Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2015, 21:20   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Snelheidslimiet van 20 of 25 kmh op het fietspad ?

Voorstel in Nederland:

Citaat:
http://www.anwb.nl/fietsen/nieuws/20...pad-naar-25-km

Snelheidslimiet op fietspad naar 25 km

06 januari 2015 - Het Fietsberaad en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten adviseren aan het ministerie van infrastructuur dat er een maximumsnelheid moet komen voor fietspaden. Tweewielers die harder rijden dan 20 of 25 kilometer per uur moeten kiezen om óf gas terug te nemen, óf naar de gewone rijbaan te verkassen.

De invoering van een maximumsnelheid staat in een advies over de speed pedelec, met deze e-bike zijn er snelheden tot 45 kilometer per uur mogelijk.

Volgens Otto van Boggelen, programmamanager van het Fietsberaad is invoering van een maximum op fietspaden in de bebouwde kom niet vreemd. "Vergelijk het met een 30-kilometerzone voor auto's. Een Porsche kan veel harder, maar mag dat ook niet".

Een woordvoerder van het ministerie van infrastructuur laat weten dat de adviezen momenteel nog intern worden bestudeerd. Nog dit voorjaar wordt een standpunt van de minister verwacht over deze kwestie.

Standpunt ANWB

Een speed pedelec of snelle e-bike is een snorfiets. Hij mag nu niet sneller dan 25 km/uur. En als er een fietspad is, moet hij op het fietspad. Dat klinkt teleurstellend, maar het is de werkelijkheid tot 1-1-2017. Vanaf dat moment wordt de speed pedelec door de RDW gecategoriseerd als bromfiets. We adviseren geïnteresseerden nog te wachten met de aanschaf totdat er duidelijkheid is over de aanvullende regels waar de Minister binnenkort mee komt.
Naargelang binnen of buiten de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom zal er wel geen limiet komen, binnen de bbk zal het wel eens 20 kmh kunnen worden in de 30 zones, 50 zone dan 25 kmh, uiteraard geldt dit ook voor snor- en bromfietsen. Dit op het verplicht fietspad.

Alternatief rijbaan is er natuurlijk nog voor 45 kmh bromfietsen of S-pedelec fietsen die 45 kmh halen (dit op rijbaan waar een limiet van 50 kmh geldt).

Oei een stok in het fietskot...

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2015 om 21:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 21:23   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Artikel van januari, wat heeft de minister gezegd? Ik ben trouwens voor. Wel tot 25, 20 is echt niet zo snel.
Oud 20 juli 2015, 21:27   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Artikel van januari, wat heeft de minister gezegd? Ik ben trouwens voor. Wel tot 25, 20 is echt niet zo snel.
Ik ben momenteel aan´t zoeken...

VNG steunt dat 25 kmh-voorstel ...23 januari 2015

Citaat:
http://www.verkeersnet.nl/14238/ook-...d-op-fietspad/

Ook de VNG wil dat er een maximumsnelheid van 25 km per uur komt op fietspaden. Daarmee volgt ze een eerder uitgebracht advies van CROW-Fietsberaad. Verder pleit de VNG voor het aanscherpen van de richtlijnen voor een maximum breedte van voertuigen op het fietspad.

Aanleiding vormt de opkomst van de speed-pedelec waarmee makkelijk hogere snelheden kan bereiken. aangepast moet. Maar de regeling zou ook moeten gelden voor andere snelle voertuigen die van het fietspad gebruik maken, aldus de VNG.

De lokale wegbeheerders adviseren deze maximumsnelheid voor (brom)fietspaden via landelijke wetgeving in te voeren. Om deze maatregel in te kunnen voeren moet vooraf wel een aantal consequenties goed in beeld gebracht worden, aldus de VNG. Zo heeft een “gewone” fietser veelal geen mogelijkheid zijn/haar snelheid te controleren, omdat op een fiets een snelheidsmeter ontbreekt. De vraag is verder of deze maatregel ook moet gelden voor snelfietsroutes en of er verschil moet zijn binnen en buiten de bebouwde kom. Verder moet bezien worden hoe de handhaving van de maatregel eenvoudig gemaakt kan worden, bijvoorbeeld door toepassen van een kenteken. En ook vraagt VNG zich af wie is verantwoordelijk moet worden voor de handhaving van de maatregel: de politie of een bestuursorgaan? Verder spelen er vragen rond helmplicht, rijbewijs en verzekering.

De VNG pleit verder ook voor het aanscherpen van de richtlijnen voor een maximum breedte van voertuigen op het fietspad. De variatie aan scootmobielen, fietsrolstoelen en bak- en transportfietsen die veel ruimte op het (brom)fietspad innemen, wordt steeds groter. De overblijvende ruimte voor andere gebruikers wordt kleiner, waardoor de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Mogelijk kan het anders inrichten van toekomstige fietspaden een gedeeltelijke oplossing bieden, bijvoorbeeld door het gebruik van bredere paden, gescheiden rijbanen en/of toepassen van flauwere bochten.
25 kmh is overigens niet meer als logisch aangezien snorfietsen of bromfietsen klasse A ook begrensd zijn op 25 kmh.

.... Nope ... niets officieels gevonden vanwege de overheid.

Wel een afgesloten poll met 1610 stemmers:
Citaat:
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=143438

Onmiddellijk invoeren , die maximumsnelheid (25 KM/U) op fietspaden (Poll gesloten)

Eens 60.12% (968 stemmen)

Oneens 39.88% (642 stemmen)

Totaal aantal stemmen: 1,610

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2015 om 21:44.
Oud 20 juli 2015, 21:34   #4
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Stientje van Veldhoven , Tweede Kamerlid D66 ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 21:45   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Stientje van Veldhoven , Tweede Kamerlid D66 ??
Bron ?

Belgische media:
http://www.demorgen.be/buitenland/ad...aden-a2173003/

Het is duidelijk meer dan een advies, het is een probleem met de wetgeving hoe de Nederlandse Overheid (IenM) de snelle E-fietsen 45 kmh moeten plaatsen in de wetgeving...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Minist...tuur_en_Milieu

http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&r...p+het+fietspad

Het ministerie van IenM en belangorganisaties buigen zich al geruime tijd over de vraag wat je aan moet met de speed pedelec. Enerzijds lijkt het een ideaal vervoermiddel voor het woon-werkverkeer over grotere afstanden, anderzijds kan de hogere snelheid tot brokken leiden.

CROW-Fietsberaad pleit voor helderheid in de regelgeving (klik hier voor het advies). In ieder geval zouden voor de speed pedelec dezelfde regels moeten geleden als voor bestuurders van andere motorvoertuigen. De maximumsnelheid ter plekke moet bepalend zijn. Als de maximumsnelheid 30 km/uur is, geldt dat ook voor de bestuurder van een speed pedelec.

Maar voor (brom-)fietspaden bestaat nog geen maximumsnelheid. Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen, op verplichte bromfiets/-fietspaden maximaal 40 km/uur.

De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook race-fietsers en ligfietsers.

Die hebben dan de keus. Als de bestuurder zich houdt aan de maximumsnelheid van 25 km/uur mag die gebruikmaken van het (on)verplichte fietspad. Wie harder rijdt, moet gebruik maken van de hoofdrijbaan, mits daar geen geslotenverklaring geldt.

Handhaving van een maximumsnelheid op fietspaden is, zo erkent het Fietsberaad, een zwak punt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor snorfietsers. Het voordeel is volgens het Fietsberaad echter dat de overheid zo wel een duidelijke norm stelt.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2015 om 21:59.
Oud 20 juli 2015, 21:47   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk zouden bromfietsen B en elektrische fietsen die sneller kunnen dan 25 kph verboden moeten worden.
Zij horen nergens thuis: niet op het fietspad of niet op de rijbaan wegens allebei te gevaarlijk.

Dus ofwel iets kopen dat max 25 kph gaat ofwel een moto die 70 kph kan halen. Al de rest tussenin eruit gooien.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2015, 22:34   #7
SanderK
Burgemeester

Standaard

Ik ben niet meteen voorstander uit persoonlijke overwegingen (wnr ik met de fiets rijd, rijd ik wel af en toe harder op het fietspad).
Maar uit 'logische' overwegingen én vergelijk met hoe het er op de autoweg aan toe gaat voor auto's, is dit wel natuurlijk logisch.
Oudjes die tegen 10 kmh rijden op een gewone fiets, en dan voorbijgestoken worden door een wielrenner tegen 35 kmh, schept een gevaarlijke situatie.
Te meer omdat we zeer onbeschermd op onze fiets hebben, richting aanwijzen niet verplicht is, er geen achteruitkijkspiegel verplicht is enzovoort.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 05:24   #8
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eigenlijk zouden bromfietsen B en elektrische fietsen die sneller kunnen dan 25 kph verboden moeten worden.
En hoe wil je er voor zorgen dat fietsen niet sneller dan 25 kph gaan?

25 kph is overigens behoorlijk traag. Mijn kruissnelheid ligt zo rond de 35kph. Beter zou het zijn om gewoon de fietspaden breder te maken.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 05:41   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Wat een belachelijke zeveraars toch. Altijd maar meer verbieden en verbieden. Als ik naar mijn werk rij met mijn doodnormale fiets dan zit ik gemiddeld aan 28 km/u, en als ik wind mee heb, doe ik 33 km/u
(plat fietspad langs rivier). Bij wind tegen doe ik maar 22 of zo.
Dat maakt dat de tijd tussen mijn voordeur en mijn bureau per fiets ongeveer even lang is als per auto (die ik neem als het regent, of, zoals recent, als het 40 graden is, want ik ben niet gek om te fietsen in 40 graden).
Het maakt ook dat ik wat oefening heb.
Oud 30 juli 2015, 09:47   #10
Nuntiu
Vreemdeling

Standaard

Afhankelijk van het soort fietspad kan ik daar wel inkomen. Er moet wel eerst worden uitgezocht of een kilometerbeperking effectief ook de veiligheid verhoogd. Maar als ik met jonge kinderen naar school fiets (tegen 15km/u is dat dan) is het toch niet aangenaam om voorbij gevlamd te worden door wielertoeristen die bijna 40 per uur gaan. En als deze laatste dan ook nog geen fietsbel hebben want ja, zo een belletje is extra gewicht en verstoort de soepele lijn van de fiets...
Nuntiu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 09:56   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En hoe wil je er voor zorgen dat fietsen niet sneller dan 25 kph gaan?

25 kph is overigens behoorlijk traag. Mijn kruissnelheid ligt zo rond de 35kph. Beter zou het zijn om gewoon de fietspaden breder te maken.
Daar moeten de fabrikanten maar voor zorgen. Als ze gepakt worden fietsen verbeurd verklaard. Het zal rap in orde zijn.
Oud 30 juli 2015, 11:42   #12
Zwitser

Standaard

Citaat:
Daar moeten de fabrikanten maar voor zorgen. Als ze gepakt worden fietsen verbeurd verklaard. Het zal rap in orde zijn.
En doen we dat net auto's ook? Auto's die sneller gaan dan 30kph verbieden?
... repeat ...
Oud 30 juli 2015, 11:54   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal niet veel helpen, veel fietsen hebben nauwelijks waarde.
En een andere fiets is snel gepikt... zelfs auto´s zijn dat, maar die zijn tenminste geregistreerd...

Vergelijk zeker geen auto met een fiets, of denk je dat men bvb een # alcoholslot op fietsen kan plaatsen als maatregel tegen herhalend dronken rijden ?

# http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-invloed.dhtml

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2015 om 11:55.
Oud 30 juli 2015, 13:16   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

't Is dat een voorschrift in de wegcode om galant te zijn als snelle fietser ten opzichte van trage fietsers, voetgangers, wandelaars, spelende kinderen langs jaagpaden ... toch zo moeilijk te vatten is door wielerterroristen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 14:45   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat zal niet veel helpen, veel fietsen hebben nauwelijks waarde.
En een andere fiets is snel gepikt... zelfs auto´s zijn dat, maar die zijn tenminste geregistreerd...

Vergelijk zeker geen auto met een fiets, of denk je dat men bvb een # alcoholslot op fietsen kan plaatsen als maatregel tegen herhalend dronken rijden ?

# http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-invloed.dhtml
Ik spreek hier over elektrische fietsen.
Oud 30 juli 2015, 14:45   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En doen we dat net auto's ook? Auto's die sneller gaan dan 30kph verbieden?
Als ze op het fietspad rijden zeker en vast
Oud 30 juli 2015, 15:20   #17
Zwitser

Standaard

Citaat:
Ik spreek hier over elektrische fietsen.
En hoe wil je beletten dat die harder dan 25 kph gaan?
... repeat ...
Oud 30 juli 2015, 15:21   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe wil je beletten dat die harder dan 25 kph gaan?
Dat is poepsimpel: snelheidsmeter en stroom onderbreken.
Oud 30 juli 2015, 15:40   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is poepsimpel: snelheidsmeter en stroom onderbreken.
Wat denken we te doen met hardlopers ? Een marathonloper haalt gemiddeld ook al meer dan 20 km/u......hardlopers die wat aan het trainen zijn voor een 800 meter al vlug meer dan 30.....
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:59   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat denken we te doen met hardlopers ? Een marathonloper haalt gemiddeld ook al meer dan 20 km/u......hardlopers die wat aan het trainen zijn voor een 800 meter al vlug meer dan 30.....
Van zodra een hardloper op een elektrische fiets rijdt zal de snelheidsbegrenzer wel zijn werk doen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be