![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#36341 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Haalbaarheid en wenselijkheid, ge snapt beslist het verschil..... ![]() Citaat:
Het taalbewustzijn van Nederland uit zich in de https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Taalunie Bovendien is er een Nederlands wet(svoorstel) dat bepaalt dat Nederlands de officiële taal is om verengelsing tegen te gaan, zoals we dat kennen in Frankrijk, dacht ik.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 15:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36342 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Elke beweging of intentie daartoe van Nederlandse zijde zou opgevat worden als een politiek á la Poetin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36343 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En had het toevallig zo geweest dat Frankrijk niet zijn mililtaire spierballen rolde was de scheiding mislukt. Bovendien hadden de grootmachten andere katten te geselen dan de Belgische opstandelingen. Allemaal zeer toevallig dus.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 15:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36344 |
Europees Commissaris
|
![]() Pfff, dat weet ik niet. Dat is uw pronostiek.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36345 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Oost- en West Duitsland dan?
![]() |
#36346 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#36347 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En er zijn er ook nog die twijfelen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 juli 2015 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36348 |
|
![]() In geen enkel opzicht vergelijkbaar.
Ten eerste al niet daar de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden in ongeveer 400 jaar slechts 15 jaar samen geweest zijn. Plus het niet goed ging en het Zuiden zich afscheidde. Met slechts 15 jaar samen geweest in 400 jaar tijd vormt dit geen basis waar men historisch en politiek gezien ook maar een poot heeft om op te staan Zeker al niet daar die 15 jaar tevens een miskleun bleken te zijn geweest Twee: Het VKN werd gecreeerd door vooral het buitenland en een koning die z'n voordeel eruit trachtte te slepen. Wat feitelijk neerkwam op 19e eeuws imperialisme. Behalve de kliek rondom hem had hij in Nederland niet werkelijk veel steun Drie: er is een groot verschil tussen 200 jaar geleden en de relatief korte tijd dat Oost en West Duitsland gescheiden waren. Vier: Oost en West Duitsland raakten gescheiden niet door eigen toedoen, maar vanwege de bezetting door de Russen Laatst gewijzigd door Adrian M : 8 juli 2015 om 16:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36349 | |
|
![]() Citaat:
Nederlanders die twijfelen? In de krant op Rottumeroog of zo? Uw 60% berust op niet meer dan een enkele flut enquette die ooit eens uitgevoerd werden. Schuif zo'n enquette plotseling onder z'n neus, zonder dat hij er ooit over nagedacht heeft, krijg je zulk soort uitkomsten. Wanneer het geen item vormt kan hij zich moeilijk een beeld vormen. Als ik me goed herinner vonden ze eveneens dat de Belgen het vooral zelf maar op moesten lossen en aan henzelf wat ze wilden, dan wel Vlaanderen bij Belgie blijven. Waarom dacht u dat Wilders het idee snel weer liet varen? Er viel niet mee te scoren bij Nederlanders. Zou dat wel het geval zijn geweest zou dit één van z'n hoofdthema's gebleven zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36350 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Bovendien gaat ge voorbij aan een eeuwenlange traditie van eenheidsstreven, gaande van Jacob van Artevelde, naar Keizer Karel, Willem Van Oranje, Hendrik Van der Noot, Pieter Geijl, enz.... Ik wees daar reeds op op de vorige bladzijde, maar in de plaats van daar op in te gaan herhaalt ge uw 15jaarsmantra. Zo komen we niet verder. Citaat:
Bovendien ook strategisch verantwoord met de bedoeling van de eeuwenoude aarts- en erfvijand in toom te houden. Met 19 e eeuw imperialisme had dit dus niets te maken. Willem I was trouwens een voor de hand liggende keuze; het huis van Oranje kon nu eenmaal historische rechten doen gelden. Wie had men anders moeten nemen als vorst. (Tip: een parlementaire demokratie moet nog uitgevonden worden.) Citaat:
De twee scheidingen waren verkeerd en dus moeten ze hersteld worden. Dat dit twee decennia of twee eeuwen gelden is, speelt geen enkele rol. Ik zie dus geen enkel verschil, tenzij men navelstaarderig naar het NU kijkt, zonder historisch besef. Citaat:
Tijdens de tweede scheiding had van het begin tot het einde Frankrijk een dikke vinger in de pap.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 17:13. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36351 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36352 |
|
![]() Daar kunt u om lachen, maar elke intentie van Nederlandse zijde, op welke wijze ook, komt op hetzelfde neer en zal ook zo opgevat worden ... gebiedsuitbreiding.
Geen van de vooral omringende landen zal daarmee akkoord gaan. Zou Nederland ook maar iets van een dergelijke ambitie hebben, dan wel laten blijken wordt het in no time politiek afgeknepen. Gezien de banden met Duitsland, Frankrijk en de UK zou het dit met geen mogelijkheid kunnen riskeren. U nooit opgevallen dat de Waals/Vlaams problematiek Nederlandse politici zich zo ver mogelijk vandaan houden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36353 | |
|
![]() Citaat:
Willem I had in het geheel geen Koning mogen worden. Hooguit stadhouder van de Noordelijke Nederlanden zoals deze 200 jaar daarvoor bestonden. Meer basis was er niet voor hem. Hij zag z'n kans schoon en werd alvast koning zonder dat dit was vastgelegd (Wenen). Wat gewoonweg neerkomt op 19e eeuws imperialisme. Een koninklijke potentaat die op gebiedsuitbreiding uit was en aan grootheidswaanzin leed. 15 jaar later had hij bakzeil gehaald. Terug naar af ... Koning van "Broek op Langedijk" (Nederland) Laatst gewijzigd door Adrian M : 8 juli 2015 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36354 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En vergeet niet dat er al een aanzet is in de Benelux waarop men verder zou kunnen borduren. Kwestie van de zaak aanvaardbaar te maken. Was er tegenstand tegen de Benelux....?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36355 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Door de eeuwen heen zijn er echter zeer zeker konstanten te bespeuren op het politieke toneel. De belangrijkste voor de Nederlanden: de Franse imperialistische Alpen-Pyreneeën-Rijn doktrine die eeuwen de Franse buitenlandse politiek beheerste. Het is volgens mij nog te vroeg om te beoordelen of ze die afgezworen hebben. De ultieme test zullen we krijgen als het Europese projekt desintegreert en de oude, vertrouwde nationalismen weer de kop opsteken. (Volgens mij is dat gewoon een kwestie van tijd en als het ware voorgeprogrammeerd.) Een ander voorbeeld is de eeuwenlange Engelse buitenlandse politiek van in oorlogen op het vasteland steeds de minst sterke te steunen. En dat met de strategische bedoeling dat de sterkste henzelf anders wel eens zou kunnen overvleugelen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36356 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Interessanter zou het worden ik uw rationele antidietse argumenten zou kunnen vernemen....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36357 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik stelde reeds daartegenover: Willem I was trouwens een voor de hand liggende keuze; het huis van Oranje kon nu eenmaal historische rechten doen gelden. Wie had men anders moeten nemen als vorst ? (Tip: een parlementaire demokratie moet nog uitgevonden worden.) Maar ge gaat daar niet op in met tegenargumentaties zonder uw zelf te herhalen. Spijtig!..... Waarom zijt gij trouwens tegen de hereniging van 1815. Ga aub in op wat ik hierboven pro stelde.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36358 | |
|
![]() Citaat:
Nogmaals mij interesseert wel -/of niet samengaan geen bal. Probeer er naar te kijken op afstand, zoals een Eskimo die historicus is vanuit z'n Iglo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36359 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als het u niet interesseert zoudt ge zoch niet zo lang diskussiëren ? In een draad die mij niet interesseert laat ik mij niet zien... Over een onderwerp dat mij niet interesseert geef ik geen meningen... U spuit daarentegen onverdroten en onafhoudelijk antidietse standpunten en wekt zodoende de indruk van een zeer uitgesproken mening te hebben...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2015 om 18:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36360 | |
|
![]() Citaat:
1815 was een zinloze zaak, met name daar een kleine 200 jaar de gebieden niets meer met elkaar te maken hebben gehad. Als u werkelijk over een historische hereniging (1815-1830) spreekt hoort daar overigens ook Wallonië bij. Het ontgaat me overigens totaal wat sommige Nederlanders tegen Wallonië, dan wel Walen zouden kunnen hebben. Dat is iets tussen Walen en Vlamingen waar Nederlanders geen boodschap aan hebben. Voordeel met Walen is dat er geen taalgezeur speelt. Zij spreken Frans, Nederlanders Nederlands. |
|
![]() |
![]() |