Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2015, 08:31   #5381
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niemand wil hen hun democratie wegnemen.
Vind je dat?

1° Om in de euro te blijven moet het Griekse parlement stemmen op een ongemeen korte periode over maatregelen die enorm ver gaan en de fundamenten van de staat aantasten. Hoe kan een democratisch verkozen parlement op een paar dagen al die documenten lezen, bespreken, amenderen?

2° Het land komt onder de facto financiële voogdij van de e.u. te zijn, t.t.z. nog méér dan nu.

3° De Griekse economie houdt op met bestaan door privatiseringen en door het overnemen van staatseigendom, minstens door een verregaande vorm van voogdij erover.

Indirect brengt dit (wellicht) ook een "regimewissel" met zich mee.

Kortom: politiek, economisch, financieel... zie ik niet goed het democratische aspect hiervan in.

De Griekse situatie wordt vergelijkbaar met die van de "protectoraten" van tijdens de XIXde eeuw...
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 08:33   #5382
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ik wed mijn tablet dat het Grieks parlement dit niet gaan aanvaarden.
.
Mag ik met u deze weddenschap aangaan ? Ik ben er namelijk 100% zeker van dat het parlement dit wél zal aanvaarden.
Oud 13 juli 2015, 08:33   #5383
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wed mijn tablet dat het Grieks parlement dit niet gaan aanvaarden.

Logisch: het is niet daarvoor dat het referendum ochi gestemd heeft.

Edit: eigenlijk heeft het Griekse volk in het referendum aangegeven dat hun definitie van democratie is dat zij kunnen beslissen over de bestemming van de opbrengsten van Duitse, Nederlandse en Vlaamse belastingen.

.
Specs van de tablet AUB.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 08:34   #5384
BWarrior

Standaard

Zo-even lees ik dat Juncker die mening ook deelt:

Citaat:

Q: How will Tsipras possibly get these measures through parliament, given they are at odds with what Syriza promised when it was elected?

Juncker says he’s convinced that the Greek parliament can approve all the measures agreed today.

(The Guardian)
Oud 13 juli 2015, 08:48   #5385
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Mag ik met u deze weddenschap aangaan ? Ik ben er namelijk 100% zeker van dat het parlement dit wél zal aanvaarden.
Hopelijk voor u niet, dan staat de poort open om jouw pensioen te halveren.
Of dacht je, eenmaal dit precedent geschapen, dat de rest van het rijtje niet moet volgen?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 09:00   #5386
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alsof alle Duitsers hetzelfde beleid nodig hebben...
ook al, daarom is er daar een federaal systeem, geen unitair.
Oud 13 juli 2015, 09:03   #5387
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand wil hen hun democratie wegnemen.
Het staat hen volkomen vrij om af te zien van het bedelen om nog eens zoveel miljarden.

Dat ze het op hun eigen doen !
En als ze hun schulden niet tijdig afbetalen, dan zal de deurwaarder hun bezittingen moeten aanslagen. Waar dit mogelijk is. Alle bezittingen in de overblijvende landen van de EU.

.
de problemen zijn deels ook de schuld van de andere EU-landen, het groot-kapitaal en vooral de banken. ook de middenklasse in Griekenland heeft zeker ook schuld aan deze crisis, dat weten ze daar ook.

De enigen die het mogen betalen zijn de gewone Grieken, van middenklasse is daar al lang geen sprake meer, maw, het zijn de arme Grieken die alles moeten betalen zodat de andere EU-landen, de banken en het groot-kapitaal rustig kunnen verder doen.
Oud 13 juli 2015, 09:04   #5388
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Of dacht je, eenmaal dit precedent geschapen, dat de rest van het rijtje niet moet volgen?
Verwacht jij dan een afwijzing door het Grieks parlement?
Oud 13 juli 2015, 09:07   #5389
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Vind je dat?

1° Om in de euro te blijven moet het Griekse parlement stemmen op een ongemeen korte periode over maatregelen die enorm ver gaan en de fundamenten van de staat aantasten. Hoe kan een democratisch verkozen parlement op een paar dagen al die documenten lezen, bespreken, amenderen?

2° Het land komt onder de facto financiële voogdij van de e.u. te zijn, t.t.z. nog méér dan nu.

3° De Griekse economie houdt op met bestaan door privatiseringen en door het overnemen van staatseigendom, minstens door een verregaande vorm van voogdij erover.

Indirect brengt dit (wellicht) ook een "regimewissel" met zich mee.

Kortom: politiek, economisch, financieel... zie ik niet goed het democratische aspect hiervan in.

De Griekse situatie wordt vergelijkbaar met die van de "protectoraten" van tijdens de XIXde eeuw...
Wanneer een firma of een particulier bankroet wordt , wat het geval is met Griekenland, dan wordt er een curator aangesteld. Dit is in feite wat er nu met Griekenland zal gebeuren.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 09:07   #5390
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Democratie?
Als je als volk failliet gaat doordat je decennialang op alle mogelijke manieren fraudeert, belastingen ontwijkt, verdorie zelfs je elektriciteitsfactuur niet betaalt, waardoor de staat uiteindelijk zijn rekeningen niet meer kan betalen, en je bedelt om steun (eigenlijk eist de bevolking steun zonder garantie op terugbetaling uit een soort Europese solidariteit met het Griekse cliëntisme), zonder toe te willen geven dat de gecreeërde situatie niet in de eerste plaats aan de banken, de zus en de zo ligt, over welke democratie heb jij het dan?

Als ze geld willen, zullen ze deze keer meer moeten doen dan vage beloftes maken.
Hier kun je democratie slechts op één manier begrijpen: Het recht van het gepeupel om fuck you te zeggen naar je geldschieters onder het valse alibi dat de gewone Griek er niks kan aan doen en het eigenlijk de schuld is van de geldschieters zelf.

Hetgeen jij Duitsland verwijt, is de normaalste zaak van de wereld.

Als er in België democratie heerste, dan kon Vlaanderen mee beslissen over het Waalse beleid, ipv zestig jaar aan een stuk bodemloze putten te vullen zonder recht op inspraak en uitzicht op verandering.
in een goed werkende Belgische democratie beslist Vlaanderen over Vlaanderen en Wallonië over Wallonië. Wat beiden aanbelangt, beslissen de beide democratieën.

Allé, daar staat de N-VA toch voor, dacht ik.
Oud 13 juli 2015, 09:09   #5391
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verwacht jij dan een afwijzing door het Grieks parlement?
Neen, geld aannemen en zelf vertrekken, lijkt me logisch, tenminste als ze niet verder willen leven als slaven van de Europese maffia.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 09:10   #5392
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als de Tsripas en zijn regering de uitslag het referendum serieus had genomen ,
dan waren ze niet door de bocht gegaan voor een nog zwaarder pakket van eisen.
Een logische conclusie was dan geweest om uit de euro te stappen.
Van twee walletjes eten kan nog steeds niet.
Juncker: "Le Grexit a disparu".
Een win-win toestand.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 09:11   #5393
Anna List
Banneling

Standaard

interessante EU oplossing ...

eens benieuwd of die oplossing nu ook binnen België gaat toegepast worden

Wallonië lijdt immers aan dezelfde kwaal als Griekenland in de EU ... één munt en te divergente economische realiteit en gebrek aan extra-taalgrens-mobiliteit van de werknemers.

eens benieuwd wanneer al die economische experts die de media deze dagen op de Vlaamse lezer/kijker loslaten daar enige gelijkenis gaan ontwaren ... over 'transfergemeenschap' gesproken ...

Citaat:
Geert Noels 12/7/15 DT : Om de Grieken in de euro te houden wordt nu impliciet op een permanente transferunie aangestuurd, zonder dat aan de Europese belastingbetalers uit te leggen. Voluntaristen die dit snel door de strot willen duwen van de eurolanden, moeten beseffen dat ze hiermee op termijn het hele Europese project op het spel zetten.
bron: http://www.tijd.be/opinie/algemeen/A...54582-7765.art
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 09:12   #5394
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
pensioenen zijn nationale bevoegdheden.
Oud 13 juli 2015, 09:14   #5395
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de problemen zijn deels ook de schuld van de andere EU-landen, het groot-kapitaal en vooral de banken. ook de middenklasse in Griekenland heeft zeker ook schuld aan deze crisis, dat weten ze daar ook.

De enigen die het mogen betalen zijn de gewone Grieken, van middenklasse is daar al lang geen sprake meer, maw, het zijn de arme Grieken die alles moeten betalen zodat de andere EU-landen, de banken en het groot-kapitaal rustig kunnen verder doen.
Eigenlijk hebben de harteloze handlangers v.h. groot-kapitaal een slag verloren.
Oud 13 juli 2015, 09:15   #5396
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Eigenlijk hebben de harteloze handlangers v.h. groot-kapitaal een slag verloren.
op welke manier??
Oud 13 juli 2015, 09:18   #5397
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
en, Bwarrior, wat is jouw oordeel eigenlijk over die 'EU-curatele voor Griekenland' ?

persoonlijk vind ik dat het Grieks parlement hier een vergissing begaat... een Oxi en Grexit lijkt mij voor de modale Griek een minder lange lijdensweg met betere toekomstmogelijkheden ... nu geven ze blijkbaar hun soevereiniteit ook nog eens op ...

is dit wat het Vlaams parlement ook met het Waalse moet doen zo lang er transferten nodig zijn ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 09:19   #5398
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Specs van de tablet AUB.
.
Bijgevoegde afbeelding(e)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 09:21   #5399
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Specs van de tablet AUB.
Hmm... gegeven paard, bek enz.?
Oud 13 juli 2015, 09:24   #5400
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Als ik mij overleen, dan is dat niet de schuld van de bank.

Verder is het nog altijd beter dat de gewone Griek de zaak oplost, dan dat de gewone Duitser, Nederlander of Vlaming de zaak oplost; vooral gegeven het feit dat er al ongeveer 1000 euro per Vlaamse/Duitse/Nederlanse kop geschonken is aan Griekenland, maar dat die liever verder potverteren onder een communistisch premier.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be