Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2015, 21:09   #61
caveman1917
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Het personeel van Infrabel op de nationale dispatching en in de seinhuizen in tweetalig gebied moeten beschikken over een attest van Selor.
Dat zal je dan eens aan hen moeten vragen. Hoedanook, als die mensen zo graag een lagere premie willen omdat ze "eigenlijk zo goed de andere taal niet moeten kennnen", zoals bij bestuurders, dan staat dat hen voor zover ik weet vrij om dat eens aan hun chef te vragen.
caveman1917 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2015, 21:20   #62
caveman1917
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
ASTB is de onafhankelijke vakbond waar rechts zo om roept
en de erkende bonden zo de voedingsbodem voor gecreëerd hebben.

Citaat:
Ik staak zelf niet mee
Ik weet 1 ding, je kan mensen niet overtuigen als je eerst eens goed verklaard hebt stakingsbreker te zullen spelen ertegen.

Citaat:
Nog iets : ik ben de laatste weken nog niet 1 treinchef of onderchef reizigers tegen gekomen die niet achter de acties staat van ASTB. De onvrede bij die mensen die het meest in contact komen met de reizigers is zodanig hoog dat die tegen hun eigen belangen in achter stakingen staan.
Tegen hun eigen belangen in?
Oud 14 juli 2015, 21:21   #63
caveman1917
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Waarom klagen de machinisten dan die de laatste 10 jaar zijn begonnen over die maatregel? Ze weten toch onder welke voorwaarden ze begonnen zijn of niet?
Juist, solidariteit, een onbekend begrip voor u vermoed ik?
Oud 15 juli 2015, 05:49   #64
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
ASTB staakt 's zaterdags om de pendelaar niet te treffen en om de NMBS meer te treffen (minder daginkomsten, pendelaars met een abo kosten de NMBS niets tijdens een staking).
De stakingen gaan vermoedelijk ook zeer weinig impact hebben vermits men een pak 'rollend personeel' gaan activeren dat anders nooit met een trein rijdt. ASTB blokkeert ook geen sporen zoals ACOD. ASTB is de onafhankelijke vakbond waar rechts zo om roept als er een politieke nationale staking is en die ze zelf al verscheidene malen heeft proberen oprichten (oa door wijlen Morel, het vriendinnetje van de Wever) maar waar ze steeds in faalt omdat rechtsen nu eenmaal lui en xenofoob zijn. Als zo'n vakbond dan werkelijk ontstaat dan is het weer niet goed.
Ik vindt de ATSB juist schitterend. Het werd tijd dat er een echte spoorvakbond bij de NMBS kwam.

Citaat:
Trouwens, 90% van de stakingen breekt uit in de privé terwijl 25% van de werkenden voor de overheid werkt.
Heb je daar bronnen voor? Overigens gaat het niet alleen over aantal stakingen, maar over aantal stakingsdagen. Het aantal stakingsdagen bij de SBB sinds 1918 is bijvoorbeeld 0.

Citaat:
Ik staak zelf niet mee met ASTB omdat het hen blijkbaar alleen om geld te doen is. Zelf zou ik staken tegen politieke inmenging, voor nieuwer materiaal, ... maw om mijn job beter te kunnen doen voor de reizigers want ik ben het kotsbeu hoe wij er dagdagelijks worden doorgesleurd in de media en hoe een deel van de reizigers doet.
Ik heb de indruk dat de veel problemen bij de NMBS te wijten zijn aan: Niet genoeg rijdend personeel.
Dan is het rijdende personeel (en enkel het rijdend personeel) meer loon aanbieden de juiste oplossing. Als het moeilijker is om voor bepaalde depots nog kandidaten te vinden, dan moet je maar gewoon het loon dat je daar biedt verhogen.

Citaat:
Dat de helft van ons materieel oldtimers zijn die maar 3 uur per nacht stilstaan en de rest bollen en dat met haken en ogen aaneenhangt vergeet men al gauw en kan er bij mij echt niet in.
Zo oud is het park ook weer niet hoor. Alhier in CH rijden nog treinen uit de jaren 50 rond (en zelfs ouder, de oudste locomotieven in dagelijks dienst zijn meer dan 100 jaar oud). Het probleem is het onderhoud. Er staat belachelijk veel materiaal, ook van het nieuwste, aan de kant.
Deels omdat de NMBS er op staat om het onderhoud zelf te doen. Vrijwel overal in Europa is het tegenwoordig gebruikelijk dat de leverancier ook het onderhoud doet, en dat er waterdichte contracten afgesloten worden waarbij een bepaalde beschikbaarheid gegarandeerd wordt.
Maar de NMBS zal ooit wel eens de 21ste eeuw moeten betreden. Misschien deze eeuw nog.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 14:37   #65
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Op de spoorwegperrons in de Belgische stations staat het op de mededelingsborden aangegeven over de zaterdagstakingen van de ASTB.
Dus de top van de NMBS weet nu al dat die zaterdagstakingen voor een hoop ellende gaat zorgen.
Vermijd die ellende en praat met het ASTB maar de top van de NMBS blijft dit weigeren.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 16:04   #66
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Op de spoorwegperrons in de Belgische stations staat het op de mededelingsborden aangegeven over de zaterdagstakingen van de ASTB.
Dus de top van de NMBS weet nu al dat die zaterdagstakingen voor een hoop ellende gaat zorgen.
Vermijd die ellende en praat met het ASTB maar de top van de NMBS blijft dit weigeren.
Met een bende peuters valt niet te praten. Dergelijke acties moet je niet belonen.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 16:22   #67
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caveman1917 Bekijk bericht
en de erkende bonden zo de voedingsbodem voor gecreëerd hebben.
Veel meer de politiek dan de vakbonden al zijn deze laatste zeker niet onschuldig.

Citaat:
Ik weet 1 ding, je kan mensen niet overtuigen als je eerst eens goed verklaard hebt stakingsbreker te zullen spelen ertegen.
Wie zegt dat ik de staking ga breken ? Ik doe niet mee maar ze moeten mij ook niet vragen om in te vallen voor stakers hoor.

Citaat:
Tegen hun eigen belangen in?
Ja natuurlijk. ASTB vraagt bijvoorbeeld de gelijktrekking van de monitorvergoeding naar gelijke hoogte met de treinbegeleiding. Die van de treinbegeleiding ligt namelijk een pak hoger om het verlies te compenseren voor ticketverkoop. Ik kan me voorstellen dat de directie eerder de vergoeding van de treinbegeleiding naar beneden gaat bijstellen ipv die van de treinbestuurders te verhogen vermits er moet bespaard worden en er toch nog amper tickets op de trein verkocht worden na de nieuwe regeling.
Zelfde geldt eigenlijk ook voor het terugdraaien van de baremaverhoging van de treinbestuurders van 18 jaar naar 12 jaar. Zie maar dat de directie die zwaar moet investeren en besparen de barema's van al het ander personeel niet naar 18 brengt op hoogte van de treinbestuurders.
Als ik Cornu was ik speelde het spel zo. Ah de treinbestuurders willen dat dat alles wordt gelijkgetrokken. Komt goed uit. Patat. Ik kan me de sfeer op de werkvloer en binnen de erkende bonden dan al voorstellen. Iedereen en alles KO. Verdeel en heers.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 15 juli 2015 om 16:45.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 16:44   #68
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik vindt de ATSB juist schitterend. Het werd tijd dat er een echte spoorvakbond bij de NMBS kwam.
Ik ben zelf treinbestuurder dus ik voel wel wat om onze job meer gewicht te verlenen en een pak andere jobs weg te saneren dus ik ben hen niet helemaal ongenegen maar hun eisen nu zijn allemaal puur financieel en dat interesseert me eerlijk gezegd geen reet. Ik verdien een pak te weinig en wordt als alleenstaande veel te hard belast om genoeg geld te hebben om de dingen te doen die ik zou willen doen en voor wat ik dus nu maar doe, vegeteren, heb ik meer dan genoeg

Citaat:
Heb je daar bronnen voor? Overigens gaat het niet alleen over aantal stakingen, maar over aantal stakingsdagen. Het aantal stakingsdagen bij de SBB sinds 1918 is bijvoorbeeld 0.
Ik heb dat vorige week ergens gelezen maar ben vergeten waar en vind er via google niets van terug. Let wel ik heb het over nationaal, alle sectoren, niet enkel de spoorsector.

Citaat:
Ik heb de indruk dat de veel problemen bij de NMBS te wijten zijn aan: Niet genoeg rijdend personeel.
Dan is het rijdende personeel (en enkel het rijdend personeel) meer loon aanbieden de juiste oplossing. Als het moeilijker is om voor bepaalde depots nog kandidaten te vinden, dan moet je maar gewoon het loon dat je daar biedt verhogen.
Volgens die laatste benchmarkstudie in opdracht van Cornu uitgevoerd is er ook een overschot aan rollend personeel. Die studie wordt echter niet bekend gemaakt en er is dus moeilijk over te oordelen. Ik heb wel ergens gelezen dat met enkel rekent met gereden kilometers. Als men dan bvb België zou vergeleken hebben met Nederland, Duitsland en Frankrijk dan zou dat niet kloppen omdat hun treinen veel langere afstanden in één keer doen terwijl in België voortdurend gekeerd, gekoppeld en ontkoppeld wordt.

Citaat:
Zo oud is het park ook weer niet hoor. Alhier in CH rijden nog treinen uit de jaren 50 rond (en zelfs ouder, de oudste locomotieven in dagelijks dienst zijn meer dan 100 jaar oud). Het probleem is het onderhoud. Er staat belachelijk veel materiaal, ook van het nieuwste, aan de kant.
Deels omdat de NMBS er op staat om het onderhoud zelf te doen. Vrijwel overal in Europa is het tegenwoordig gebruikelijk dat de leverancier ook het onderhoud doet, en dat er waterdichte contracten afgesloten worden waarbij een bepaalde beschikbaarheid gegarandeerd wordt.
Maar de NMBS zal ooit wel eens de 21ste eeuw moeten betreden. Misschien deze eeuw nog.
Dat kan wel kloppen. Geen enkele politieker wil de NMBS werkplaats in zijn regio dicht. Dat is nog al eens geruzie en gesjacher om types toegewezen te krijgen. De vakbonden moeten daar echt geen moeite voor doen om die open te houden. Een eenzame verkoper/stationschef aan een loket dat is al een andere zaak. Daar steekt een politieker zijn hand niet voor in het vuur.
Oud 15 juli 2015, 18:41   #69
caveman1917
Burger

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat ik de staking ga breken ? Ik doe niet mee maar ze moeten mij ook niet vragen om in te vallen voor stakers hoor.
Dus als je dienst vervangen wordt door reserve om bepaalde treinen te verzekeren (TCT FHS bv) dan zal je die niet uitvoeren?

Citaat:
Zie maar dat de directie die zwaar moet investeren en besparen
Nu komt de aap uit de mouw, kapitulatie tegenover het besparingsbeleid. Onze werkgever (de federale overheid) kan bijvoorbeeld gemakkelijk een deel van de 4 miljard euro per jaar aan subsidies voor bedrijfswagens gebruiken om de eisen te voldoen. Waarschijnlijk nog zelfs wat overschot voor betere dienstverlening voor de reizigers, betere omstandigheden voor ander personeel, etc. Maar die willen dat blijkbaar niet?

Citaat:
Ik kan me de sfeer op de werkvloer en binnen de erkende bonden dan al voorstellen. Iedereen en alles KO. Verdeel en heers.
En wat stellen de erkende bonden dan voor? Geen probleem met de achteruitgang zolang wij maar mee de afbraak mogen organiseren?
Oud 15 juli 2015, 18:43   #70
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U lacht ermee, maar kan u mij de voedingsbodem en context schetsen waar het ASTB zo gemakkelijk op groeit?
1/ Omdat het nu eenmaal een vakbond is voor treinmachinisten ?
2/ Geen kat weet hoeveel leden die vakbond heeft (is ook zo voor de andere vakbonden), dus ze kan beweren wat ze wil.
3/ Om de boel plat te leggen/in de war te sturen moeten er niet eens zoveel machinisten staken........aangezien er zo al te weinig zijn.....dat beweren ze toch ?
Oud 15 juli 2015, 21:26   #71
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu komt de aap uit de mouw, kapitulatie tegenover het besparingsbeleid. Onze werkgever (de federale overheid) kan bijvoorbeeld gemakkelijk een deel van de 4 miljard euro per jaar aan subsidies voor bedrijfswagens gebruiken om de eisen te voldoen.
Mooi voorbeeld van wat velen solidariteit noemen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 21:36   #72
caveman1917
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mooi voorbeeld van wat velen solidariteit noemen.
Inderdaad.

Citaat:
Spijtig dat je daarvoor het citaat moest beperken he?

ETA: of bedoel je niet solidair genoeg met bedrijven die bedrijfswagens aankopen?

Laatst gewijzigd door caveman1917 : 15 juli 2015 om 21:58.
Oud 15 juli 2015, 21:56   #73
caveman1917
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
1/ Omdat het nu eenmaal een vakbond is voor treinmachinisten ?
Het staat me voor zover ik weet vrij aan alle anderen om zich ook te verenigen en een stakingsaanzegging in te dienen. Als bv de spoorleggers opslag willen en de erkende bonden zijn te druk bezig een besparingsbeleid te organiseren om zich ermee bezig te houden, dan kunnen die naar mijn weten ook gewoon "Oxi" zeggen, zich verenigen, en ook strijden ervoor. Over het ASTB zelf weet ik niet, maar ik ben ervan overtuigd dat vele machinisten er geen probleem mee zouden hebben dit dan samen te doen, en achteraf een goede pint te gaan drinken.
Oud 16 juli 2015, 05:10   #74
Zwitser

Standaard

Citaat:
Volgens die laatste benchmarkstudie in opdracht van Cornu uitgevoerd is er ook een overschot aan rollend personeel. Die studie wordt echter niet bekend gemaakt en er is dus moeilijk over te oordelen. Ik heb wel ergens gelezen dat met enkel rekent met gereden kilometers. Als men dan bvb België zou vergeleken hebben met Nederland, Duitsland en Frankrijk dan zou dat niet kloppen omdat hun treinen veel langere afstanden in één keer doen terwijl in België voortdurend gekeerd, gekoppeld en ontkoppeld wordt.
Ik merk dat keren en koppelen/ontkoppelen in België vooral ook veel meer tijd vergt dan in andere landen. In Zwitserland slaagt men er zelfs om te keren met omzetten van de locomotief in 5 minuten... Ontkoppelen vergt een paar seconden. Koppelen misschien een minuut.
En ik zie ook treinen lang stilstaan. Waarom rijdt de IC naar Welkenraedt niet door tot Eupen bijvoorbeeld? Ik vermoed dat eea. te maken zal hebben met de hoge kostprijs die Infrabel aanrekent. Men heeft er in België voor gekozen om Infrabel onrechtstreeks te subsidiëren via de dotatie aan de NMBS, zodat men de infrastructuurvergoeding hoog kan houden en concurrenten buiten.
Dit heeft echter een aantal nadelen.
- Marginale kostprijs van een trein gaat naar omhoog. Dan is een trein soms gewoon laten stilstaan goedkoper. Dat is slecht voor de productiviteit.
- De reiziger zelf is minder belangrijk. Dat zorgt er mede voor dat de prikkel om sociale conflicten niet tot een staking te doen escaleren bij de directie niet aanwezig is.

Ik denk dat je beter de infrastructuur subsidieert, zodanig dat de infrastuctuurvergoeding op een peil ligt die de operatoren aanmoedigt om vooral veel treinen te rijden. Dat is wat bijv. in het VK gedaan wordt, en een gevolg is dat daar nu bijna twee keer zoveel treinen rijden als een 20 tal jaar geleden.
Je ziet hetzelfde ook in Nederland, waar ook in dunner bevolkte gebieden een halfuurdienst normaal is.
Maar om dat mogelijk te maken moeten men ook durven om bijvoorbeeld voor stoptreinen eenmansbediening in te voeren.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 08:48   #75
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus als je dienst vervangen wordt door reserve om bepaalde treinen te verzekeren (TCT FHS bv) dan zal je die niet uitvoeren?
Wonder boven wonder werk ik slechts op één van de stakingsdagen en het is dan nog een reservedienst ook en ja ik zal dan de treinen rijden die me worden toegewezen. Dat is niet een staking breken maar gewoon niet mee staken. Al die zaterdagen die ik niet werk moeten ze me echt niet proberen oproepen. En had ik wel opgesteld geweest om diensten te doen dan zie ik niet in waarom men me een dienst van FHS zou laten doen ipv m'n voorziene dienst want dan rijdt die niet of moeten ze daar weer een vervangen voor vinden. Neen, tenzij ik zou gaan werken wanneer ik opgeroepen wordt op een dag dat ik normaal niet hoef te werken ben ik langs geen kanten een stakingbreker te noemen.

Citaat:
Nu komt de aap uit de mouw, kapitulatie tegenover het besparingsbeleid. Onze werkgever (de federale overheid) kan bijvoorbeeld gemakkelijk een deel van de 4 miljard euro per jaar aan subsidies voor bedrijfswagens gebruiken om de eisen te voldoen. Waarschijnlijk nog zelfs wat overschot voor betere dienstverlening voor de reizigers, betere omstandigheden voor ander personeel, etc. Maar die willen dat blijkbaar niet?
Als ze die 4 miljard per jaar zou binnen krijgen door alle bedrijfs -en dienstwagen af te schaffen (hoe realistisch) dan zou dat geld beter naar het wegennetwerk gaan. Ik heb zelf geen wagen en een hekel aan het autoverkeer maar ik ben niet alleen op de wereld. Het verkeer zit overal vast , het wegennet ligt er op vele plaatsen belabberd bij en enkel in openbaar vervoer vervoer investeren gaat daar nooit genoeg aan verhelpen. Openbaar vervoer zal nooit flexibel genoeg zijn om genoeg (vracht)wagens te vervangen. Er is geld nodig om zwarte knooppunten zoals de Brusselse en Antwerpse ring te moderniseren. De cijfers zijn wat de cijfers zijn en de NMBS werkt onrendabel. Meer geld van buitenaf vragen is waanzin en brengt alleen walging tekeer bij de belastingbetaler. Cijfers zijn manipuleerbaar maar als je de cijfers neemt kost/inwoner en daar het % treinkilometer / kilometer mobiliteit dan valt daar niet veel aan te manipuleren. NMBS is nu al duur voor wat het levert en waarvoor het gebruikt wordt.

Citaat:
En wat stellen de erkende bonden dan voor? Geen probleem met de achteruitgang zolang wij maar mee de afbraak mogen organiseren?
Ik begrijp ook niet waarom wij als bestuurders als enige beroepsgroep sinds vorig decennium 18 jaar moeten wachten op de baremaverhoging. De redenen die me daarover ter ore zijn gekomen kloppen niet. Onze opleiding zou nu beter betaald zijn maar dat geldt evengoed voor de treinbegeleiding want die is gelijktijdig opgetrokken en hun baremaverhoging gaat wel nog door op 12 jaar. Het klopt dus volgens mij dat de vakbonden hebben toegelaten dat de treinbestuurders, die minder invloed hebben in de bonden door hun onregelmatige uren en die sowieso meer eenzaten zijn, zijn moeten opdraaien voor het geheel. En ik heb dan ook sympathie voor die eis maar volgens mij is het dan beter om zich als treinbestuurders sterker in de erkende vakbonden te beginnen roeren. Als elke beroepsgroep zijn eigen bond gaat oprichten en eigen stakingen begint rijden er geen treinen meer en betekent dat ook de dood van alle vakbonden.

Wat misschien ook meetelt is dat bepaalde groepen treinbestuurders zeer veel verdienen en dat dat de ogen uitsteekt van andere beroepsgroepen. Men kijkt dan enkel naar de verdiensten van die treinbestuurders en niet naar wat ze er moeten voor doen. Ik denk hierbij aan de hst bestuurders die een pak kennis dienen op te doen en veel van huis zijn en de internationale goederenbestuurders die daarenboven nog eens de meest verschrikkelijke uren en onregelmaat op hun dak krijgen. Ik heb vernomen dat tot in de kaders in Brussel en bij de bonden men daar jaloers op is. De treinbestuurder wordt daar bezien als iemand die op het einde van de maand tussen de 3000 en 3500 net op zijn rekening krijgt. Wat ze ervoor moeten doen en dat het slechts om een kleine minderheid gaat vergeet men daarbij. Dat de meerderheid van de bestuurders het met slechts iets meer dan de helft moet doen ook.

En ik voel ook wel wat om onze lonen op te trekken, de treinbegeleiding af te schaffen, ons meer verantwoordelijkheid te geven, de werkplaatsen te sluiten en het onderhoud in oost europa te laten doen of door de leveranciers van het materiaal, ... maar binnen twintig jaar zijn er misschien wel geen treinbestuurders meer nodig en dan lig ik zelf op het kapblok. Hoe ga ik de zaken dan beschouwen ? Dan trek ik misschien ook aan de mouwen van de vakbondsmensen.
Oud 16 juli 2015, 08:49   #76
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik merk dat keren en koppelen/ontkoppelen in België vooral ook veel meer tijd vergt dan in andere landen. In Zwitserland slaagt men er zelfs om te keren met omzetten van de locomotief in 5 minuten... Ontkoppelen vergt een paar seconden. Koppelen misschien een minuut.
En ik zie ook treinen lang stilstaan. Waarom rijdt de IC naar Welkenraedt niet door tot Eupen bijvoorbeeld? Ik vermoed dat eea. te maken zal hebben met de hoge kostprijs die Infrabel aanrekent. Men heeft er in België voor gekozen om Infrabel onrechtstreeks te subsidiëren via de dotatie aan de NMBS, zodat men de infrastructuurvergoeding hoog kan houden en concurrenten buiten.
Dit heeft echter een aantal nadelen.
- Marginale kostprijs van een trein gaat naar omhoog. Dan is een trein soms gewoon laten stilstaan goedkoper. Dat is slecht voor de productiviteit.
- De reiziger zelf is minder belangrijk. Dat zorgt er mede voor dat de prikkel om sociale conflicten niet tot een staking te doen escaleren bij de directie niet aanwezig is.

Ik denk dat je beter de infrastructuur subsidieert, zodanig dat de infrastuctuurvergoeding op een peil ligt die de operatoren aanmoedigt om vooral veel treinen te rijden. Dat is wat bijv. in het VK gedaan wordt, en een gevolg is dat daar nu bijna twee keer zoveel treinen rijden als een 20 tal jaar geleden.
Je ziet hetzelfde ook in Nederland, waar ook in dunner bevolkte gebieden een halfuurdienst normaal is.
Maar om dat mogelijk te maken moeten men ook durven om bijvoorbeeld voor stoptreinen eenmansbediening in te voeren.
In België is bij het rondzetten van een loc nog steeds een continuïteitsproef verplicht en dat lukt hier inderdaad niet op 5 minuten.
Koppelen en ontkoppelen van stellen kan ook bij ons vrij vlug afhankelijk van de ouderdom en aard van het materiaal. Ik denk gewoon dat het hier veel meer gebeurd dan in onze buurlanden en dat we minder kilometers aan een stuk rijden waardoor een vertekend beeld ontstaat over de rendabiliteit van de treinbestuurder.
Maar ik moet u gelijk geven wat betreft de manier van subsidiëren bij nmbs. Na het IR/IC plan van DeCroo is dat de tweede doodssteek voor stoptreinen in landelijke gebieden. Enkel stadsnetwerken zoals het GEN gaan nog overblijven (en hopelijk verbeteren) op deze manier.
Ik wil ook gerust stoptreinen met één stel en eenmansbediening doen en ik denk dat zelfs de treinbegeleiding daar niets op gaat tegen hebben. Die mensen staan zoveel verlof achter (men roept gepensioneerden terug op) dat ze wellicht nog blij gaan zijn daarmee. (Vermoedelijk heft men net hiervoor de situatie zo laten escaleren). De vakbonden zullen dus waarschijnlijk wel weer moeilijk doen.
De reizigers gaan dan wel een beetje gedisciplineerd moeten worden want er is toch wel een groot verschil tussen wat ik in Duitsland heb gezien en bij ons ontwaar. Flippende, spurtende, zich tussen sluitende deuren wringende, ... reizigers zie ik voortdurend bij ons. In Duitsland of Nederland heb ik dat allemaal nog niet gezien. Daar neemt men gewoon de volgende. Bij ons bonken mensen nog op deuren terwijl de trein al in beweging is. Die verwachten dat de trein terug stopt om hun persoontje erop te laten of zoiets. Dat is dus dagelijkse kost he en dat heb ik in onze buurlanden nog nooit gezien. De Vlaming is in deze echt een zeer raar wezen. Ik hou mijn hart dus wel vast voor als de tijd daar is dat ik zo alleen de trein ga rijden.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 16 juli 2015 om 08:51.
Oud 16 juli 2015, 09:51   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Spijtig dat je daarvoor het citaat moest beperken he?

ETA: of bedoel je niet solidair genoeg met bedrijven die bedrijfswagens aankopen?
Ik moest dat beperken omdat ge het anders niet zou snappen.
Bedrijfswagens zijn vaak een deel van het loon van de werknemers.
Met andere woorden, ge wilt van anderen voordelen afnemen om aan uzelf te geven.
Mooie solidariteit.
En voor alle duidelijkheid.
Ik ben tegen de wildgroei van bedrijfswagens.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 15:38   #78
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat me voor zover ik weet vrij aan alle anderen om zich ook te verenigen en een stakingsaanzegging in te dienen. Als bv de spoorleggers opslag willen en de erkende bonden zijn te druk bezig een besparingsbeleid te organiseren om zich ermee bezig te houden, dan kunnen die naar mijn weten ook gewoon "Oxi" zeggen, zich verenigen, en ook strijden ervoor. Over het ASTB zelf weet ik niet, maar ik ben ervan overtuigd dat vele machinisten er geen probleem mee zouden hebben dit dan samen te doen, en achteraf een goede pint te gaan drinken.
De vraag was waarom de ASTdinges zo goed lag bij de machinisten (enfin, zo had ik het toch begrepen')......
Wat de toenmalige vraag over mijn lacherig doen betreft : de term 'vakbondssolidariteit' is moeilijk te verenigen met een vakbond die enkel en alleen voor een bepaalde, beperkte groep werkt.....
Oud 16 juli 2015, 16:44   #79
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Ik moet deze zaterdag bij de nacht werken. De oplossing van de directe van de NMBS is om een rangeerder extra in te zetten bij de vroege, late en nachtdienst op zaterdag. Ik zie niet in hoe dat de zaak gaat oplossen.
Maar de directie vraagt niet of die rangeerder extra kan werken, ze worden verplicht om extra te werken.(vullen gewoon een dag extra in op de dienstregeling.)
De directie kon het toch eerst vragen maar de directe vraagt het niet meer en praat ook niet meer met de ASTB.
Dat is de werkwijze van de top van de NMBS.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 19:12   #80
caveman1917
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Met andere woorden, ge wilt van anderen voordelen afnemen om aan uzelf te geven.
Dus dat bedrijf moet dan iets meer betalen voor haar bedrijfswagenpark en heeft een beetje minder winst, maar dat is blijkbaar een serieus probleem voor u.

Citaat:
Mooie solidariteit.
Sorry maar "ze zijn niet solidair genoeg met de grote bedrijven die je toch geen beetje winst kan afnemen zeker" pakt echt niet, ongeacht hoe je het ook wilt verpakken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be