Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juli 2015, 17:55   #61
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voor wie nuance geen onbekend begrip is:


Peter de Roover: "Pensioenen nu echt op de goede weg"

http://www.n-va.be/persbericht/peter...p-de-goede-weg
Geen enkele studiedienst heeft de betaalbaarheid vd exuberante overheidspensioenen op KORTE TERMIJN kunnen garanderen, NIET 1!!!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 17:58   #62
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als er al een tweede pijler is (ongeveer de helft van de werknemers heeft er eentje) is die gemiddeld slechts 0.9 % van het bruto loon.

Dat is niks.
Tavek, ik merk dat jij een van de enige bent met wat kennis over pensioenen. Daarom een vraagje:
ALS, de pensioen regels niet wijzigen, is het dan zo dat bij een volledige loopbaan de pensioen norm vroeger 45/65 was en naar de toekomst 45/67 ?
Als dat zo is, dan is het logisch dat langer werken voordelig is voor de pensioenkas, want dan zijn de pensioenen ook veel lager.

Laatst gewijzigd door vrijzinnige : 10 juli 2015 om 17:59.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 19:07   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Tavek, ik merk dat jij een van de enige bent met wat kennis over pensioenen. Daarom een vraagje:
ALS, de pensioen regels niet wijzigen, is het dan zo dat bij een volledige loopbaan de pensioen norm vroeger 45/65 was en naar de toekomst 45/67 ?
Als dat zo is, dan is het logisch dat langer werken voordelig is voor de pensioenkas, want dan zijn de pensioenen ook veel lager.
Gaan ze nog werken met die teller/noemer affaire, eens de "rugzak" in voege zal zijn ?
Gaat het dan niet met verdiende punten gaan ? Waarbij de waarde van het punt jaarlijks bepaald kan worden naargelang de economische toestand en wat er in de kassa verwacht wordt ?

Vermoedelijk kan alles nog tien keer wijzigen .. ??

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 19:12   #64
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gaan ze nog werken met die teller/noemer affaire, eens de "rugzak" in voege zal zijn ?
Gaat het dan niet met verdiende punten gaan ? Waarbij de waarde van het punt jaarlijks bepaald kan worden naargelang de economische toestand en wat er in de kassa verwacht wordt ?

Vermoedelijk kan alles nog tien keer wijzigen .. ??

.
Daarom heb ik ook een ALS in mijn vraag staan, want ALS alles bij het oude blijft zijn de toekomstig gepensioneerden de klos.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 19:27   #65
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gaan ze nog werken met die teller/noemer affaire, eens de "rugzak" in voege zal zijn ?
In de pensioencommissie van Vanden Broecke, 11 leden vd 12 waren ambtenaar en de N-VA nam die besluiten integraal over in haar verkiezingsprogramma, woog een statutair ambtenarenrugzakje veel zwaarder door.
Die gek zag zelfs nog marge om de ambtenarenpensioenen te verhogen!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 19:35   #66
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Vraag van mevrouw Stéphanie Thoron aan de minister van Pensioenen over "het pensioen van de gemeenteambtenaren"

Stéphanie Thoron (MR): Mijnheer de Voorzitter, mijnheer de Minister, maandag jongstleden, tijdens een onderhoud met de Eerste Minister, hebben de vertegenwoordigers van de steden en gemeenten gevraagd dat de federale regering hen te hulp zou schieten. Het is immers zo dat onze gemeenten grote financiële problemen kennen, in het bijzonder wegens de kostprijs van hun ambtenarenpensioenen. Alleen al in Wallonië moet tegen 2015 918 miljoen worden gevonden om de pensioenen van de ambtenaren van de lokale besturen te financieren.



In hoofdzaak liggen twee elementen aan de oorsprong van de problematiek. Het eerste heeft betrekking op de kostprijs van de vergrijzing. U kent deze thematiek goed, daar u als Minister van Pensioenen moeilijke maar noodzakelijke beslissingen hebt genomen. Het tweede betreft het statuut van onze ambtenaren. Het is immers zo dat al naargelang een ambtenaar contractueel dan wel statutair is, de gemeenten verschillende bijdragepercentages dienen te betalen: 8,86 % voor de contractuele ambtenaren en 33 % voor de statutaire ambtenaren. Een ambtenaar die tijdens zijn of haar loopbaan eerst contractueel en daarna statutair was, wordt vandaag voor de pensioenuitbetaling als tijdens zijn of haar hele loopbaan statutair geweest zijnde beschouwd. In de praktijk betekent dit dat hij of zij een hoger pensioen zal ontvangen dan waarvoor hij of zij tijdens de jaren als contractueel ambtenaar heeft bijgedragen. Dit maakt het tekort nog groter.



Vanochtend stelde u in de pers twee mogelijke oplossingen voor. De eerste bestaat in een pensioenmechanisme dat als doel heeft de jaren als contractueel ambtenaar niet langer gelijk te stellen met de jaren als statutair ambtenaar. De tweede bestaat erin de tweede pensioenpijler te veralgemenen voor de ambtenaren van de lokale besturen. Momenteel maakt amper 3% van de gemeenten in Wallonië en Brussel gebruik van dit systeem, tegenover 65 % in Vlaanderen.



Mijnheer de Minister, welke specifieke maatregelen bent u van plan te nemen om de financiering van de pensioenen op lokaal te waarborgen? Hoe ziet u de bevordering van het gebruik van de tweede pijler voor onze gemeenten? Hebt u ideeën over de manier van onderhandelen en de manier waarop de tweede pijler zal worden ingevoerd?



Daniel Bacquelaine, minister: Mevrouw Thoron, ik dank u voor deze vraag die mij toelaat terug te komen op de thematiek van de financiering van de pensioenen van de ambtenaren van de lokale besturen.



Het is inderdaad zo dat de oproepen van de voorbije dagen door de verenigingen van steden en gemeenten en in het bijzonder de uitspraken van de voorzitter van de Union des Villes et Communes de Wallonië duidelijk aantonen dat de problemen blijven bestaan en dit ondanks de Wet van 24 oktober 2011 betreffende de financiering van de lokale pensioenen. Deze wet heeft het probleem blijkbaar niet opgelost. Deze wet heeft de lasten alleen verdeeld maar de evolutie van de globale kostprijs van de pensioenen van de ambtenaren van de lokale besturen niet kunnen afremmen. Daarnaast moet er vandaag de dag een oplossing worden gevonden voor dit probleem die de gemeenten verarmt.



Het is de bedoeling een gemengd pensioen in te voeren. Dit betekent dat diegenen die een loopbaan als contractueel ambtenaar hebben, een pensioen op basis van het werknemersstelsel zullen ontvangen. Wanneer zij benoemd worden, zullen zij van een ambtenarenpensioen kunnen genieten.



Vandaag weten wij dat contractuele ambtenaren pas helemaal op het einde van hun loopbaan worden benoemd. Zij hebben dus als werknemer bijdragen betaald maar ontvangen niettemin een volledig ambtenarenpensioen. Dit is op termijn onhoudbaar en de verantwoordelijkheid hiervoor berust bij de gemeenten. Iedereen moet er zich bewust van zijn dat er een evenwicht tussen contractuele en statutaire ambtenaren moet worden bereikt.



Als dit gemengd pensioen wordt gerealiseerd, moet ook de toegang tot het aanvullend pensioen voor contractuele ambtenaren mogelijk worden gemaakt. Anders zal het gecumuleerde pensioen van een werknemerspensioen en een ambtenarenpensioen minder bedragen dan het totaalbedrag van het ambtenarenpensioen. Daarom moet er een vorm van compensatie via de toegang tot de tweede pijler mogelijk worden.



Ik zal zeer snel voorstellen hieromtrent neerleggen die het voorwerp zullen uitmaken van sociaal overleg. In afwachting zal ik een koninklijk besluit opstellen en voorleggen aan de ministerraad dat beoogt de bijdragen voor de ambtenarenpensioenen iets te verminderen, zodat de reservefondsen kunnen worden gebruikt die zich nu nog bij de RSZPPO, vandaag omgedoopt tot DIBISS, bevinden. Deze dienst beheert de pensioenen van de ambtenaren van de lokale besturen.



Stéphanie Thoron (MR): Mijnheer de Minister, ik dank u voor uw preciseringen en het belang dat u hecht aan deze thematiek. Als burgemeester zal ik uiteraard de evolutie van dit dossier van nabij volgen.



Naast de oplossingen die op lokaal niveau moeten worden gevonden, verdient de hele pensioenhervorming aandacht; ik houd eraan u te feliciteren. De pensioenen moeten een nieuwe dynamiek krijgen, zodat wij de leefbaarheid van ons sociaal zekerheidssysteem kunnen vrijwaren.

http://bacquelaine.belgium.be/nl/mon...enaire-zitting

Laatst gewijzigd door demonen : 10 juli 2015 om 19:36.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 19:47   #67
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Tavek, ik merk dat jij een van de enige bent met wat kennis over pensioenen. Daarom een vraagje:
ALS, de pensioen regels niet wijzigen, is het dan zo dat bij een volledige loopbaan de pensioen norm vroeger 45/65 was en naar de toekomst 45/67 ?
Als dat zo is, dan is het logisch dat langer werken voordelig is voor de pensioenkas, want dan zijn de pensioenen ook veel lager.
De formule is loon x coefficient / 45 *0.6 (of 0.75 voor gezinspensioen)

Ik weet niet of men die noemer gaat verhogen. Als men dat doet, is dat de facto een pensioensverlaging en zal men voor hetzelfde pensioen langer moeten werken.

Bij ambtenaren is men al aan die formule gaan rommelen. Een leerkracht (MSc, MA) gaat er 200 netto op achteruit en moet jaren langer werken voor dit pensioen. Terecht overigens.

Laatst gewijzigd door Tavek : 10 juli 2015 om 19:47.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 06:57   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Vraag van mevrouw Stéphanie Thoron aan de minister van Pensioenen over "het pensioen van de gemeenteambtenaren"
...
De oude machtspartijen hebben er een ongelooflijke soep van gemaakt.

Terwijl gij nu blijkbaar meest van al zit te kakken op een nieuwe partij.

Voor de 1000ste maal: geef ons jouw advies op welke partij we dan wel moeten stemmen, volgens jou.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 07:06   #69
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De oude machtspartijen hebben er een ongelooflijke soep van gemaakt.

Terwijl gij nu blijkbaar meest van al zit te kakken op een nieuwe partij.

Voor de 1000ste maal: geef ons jouw advies op welke partij we dan wel moeten stemmen, volgens jou.

.
De N-VA doet fundamenteel ook bijzonder weinig. Wat kindergeld afpakken, de prijs van het water verhogen en ons laten werken tot 67 (wat nota bene in geen enkel programma van een meerderheidspartij stond, nog eens wat volksbedrog erbij dus).
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 08:36   #70
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.911
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De formule is loon x coefficient / 45 *0.6 (of 0.75 voor gezinspensioen)

Ik weet niet of men die noemer gaat verhogen. Als men dat doet, is dat de facto een pensioensverlaging en zal men voor hetzelfde pensioen langer moeten werken.

Bij ambtenaren is men al aan die formule gaan rommelen. Een leerkracht (MSc, MA) gaat er 200 netto op achteruit en moet jaren langer werken voor dit pensioen. Terecht overigens.
Gaat men over van een coefficent gewerkte jaren/45, naar gewerkte jaren/47 ? Misschien wel. Maar dat geeft op zichzelf geen lager pensioen, blijkbaar eerder een gelijk pensioen. Maar men moet er wel twee jaar langer voor werken.

Laatst gewijzigd door Bob : 11 juli 2015 om 08:41.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 08:45   #71
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Denk wel niet dat de winst er in zit om met 45/67 ipv met 45/65 te gaan werken. Denk/hoop dat hiervoor wel compensaties zijn voorzien. Om dit niet te doen zijn de arbeiders/bediendenpensioenen trouwens al veel te laag.
Waar de winst wel in zit, is om iedereen 2 jaar langer van de pensioenkas weg te houden, en ondertussen bijdragen voor dezelfde pensioenkas te laten storten.
ALS er met de noemer 67 zal worden gewerkt, dan zal de winst een combinatie van de twee zijn.
Feit is ook dat je TWEE jaar minder lang van je pensioentje zal kunnen genieten. Dat is de harde realiteit.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 09:11   #72
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.911
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
ALS er met de noemer 67 zal worden gewerkt, dan zal de winst een combinatie van de twee zijn.
Feit is ook dat je TWEE jaar minder lang van je pensioentje zal kunnen genieten. Dat is de harde realiteit.
De grote winst (voor de pensioenkas) zit er natuurlijk in dat ze twee jaar, in plaats van pensioen uit te betalen, pensioenbijdragen gestort krijgen.
Maar voor de arbeiders/bediendenpensioenen werkt men wel niet met de noemer 65 (toekomst 67) doch wel met 45. Gaat men dit in de toekomst verhogen naar 47 ? Misschien wel. Maar men werkt dan ook twee jaar langer, zodat de teller in evenredig ook zal verhogen, en het pensioen uiteindelijk min of meer gelijk blijft.
Men heeft dan wel meer pensioenbijdragen gestort, om uiteindelijk te eindigen met eenzelfde pensioen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 09:16   #73
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.856
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
ALS er met de noemer 67 zal worden gewerkt, dan zal de winst een combinatie van de twee zijn.
Feit is ook dat je TWEE jaar minder lang van je pensioentje zal kunnen genieten. Dat is de harde realiteit.
Pensioen & genieten? Twee woorden die uw maatschappij ten voete uit tekenen en bewijzen dat men blijkbaar in het verleden wenst te blijven leven.
Alsof het pensioen de doelstelling van de mens is ! Dat zegt werkelijk alles.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 09:50   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Varoufake Bekijk bericht
Ze doen het maximale, denk ik. Heeft jouw partij al iets fundamenteel bereikt, Pericles?
Enne, ... fundamenteel geluid maken is niet iets fundamenteels bereiken ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 10:23   #75
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Dankzij de pensioenhervormingen heeft wie vandaag als werknemer aan de slag gaat, in 2060 uitzicht op een pensioen dat 3,8% hoger zal liggen dan zonder hervormingen. Ambtenaren gaan er zelfs 4,8% op vooruit. Dat leren simulaties van de Studiecommissie voor de Vergrijzing.

http://netto.tijd.be/pensioen/Hervor...sstream_recent
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 10:34   #76
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Dankzij de pensioenhervormingen heeft wie vandaag als werknemer aan de slag gaat, in 2060 uitzicht op een pensioen dat 3,8% hoger zal liggen dan zonder hervormingen. Ambtenaren gaan er zelfs 4,8% op vooruit. Dat leren simulaties van de Studiecommissie voor de Vergrijzing.

http://netto.tijd.be/pensioen/Hervor...sstream_recent
Dat lijkt me logisch als men de mensen 2 jaar langer laat werken , want dat betekent 2 jaar langer bijdragen maar tegelijk ook 2 jaar minder lang ervan genieten.
Dan is een pensioensverhoging van 3,8 procent eigenlijk bijzonder mager.
Je kan de mensen ook laten werken tot hun -ste , dat betekent dan 15 jaar langer bijdragen , maar tegelijk 15 er minder lang van genieten.
Dan is het pensionprobleem ineens integraal opgelost.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 10:41   #77
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Enne, ... fundamenteel geluid maken is niet iets fundamenteels bereiken ...

.
Als men de sociale bijdragen eens zou gebruiken voor wat ze dienen. Namelijk voor de solidariteit tussen de leden van het systeem.
Maar nee, ze moeten hier ook dienen om niet leden, voornamelijk ex-woestijnbewoners, hun mond open te houden , welke nooit hebben bijgedragen .
Natuurlijk dat het systeem dan op de duur instort, zeker als deze laatste groep steeds groter wordt.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 10:48   #78
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als men de sociale bijdragen eens zou gebruiken voor wat ze dienen. Namelijk voor de solidariteit tussen de leden van het systeem.
Maar nee, ze moeten hier ook dienen om niet leden, voornamelijk ex-woestijnbewoners, hun mond open te houden , welke nooit hebben bijgedragen .
Natuurlijk dat het systeem dan op de duur instort, zeker als deze laatste groep steeds groter wordt.
Intussen is het zo dat, moest men enkel de sociale bijdragen gebruiken om de sociale uitgaven te dragen, het 'systeem' al lang zou zijn ingestort.

Nu gebruikt men al vele jaren en van jaar tot jaar meer algemene middelen om de sociale lasten te betalen met als gevolg dat er voor 'niets' nog voldoende geld is.

Aangezien er tekorten zijn kan men in wezen zeggen dat men leent om de sociale uitgaven op peil te kunnen houden.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 10:50   #79
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.648
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Intussen is het zo dat, moest men enkel de sociale bijdragen gebruiken om de sociale uitgaven te dragen, het 'systeem' al lang zou zijn ingestort.

Nu gebruikt men al vele jaren en van jaar tot jaar meer algemene middelen om de sociale lasten te betalen met als gevolg dat er voor 'niets' nog voldoende geld is.

Aangezien er tekorten zijn kan men in wezen zeggen dat men leent om de sociale uitgaven op peil te kunnen houden.
Alles gaat dus echt goed.

Vanuit het Vlaams-Nationalistische oogpunt gekeken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 10:58   #80
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Intussen is het zo dat, moest men enkel de sociale bijdragen gebruiken om de sociale uitgaven te dragen, het 'systeem' al lang zou zijn ingestort.

Nu gebruikt men al vele jaren en van jaar tot jaar meer algemene middelen om de sociale lasten te betalen met als gevolg dat er voor 'niets' nog voldoende geld is.

Aangezien er tekorten zijn kan men in wezen zeggen dat men leent om de sociale uitgaven op peil te kunnen houden.
Zowat de hooste sociale lasten van Europa , maar toch de laagste pensioenen dat kan maar 3 dingen betekenen (waarschijnlijk een combinatie van)
1: bijdragen worden aangewend voor andere doelen.
2 : de kostprijs van het beheer is te groot (te veel ambtenaren )
3 : er zitten er te veel aan den trog die nooit hebben bijgedragen
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be