Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2015, 17:57   #101
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
In onze contreien is net het vlees eten een luxe. Wij kunnen namelijk perfect in grotere hoeveelheden vleesvervangers maken. Het feit dat we vlees blijven eten in het Westen is puur voor onze luxe/genot. Decadentie dus. Zeker de grote hoeveelheden vlees die wij consumeren is pure luxe.

Niet dat ik dat verkeerd vind. Mijn genot bij het eten van een stuk vlees stel ik boven de dood van het dier.

Je hebt natuurlijk gelijk dat in veel landen een vegetarische manier van leven waarbij men toch alle voedingsstoffen binnenkrijgt niet mogelijk zou zijn.
Door onze contreien kunnen wij ervoor kiezen om vegetariër te worden, veel volkeren kunnen dat niet. Luxe dus (het is maar hoe je het ziet).

Maar waar het vooral omgaat is: ik vind vlees lekker, en niemand heeft mij er van kunnen overtuigen dat ik immoreel bezig ben (eet overigens alleen biologisch en wild).
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 17:58   #102
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Overigens is gedachte dat jagen enkel en alleen voor de fun is, ook krankzinnig. Als jagers bijvoorbeeld de konijnenstand niet beheren heeft dat dezelfde gevolgen als een ebolapatiënt tot arts bevorderen.

Let op: ik ontken niet dat de jacht oergevoelens en/of plezier kan opleveren. Alleen dat is een gevolg, en niet het doel (althans, niet van de meeste).
Hiermee ben ik het eens. Geen idee bij hoeveel jagers het plezier overweegt op het beheer, maar dat jagen op zich nuttig kan zijn is helemaal correct.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 18:00   #103
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hiermee ben ik het eens. Geen idee bij hoeveel jagers het plezier overweegt op het beheer, maar dat jagen op zich nuttig kan zijn is helemaal correct.
Ik hoop dat er maar weinig jagers zijn die letterlijk jagen met het idee "lekker dieren doodschieten, hopelijk dat dat het dier niet direct dood is zodat ik hem lekker lang zie spartelen"..

Dat zou immers wel duiden op een psychopathisch brein (al moet je voorzichtig zijn met dat soort beweringen).
Oud 11 augustus 2015, 18:01   #104
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door onze contreien kunnen wij ervoor kiezen om vegetariër te worden, veel volkeren kunnen dat niet. Luxe dus (het is maar hoe je het ziet).

Maar waar het vooral omgaat is: ik vind vlees lekker, en niemand heeft mij er van kunnen overtuigen dat ik immoreel bezig ben (eet overigens alleen biologisch en wild).
Het hangt natuurlijk inderdaad af van wat je als "luxe" beschouwt. Het punt dat ik probeerde maken is dat de Westerling vlees eet uit genot/plezier/smaak, en niet uit noodzaak.

Ik ben alleszins niet van plan om je te proberen weerhouden van het eten van vlees .
Oud 11 augustus 2015, 18:04   #105
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat er maar weinig jagers zijn die letterlijk jagen met het idee "lekker dieren doodschieten, hopelijk dat dat het dier niet direct dood is zodat ik hem lekker lang zie spartelen"..

Dat zou immers wel duiden op een psychopathisch brein (al moet je voorzichtig zijn met dat soort beweringen).
Dat hoop ik eveneens. En ik denk ook dat er maar erg weinig van zulke jagers zijn. Als het voor het plezier is, dan denk ik dat het eerder gaat om een zijn met de natuur, oerinstinct, of hoe je het ook wil noemen.
Oud 11 augustus 2015, 18:05   #106
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hoop ik eveneens. En ik denk ook dat er maar erg weinig van zulke jagers zijn. Als het voor het plezier is, dan denk ik dat het eerder gaat om een zijn met de natuur, oerinstinct, of hoe je het ook wil noemen.
Yes, het lijkt mij ook wel eens mooi om zelf een wild dier te doden en het daarna op te eten (dat is eigenlijk zoals het hoort he).
Oud 11 augustus 2015, 18:09   #107
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yes, het lijkt mij ook wel eens mooi om zelf een wild dier te doden en het daarna op te eten (dat is eigenlijk zoals het hoort he).
Bij een gewone vis vond ik het al erg leuk om dat beest 's avonds op de grill te kunnen gooien. Ik kan me voorstellen dat dat gevoel bij wild nog veel intenser is .
Oud 11 augustus 2015, 18:11   #108
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij een gewone vis vond ik het al erg leuk om dat beest 's avonds op de grill te kunnen gooien. Ik kan me voorstellen dat dat gevoel bij wild nog veel intenser is .
Precies.
Oud 11 augustus 2015, 20:45   #109
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja? Die bewering zult u toch een beetje moeten onderbouwen als u het mij vraagt.
Ah ja ?
Da's weer straf zenne
Normaliter zou het omgekeerde moeten gelden hé
Het zijn immers de jagers ( en anderen ) die wat beweren.
Ook als is dat een verworven aloude volkswijsheid dan nog mag het eens hard gemaakt worden.

Maar ja... ik zie het euvel al aankomen
Er zijn geen vossen meer ... rara hoe zou dat nu komen ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 22:40   #110
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ah ja ?
Da's weer straf zenne
Normaliter zou het omgekeerde moeten gelden hé
Het zijn immers de jagers ( en anderen ) die wat beweren.
Ook als is dat een verworven aloude volkswijsheid dan nog mag het eens hard gemaakt worden.

Er zijn heel veel vossen in vlaanderen. meer en meer ook in stedelijk gebied.
de laatste jaren worden er meer dan 12 000 per jaar afgeschoten om de populatie onder controle te houden.

Misschien eens lezen over het faunabeheerplan dat jagers moeten opmaken dezer dagen : http://www.natuurenbos.be/wildbeheer
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 23:07   #111
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie er soms een achter mijn tuin rondlopen...
Oud 11 augustus 2015, 23:09   #112
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie er soms een achter mijn tuin rondlopen...
Leuke beestjes, zijn dat.
Oud 11 augustus 2015, 23:13   #113
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Leuke beestjes, zijn dat.
http://www.gva.be/cnt/eid44876/exter...tot-in-je-tuin
Oud 12 augustus 2015, 05:53   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad. Dat is alleen maar plezant met mensen. En dan nog niet gelijk wie. Je moet al een sterk negatief empatische band hebben met de mens in kwestie he. Bij dieren moet je al goed ziek zijn om die willen zien te spartelen van pijn...

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 augustus 2015 om 05:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2015, 19:14   #115
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Er zijn heel veel vossen in vlaanderen. meer en meer ook in stedelijk gebied.
de laatste jaren worden er meer dan 12 000 per jaar afgeschoten om de populatie onder controle te houden.
Ah nog beter er is teveel predatie ?

Misschien eens lezen over het faunabeheerplan dat jagers moeten opmaken dezer dagen : http://www.natuurenbos.be/wildbeheer[/quote]
Ik lees in de eerste zin al iets : "De uitgangspunten van de jacht in Vlaanderen zijn het duurzaam gebruik van het wild en het voorkomen van schade" (lees ook verder ) dat me volledig de behoefte van de mens nastreeft.
Heeft niks te maken met het punt dat ik aankaartte dat de jacht zou moeten dienen als alternatief predatie.

Kijk, ik geef hier geen waarde-oordeel of zo hé... mijn bemerking was me enkel te doen om de fabel die jagers opwerpen dat zij de rol van roofdieren zouden moeten opnemen om het zaakje in 'evenwicht' te houden door bv. de zwakkere, zieke dieren te elimineren en overbevolking in te dijken.
Het staat buiten kijf dat de natuur wel zorgt voor dat evenwicht al is dat niet noodzakelijk het 'evenwicht' dat wenselijk is.
Oud 12 augustus 2015, 19:15   #116
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit moest een weerlegging voorstellen of?

Ik vind het nog steeds toffe beestjes.
Oud 12 augustus 2015, 19:15   #117
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Dat is alleen maar plezant met mensen. En dan nog niet gelijk wie. Je moet al een sterk negatief empatische band hebben met de mens in kwestie he. Bij dieren moet je al goed ziek zijn om die willen zien te spartelen van pijn...
Oh, oke.
Oud 12 augustus 2015, 19:18   #118
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en op het tekort aan wolven, arenden, etc.. kunnen we het blijkbaar niet steken.
http://www.vogelbescherming.be/site/...pel&Itemid=138
taai beestje !
Oud 12 augustus 2015, 19:41   #119
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk, ik geef hier geen waarde-oordeel of zo hé... mijn bemerking was me enkel te doen om de fabel die jagers opwerpen dat zij de rol van roofdieren zouden moeten opnemen om het zaakje in 'evenwicht' te houden door bv. de zwakkere, zieke dieren te elimineren en overbevolking in te dijken.
Het staat buiten kijf dat de natuur wel zorgt voor dat evenwicht al is dat niet noodzakelijk het 'evenwicht' dat wenselijk is.
Zijn jagers dan geen onderdeel van de natuur?
En inderdaad is er zoiets als een menselijk oordeel over een optimum, Belgie is grotendeels cultuurland, geen natuur. Boeren houden nu eenmaal niet van beschadiging van akkers en pluimveestapel.

Om dat een beetje in evenwicht te houden is jacht geen slecht middel.
Wat is het alternatief? Grootschalige vergiftiging?
De natuur haar gang laten gaan?

Suboptimale oplossingen duidelijk.

Laatst gewijzigd door parcifal : 12 augustus 2015 om 19:42.
Oud 8 september 2015, 11:26   #120
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Nog meer walgelijke praktijken in Zuid-Afrika, deze keer door een groep luie Belgen en Nederlanders die vanuit hun "zetel" alles afknallen wat in hun richting gedreven wordt.

Citaat:
Deze week zullen voornamelijk Belgische en Nederlandse trofeejagers honderden wilde dieren afknallen in Zuid-Afrika. De dieren - vooral antilopen, gemsbokken, bavianen, wildebeesten, maar eigenlijk alles wat in hun vizier komt - worden eerst in een twee kilometer lange “straat” gedreven. Vanop veilige platformen mogen de jagers ze dan afschieten. Gisteren, tijdens de “warm up”, werden zo al 18 dieren omgelegd.
Citaat:
Daar is een weg gemaakt van ongeveer twee kilometer lang die aan beide kanten omheind is. Langs die weg en uiteraard achter de omheining zijn houten platformen gemaakt waarop de “jagers” gaan zitten. De dieren worden door drijvers, die daarvoor ongeveer 10 euro per dag krijgen, in de “straat” gejaagd. Daar kunnen de “jagers” ze dan afschieten. Wat ze met overgave doen.

Bij vorige “drijfjachten” georganiseerd op Braam Farm hebben getuigen vastgesteld dat de dieren “zo vol kogels zaten dat ze vaak niet meer gebruikt konden worden voor trofeeën, laat staan opgegeten konden worden”. Dat laatste hoort er blijkbaar bij, dat in de vijfsterrenlodge op Braam Farm ’s avonds een deel van wat afgeschoten is door de gasten ook op hun bord belandt.
http://newsmonkey.be/article/54347

Laatst gewijzigd door Thomas- : 8 september 2015 om 11:28.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be