het dus ook niet dat er emotioneel wordt gereageerd op de 1001e keer dat er geweigerd wordt om Nederlands te spreken. Het feit dat in het Franstalige gedeelte van Brussel dit niet altijd wordt herkend en erkend, bewijst vooral hoe diep de kloof wel is.
Ik wil het niet zwart/wit benaderen, maar volgens mij is het niet zozeer een kloof (wat zou betekenen dat het een collectief gegeven is) als wel een individueel probleem bij keuze van aanwerving, dus DIE specifieke manager die die mevrouw voor die job recruteerde is incompetent. Ik leg de 'fout' niet bij een vrouw die met haar contract van 28u per week met moeite aan 1000 of 1100 euro per maand komt maar wel bij de organisatie die geen rekening blijkt te houden met taalgevoeligheden bij haar eigen klanten. Dat is zowat de absolute doodzonde in de distributiewereld.
Oud 18 juni 2015, 19:22   #1377
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg je daarin. Kijk, ik ben ook maar een gewoon burgertje in de rij. Maar ik leerde mijn kinderen wel om steeds op een correcte manier op te komen voor wat normaal is en waar ze gewoon recht op hebben. We leven zeer zeker niet in een ideale wereld, maar het complotdenken van bepaalde mensen is gewoon pathologisch.
Ik gaf bewust zelf een negatief voorval, de manier van aanpak, en de oplossing. Maar het eindoordeel nadat al de paperassen in orde zijn gebracht was eerlijk gezegd vrij positief. Ik besef heel goed dat ik hier ook maar één persoonlijke anekdote weergeef, zoek er niet meer achter.
Aan de ene kant heb je complotdenken en aan de andere kant naïviteit. Laat ik u, als Vlaming in Brussel, in ieder geval mijn respect uiten voor het feit dat u toch probeert uw taal te bewaren en te verdedigen, en om dat ook aan uw kinderen mee te geven. Dat lijkt me helemaal niet zo evident. Het is gemakkelijk om verbitterd en geïsoleerd te raken in Brussel als men zijn eigen taal wil doen gerespecteerd zien als Nederlandstalige.

Het voorbeeld dat u schets lijkt onschuldig maar is dat in ieder geval in historisch perspectief gezien niet. Misschien zal u me van complotdenken beschuldigen. Laat ik daarom de woorden aanhalen van iemand die net als u Belgicist en Brusselaar (mag ik veronderstellen?) is, en zeker niet geliefd bij Vlaams Nationalisten (ik denk omwille van zijn neiging de zaken met de mantel der Belgische liefde te pogen bedekken). Ik las een van zijn boeken overlaatst en daarmee zit het nog fris in het geheugen. Geert van Istendael:

"Een buitenstaander kan zich moeilijk inbeelden hoe genadeloos het Frans andere talen probeert uit te roeien." (Dat staat er letterlijk hé)

En dan geeft hij een hele lijst voorbeelden uit België. o.a. verschillende waaruit blijkt dat er een bewuste strategie bestaat Vlamingen Franse papieren te geven.

"Er is de dwang. Je praat Frans en niemand begrijpt je. Aan het loket zijn alleen Franstalige formulieren. De Nederlandstalige vinden ze toevallig niet. Door Nederlandse papieren te vragen bén je al een spelbreker, je doet niet zoals iedereen. Je bent een querulant, zelfs als je je op je elementairste recht beroept...."

Over de ervaringen van zijn familie: "...Zeggen de Franstaligen: Het stond hun toch vrij hun hele handel te laten vernederlandsen, belastingsformulieren en alles? Zeg ik: dat is kwade trouw. Waarom? Het stond hun vrij in abstracto, ja. In concreto, in de praktijk, gebruikten de Franstaligen alle middelen, slinkse, geoorloofde en ongeoorloofde, om onoverkomelijke hindernissen op te werpen. En omdat het gewone neringdoenenden waren, kozen ze de weg van de minste weerstand. Niet iedereen wordt stijfhoofdig geboren.

Hoe is het anders te verklaren dat destijds burgers die bij de verkiezingen kandidaat waren van het extreem-flamingantische Vlaams Blok in paniek vaststelden dat zij officieel helemaal geen Vlamingen waren. Hun papieren waren Frans. Op papier waren zij Frans."

Klinkt bekend niet?

Het zou er nog aan ontbreken dat deze praktijken niet meer zó massaal voorkomen als in een zelfs relatief recent verleden. Het Nederlands is tenslotte zo goed als uitgeroeid in Brussel. De taaletnische zuivering is zo goed als doorgevoerd. Men heeft het helemaal niet meer nodig de Vlamingen tot Francofonie te dwingen. Toch gebeurt het nog. Misschien is uw voorval dan niet meer dan een Franstalige gewoonte die is blijven hangen. Toeval echter, waar men niet veel van dient te maken? Nee sorry. Dat geloof ik niet. Dat lijkt me een overlevingsreflex te zijn om zo te denken.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juni 2015 om 19:33.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 19:54   #1378
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom moet ze vapeurtjes hebben??? Ze doet toch gewoon alsof ze de madame aan de kassa niet verstaat... of wilt u dat ze zonder betalen weggaat???
Ze zou misschien haar hele waar kunnen laten staan en het zo aftrappen???
Interesseert me geen zak. Als mevrouw de cijfertjes op het scherm voor haar neus in de Delhaize niet kan lezen is dat haar probleem. Zelfs al zat er een Afghaanse achter de kassa die enkel Pashtoen kan spreken, dan nog kan de klant het scherm dat voor haar platsmoel staat aflezen.
En anders moet ze er maar tegen kunnen dat de andere klanten geen zin hebben om hun tijd te verspillen omwille van haar plots opborrelende acteertalenten van het zevenste knopsgat.

Citaat:
Maar ja, als het is om het Eigen volk te beledigen dan hebben ze ineens een grote mond, onze sossen en staan ze altijd klaar; ze hebben zelfs de hele instelling voor gelijke kansen en tegen racisme in het leven geroepen en goed dat ze hun werk doen; er gaat geen dag voorbij of de kranten staan vol over hoe racistisch en onverdraagzaam de Vlaming toch wel is...
Dat die geit haar show gaat opvoeren in haar eigen tuin, met als publiek haar familie. Daar stoort ze geen andere burgers die gewoon hun boodschappen snel en efficiënt willen doen op weg van het werk naar huis.
Citaat:

Maar als het over de verdediging tegen de verfransing en de fransdolle Eisen gaat, dan komen ze met de uitvinding dat de Vlaming niet bestaat en vooral dat hij zijn grote mond moet houden, want hij zou racistisch zijn en oproepen tot haat en/of verdeeldheid van het Belgische volk, dat dan ineens wel blijkt te bestaan, maar de Vlaming niet...

Gewoonweg kinderachtig..
Zever. Dat hysterische gedoe wekt alleen walging op bij alle wachtenden aan de kassa, de caissière veegt er haar rekker aan, de winkelverantwoordelijke zal zelfs nooit weten dat het incident heeft plaatsgevonden en er zal NIETS veranderen.
Al je hoogst persoonlijke en nogal vreemde beschouwingen over het al dan niet bestaan van volkeren en je gratuite beschuldigingen van racisme veranderen daar niets aan. Je wil goochelen met juridische begrippen die je niet eens onder de knie hebt. Pure emo-praat die voortkomt uit een paar diepgewortelde persoonlijke frustraties, als ik je berichten van vandaag even doorneem.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 18 juni 2015 om 19:54.
Oud 18 juni 2015, 19:59   #1379
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Interesseert me geen zak. Als mevrouw de cijfertjes op het scherm voor haar neus in de Delhaize niet kan lezen is dat haar probleem. Zelfs al zat er een Afghaanse achter de kassa die enkel Pashtoen kan spreken, dan nog kan de klant het scherm dat voor haar platsmoel staat aflezen. En anders moet ze er maar tegen kunnen dat de andere klanten geen zin hebben om hun tijd te verspillen omwille van haar plots opborrelende acteertalenten van het zevenste knopsgat. Dat die geit haar show gaat opvoeren in haar eigen tuin, met als publiek haar familie. Daar stoort ze geen andere burgers die gewoon hun boodschappen snel en efficiënt willen doen op weg van het werk naar huis. Zever. Dat hysterische gedoe wekt alleen walging op bij alle wachtenden aan de kassa, de caissière veegt er haar rekker aan, de winkelverantwoordelijke zal zelfs nooit weten dat het incident heeft plaatsgevonden en er zal NIETS veranderen. Al je hoogst persoonlijke en nogal vreemde beschouwingen over het al dan niet bestaan van volkeren en je gratuite beschuldigingen van racisme veranderen daar niets aan. Je wil goochelen met juridische begrippen die je niet eens onder de knie hebt. Pure emo-praat die voortkomt uit een paar diepgewortelde persoonlijke frustraties, als ik je berichten van vandaag even doorneem.
En men zei dat je een socialist bent? Wat doe je nu voor job?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 20:06   #1380
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U denkt door klachtenprocedures te volgen ,
de rechten van de Vlamingen te vrijwaren .

Dat is lovenswaardig, maar tot hier toe heeft dit blijkbaar nog niet veel opgeleverd,
buiten een Nederlandstalig rijbewijs voor Uw dochter.

Zelf denk ik dat we nog meer resultaten zullen boeken ,
door de Vlaamse Onafhankelijkheid zonder Brussel uit te roepen .
En dan eens kijken hoe de Franstalige Brusselaars zullen reageren.

De taalwetten zullen plots veel beter gerespecteerd worden
om toch maar terug onder Vlaanderens financiële paraplu te mogen komen
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be