Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2015, 09:22   #101
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Zo sterk zal ik dat ook niet stellen, radicalisme is een eigentijds fenomeen voor een soort rebellie, hoe verwacht je van mannelijke mensen dat ze worden gerespecteerd zonder dat die in omgekeerde richting de zaken ridiculiseren ?

Ik schrok me een hoedje op de manier waarop de aandacht besteedt wordt aan wat typische vreedzame gedragsvormen zouden zijn, in de 21ste eeuw hedendaags zou ik stellen dat veel mensen niet beseffen in hoeverre de kwestie van "aandacht" concreet te houden op de discussiepunten, maar het probleem stelt zich zodanig dat de houding van mensen grotendeels bepalen hoe open ze zijn om de verschillende perspectieven te overdenken, nadenken en dat in relatie zien met je gedrag is voor veel mensen iets wat boven hun petje gaat, realisme is een zeldzaam gegeven, vinden ze dat ze zich sadistisch mogen gedragen dan valt iedere vorm van relaties maken weg inclusief het overdenkingspatroon van hun daden en handelen, ze worden als een beest, zie hiervoor toch naar de Palestijns - Israëlische kwestie in verband met de "muur" met kolonisten die de oorspronkelijke bewoners met geweld en nietszeggende rechten willen verjagen, het gaat er om dat het besef maar pas doorsijpelt wanneer de Israëlische militairen na hun dienst (op pensioen) zich gaan verenigen in "break the silence" en daardoor ook hun verhalen gaan doen over het hoe en waarom van het vernederen van de plaatselijke bevolking en zelf bewust hebben meegewerkt aan het verzwijgen van het geweld en daden aan de vele checkpoints.

Goed, de kern van het geloof spitst zich toe op de balansen en ik heb daar geen uitgesproken mening over, benoem alleen het probleem en ik voel al dat ze daar een soort van weerstand/ontkennen tegen hebben, en verdedigen dat ze dat recht hebben terwijl ze geen flauw benul hebben van wat het punt is, hun aandacht is het snelst afgeleid naar iets anders, dan kan het niet anders dat ze voor mij niet altijd een intelligente indruk achterlaten.
Er spelen aloude strategieën mee.
Eerste punt; kijk eens hoe goed wij ons onder elkaar verstaan; wij zijn allemaal samen goede, dikke vrienden (wie kan daar iets tegen hebben) en de problemen beginnen (zogezegd) pas als derden zich ermee gaan bemoeien... dus die derden moeten de oorzaak zijn van de problemen en een stap verder is dan dat die derden moeten uitgeschakeld worden opdat er vrede zou kunnen heersen...

Tweede punt; het afschuiven van alle interne problemen, die wel degelijk bestaan, als zogezegde fout van derden... Geen gemeenschap is hechter dan een gemeenschap die gezamenlijk tegen een externe vijand moet vechten...
En dat is een fenomeen die politiek overal opduikt; heel de Belgische politiek is doortrokken door de van boven uit geinstalleerde externe interne vijand, nl de tegenstelling Vlaams-Waals...

En dan krijgen we natuurlijk de regel van gehoorzaamheid, vooral heel belangrijk in moeilijke tijden (oorlog) en het kuddengedrag van de meeste mensen die eens in groep elke persoonlijke waardigheid als het ware lijken verloren te hebben en soms zelfs zo ver gaan dat ze zich als onbeesten gaan gedragen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2015, 09:22   #102
marie daenen
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door marie daenen : 18 juli 2015 om 09:24.
Oud 18 juli 2015, 09:30   #103
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zo is het maar net: van de liefde is nog niks terecht gekomen en Jezus heeft nog heel wat te doen.

Ware Hij een vrouw geweest dan was het misschien beter gegaan.

Ware hij een vrouw geweest, in die tijd, dan was hij (zij) in het beste geval gewoon genegeerd geworden en in het slechtste geval waarschijnlijk gestenigd geworden alvorens ze al te zeer haar mond had kunnen opendoen...
Vrouwen moesten toen heel heimelijk te werk gaan wilden ze iets bereiken...

Ten andere er zijn er die beweren dat Jezus door èn zijn moeder èn Maria Magdalena in de vrouwelijke wijsheden werd ingewijd en daardoor tot het stadium van gezalfde is doorgedrongen...
Oud 18 juli 2015, 10:01   #104
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik heb boeken die zeggen dat hij een schimmel was. John allegro.
Is dat een valide bron? Zie je het aankomen.... ?
Btw vindt ge het niet raar dat ze overal bloedlijnen vermelden behalve daar?
Why?
Ben je van het Rode Kruis of zo ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2015, 10:04   #105
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Een boek dat me 130 dollar kost ?

Als je mij een link kunt geven van een Nederlandstalige versie denk ik er nog even over na om deze te kopen, ik steek mijn geld niet in versies die uitsluitend in het engels bestaan, en is maar slechts een eenzijdige beschouwing van de auteur zelf.

Daarnaast wil ik vergelijkend materiaal verzamelen die uitsluitend bestaan in archieven en geschriften die origineel zijn...maar het is geweten dat veel origineel werk intussen is vernietigd, ik accepteer dan ook niet gemakkelijk de bronnen in boekvorm die uitsluitend in het engels zijn gevoerd !
Men vroeg me naar bronmateriaal, meer niet. Zal me worst wezen of je dat boek al dan niet aankoopt.
Oud 18 juli 2015, 10:08   #106
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat heeft u persoonlijk geleerd uit wat ons als de woorden en of de leer van Jezus wordt overgeleverd?
Niks.
Oud 18 juli 2015, 10:10   #107
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Ik heb het Thomasevangelie gelezen en ik vond het ook een hele openbaring. Ik zie het een beetje zoals u. Mijn bedenking is of Jezus geen oudere wijsheden of zelfs initiatie-riten gevolgd heeft. Was de leer van de Essenen zo ver gevorderd???
Interessante vraag. Ik weet dat veel verhalen i.v.m. Jezus als fantasie of onzin wordt afgedaan. Maar toch gebeuren soms dingen waar je je vragen bij stelt. Zo was ik enkele jaren geleden naar een tentoonstelling gereden naar Bonn, niet zo ver van mijn woonplaats. Die ging over de geschiedenis van de zijderoute naar het Oosten met daaraan verbonden de geschiedenis van het Boeddhisme. Aan de ingang stond de driedimensionale foto van de Boeddha van Gandhara in Afganistan, uitgekapt uit een rots die nu in deze tijd, na 2600 jaren, werd kapot gebombardeerd door achterlijke moslims.
Daar werd het verhaal verteld over het ontstaan van het boeddhisme (600 jaren voor Chr.) en het traject van de zijderoute.
Mijn haren rezen ten berge. Alle taferelen van de Boeddha kwamen overeen met de mythische verhalen van Jezus . De bevruchting van de maagdelijke moeder (bij boeddha door een witte olifant in plaats van de H.Geest) , de geboorte in een grot, bezoek van 3 wijzen, enz. Maar wat mij het meest trof, die zijderoute liep van de middellandse zee, Egypte (Alexandrïe), langs Palestina naar Afganistan, Pakistan, enz.van ook in de tijd van Jezus. Mijn kop af, dat Jezus meermaals is meegereisd als helper of toerist met die karavaan! Welke jonge man zou dat niet gewild hebben? Vandaar dat ik al eerder hoorde dat Jezus in Tibet en Japan zou geweest zijn, omdat hij daar in de analen blijkt vermeld te staan. Het kan dus zijn dat Jezus daar ook zijn kennis heeft opgedaan en pas op zijn 30ste in de openbaarheid trad. Dit kan natuurlijk fantasie van mij zijn.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2015, 10:27   #108
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Interessante vraag. Ik weet dat veel verhalen i.v.m. Jezus als fantasie of onzin wordt afgedaan. Maar toch gebeuren soms dingen waar je je vragen bij stelt. Zo was ik enkele jaren geleden naar een tentoonstelling gereden naar Bonn, niet zo ver van mijn woonplaats. Die ging over de geschiedenis van de zijderoute naar het Oosten met daaraan verbonden de geschiedenis van het Boeddhisme. Aan de ingang stond de driedimensionale foto van de Boeddha van Gandhara in Afganistan, uitgekapt uit een rots die nu in deze tijd, na 2600 jaren, werd kapot gebombardeerd door achterlijke moslims.
Daar werd het verhaal verteld over het ontstaan van het boeddhisme (600 jaren voor Chr.) en het traject van de zijderoute.
Mijn haren rezen ten berge. Alle taferelen van de Boeddha kwamen overeen met de mythische verhalen van Jezus . De bevruchting van de maagdelijke moeder (bij boeddha door een witte olifant in plaats van de H.Geest) , de geboorte in een grot, bezoek van 3 wijzen, enz. Maar wat mij het meest trof, die zijderoute liep van de middellandse zee, Egypte (Alexandrïe), langs Palestina naar Afganistan, Pakistan, enz.van ook in de tijd van Jezus. Mijn kop af, dat Jezus meermaals is meegereisd als helper of toerist met die karavaan! Welke jonge man zou dat niet gewild hebben? Vandaar dat ik al eerder hoorde dat Jezus in Tibet en Japan zou geweest zijn, omdat hij daar in de analen blijkt vermeld te staan. Het kan dus zijn dat Jezus daar ook zijn kennis heeft opgedaan en pas op zijn 30ste in de openbaarheid trad. Dit kan natuurlijk fantasie van mij zijn.
Citaat:
Mijn kop af
Niks nieuws. De zijderoute bestond al meer dan 1000 v.C.
Het ontgaat je even dat het verhaal van Jezus, zoals we dit kennen uit het N.T., geschreven is door Helleense joden, waarvan vermoedelijk enkele versies vanuit Alexandrië. Deze auteurs hebben een mysterie-cultus ontworpen naar het model waarvan er reeds meerdere bestonden, https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus maar dan eentje voor de joodse diaspora. Neem nu de Mithras-cultus, ontstaan na de verovering van Perzië door Alexander de Grote en in oorsprong de Mitra uit het Mazdaïsme was heeft grotendeels model gestaan voor Jezus-de-bemiddelaar. Ook het Boeddhisme is schatplichtig aan deze Perzische religie. De historische figuur Jezus had niks vandoen met deze N.T. versie. Die is er na zijn dood op verzonnen.
Kop kwijt.
Oud 18 juli 2015, 10:45   #109
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Niks.
Heb je wel ergens iets geleerd?
Oud 18 juli 2015, 10:46   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Niks nieuws. De zijderoute bestond al meer dan 1000 v.C.
Het ontgaat je even dat het verhaal van Jezus, zoals we dit kennen uit het N.T., geschreven is door Helleense joden, waarvan vermoedelijk enkele versies vanuit Alexandrië. Deze auteurs hebben een mysterie-cultus ontworpen naar het model waarvan er reeds meerdere bestonden, https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus maar dan eentje voor de joodse diaspora. Neem nu de Mithras-cultus, ontstaan na de verovering van Perzië door Alexander de Grote en in oorsprong de Mitra uit het Mazdaïsme was heeft grotendeels model gestaan voor Jezus-de-bemiddelaar. Ook het Boeddhisme is schatplichtig aan deze Perzische religie. De historische figuur Jezus had niks vandoen met deze N.T. versie. Die is er na zijn dood op verzonnen.
Kop kwijt.
Dat is absoluut niet zeker voor wat Mattheus betreft. Hieronymus vermeldt overigens in dit verband dat de 'oude' Mattheus die hij raadpleegde bij zijn vertalingen, in 'hebreeuws' (aramees?) geschreven was.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2015, 11:02   #111
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Ik heb een heel klein beetje gelezen in jouw essenenverhaal, waarvan je hiervoor een link gegeven hebt en ik dacht over het Indiaanse sjamanisme te lezen...

Ik denk dat vele wijsheden die nu in onze hedendaagse godsdiensten verwerkt zijn herschrijvingen zijn van vele veel oudere overleveringen en dikwijls ook hun oorsprong vinden in matriarchale kulturen.

Ik weet niet of je het boek 'van venus tot madonna', een verborgen geschiedenis van Annine van der Meer gelezen hebt; een speurtocht naar de vergeten vrouwelijke kant van God...
Ik vind het een heel verrijkend boek dat ons een heel ander zicht geeft op de hedendaagse Christelijke leer en zijn ontstaan uit de Joodse tradities...
Oud 18 juli 2015, 11:21   #112
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
We zitten hier heel veel naast elkaar door te praten.
Termen als god, godsdienst, taal, woorden hebben niet voor iedereen dezelfde betekenis.
Laten we naar de kern gaan en alle bijkomstigheden, voor de ene al meer dan voor de andere, naast ons neerleggen.
Wat in Jezus leer, zonder over het woord geloven te vallen, is voor u de kern of kan voor u de kern zijn van wat hij ons is komen meedelen?
En wat hij is komen meedelen is het inderdaad nieuw of is het een herhaling van wat al in oudere godsdiensten geleerd werd?
De kern van Jezus' leer:

- Eeuwenlange onderdrukking van de vrouw, andersdenkenden, zwarten, armen...
- Haat en vervreemding tov het lichamelijke.
- Verheerlijking van de massa, middelmatigheid en kruiperigheid.
- Afwezigheid van humor.
- Verheerlijking van psychotisch gedrag (praten met God de Vader...)
- ....
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2015, 11:25   #113
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De kern van Jezus' leer:

- Afwezigheid van humor.
- ....
Inderdaad. Eigenlijk was het christendom tot laat in de jaren '50 van vorige eeuw een soort islam van nu: obscurantisme in al zijn aspecten.
Oud 18 juli 2015, 11:31   #114
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De kern van Jezus' leer:

- Afwezigheid van humor.
- ....
Mooi en voor mij ook juist als je het genomen had voor de kern van het Christendom..., met daarbij de kerk als regulerend instituut.

Laatst gewijzigd door marie daenen : 18 juli 2015 om 11:31.
Oud 18 juli 2015, 11:33   #115
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad. Eigenlijk was het christendom tot laat in de jaren '50 van vorige eeuw een soort islam van nu: obscurantisme in al zijn aspecten.
Zoals u zegt. Maar dan blijft de vraag of dat de kern is van de leer van Jezus, welke de kerk uitgehold heeft en aangevuld heeft in de zin van wat we nu kennen???
Oud 18 juli 2015, 11:45   #116
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals u zegt. Maar dan blijft de vraag of dat de kern is van de leer van Jezus, welke de kerk uitgehold heeft en aangevuld heeft in de zin van wat we nu kennen???
Jezus had geen echte leer volgens mij. Het was gewoon een rondreizende rabbi die waarschuwde voor de komende Eindtijd (net zoals Johannes -die ter plaatse bleef- en vermoedelijk nog vele anderen). Men moest zich op die Eindtijd voorbereiden en beter gaan leven. Het is zeker nooit de bedoeling van Jezus geweest een nieuwe 'godsdienst' te scheppen. Dat ligt trouwens voor de hand vermits hij een gelovige Jood was en hij duideijk zweert bij de Thora.
Oud 18 juli 2015, 11:57   #117
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Jezus had geen echte leer volgens mij. Het was gewoon een rondreizende rabbi die waarschuwde voor de komende Eindtijd (net zoals Johannes -die ter plaatse bleef- en vermoedelijk nog vele anderen). Men moest zich op die Eindtijd voorbereiden en beter gaan leven. Het is zeker nooit de bedoeling van Jezus geweest een nieuwe 'godsdienst' te scheppen. Dat ligt trouwens voor de hand vermits hij een gelovige Jood was en hij duideijk zweert bij de Thora.
Oké, ik spreek die zienswijze als één van de vele mogelijkheden, niet tegen, maar zij interesseert mij niet omdat ze mij persoonlijk niets bijbrengt...
Oud 18 juli 2015, 12:01   #118
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is absoluut niet zeker voor wat Mattheus betreft. Hieronymus vermeldt overigens in dit verband dat de 'oude' Mattheus die hij raadpleegde bij zijn vertalingen, in 'hebreeuws' (aramees?) geschreven was.
Hieronymus is een onbetrouwbare bron.
Oud 18 juli 2015, 12:04   #119
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Omschrijf " eindtijd '.
Oud 18 juli 2015, 12:11   #120
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Hieronymus is een onbetrouwbare bron.
Niet op dit punt. U gooit alweer alles door mekaar.

Hiëronymus was bezig met de samenstelling van zijn Vulgaat in opdracht van de paus. Hij raadpleegt hiervoor verschillende bronnen. Onder meer een zeer oude Mattheus. En deze was geschreven in het 'Hebreeuws', zo vertelt hij ons. Hiëronymus zegt overigens dat deze Mattheus wat afwijkt van de versie die hij kent.

Hij heeft er geen enkel belang bij het bestaan te vermelden van een oud geschrift, dat een evangelie is volgens Mattheus in het 'Hebreeuws' , indien dat niet zou bestaan hebben in zijn tijd. Hij vermeldt het bestaan ervan gewoon. Als weetje.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 juli 2015 om 12:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be