Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 augustus 2015, 10:42   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waar staat uw uitleg te lezen ?
Hiermee bevestigt u dus het eerder oordeel van Zwitser. En voor de duidelijkheid: het was eigenlijk niet "mijn" uitleg, maar wel die van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 10:47   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat iemand mij niet kan inhalen wil nog niet zeggen dat ik die hinder.
Natuurlijk niet, beweerde iemand dat ? waar ?

Citaat:
Ik heb als fietser recht op ruimte op de weg, dat is dus minstens een meter aan beide kanten.
Neen enkel aan de linkerkant heb je recht volgens de rechtspraak, daar staat letterlijk minstens 1 meter veiligehidsafstand (in BE toch) die elke bestuurder moet houden tov van een zwakkere weggebruiker. Ook de fietser tov de voetganger. Dus het staat TWEEMAAL duidelijk en precies MINSTENS 1 METER in onze Belgische wet:
(fietsers zijn natuurlijk ook altijd bestuurders als ze rijden)
Citaat:
40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.
Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
Ik wil hiermee ook duidelijk aantonen dat die mensen die deze wetten bepalen en opstellen "minstens 1 meter" gebruiken. Daar zie ik echter niets van in artikel 9.3.1 noch in uitzondering 9.3.2 op 9.3.1, hebben ze dat dan overzien en waarom ?
Lees maar eens door: http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/109-art9 staat nergens, enkel motorfiets mag zich (veel) verder van de rechter rand van de rijbaan verwijderen.

In Zwitserland lees ik ook nergens wettelijk iets van MINSTENS één meter.
Heb jij een betere wettelijke bron als: https://www.admin.ch/opc/de/classifi...tion/19580266/
dan toon me die eens.

Citaat:
Het is op de meeste wegen onmogelijk om een fietser veilig in te halen zonder je daarbij op de andere weghelft komt.
Klopt, en dat is de minstens 1 meter veiligheidsafstand aan de linkerkant van de fietser als men die links inhaalt of voorbijrijdt (fietser kan ook stilstaan) volgens de regels.

Als je natuurlijk al zelf minstens 1-1,5 meter afstand houdt zal het brede voertuig nog verder links moeten rijden om in te kunnen halen, hopelijk rijdt er plots geen fietser van de andere kant de rijbaan op.

Citaat:
Of je mij kan inhalen hangt er dus van af of er al dan niet een tegenligger is, en of er al dan niet een doorgaande witte lijn is.
Klopt, maar nog altijd heeft dat niets te maken waar jij recht op meent te hebben zonder enige duidelijke wetgeving.

Citaat:
Dat mijn ruimte op de weg claim is hier niet relevant. Ik doe dit omwille van mijn eigen veiligheid.
Ik rij ook zo met de fiets of met een andere voertuig.
"Zwakkere" fietsers die niet goed evenwicht kunnen houden en in slangelijnen of kronkels rijden, of wie weet dronken rijden, daarmee moet elke bestuurder rekening houden dat die wel eens de ganse rijbaan nodig hebben (wie weet met gelijkgrondse berm) , evenzo de zwakkere weggebruikers met onbekwame, onrijvaardige, evenzo tot dronken-/invloed-/enz-... - bestuurders in motorvoertuigen natuurlijk.


Zo Zwitser antwoord nu ook eens op de praktische vragen die ik jou gesteld heb of blijf je die hypocriet negeren ? Nog altijd van slechte wil ? Alweer genoteerd.

Aja en dit van pro Velo heb ik ook voor jou opgezocht, en de vertaling is gratis:

Citaat:
Gemäss Gesetz müssen Velos "rechts" fahren. Pro Velo Schweiz empfiehlt in Absprache mit dem Bund, vom rechten Strassenrand und auch von Linien einen Abstand von mind. 70 cm einzuhalten.

Volgens de wet moeten Velos "rechts" rijden. Pro Velo Zwitserland adviseert, in overleg met de federale overheid, van de rechterkant van de weg en ook van de wegrandlijnen een afstand van minimum 70 cm aan te houden ttz te respecteren.
Uiteraard is die minimum 70 cm gemeten en geschat van het filmpje van de rijbaanrand tot de langsas of het midden van de fietsband. Er kan in de regel heus geen andere fietser meer tussen wegrand en fietser hoor. Staat pro velo je niet aan ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 11:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 11:27   #123
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

Nog meer duidelijke prentjes van Pro Velo Zwitserland.

http://www.provelothurgau.ch/verhalten.html







Mooi toch niet als de fietser wat naar rechts gaat tot 70 cm van de wegrand (band < ~ 70 cm > rijbaanrand) en de naderende auto -zelfs in zijn eigen rijstrook- kan laten passeren ?
Zwitsers hebben relatief brede rijbanen denk ik...

Ai ai het zal wel een complot zijn van pro velo met de Bundesregierung
http://www.pro-velo.ch/themen-und-an...er-velofahren/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 11:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 15:47   #124
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk niet, beweerde iemand dat ? waar ?
Ok. Bij deze noteer ik dus dat jij nooit beweerd hebt dat ik het verkeer hinder door 1m van de rechterkant van de weg te fietsen...

Citaat:
Als je natuurlijk al zelf minstens 1-1,5 meter afstand houdt zal het brede voertuig nog verder links moeten rijden om in te kunnen halen,
Dat is dan ook precies de bedoeling. Automobilisten verplichten mij in te halen op dezelfde manier als ze ook een auto zouden inhalen. Dus eerst kijken of er geen tegenliggers zijn, dan richtingaanwijzers naar links, naar links op de andere rijbaan. Inhalen. Richingsaanwijzers naar rechts, en weer terug naar de rechter rijbaan.

Citaat:
hopelijk rijdt er plots geen fietser van de andere kant de rijbaan op.
Hopelijk rijdt er dan ook geen auto van de andere kant de weg op. Of moet je bij het inhalen volgens jou opeens geen rekening meer houden met tegenliggers?

Voor mij is het heel erg eenvoudig: Als Je op de plek waar ik mij met mijn fiets bevindt een auto niet kan inhalen dan hoef je mij als fietser ook niet te kunnen inhalen.

Citaat:
Klopt, maar nog altijd heeft dat niets te maken waar jij recht op meent te hebben zonder enige duidelijke wetgeving.
De wetgeving zegt niet hoever ik van de rand moet rijden. De wetgeving zegt echter nergens dat ik niet op 1 tot 1,5 meter van de rand van de weg mag rijden.
Ik heb nog nooit een fietser hiervoor veroordeelt gezien.
Mijn conclusie is dat de manier waarop de wetgeving in de praktijk dus gehandhaaft wordt in dit geval dus duidelijk is.
Jij blijft maar op de letter van de wet hameren. Een advocaat die tijdens een rechstzaak vast stelt dat hij eigenlijk geen been heeft om op te staan doet dat ook...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 15:51   #125
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mooi toch niet als de fietser wat naar rechts gaat tot 70 cm van de wegrand (band < ~ 70 cm > rijbaanrand) en de naderende auto -zelfs in zijn eigen rijstrook- kan laten passeren ?
Zwitsers hebben relatief brede rijbanen denk ik...
De meeste wegen waar ik fiets zijn niet breed genoeg dat een auto mij kan inhalen zonder zijn eigen rijstrook te verlaten. Zelfs al rijd ik in de goot. Dus zie ik niet waarom ik in de goot zou moeten rijden.

En tot nader orde is 100 cm nog steeds meer dan 70 cm, en betekent "mindestens" nog altijd gewoon "minstens" en hiet "hoogstens".
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 16:25   #126
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De meeste wegen waar ik fiets zijn niet breed genoeg dat een auto mij kan inhalen zonder zijn eigen rijstrook te verlaten. Zelfs al rijd ik in de goot. Dus zie ik niet waarom ik in de goot zou moeten rijden.

En tot nader orde is 100 cm nog steeds meer dan 70 cm, en betekent "mindestens" nog altijd gewoon "minstens" en hiet "hoogstens".
Huh ?
Tot nader order heb ik ook niets anders vertaald als minstens 70 cm, zoals je kon lezen (vanaf post 87 al, ook post 102 in het blauwvet).
Natuurlijk is 1 meter ook minimum 70 cm, en 140 cm is het dubbele van 70 cm en 210 cm is driemaal zoveel, maar zoals 3 m is het allemaal ook minimum 70 cm

Mooi dat je het inziet dat je niet altijd recht hebt op minstens 1 meter aan de rechterkant (zoals je aanvankelijk beweerde zonder enige bron, ik vroeg erachter), maar volgens een adviserend akkoord van Pro Velo met de Bundesregierung maar minstens of minimum 70 cm, ik heb genoeg tekeninksjes en tekst gepost (zie # 123) van Pro Velo waar het telkens duidelijk op vermeld staat.

Raar dat een Belg voor iemand die in CH woont en regelmatig fietst iets gaat opzoeken omdat jij zomaar iets beweert uit de losse pols waar ik gewoon gegronde twijfel over had. Even wat googlen is toch geen probleem ?

Citaat:
Pro Velo Schweiz empfiehlt in Absprache mit dem Bund, vom rechten Strassenrand und auch von Linien einen Abstand von mindestens 70 cm einzuhalten.
http://www.pro-velo.ch/themen-und-an...er-velofahren/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 16:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 17:11   #127
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

vervolg, ik google even op rechtsuitspraken uit Duitsland:

Bron: http://www.verkehrsportal.de/board/i...howtopic=69531 post 7

Hält ein Radfahrer von dem unmittelbar neben der Fahrbahn verlaufenden Gehweg einen Abstand von 75 bis 80 cm, so hat er in aller Regel gegenüber den Benutzern des Gehweges seinen Pflichten aus § 1 StVO erfüllt (BGH, Az. VI ZR 66/56).

Radfahrer müssen einen ausreichenden Sicherheitsabstand vom rechten Fahrbahnrand und insbesondere von parkenden Kraftfahrzeugen einhalten. Der Abstand muß so bemessen sein, daß den Radfahrer eine sich öffnende Autotür nicht in eine Gefahrensituation bringen kann (LG Berlin, Az. 24 O 466/95).

Bei dichtem Verkehr genügt es, wenn ein Radfahrer nur 40 cm Seitenabstand zu parkenden Autos einhält. Kommt es zu einer Kollision mit einer vom Autofahrer geöffneten Autorür, trifft den Autofahrer die alleinige Schuld (OLG Celle, Az. 5 U 327/86).

Ein Radfahrer darf bei Dunkelheit und Regen auf stark befahrener Straße nicht weiter als 1 m vom rechten Fahrbahnrand fahren (OLG Saarbrücken, Az. 3 U 186/77).

Nog andere rechtsuitspraken uit D vanaf:
http://www.verkehrslexikon.de/Module...abstand.php#20
alle voertuigen, ook fiets.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 17:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 17:47   #128
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mooi dat je het inziet dat je niet altijd recht hebt op minstens 1 meter aan de rechterkant (zoals je aanvankelijk beweerde zonder enige bron, ik vroeg erachter), maar volgens een adviserend akkoord van Pro Velo met de Bundesregierung maar minstens of minimum 70 cm, ik heb genoeg tekeninksjes en tekst gepost (zie # 123) van Pro Velo waar het telkens duidelijk op vermeld staat.
Ik herhaal het nog eens. (Maar ik vrees dat het vruchteloos is). De wet is niet het eerste en laatste woord wat betreft wat mag en niet mag.

Ik herhaal het nog eens:

De wet is niet het eerste en laatste woord voor wat betreft wat mag en niet mag.

Ik herhaal het nog eens:

De wet is niet het eerste en laatste woord voor wat betreft wat mag en niet mag.

Gesnopen?



Citaat:
Raar dat een Belg voor iemand die in CH woont en regelmatig fietst iets gaat opzoeken omdat jij zomaar iets beweert uit de losse pols waar ik gewoon gegronde twijfel over had. Even wat googlen is toch geen probleem ?
En raar dat iemand die niet in CH woont doet alsof ie meer weet over de dagelijks praktijk van fietsn in CH dan iemand die daar woont en dagelijks fietst...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 17:53   #129
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
vervolg, ik google even op rechtsuitspraken uit Duitsland:
Kan je mij een voorbeeld geven van een fietser die beboet is omdat hij 1,5 van de kant van de weg fietste?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 17:54   #130
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En raar dat iemand die niet in CH woont doet alsof ie meer weet over de dagelijks praktijk van fietsn in CH dan iemand die daar woont en dagelijks fietst...
Nog erger.

Waaruit blijkt dat je, in dit geval een aanbeveling van Pro Velo waar de Regering mee akkoord gaat (want de verkeerswet blijkt onvoldoende), helemaal niet kent. LOL.

Natuurlijk wist ik niet meer als jou, ik heb het gewoon opgezocht.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 17:57   #131
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Kan je mij een voorbeeld geven van een fietser die beboet is omdat hij 1,5 van de kant van de weg fietste?
Kan je me een voorbeeld geven van een fietser die beboet is omdat hij op 30 cm van de wegrand fietste ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 19:15   #132
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Kan je mij een voorbeeld geven van een fietser die beboet is omdat hij 1,5 van de kant van de weg fietste?
Als men absoluut een rechtszaak vinden wil, zelfs meer dan 1 meter was blijkbaar teveel in specifieke omstandigheden op basis van § 2 Abs. 2 StVO volgens:
Citaat:
https://www.jurion.de/Urteile/OLG-Sa...-27/3-U-186_77
Oberlandesgericht Saarbrücken
Urt. v. 27.04.1979, Az.: 3 U 186/77
Radfahrer; Dunkelheit ; Regen ; Stark befahrene Straße; Entfernung vom rechten Fahrbahnrand
Gericht: OLG Saarbrücken
Entscheidungsform: Urteil
Datum: 27.04.1979
Referenz: JurionRS 1979, 11497
Aktenzeichen: 3 U 186/77
Rechtsgrundlage: § 2 Abs. 2 StVO
Citaat:
§ 2 StVO – Straßenbenutzung durch Fahrzeuge
(2) Es ist möglichst weit rechts zu fahren, nicht nur bei Gegenverkehr, beim Überholtwerden, an Kuppen, in Kurven oder bei Unübersichtlichkeit.
Fundstelle: VerkMitt 1980, 40
OLG Saarbrücken, 27.04.1979 - 3 U 186/77

Amtlicher Leitsatz:
Bei Dunkelheit und Regen auf stark befahrener Straße innerhalb geschlossener Ortschaft hat der Radfahrer eine Entfernung von weniger als 1 m von dem rechten Fahrbahnrand einzuhalten.
via: http://dejure.org/dienste/vernetzung...3%20U%20186/77

Ik vermoed dat het daar tot een fietsongeval bij slecht zicht gekomen is, en de fietser zal wel een deelschuld gekregen hebben, ik gis nu even want ik heb daar geen abbo of registratie voor de Volltext te mogen lezen bij Juris.de:
http://connect.juris.de/jportal/prev/BORE021338044

Eigenlijk had ik dat oordeel toch al geciteerd (zo zie je maar dat je niet leest wat ik citeerde):
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
vervolg, ik google even op rechtsuitspraken uit Duitsland: [...]
- Ein Radfahrer darf bei Dunkelheit und Regen auf stark befahrener Straße nicht weiter als 1 m vom rechten Fahrbahnrand fahren (OLG Saarbrücken, Az. 3 U 186/77).
Voor diegenen die problemen hebben met Duits;
Citaat:
Een fietser mag in het donker en regen op drukke weg op niet meer dan 1 m afstand van de rechterrand van de weg rijden (OLG Saarbrücken, Az. 3 U 186/77).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 19:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 19:54   #133
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

vervolg...

De Duitse fietsclub ADFC raad fietsers aan (ook op grond van datzelfde oordeel van OLG Saarbrücken*) mogelijk 70 cm tot 100 cm van de rijbaanrand te rijden:
Citaat:
http://blog.zeit.de/fahrrad/2012/11/22/platz-da/

Der ADFC empfiehlt 70 bis 100 Zentimeter Abstand zum Straßenrand. Der letzte Wert wird gerne zitiert, weil er sich an einem Urteil des Oberlandesgerichts Saarbrücken orientiert. Das besagt, dass ein Radfahrer bei Dunkelheit und Regen auf einer stark befahrenen Straße nicht weiter als einen Meter vom rechten Fahrbahnrand entfernt fahren darf (*OLG Saarbrücken, Az. 3 U 186/77). Wer jedoch mindestens 70 Zentimeter Abstand zum Bordstein einhält, ist laut Huhn vor zu eng überholenden Autos gefeit.
De Duitse § 2 Abs. 2 StVO is natuurlijk duidelijker als onze Art 9.3.1. en legt de nadruk op bepaalde omstandigheden zoals ook onoverzichtelijkheid. Ander land, (iets) andere wetten...

Citaat:
https://www.jurion.de/Gesetze/StVO/2...23969#jurabs_2

§ 2 StVO – Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

(1) 1Fahrzeuge müssen die Fahrbahnen benutzen, von zwei Fahrbahnen die rechte. 2Seitenstreifen sind nicht Bestandteil der Fahrbahn.

(2) Es ist möglichst weit rechts zu fahren, nicht nur bei Gegenverkehr, beim Überholtwerden, an Kuppen, in Kurven oder bei Unübersichtlichkeit.

~ context (2) Voertuigen moeten zover mogelijk rechts rijden, niet alleen bij tegemoetkomend verkeer, ook wanneer men ingehaald# wordt, op heuvels, in bochten of bij onoverzichtelijkheid.
(bij het ingehaald worden# -wat meer- rechts houden staat in onze wegcode onder artikel 16.7:
Citaat:
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
Opmerking: 2Seitenstreifen sind nicht Bestandteil der Fahrbahn. : rijbaanmarkeringen zijn geen bestanddeel van de rijbaan, dikwijls zijn die 15 cm breed of extra marge tot de fysieke verharde wegrand. En als er geen trottoir is kan er nog een vlakke betonrand van 20-30 cm liggen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 20:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 21:00   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De wetgeving zegt niet hoever ik van de rand moet rijden. De wetgeving zegt echter nergens dat ik niet op 1 tot 1,5 meter van de rand van de weg mag rijden.
Inderdaad, daarom ook geven de verkeerskundige fiches voor het lager onderwijs waarover ik het eerder al had, hier een toelichting. Aldus weet ieder weldenkende dat je nu eenmaal als fietser nu eenmaal niet tegen de rand van de weg moet gaan rijden. Een redelijke afstand aanhouden die zorgt voor je veiligheid als fietser en ook voldoende aanwezigheid tegenover het andere verkeer: daar gaat het dan uiteindelijk over.

Alleen deel ik met u de vrees dat micele dat niet wil inzien, ook al omdat hij inhoudelijk antwoorden verwart met het spuien van irrelevante citaten. Aldus zit hij iedere keer naast de zaak te praten, wat er natuurlijk voor zorgt dat we de afgelopen discussie hier een waar dovemansgesprek zien gevoerd worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 21:01   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Duitse fietsclub ADFC raad fietsers aan (ook op grond van datzelfde oordeel van OLG Saarbrücken*) mogelijk 70 cm tot 100 cm van de rijbaanrand te rijden:
En dat loopt dus verbazend gelijk met de verkeerskundige fiches waarnaar ik al eerder verwees, maar waar u nogal schamper over deed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 21:11   #136
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dat loopt dus verbazend gelijk met de verkeerskundige fiches waarnaar ik al eerder verwees, maar waar u nogal schamper over deed.
Je hebt enkel verwezen naar iets van "1 meter respecteren" zonder enige uitleg, zonder link, zonder volledige quote uit die link. Doe eens wat moeite.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 21:19   #137
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen deel ik met u de vrees dat micele dat niet wil inzien, ook al omdat hij inhoudelijk antwoorden verwart met het spuien van irrelevante citaten. Aldus zit hij iedere keer naast de zaak te praten, wat er natuurlijk voor zorgt dat we de afgelopen discussie hier een waar dovemansgesprek zien gevoerd worden.
Natuurlijk zie ik dat al lang in, maar blijkbaar ben je te gefrustreerd mijn posten begrijpend te lezen.

En ineens citeer ik een aanbeveling van een Duitse fietsclub (op basis van D-rechtsspraak en natuurlijk Duitse wetgeving) en het is plots wel zeer relevant.
Tiens 70 cm tot maximum 1 meter in slechte omstandigheden is plots wel OK ?

Dat is toch quasi hetzelfde als die minimum 70 cm van Pro Velo uit Zwitserland, natuurlijk volgens omstandigheden tijdelijk ruim meer als 1 meter dat toont het gif-filmpje van Pro Velo aan.

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met je dwaze persoonlijke aanvallen ?

Jij bent hier de zeveraar in de discussie, geen enkel concreet (best wettelijk) argument heb je aangebracht. NIETS.

Mijn vraag aan @Zwitser was of hij een wettelijke basis had voor die bewering van zijn RECHT op minstens 1 meter aan zijn rechterkant als fietser.
Zwitser kan gewoon niet nee zeggen maar begint gewoon te kronkelen rond de pot. Ik citeer Pro Velo en ook dat staat hem blijkbaar niet echt aan, want het is ochottekes 30 cm minder.

In ´t vervolg hou je U beter uit de discussie als je hier enkel komt janken (over de wet).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 21:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 21:28   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De wet is de wet. Misschien hebt u het er moeilijk mee; misschien begrijpt u het niet. Allemaal mogelijk. Alleen, de wet is de wet, waardoor die bijgevolg opgevolgd moet worden. Wilt u verandering, dan moet u maar de weg van onze democratische eigenheden volgen.
Idd maar blijkbaar niet voor jou enkel voor de anderen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 21:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 21:34   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hebt enkel verwezen naar iets van "1 meter respecteren" zonder enige uitleg, zonder link, zonder volledige quote uit die link. Doe eens wat moeite.
O jawel, de uitleg staat erbij. Natuurlijk paste het niet in uw opvatting, maar goed... We weten ondertussen al dat toch enige moeite hebt met begrijpend lezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 21:36   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk zie ik dat al lang in, maar blijkbaar ben je te gefrustreerd mijn posten begrijpend te lezen.

En ineens citeer ik een aanbeveling van een Duitse fietsclub (op basis van D-rechtsspraak en natuurlijk Duitse wetgeving) en het is plots wel zeer relevant.
Tiens 70 cm tot maximum 1 meter in slechte omstandigheden is plots wel OK ?

Dat is toch quasi hetzelfde als die minimum 70 cm van Pro Velo uit Zwitserland, natuurlijk volgens omstandigheden tijdelijk ruim meer als 1 meter dat toont het gif-filmpje van Pro Velo aan.

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met je dwaze persoonlijke aanvallen ?

Jij bent hier de zeveraar in de discussie, geen enkel concreet (best wettelijk) argument heb je aangebracht. NIETS.

Mijn vraag aan @Zwitser was of hij een wettelijke basis had voor die bewering van zijn RECHT op minstens 1 meter aan zijn rechterkant als fietser.
Zwitser kan gewoon niet nee zeggen maar begint gewoon te kronkelen rond de pot. Ik citeer Pro Velo en ook dat staat hem blijkbaar niet echt aan, want het is ochottekes 30 cm minder.

In ´t vervolg hou je U beter uit de discussie als je hier enkel komt janken (over de wet).
Leuk te zien dat u even de pedalen verliest, micele. Ik ben wel een beetje verwonderd dat dit bericht geen tien citaten van ik-weet-niet-wat-nog-allemaal bevat. Dat is toch enigszins teleurstellend en niet van uw gewoonte.

Herneemt u het eventjes?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be