Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2015, 15:30   #41
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik herhaal:
drie kwart, wellicht, van die jonge ouders, hebben het zelf meegemaakt amper 15 jaar geleden.

Leef jij en leefde jij in zo'n afgeschermde wereld dat jij daar nooit iets van gezien hebt ?

.
Nee, voor mij was dat een reden om NIET voor de chiro te kiezen. Daar heb ik nog altijd geen spijt van.
Niet alle jeugdbewegingen zijn berucht om hun drankgebruik.
Zelfs in die mate dat die door Vlaamse zangers en komieken vereeuwigd werd.
Blijkbaar is het geven van alcohol door leiders aan kinderen van 12 jaar ok.
Wij noteren dat.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2015, 16:03   #42
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Dat ze in die malloote jeugdbewegingen hun plan trekken.
Je moet maar niet zo debiel zijn om je kinderen naar dergelijke weeïge clubs te sturen.
Voed ze zelf op, en leer ze thuis wat goed amuzement is.

De treffendste definitie van scouts die ik ooit hoorde: Scouts zijn kinderen, gekleed als idioten, die een idioot gekleed als een kind achternalopen.
Oud 13 augustus 2015, 16:29   #43
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Nee, voor mij was dat een reden om NIET voor de chiro te kiezen. Daar heb ik nog altijd geen spijt van.
Niet alle jeugdbewegingen zijn berucht om hun drankgebruik.
Zelfs in die mate dat die door Vlaamse zangers en komieken vereeuwigd werd.
Blijkbaar is het geven van alcohol door leiders aan kinderen van 12 jaar ok.
Wij noteren dat.
Man, alsjeblieft. ELKE jeugdbeweging heeft de (al dan niet terechte) reputatie van drankgebruik. Hier in onze gemeente ook.

De grootste jeugdbeweging van het dorp hebben die reputatie:

- Puurs: KSA
- Ruisbroek: Scouts
- Kalfort: Chiro
- Breendonk: Chiro
- Liezele: Chiro

Bij de laatste 2 is vooral omdat daar er geen andere jeugdbeweging zijn.

Als voorbeeld nemen we de Chiro van Kalfort. Ik heb daar 12 jaar gezeten en ga intussen ruim 3 jaar mee als kookouder.

Ja: er wordt daar gedronken en gerookt door de leiding. De regel is echter dat dit enkel mag gebeuren nadat hun leden gaan slapen zijn, en nooit in het bijzijn van de leden. De 3 oudste groepen (toppers, kerels en aspi's) mogen bij bepaalde momenten drinken, zij het met een limiet. Er is nooit druk uitgeoefend indien mensen geen bier wouden drinken (toen ik 15 tot 18 jaar was dronk ik eigenlijk niet graag bier, en zeker niet in volumes).

Het probleem van jeugdbewegingen is dat er wordt geroddeld door mensen die a) nooit in een jeugdbeweging hebben gezeten of b) die er niets van kennen maar wel altijd met opgeheven vinger zich staan te moeien.
Oud 13 augustus 2015, 16:39   #44
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of ze de wet overtreden hebben. Geldt de wet niet enkel voor verkoop in commerciële sfeer ?

Ik stel verder vast dat in dat West-Vlaamse boerengat de tijd is blijven stil staan. En nogal lang.
Jongere ouders die zelf in die Chiro waren, en wiens kinderen er nu bij zijn, hebben blijkbaar niet bijgestuurd.

Big deal.

Enig lichtpunt: het moment is ook voor hen nu aangebroken om wat meer rekening te houden met de recentste wetenschappelijke medische gegevens omtrent alcohol en jeugd.

Ik zou zeggen: vanaf 16 jaar en max 1 per dag; vanaf 17 jaar max 2 per dag.
Vanaf 18 moeten ze het maar op kot leren.
Maar tegen die tijd moeten ze "het" (omgaan met ...) toch geleerd hebben.

.
Gelukkig ben jij een toonbeeld van evolutie en praktische oplossingen...

Hoe denk jij eigenlijk te gaan controleren dat iemand van 16 max 1 pint per dag drinkt, iemand van 17 maximaal 2? En wat ga je doen met 16-jarigen die heel de week niks drinken? Mogen die dan hun opgespaard tegoed opdrinken als ze op een fuif zijn of op een festival? O, verlicht ons, o diepzinnige ziener!

En als jij denkt dat je met die 'stomme' regeltjes, de meeste zich dan gaan gedragen eenmaal ze 18 zijn en de volledige vrijheid genieten als ze op kot zitten, ben je al helemaal van de wereld.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2015, 16:41   #45
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is wel correct maar gelieve de openingspost goed te lezen. Het punt hier is niet de door een twaalfjarige gedronken twee glazen kriek (toch iets meer dan één pintje) maar wel de houding van de leiders.
Tja, dat hangt er van af hoe groot het desbetreffende glas is én hoe vol dat glas is.

Mij lijkt dit weer een mug-olifant-verhaal van één of ander hysterisch mens.
Oud 13 augustus 2015, 16:44   #46
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of ze daar al dan niet straalbezopen rondliepen. Ik kan mij inbeelden dat een 12 jarige na twee krieken toch niet meer zo bij de pinken is...

Maar dat is voor mij ook helemaal niet het punt. Wel het feit dat die leiders in plaats van een goed voorbeeld te geven, wat hun taak is, die kinderen bijbrengen dat het ok is om de wet te overtreden. En dat het normaal is om als twaalfjarige alcohol te drinken.

Jij vindt het blijkbaar normaal dat leiders dit doen. En dit gedrag overbrengen op de kinderen aan wie ze net het goede voorbeeld zouden moeten geven.

Dat jij het ok vindt dat twaaljarigen alcohol drinken maakt het nog niet wettelijk.
Nogmaals: dat hangt er van af hoe groot die glazen waren, én hoe vol ze waren. En wie zegt dat het dus twee flesjes kriek waren? En wie zegt al helemaal dat ze die na elkaar kregen?

Hou je aan de feiten aub!
Oud 13 augustus 2015, 16:47   #47
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Tja, dat hangt er van af hoe groot het desbetreffende glas is én hoe vol dat glas is.

Mij lijkt dit weer een mug-olifant-verhaal van één of ander hysterisch mens.
Wat mij nog het meeste ergert is dat het mediageil mevrouwtje direct naar de politie en de pers stapte voor het eens met de chiro zelf te bespreken in den minne.

Nu wordt die Chiro aan de schandpaal genageld door heel wat moraalridders en we weten niet eens exact wat er gebeurd is.
Oud 13 augustus 2015, 16:58   #48
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Man, alsjeblieft. ELKE jeugdbeweging heeft de (al dan niet terechte) reputatie van drankgebruik. Hier in onze gemeente ook.

De grootste jeugdbeweging van het dorp hebben die reputatie:

- Puurs: KSA
- Ruisbroek: Scouts
- Kalfort: Chiro
- Breendonk: Chiro
- Liezele: Chiro

Bij de laatste 2 is vooral omdat daar er geen andere jeugdbeweging zijn.

Als voorbeeld nemen we de Chiro van Kalfort. Ik heb daar 12 jaar gezeten en ga intussen ruim 3 jaar mee als kookouder.

Ja: er wordt daar gedronken en gerookt door de leiding. De regel is echter dat dit enkel mag gebeuren nadat hun leden gaan slapen zijn, en nooit in het bijzijn van de leden. De 3 oudste groepen (toppers, kerels en aspi's) mogen bij bepaalde momenten drinken, zij het met een limiet. Er is nooit druk uitgeoefend indien mensen geen bier wouden drinken (toen ik 15 tot 18 jaar was dronk ik eigenlijk niet graag bier, en zeker niet in volumes).

Het probleem van jeugdbewegingen is dat er wordt geroddeld door mensen die a) nooit in een jeugdbeweging hebben gezeten of b) die er niets van kennen maar wel altijd met opgeheven vinger zich staan te moeien.
Zo ervaar ik dat ook helemaal! Hetzelfde met studentenclubs: die hebben ook meestal een enorm slechte reputatie, vooral gestoeld op 'ervaringen' van mensen die nooit lid zijn geweest van zo'n club op beweging.

Bij mijn laatste ervaring als kookouder, merkten we dat er 's nachts wel eens wat pintjes verdwenen uit de voorraadkelders. Drie keer raden wie de daders waren. De 16-jarige jongens uit de oudste groep? Nee hoor, het waren de meisjes. Uit de jongste groep (1e - 2e middelbaar). Dus waarom die kriek nu zo'n drama is, tja...
Oud 13 augustus 2015, 17:13   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Tijdens mijn tijd als kookouder was er geen alcohol aanwezig, zo kon er al niets mee verkeerd lopen.
Blijkbaar is het tegenwoordig voor volwassenen moeilijk om eens 14 dagen niet te drinken.
Oud 13 augustus 2015, 17:19   #50
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Tijdens mijn tijd als kookouder was er geen alcohol aanwezig, zo kon er al niets mee verkeerd lopen.
Blijkbaar is het tegenwoordig voor volwassenen moeilijk om eens 14 dagen niet te drinken.
Tuurlijk niet. Jij dronk alles constant op.
Oud 13 augustus 2015, 17:23   #51
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2015, 17:25   #52
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...utm_source=hln

Dit onderwerp levert op onder andere facebook heel wat reacties op.
Nochtans is Chiro toch al tientallen jaren gekend voor dergelijke zaken.
De gewillige chiromeisjes op de chirofuiven werden al meermaals vereeuwigd door Vlaamse zangers en humoristen. Op chirofuiven leren je zonen zuipen en worden je dochters ont... euh... groend...

Maar de meesten gaan voorbij aan de essentie.
Leiders van de chiro lappen de wet aan hun laars en tonen aan 12 jarigen dat bij wet verboden alcoholconsumptie 'normaal' is.
Met andere woorden wordt hier in theorie en in praktijk aan 12 jarigen bijgebracht, door de leiders, dat de wet NIET nageleefd moet worden en alcoholgebruik (men spreekt hier over een traditie en dat wordt door veel chiro aanhangers blijkbaar ook als normaal gezien) door 12 jarigen 'normaal' is.

Naar mijn idee zou een degelijke jeugdbeweging al lang in gang moeten geschoten zijn en deze 'leiders' op zijn minst voorlopig geschorst moeten hebben. Temeer daar zij zelf de feiten toegeven en spreken van een traditie.

Voor mij kunnen zulke leiders niet aanblijven en dient een degelijke onderrichting aan alle andere leiders NU te gebeuren.

Wat denken jullie?
Kinderen die geleid worden door oudere kinderen die geleid worden door jong volwassenen in kinderkleren, ik weet niet zelle.

Gisteren had een lief van een van de monitrices van de speelplein werking hier mijn dochtertje van 10 energiedrank laten drinken grrrrrrrrrrrrrrrrrr. Daar is dus ook geen volwassen bewaking, die kinderen doen maar en de oppassters zijn ook maar amper 16 en komen waarschijnlijk uit de jeugdbeweging hier..
Oud 13 augustus 2015, 17:28   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er was geen alcohol aanwezig, begrijp je dat niet?
Oud 13 augustus 2015, 17:31   #54
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Er was geen alcohol aanwezig, begrijp je dat niet?
Juist ja...
Ze hebben u dat allemaal plechtig op hun katholiek zieltje beloofd zeker?
Oud 13 augustus 2015, 17:31   #55
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Boehoe, een pintje. Wat is het alcoholpercentage? 4.5?
Veel van hun ouders hebben waarschijnlijk nog elke dag tafelbier gedronken van 3.5 (bv. Bavaro, Haacht)

Strikt genomen mag leuren ook niet. Gaan we dan ook hysterisch doen over ruiltochten?
Jong geleerd , oud gedaan ?? Misschien ipv borstvoeding , een pint ??
Ach , hoe minder men drinkt , des te zatter men wordt , wist je dat ??

Ook een kind van 12 moet nog groeien & leren ,
verstoor dat proces en .... wat dan ??
Die leiders moeten gestraft worden voor dat feit !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2015, 17:37   #56
Another Jack
Banneling

Standaard

Geen kriek voor de kleine Cookie in ieder geval...
Oud 13 augustus 2015, 17:56   #57
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal:
drie kwart, wellicht, van die jonge ouders, hebben het zelf meegemaakt amper 15 jaar geleden.

Leef jij en leefde jij in zo'n afgeschermde wereld dat jij daar nooit iets van gezien hebt ?

.
Als het over jouw geliefde drugs gaat ben jij altijd wel heel opvallend tolerant
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2015, 17:58   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad Vlamingen zijn zeer tolerant als het over hun geliefkoosde harddrugs gaat.Ze worden zelfs heel vlug nijdig als je er een kwaad woordje over durft te zeggen
Oud 13 augustus 2015, 18:03   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad Vlamingen zijn zeer tolerant als het over hun geliefkoosde harddrugs gaat.Ze worden zelfs heel vlug nijdig als je er een kwaad woordje over durft te zeggen
Ja, dat verklaard ook hun fanatisme in 'de strijd' tegen wiet.
Oud 13 augustus 2015, 18:08   #60
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat verklaard ook hun fanatisme in 'de strijd' tegen wiet.
Ik vraag me wel eens af wat de reacties hier waren geweest indien op een een jeugdkamp een jongere een jointje had gerookt ??? Drama ...onvoorstelbare waanzin ... Ik denk dat dan de gazetten te klein zouden zijn geweest.....al dat druggebruik op de kampen Onherstelbare schade aan onze kindjes toegebracht...zelfs onze meest vooraanstaande politici zouden al van jet hebben gegeven
Belgen en hun sympathie voor zatlappen....het is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.....

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 augustus 2015 om 18:11.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be